Masteproblemer
Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-09-09 07:04

Har I set denne artikel og de nedenforstående kommentarer:

http://www.baadmagasinet.dk/index.php?sid=114&cid=10013&1252328207

Mvh/Harding

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 07-09-09 12:50

Hej
Den diskussion har kørt hele sommeren i Baadmagasinet. Som jeg læser
artiklerne er man meget dårligt forsikret for mastebrud i næsten alle
forsikringsselskaber. Der er heller ingen som kan give anvisninger på,
hvordan man skal sikre sig mod mastebrud så man kan være sikker på, at
forsikringen dækker. Jeg har selv overvejet at tage konsekvensen af de
undvigende meldinger fra Codan og skifte min Codan forsikring ud med
Pantaneus. Jeg kan i denne forbindelse godt tænke mig at vide, om
nogen her på NG ved, hvordan man sikrer sig mod mastebrud. Jeg
gennemgår selvfølgelig mast og rig hver forår for synlige skader som
revner, brud lus på vanterne, dårlige vantskruer, bolte m.m.

Hilsen
Ole Jeppesen
Søfie af Hejlsminde
Larsen 28

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 07-09-09 21:36

>Jeg kan i denne forbindelse godt tænke mig at vide, om
>nogen her på NG ved, hvordan man sikrer sig mod mastebrud.

Magnaflux test og/eller gennemlysning.
Vi benytter begge metoder til at teste for og finde revner & defekter i
aluminuim og magnesium-dele til fly og offshore-industrien.
Sikkert noget Harding kender ret godt.
Desværre er ingen af metoderne til at komme i nærheden af prismæssigt for
alm. mennesker.

>Jeg gennemgår selvfølgelig mast og rig hver forår for synlige skader som
>revner, brud lus på vanterne, dårlige vantskruer, bolte m.m.

En defekt vantskrue er ikke lige til at spotte. Det skyldes at evt. revner
ikke er synlige med mindre at den er under stress, Dvs monteret fuldt
opspændt.
Sådan en revne ville man opdage med en Magnaflux test.

I praksis kan du ikke gøre mere end du alderede gør.

Mvh
Leon

Fra : Torben Bach

Dato : 07-09-09 22:07

Harding E. Larsen wrote:
> Har I set denne artikel og de nedenforstående kommentarer:
>
> http://www.baadmagasinet.dk/index.php?sid=114&cid=10013&1252328207
>
> Mvh/Harding

Hej Harding

Jeg går ud fra, at du har oprettet tråden derhen, at der nu (et halvt år
efter artiklen er trykt) er lys for enden af tunnelen, således at man ikke
skal frygte det værste, der går ud på, at man ingen dækning har ved
mastehavari?

Artiklen begynder jo med:
"En ny forsikringsaftale vedrørende masteskader er dukket op i kølvandet på
kritiske artikler om emnet i Bådmagasinet SEJL - DS og Codan er nu kommet
frem til en dækning af skjulte skader. Men Codan vil ikke udtale sig om den
glædelige nyhed"

I artiklen nævnes også noget med 25% selvrisiko.

At Codan så ikke vil udtale sig, lyder lidt mærkeligt, men så må den enkelte
forsikringstager vel tage en direkte snakt med selskabet, sådan at man ved,
hvordan man er dækket i givet fald.

Umiddelbart er det en rigtig dårlig artikel, hvor journalisten (hvis det er
en journalist), slet ikke følger sin egen historie til dørs derhen, at div.
spørgsmål bliver besvaret undervejs - det gør de ikke, og med hensyn til de
25% selvrisiko, der nævnes, så står det helt alene.
Som forsikringstager må man vel gå ud fra, at forsikringsselskabet meddeler,
hvis der er ændringer i forhold til den gældende forsikring.

For mit vedkommende, så føler jeg ikke, at min *præmie* til Codan (præmie er
og bliver et mærkeligt udtryk) er hverken lille, rimelig eller billig, men
alligevel er den nok det billigste, jeg kan få, når det gælder en forsikring
her i DK.

Så alt i alt er det faktisk en rigtig gammel historie fra maj måned i år, så
hvorfor dog bringe den her i gruppen nu?
Kunne jo være, at der var kommet noget nyt frem, men sådan er det vel ikke?

Mvh
Torben

--
\\\\////
(@@)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-09-09 02:22

Ja der anvendes magnaflux, røntgen, eddy current boroscope inspektion
og ultralyd som de almindeligste tesmåder for bedømmelse af revner og
deres udbredelse og det er ganske uden for den almindelige bådejers
muligheder og også en tilkaldt forsikringsmands muligheder for at
bedømme skjulte fejl i master eller bomme og stager.
De fleste fejl starter med enten en kraftig og vedvarende vibration
der overstiger materialets almindelige anvendelsesområde eller også
hidrører fejlen begyndende fra et hul i masten, enten som en revne
eller en skjult korrosion forårsaget af sammenblandingen af
forskellige materialer, hvor placeringen i spændingsrækkeføl gen under
indflydelse af vand laver galvanisk tæring.
Det er muligt at bore stophuller og ilægge en type hårddural der ved
ca 400 grader kan lukke et hul og man så efterfølgende kan bore et nyt
hul, selvom det kan være svært i duralen.
Opgaven skal nok ikke udføres af en kontormand med 10 tommelfingre.

Vantskruer kan også testes i gvindet med ultralyd men også her kræver
det specialprober og referenceklodser for at kunne udføre arbejdet og
så er det nemmere at købe en ny wire med nye vantskruer klemt på.
Der findes nu vantskruer på markedet hvor gevindet inde i vantskruen
er lavet af søvandsbestandigt bronce. Enheden er monteret i vantskruen
som en helicoil.
Denne type vantskruer har den fordel at det ikke er to dele rustfrit
gevind der kører mod hinanden, det giver med tiden beskadigelser fra
rivninger hvor resultatet er at vantskruen ikke kan drejes.

MvhHarding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-09-09 02:38

Hej Torben,

Jeg tror ikke at der vil fremkomme meget til den enkelte bådejer af
specifik anvisning fra forsikringsselskaberne.
Derimod kan DS prøve at give nogle retningslinier for ejerinspektion.

I B-31 Klubben har vi følgende anvisninger på vores fora:

Mast.
Masten kræver et nøje eftersyn.
Hele overfladen og især omkring beslagene skal der inspiceres grundigt
for begyndende revner og tæringer.
Når masten er demonteret vaskes den først. Efter tørring inspiceres
grundigt og til sidst sprøjtes alle beslag og mastens overflade
derunder med WD-40. Det samme gøres med stik og kontakter som findes
monteret på masten.
Vær især opmærksom på evt. fejl på salingshornsbeslagene og øjet til
spilerblokken i toppen af masten.. Om fornødent udskift.
Endelig smøres masten med masteplejeolie. Vendeskiverne demonteres
renses og smøres med vandafvisende fedt inden genmontering.
Spillene adskilles, renses og smøres med vandafvisende fedt.
Køb nye splitter for montering af den stående rig.

Rullesystem.
Rulleforstages demonteres fra masten og vaskes kuglelejerne i top og
bund skylles med en kraftig vandstråle for at drive saltrester ud af
lejerne.
Derefter smøres rulleforstaget med mastepleje, pakkes ind og opbevares
sammen med masten.

Salingshorn.
Salingshornene vasken og inspiceres grundigt især ved roden. Der må
ikke være begyndende revnedannelse.
Er der det stopbores revnen og revnen svejses
Indfæstningen af topvantwiren inspiceres også omfornødent skiftes
endebeslaget.

Spilerbom.
Spilerbomme vaskes i ferskvand og inspiceres efterfølgende for revner
og skader som udbedres.
Endebeslagene smøres med vandfast fedt på de bevægelige dele.
Røret smøres ind med mastepleje

Stående rig.
Den stående rig vasken og aftørres med mastepleje , samtidigt
inspiceres indfæstning i endebeslagene.
Vantskruerne renses i petroleum og adskilles. Efter aftørring
indfedtes med vandfast fedt.
Den stående rig opbevares opkvejlet i store cirkler i en sæk, vinteren
over.

Jeg tror ikke at man skal forlange mere af den enkelte bådejer end
overstående preventive vedligeholdelse.

Det er nok mere interessant at følge foreningslivets engagement i
provomering af bestemte forsikringsselskaber og den
provisionsstørrelse der her er indblandet.
Jeg forestiller mig at provisionen kun skal komme idrætten til gode i
bredest muligt omfang og ikke blandes sammen med skadesafdelingernes
arbejde.

Mvh/Harding

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 20-09-09 19:03

Hej

Jeg har tit tænkt det samme.

Det har ført mig til et foreslag, som jeg ville have sendt til de store
maste firmaer, Selden, John Mast m.v.

Ideen går ud på at man kunne arrange fælles syn af master på havnen. Tænkt
således at alle der vil have inspiceret sin mast melder sig til, og så
kommer der en professionel fra f.ex. Selden eller John Mast, og inspicerer
alle tilemlte master, og giver en slags certificat.

Hvis man er nok, kunne der gøres en god forretningsmodel ud af det.

mvh
/Børge

Fra : blueocean

Dato : 21-09-09 07:28

On 20 Sep., 20:03, "Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk>
wrote:
> [...]
> alle tilemlte master, og giver en slags certificat.
>
> Hvis man er nok, kunne der gøres en god forretningsmodel ud af det.

Hej
Og hvem havde du tænkt at skulle betale de dyre timelønninger de skal
have.

B-31 klubben har fat i noget af de rigtige, men jeg forstår ikke helt
hvad indsmøring af et olieprudukt skal kunne forhindre metaltræthed og
revne dannelser og mulighed for det.
Det bedste man kan gøre er at lave sig en checkliste og gennemgå den
hvert år. Afvaskning af salt er jo selvsigende, men indsmøring af
olieprodukter, giver efter min menning kun anledning til at al snavs
og skidt opfanges og sætter sig på metallet og derved holder på den
saltholdige luft fugtighed.
Det er jo ikke alle der har et aflukket masteskur tilrådighed.

\Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-09-09 09:30

Hej Børge,

Forslaget vil formodentligt ikke vinde genklang hos
mastesamlefirmaerne.
For at de skal blive i stand til at udføre non-destruktive tests skal
de først klædes på det opgaverne.
Selvfølgelig kan enhver nedsætte sig som udøver uden nogen
baggrundsviden men det vil forsikringsselskaberne nok ikke indlemme i
deres afgørelse ved et mastehaveri. De vil nok have en
besigtigelsesmand til at de på den knækkede mast og det er tillige så
meget lettere eftersom masteskadesstedet er opgået for inspektion.
Inspektion med de kendte non-destruktive hjælpemidler ultralyd,
magnetisk-partikel, flydende Penetrant, radiografisk og hvirvelstrøms
test (eddy-current) er ikke muligt i en mast hvor beslagene sidder
skruet/nittet på.
Først når beslagene og enkeltdelene er adskilte kan man foretage
inspektion på de enkelte dele med ovennævnte udstyr.
Revnedannelse og korrosion under beslag og omkring huller skal i
sagens natur være meget omfattende før de ses udenfor beslagene.
Hertil kommer at beslagene til en mast ofte er af meget dårlig
kvalitet fra begyndelsen og hvis he inden monteringen på masten hos
masteleverandøren skulle gennem gå en test med ovennævnte metoder
ville hovedparten utvivlsomt blive kasseret under forudsætning at der
var opstillet nogen som heltst kritiriedannelse af en kassationsgrund.

Selvfølgelig kan nogle personer lave en god forretningsmodel og tjene
stort på at adskille, inspicere om montere eigen. Det vil sikkert
medføre et stort forbrug af reservedele, dog nok mest hidrørende fra
adskillelsen og en nidkær inspektion af selve masterøret.
Desuden vil det være et stort nummer i havnene om der skal udføres
røntgenfotografering for det kræver store sikkerhedsafstande som
havnene nok ikke lige er indrettede til at honorere.

Til gengæld kan alle bådejere selv med det blotte øje selv se på en
mast og beslag hvorledes den i grundtrækkene er passet; men det er
ofte at master efterlades ude/og inde i maste skuret vinteren over,
uden nogen form for demontering og ofte placeret således at de bliver
trådt på.
For den slags grise er der nok intet grundlag for tilsyn, de er
ligeglade med tilstanden.

Det bedste er en omhyggelig bådejer der som afslutning om efteråret
pakker selve masterøret, uden wirer m.m. ind i et hylster der kan
ånde.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-09-09 09:40

Hej Gert,

Revnedannelser og korrosion fremkommer hvor der er grobund for
ophobning af saltkrystaller der vil svække profilets
materialetykkelse. For at forhindre dette er en penetrerende olie god
til at trænge dybt ind i alle åbninger og revner. Det er forebyggende
vedligeholdelse.
Ligger masten ude er det endnu mere påtrængende at give et beskyttende
lag. Masteolien kan så om foråret afvaskes med vand og sæbe og når
masten er tør igen gør det ikke noget igen at påføre masteolie og
aftørre alle flader med en blød klud.
Det har jeg gjort i 32 år med den samme mast og ofte om foråret kommer
andre hen til mig og spørger om jeg har fået ny mast.
Vinteren igennem er den indpakket i en pose der kan ånde og om foråret
bliver den olieret igen og alle dele til den stående rig og tovværk
bliver monteret igen. Wirer har været hjemme vinteren igennem og er
blivet renset, inspiceret og smurt.
Tovværket er blevet vasket o.s.v.

En stor del af glæden ved at have båd er vedligeholdelsen.

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 22-09-09 03:25

On 21 Sep., 17:40, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> blivet renset, inspiceret og smurt.
> Tovværket er blevet vasket o.s.v.
>
> En stor del af glæden ved at have båd er vedligeholdelsen.

Ok Harding, du har fat i noget, jeg kan godt følge dig..........Nu er
det bare at der jo mange som intet gør ved deres master, det behøver
man jo bare gå på havnen for at se efter optagening og afmastning er
sket, så kan man se hvordan det flyder med wire og salings horn på de
master som "bare" er smidt på stativet.
det med insmøring af olie produkter er der bla. mastefabrikater
uenighed blant , læs artiklen fra baadmagasinet, her er ikke ngng John
Mast og Selden enige, så hvad for dig til at tro at vi andre kan tro
på den teori. Men rigtig jeg har selv set andre smøre deres maste ind
og gjort det i mange år, og Ja den se næsten ud som ny. Min egen mast
er 32 år gammel, den blev sendt hjem til John Mast da vi kom hjem fra
langturen og her var beskeden at vores gamle Proctor mast var i bedre
stand end i mange nyere master er, og at den var langt mere robust end
tilsvarende master laves idag. At den så vejer 400 kg. er jo en anden
sag. blot til eftertanke at den jo har siddet på båden i næsten 14 år
uden at have været pillet af.

\Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-09-09 09:08

Hej Gert,

Ja mange er sløsede; men der er ingen specifik lovgivning på området
og erstatning er efter forsikringsselskabernes skøn og prisen på det
der skal erstattes.
Er prisen under 10.000,- (f.eks. for en bom eller spilerstage) er der
ingen der kommer ud og inspicerer.

Det undrer mig ikke at der kan være uenighed blandt masteleverandører
vedrørende behandling med en penetrerende olie, for det ville medføre
et fald i deres omsætning. En god penetrerende olie er mobil-kote 203.
Den trænger let ind og bliver lidt dinitrolagtig med en lettere
optørring hvor olie har adgang til luften..

Ja maste profilet har gennem tiden ændret sig for at opnå lettere og i
den forbindelse stærkere master. for den givne vægt.
De er en væsentlig detalje og det er tykkelsen på ellokseringen, Dette
giver meget til holdbarheden. En kraftig elloksering giver typisk en
stor slidstyrke.

Der findes flere forskellige korrosionsformer:

Galvanisk korrosion: Aluminium er et meget ”uædelt” metal dvs. det har
et stort elektronegativt potentiale. Faktisk er kun zink mere uædelt.
Derfor vil kontakt med mere elektropositive - ”ædle” - materialer
f.eks. kobber og stål give anledning til galvanisk korrosion, når der
samtidigt er fugtighed til stede. Derfor skal der, når f.eks. stål og
aluminium forbindes, altid sørges for enten fuldstændig elektrisk
adskillelse f.eks. v.h.a. neopren pakninger eller en samling så tæt,
at der ikke er plads til en elektrolytvæske imellem fladerne.

Pitting (grubetæring): Pitting er en hyppig form for korrosion, der
opstår under indflydelse af en elektrolyt. Lokale angreb af
kloridioner skaber små huller i den beskyttende oxidhinde, hvorved
korrosionen kan få fat i den underliggende ubeskyttede aluminium.
Derved dannes små tragtformede huller (eller gruber), der trænger lidt
ind i materialet, men som ikke nedsætter styrken væsentligt.
Katodisk beskyttelse og effektive dræn, så der ikke står vand, kan
modvirke pitting.

Spaltekorrosion: Hvor to aluminiumsoverflader ligger tæt sammen, kan
der i forbindelse med fugtighed, der trænger ind imellem fladerne,
dannes såkaldt spaltekorrosion som følge af forskellen i
iltkoncentration i overfladerne og i fugtigheden i spalten.
Korrosionsformen kan forhindres ved at tætne revner med en
fugemasseeller penetrerende olie..

Spændingskorrosion: Spændingskorrosion er en meget speciel form for
korrosion, hvor samspillet mellem længere tids trækspændinger, miljøet
og metallurgiske forhold kan danne revner, der kan forringe styrken af
en konstruktionsdel. Visse aluminiumslegeringer er mere følsomme end
andre. Det gælder f.eks. de hårde modningshærdelige
højstyrkelegeringer i kloridholdigt miljø.

Du kan læse mere her om simple undersøgelser m.m.:

http://korrosion.dk/lystbaade/NDE%20teknik-OLsejlere.htm

http://www.baadmagasinet.dk/index.php?sid=45&cid=10483&box=1&1251359882

Mvh/Harding