Copyright på billeder på nettet
Fra : VK

Dato : 06-09-09 20:27

Der er en hel folk der poster sine billeder på nettet, især på sine egne
web-sider, altså udenom picasa, flickr, osv

Hvornår er ens billede copyright'ed ?
Er det nok bare at skrive "© Copyright - All rights reserved" nede på
sitet ?
Hvad skal der stå skrevet på siden, hvis man skal være retsforfulgt for
misbrug af copyright ?

På forhånd tak!

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-09 20:36

VK wrote:

> Hvornår er ens billede copyright'ed ?

Fotografen har ophavsret for fotografiske billeder fremstillet efter
1970. Ophavsretten gælder indtil der er gået 50 fra billedet er
fremstillet.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=117519 §70.

> Er det nok bare at skrive "© Copyright - All rights reserved" nede på
> sitet ?
> Hvad skal der stå skrevet på siden, hvis man skal være retsforfulgt
> for misbrug af copyright ?

Der skal ikke stå noget, ophavsretten gælder altid.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : VK

Dato : 06-09-09 21:01

Jeg går ud fra, at disse regler gælder som længe ens server med billeder
står i DK ?
Hvordan hænger det sammen, hvis der er tale om en host i udlandet ?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-09-09 20:37

"VK" <filter@vREMOVEvkb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sitet ?
> Hvad skal der stå skrevet på siden, hvis man skal være retsforfulgt for

Der behøver ikke stå noget som helst.
Fotografen helt automatisk ophavsretten til de billeder han tager jf.
Ophavsretsloven.

Fra : alexbo

Dato : 06-09-09 20:46

"VK"skrev

> Hvornår er ens billede copyright'ed ?
Altid.

> Er det nok bare at skrive "© Copyright - All rights reserved" nede på
> sitet ?
Der behøver ikke stå noget.
Men ligesom nogle butikker skriver " tyveri meldes til politiet" så kan man
godt skrive "alle rettigheder forbeholdes" og "gengivelse kun med
tilladelse", "brug uden tilladelse vil blive retsforfulgt", og slutte af med
copyright.
Så er det svært for kopiisten at påberåbe sig god tro.

> Hvad skal der stå skrevet på siden, hvis man skal være retsforfulgt for
> misbrug af copyright ?
Ingenting, det er som den omtalte butik, det er ganske enkelt forbudt at
stjæle, varer eller billeder.

mvh
Alex Christensen

Fra : VK

Dato : 06-09-09 21:00

Jeg læste lidt, at i f.eks. USA skal man helst registrere/patentere sine
billeder, og de skal også være markeret som "published", altså, som
billeder man kan købe/købe print, osv
Hvis de er bare lagt på nettet som bare billeder for alle, er det slet
ikke sikkert, at de ikke må kopieres af andre.

Hvordan kan man retsforfølge personen, hvis man ligesom ikke har stærke
beviser, at det er ens egne billeder ?

Fra : alexbo

Dato : 06-09-09 21:26

"VK" skrev

> Hvordan kan man retsforfølge personen, hvis man ligesom ikke har stærke
> beviser, at det er ens egne billeder ?

Det er nogenlunde som at beskylde naboen for at have hugget ens cykel, man
skal kunne dokumentere ejerskabet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-09-09 17:57

> Jeg læste lidt, at i f.eks. USA skal man helst registrere/patentere sine
> billeder, og de skal også være markeret som "published", altså, som
> billeder man kan købe/købe print, osv

Det er vidst en gammel historie, der ikke længere er gældende. Så vidt jeg
husker (men hjernen er desværre ved at blive lidt slidt ), så har USA nu
tilsluttet sig internationale konventioner om ophavsretsbeskyttelse, og
reglen er ikke længere gældende.
Men det er derfra det lille c-i-en-ring mærke stammer.

> Hvordan kan man retsforfølge personen, hvis man ligesom ikke har stærke
> beviser, at det er ens egne billeder ?

Det er nu forholdsvis nemt at sandsynliggøre, feks i form af 'originaler'
(analoge eller digitale).

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-09 18:57

På cd-rom'er fra Microsoft står der; Det er forbudt at tage ulovlige
kopier af denne cd (eller lignende). Hvornår mon det er tilladt at tage
ulovlige kopier?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-09-09 18:58

"Arne H. Wilstrup" <ahw> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> På cd-rom'er fra Microsoft står der; Det er forbudt at tage ulovlige
> kopier af denne cd (eller lignende). Hvornår mon det er tilladt at tage

Man skal ikke tage det så nøje med udmeldinger fra Microsoft.
Fik en gang en fejl på computeren, der ifølge fejlmeddelsen skyldes, at der
var foretaget en 'ulovlig handling'.
Da jeg forsøgte at anmelde det til politiet var de dog rimelig ligeglade ...

/Per

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-09-09 21:32

alexbo wrote:

> Det er nogenlunde som at beskylde naboen for at have hugget ens cykel,
> man skal kunne dokumentere ejerskabet.

Du mener nok ophavsretten, som er noget andet end ejerskabet.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-09-09 19:11

Per Christoffersen wrote:

> Da jeg forsøgte at anmelde det til politiet var de dog rimelig ligeglade

Og alt dette kan vi takke politireformen for.

--
Jesper Lund