stoppet afløb?
Fra : Kate

Dato : 07-09-09 20:27

Håber jeg spørger det rigtige sted, ellers henvis gerne....

Indenfor den seneste ugestid er mine afløb begyndt at gurgle, meget.
Igår da jeg trak ud steg vandet temmeligt højt inden det sev ud og da
jeg brugte opvaskemaskinen idag kom vandet op i vasken..... Det skal
der jo gøres noget ved. Hvem ringer man efter? Og hvilket prisleje kan
jeg forvente mig sådan en rensning kan ligge i?

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-09-09 22:25

> [...]
> der jo gøres noget ved. Hvem ringer man efter? Og hvilket prisleje kan
> jeg forvente mig sådan en rensning kan ligge i?

Kloakmanden, og prøv at checke din samlebrønd først. Du kan måske selv nå at
redde den.

Mvh Maria

Fra : Ivan

Dato : 08-09-09 16:56

"Kate" <doughnut@oliwer.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> der jo gøres noget ved. Hvem ringer man efter? Og hvilket prisleje kan
> jeg forvente mig sådan en rensning kan ligge i?

Du ringer til en suger/spuler, det koster vel omkring kr. 1000 og noget
mindre hvis det skal være med jyske dollars. Inden du gør det så prøv at
kikke i din samlebrønd, det er jo muligt at det er der er noget galt. Har du
en køkkenbrønd, så der det muligt at det er der det er galt. Her hos os er
det denne køkkenbrønd der stopper, køkkenvand indeholde en del vaskemidler -
opvaskemaskine eller håndopvask, der kommer et lag fedt som ligger sig i
højde med afløbet i denne brønd. Hvis det er en moderne byggeri har du nok
ikke en sådan brønd, da disse ikke er lovlige mere og skal nedlægges når der
laves ændringer på afløbssystemet.

Fra : Kate

Dato : 08-09-09 21:44

"Ivan" <dur@ikke.tilnoget> wrote in

> Du ringer til en suger/spuler, det koster vel omkring kr. 1000 og
> noget mindre hvis det skal være med jyske dollars.

Hehe, det foregår på Vestsjælland, så ingen jyske dollars her.

> Inden du gør det så prøv at kikke i din samlebrønd, det er jo muligt
> at det er der er noget galt.

Hmm, den nævner Maria også...Jeg ved ikke lige hvor jeg finder
den...Kan det være i skellet i forhaven, det ligger, hvad jeg opfatter
som 2 brønddæksler.

> Har du en køkkenbrønd, så der det muligt at det
> er der det er galt.

Det forestiller jeg mig ikke at jeg har...

> [...]
> nok ikke en sådan brønd, da disse ikke er lovlige mere og skal
> nedlægges når der laves ændringer på afløbssystemet.

Huset er ca. 20 år gammel, så det er da hvad jeg vil betegne som nyere.
Moderne, tjae, det kan diskuteres

Hvis jeg overhovedet kan få dækslet op i forhaven hvad skla jeg så
egentligt gøre? Hvis det er stoppet kan jeg ikke rigtigt se hvad jeg
kan gøre ved det, og jeg hopper bestemt ikke på noget med at stikke
armen ned i lortet.....Så betaler jeg mig hellere fra det.

Tak til jer begge for svar.

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Ivan

Dato : 09-09-09 19:20

> Hmm, den nævner Maria også...Jeg ved ikke lige hvor jeg finder
> den...Kan det være i skellet i forhaven, det ligger, hvad jeg opfatter
> som 2 brønddæksler.

Ved du om I har fællessystem eller seperatsystem, altså om der er en ledning
til spildevand og en til overfaldevand(regnvand). Det er der måske hvis du
kan finde 2 dæksler i haven. Prøv at grave dæksler fri der liggeri skel,
løft dæksel og se om der er noget der ser forkert ud. Når du har kikket og
set at der ser normalt ud, der ligger ikke fækalier-papir o.s.v. så ringer
du til en spuler og for ham til at spule systemet igennem.

> Huset er ca. 20 år gammel, så det er da hvad jeg vil betegne som nyere.
> Moderne, tjae, det kan diskuteres

Ok du har nok ikke en køkkenbrønd.

> [...]
> kan gøre ved det, og jeg hopper bestemt ikke på noget med at stikke
> armen ned i lortet.....Så betaler jeg mig hellere fra det.

Du ser om der er noget der ikke bør være der, der må ikke være ret mange
aflejninger i bunden af brønd eller brønde.

Fra : Kate

Dato : 09-09-09 19:33

> Ved du om I har fællessystem eller seperatsystem, altså om der er
> en ledning til spildevand og en til overfaldevand(regnvand)

Nej, det aner jeg intet om. Som skrevet til Andreas, så er min have
lavet om fra græsplæne til skærver. Håber ikke er ligger en brønd under
dem.
I forhaven ligger et dæksel i skellet og et i min nabos indkørsel, men
ikke andet synligt, heller ikke i hendes have.

Gad vidst om kommune kunne have tegneinger der viser evt. placering af
kloak og dæksler som man kunne få fat i.

--
Kate

gerne ældre.

Fra : S.B.

Dato : 09-09-09 21:43

"Kate" <doughnut@oliwer.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Gad vidst om kommune kunne have tegneinger der viser evt. placering af
> kloak og dæksler som man kunne få fat i.

Har de, når huset ikke er ældre
åben de dæksler du har ude ved skel, står de fulde, er det kommunes problem
at få dem renset og dem der skal betale

Søren

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 09-09-09 06:00

"Kate" <doughnut@oliwer.invalid> wrote in message
> [...]
> der jo gøres noget ved. Hvem ringer man efter? Og hvilket prisleje kan
> jeg forvente mig sådan en rensning kan ligge i?

Hej Kate,

Har du prøvet med at give alle afløbene en omgang afløbsrens ? - så længe
der er paasage, så kan afløbsrens (kaustisk soda) nu klare meget.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Kate

Dato : 09-09-09 16:33

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in

> Hej Kate,
>
> Har du prøvet med at give alle afløbene en omgang afløbsrens ? -
> så længe der er paasage, så kan afløbsrens (kaustisk soda) nu
> klare meget.

Alle afløb med undtagelse af toilettet har fået afløbsrens uden den
store virkning. De andre afløb plejer jeg at kunne holde stangen med
rens, men nu hvor toilettet blander sig i sagen er jeg lidt mere obs,
for jeg ønsker ikke et stoppet toilet og hvad deraf følger......

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 09-09-09 19:04

> [...]
> rens, men nu hvor toilettet blander sig i sagen er jeg lidt mere obs,
> for jeg ønsker ikke et stoppet toilet og hvad deraf følger......

OK - den med toilettet havde jeg lige overset, så tilslutter jeg mig klart
rådet med at kigge i samlebrønde.
Jeg var selv turen igennem som nybagt husejer - den tilkaldte slamsuger gik
bare en tur rundt i haven og bankede en stang i jorden, indtil han udpegede
et sted hvor den sidste samlebrønd var. Derefter kørte han, og lod mig om at
grave - brønden lå 60 cm under græsplænen - så det tog lidt tid....
En venlig genbo hjalp - brønden var fuld, og da den så var tømt, foreslog
han at vi ved samme lejlighed lagde en brøndring mere på, således at brønden
kom op i niveau med græsplænen - det har jeg takket ham for mange gange
siden i de forløbne 15 år....

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Kate

Dato : 09-09-09 19:30

> OK - den med toilettet havde jeg lige overset, så tilslutter jeg
> mig klart rådet med at kigge i samlebrønde.

Jeg må jo seom jeg kan løfte det betondæksel ude i indkørslen. Der
ligger et lige i skel og så et lidt længere ovre i min nabos indkørsel.
Uden at vide det forestiller jeg mig ikke at der er brønd i baghaven.
Jeg ligger lige ud til marker. Håber ikke min forgænger har gjort noget
for at dække brønden til. Forhaven er på et tidspunkt, før min tid,
lavet om så der ikke er plæne, men skærver i stedet for.

Kan man evt. få en iversigt over sådan en grund på f.eks. kommunen, ved
du noget om det?

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-09-09 19:43

Kate wrote:

> Kan man evt. få en iversigt over sådan en grund på f.eks. kommunen,
> ved du noget om det?

Kommunens tekniske forvaltning har kloakplaner hvor man kan se den
omtrentlig placering af brønde.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Kate

Dato : 10-09-09 19:28

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote in

> Kommunens tekniske forvaltning har kloakplaner hvor man kan se den
> omtrentlig placering af brønde.

Okay, tak. Jeg vil prøve at tale med dem om tegningerne så.

--
Kate

gerne ældre.