Skade på bil
Fra : Lantino

Dato : 07-09-09 14:42

Hej NG,

Ville høre om der er nogen som kender til reglerne vedr. skade på bil.

Hvis en person får ødelagt sin for-rude, ved stenslag fra foran kørende bils
hjul slipper en sten (Ex. en 4-hjulstrækker). Hvem skal så dække skaden ??
Er den forankørende ansvarlig for at hjulene er fri for sten ??

Ser fremtil at høre fra jer

/Den nysgerige

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-09-09 15:05

On Mon, 7 Sep 2009 15:41:59 +0200, "Lantino"
<pistolfingeren@hotmail.com> wrote:

> [...]
>hjul slipper en sten (Ex. en 4-hjulstrækker). Hvem skal så dække skaden ??
Egen KaskoForsikring eller egen lomme.

>Er den forankørende ansvarlig for at hjulene er fri for sten ??
Nej.
Er han ansvarlig for at der ligger sten på vejen ?
Nej det er han heller ikke.

/Hans

Fra : Søren Hansen

Dato : 07-09-09 15:10

Lantino skrev:
> [...]
> hjul slipper en sten (Ex. en 4-hjulstrækker). Hvem skal så dække skaden ??
> Er den forankørende ansvarlig for at hjulene er fri for sten ??

Det skal ejeren af bilen med den ødelagte forrude. Men mindre man kan
bevise at det er noget der er gjort med vilje, eller ved grov forsømmelse.

Der er ikke nogle regler om hvor mange og hvor store sten i dækkene må
være. Ville også være meningsløst, da dækket kan blive fyldt med sten
efter en enkelt rulning.

Fra : kwdemant

Dato : 07-09-09 15:17

Lantino skrev:
> [...]
> hjul slipper en sten (Ex. en 4-hjulstrækker). Hvem skal så dække skaden ??
> Er den forankørende ansvarlig for at hjulene er fri for sten ??

Da skaden (nok) ikke er sket ved færdselsuheld, eksplosion eller brand,
finder det objektive ansvar i færdselsloven § 101, stk. 1 ikke anvendelse.

Det er derfor de almindelige erstatningsretlige principper som spiller
ind: Culpa, adækvans og årsagsforbindelse.

Det er før set at der har været pålagt ansvar for stenslag. f.eks. U
1969.856 V og U 1979.395 V . Begge disse tilfælde ligner dog umiddelbart
ikke dit.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-09-09 15:29

"Lantino" <pistolfingeren@hotmail.com> writes:

> Hvis en person får ødelagt sin for-rude, ved stenslag fra foran kørende bils
> hjul slipper en sten (Ex. en 4-hjulstrækker). Hvem skal så dække skaden ??
> Er den forankørende ansvarlig for at hjulene er fri for sten ??

Hel ujuridisk, så vil kaskoen i mange tilfælde dække stenslag der kan
repareres selvrisikofrit.

Vi har lige fået skiftet forruden på en C5 med regnsensor og en masse
andet gejl. Forsikringen dækkede alt andet end selvrisikoen uden at
blinke. Og det blev endda gjort efter ganske få dage her i vores egen
indkørsel.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Knud

Dato : 07-09-09 16:34

"Lantino" <pistolfingeren@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> skaden ??
> Er den forankørende ansvarlig for at hjulene er fri for sten ??

Det er et hændeligt uheld, som du selv (din kasko) kommer til at betale.
Du vil aldrig kunne bevise, hvor en given sten kommer fra.

Hvis du derimod kører bag en trailer eller lastvogn, hvor materialet ikke er
spændt ordentlig fast / dækket til kan du godt få 'stentaberen' til at
betale, da vedkommende i så fald har begået en ulovlig handling.

Knud

Fra : kwdemant

Dato : 07-09-09 16:44

Knud skrev:

> [...]
> ikke er spændt ordentlig fast / dækket til kan du godt få 'stentaberen'
> til at betale, da vedkommende i så fald har begået en ulovlig handling.

Det har ikke noget med den konkrete sag at gøre, men det er noget vrøvl
det du siger.

Hvis en trailer eller lastbil taber noget af sin last, er det irrelevant
hvorvidt godset var forsvarligt fastspændt eller dækket til. Man er
objektivt ansvarlig for skaden jf. færdselslovens § 101, stk. 1, og den
ulovlige handling kan resultere i en strafferetlig sag, men
erstatningsansvaret skal holdes adskildt herfra.

Modsat af hvad jeg har skrevet tidligere mener jeg rent faktisk også at
man er objektivt ansvarlig for stenslag. Denne teori er dog ikke slået
igennem i praksis - nok pga. bevisproblemerne. Men der er rent faktisk
tidligere blevet idømt et forsikringsselskab at betale skadeserstatning
for skade forvoldt ved stenslag

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Knud

Dato : 07-09-09 17:02

"kwdemant" <news@kwdemant.dk> wrote in message

> [...]
> igennem i praksis - nok pga. bevisproblemerne. Men der er rent faktisk
> tidligere blevet idømt et forsikringsselskab at betale skadeserstatning

Du vrøvler Kasper - du siger jeg vrøvler uden at præcisere, hvor jeg måtte
vrøvle.

At du bævle-ævler i teorien ændrer ikke meget på virkeligheden.

Knud

Fra : kwdemant

Dato : 07-09-09 18:20

Knud skrev:

> [...]
> måtte vrøvle.
>
> At du bævle-ævler i teorien ændrer ikke meget på virkeligheden.

Nu skal jeg præcisere det, så selv du forstår det Knud.

Det er vrøvl når du siger at man kan få dækket sit tab hvis en trailer
eller lastbil ikke har spændt sit godt ordentligt fast

Der er objektivt ansvar (det vil i bund og grund sige ansvar uden
skyld). Så det er fuldstændig ligegyldigt om godset er spændt fast
ligger løst.

Derudover er det vrøvl når du siger: "da vedkommende i så fald har
begået en ulovlig handling." At der er begået noget strafbart har intet
med det civile søgsmål om skadeserstatning at gøre.

Du befinder dig i et juridisk forum, hvor folk forventer et juridisk svar.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-09-09 17:07

kwdemant wrote:

> [...]
> faktisk tidligere blevet idømt et forsikringsselskab at betale
> skadeserstatning for skade forvoldt ved stenslag

På motorvejen ved Odense fik jeg en kanonstor sten i forruden, fra ja - en
betonkanon.

Det var umiskendelig derfra, da der var cementstænk også.

Betonfirmaet betalte uden at kny mig en ny forrude.

--
/Frank

Fra : Henning

Dato : 07-09-09 17:13

> [...]
>betonkanon.
>
>Det var umiskendelig derfra, da der var cementstænk også.
>
>Betonfirmaet betalte uden at kny mig en ny forrude.

Formodentlig fordi de var flinke? Man kan påstå du ikke holdt korrekt
afstand til lastbilen?

Fra : Brian H

Dato : 07-09-09 17:49

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Formodentlig fordi de var flinke? Man kan påstå du ikke holdt korrekt
> afstand til lastbilen?

Det er da uinteressant hvilken afstand han havde til den forankørende - der
er for mange faktorer der afgør hvor stenen rammer.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-09-09 18:56

Brian H wrote:
> "Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Det er da uinteressant hvilken afstand han havde til den forankørende
> - der er for mange faktorer der afgør hvor stenen rammer.

Det var under forbikørsel for øvrig. Stenen havde retning lige lukt mellem
øjenene - sådan følte jeg det i alle fald. Smasket på ruden bagefter var
også lige bullseye

--
/Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-09-09 17:50

Henning wrote:

> Formodentlig fordi de var flinke? Man kan påstå du ikke holdt korrekt
> afstand til lastbilen?

Tror du selv på den med at de var flinke?

Næe - de var da bange for at jeg skulle blive sur og anmelde overfyldt
kanon.

--
/Frank

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-09-09 17:53

Henning wrote:

> Formodentlig fordi de var flinke? Man kan påstå du ikke holdt korrekt
> afstand til lastbilen?

Det var forøvrigt under en overhaling..

--
/Frank

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 07-09-09 19:35

"Lantino" <pistolfingeren@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skaden ??
> Er den forankørende ansvarlig for at hjulene er fri for sten ??

Det skal kaskoforsikringen på bagvedkørende gr. bevisførelsen er svær.