knive
Fra : Ukendt

Dato : 04-09-09 23:25

Vi må ikke gå med knive i det offentlige rum. Gælder det også
teaterknive? Jeg mener, hvis en skuespiller (amatør eller professionel)
har en teaterkniv liggende i handskerummet i en bil, en af de knive der
går ind i skaftet når man stikker med dem, vil han så også få 1 års
fængsel?

Spørgsmålet er seriøst ment og det er helt juridisk.

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-09-09 23:28

Arne H. Wilstrup skrev den 05-09-2009 00:25:
> [...]
> fængsel?
>
> Spørgsmålet er seriøst ment og det er helt juridisk.

Ligeså seriøst: Er en sådan rekvisit i hele taget et våben?
Hvis svaret er nej, så ligger svaret på dit spørgsmål lige for.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk
Hjerne, Hjerte, Indkøbskurv - ting, der skal til for at opnå vægttab.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-09-09 01:22

Carsten Riis wrote:
> Ligeså seriøst: Er en sådan rekvisit i hele taget et våben?

Hvad *er* et våben?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-09-09 01:22

Arne H. Wilstrup wrote:
[...]
> Spørgsmålet er seriøst ment og det er helt juridisk.

Dels er en kniv et fysisk værktøj, som man kan bruge hvis man vil skade
andre mere eller mindre alvorlig.

Dels er en kniv et socialt værktøj, som man kan bruge hvis man vil true
andre.

(Og dels er en kniv et psykologisk værktøj, som kan give bæreren en
eller anden bizar form for tryghed når han går rundt ude i nattelivet,
hvis han er lidt forkert inde i hovedet.)

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-09 05:21

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:

> [...]
> eller anden bizar form for tryghed når han går rundt ude i nattelivet,
> hvis han er lidt forkert inde i hovedet.)

Og endelig er eksempelvis en schweizerkniv et værktøj man kan bruge til
at åbne ølflasker, vinflasker - og skære snore over med ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jens

Dato : 07-09-09 07:17

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> anden bizar form for tryghed når han går rundt ude i nattelivet, hvis han

Dels er en kniv et stykke værktøk man kan skære sig fri med, hvis bilen
ryger i havnen. Har selv haft en kollega der døde fordi han sad fastspændt i
selen og ikke kunne komme fri.
Siden den tid har jeg altid kørt rundt med en hobbykniv i sidelommen af
bilen.
Og ja syv dages fængsel er mindre straf end druknedøden.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-09-09 08:14

jens skrev:

> Dels er en kniv et stykke værktøk man kan skære sig fri med, hvis bilen
> ryger i havnen.

Min mor kører altid rundt med en kniv, netop for at kunne
skære sig fri. Det kunne være sjovt at se, hvordan
politikerne ville reagere, hvis en 73-årig dame skulle en
uge i spjældet på den konto.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide til det gratis styresystem Ubuntu Linux:

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-09-09 17:11

Kim Ludvigsen wrote:

> Min mor kører altid rundt med en kniv, netop for at kunne
> skære sig fri. Det kunne være sjovt at se, hvordan
> politikerne ville reagere, hvis en 73-årig dame skulle en
> uge i spjældet på den konto.

Det er jo minimumsstraffen. Forær hende en selecutter, Fungerer som et V der
langt mere sikkert og let skærer en sele over.

Har du nogensinde selv prøvet at skære en sele over med en hobbykniv?

Det er faktisk ikke så let.

--
/Frank

Fra : alexbo

Dato : 07-09-09 09:13

"jens" <jensbredgaard@hotmail.com> skrev

> Siden den tid har jeg altid kørt rundt med en hobbykniv i sidelommen af
> bilen.

Så vil jeg hellere foreslå en kombineret nødhammer og selekniv, og sætte den
fast et
sted der kan nås fra alle pladser, midt i taget f.eks.

Hammeren er god at have til at baldre en rude, når bilen ligger på taget,
selen er skåret over og
man roder rundt på bilens loft, en side eller bagrude sparker man ikke bare
i stykker, forruden
er helt umulig.

En hobbykniv i sidelommen er der ikke når man skal bruge den, den er faldet
ud når bilen tumler rundt.
Sidder man normalt i sædet når bilen er stille er det ikke noget problem at
løsne selen, næh det er når man hænger med hovedet nedad med fuld vægt på
selelåsen at man har brug for en kniv, og så skal den være lige ved hånden
og det er i loftet.

Skal en bagesædepassager hjælpe foran gavner en kniv i forlommen intet, også
her er en kniv i taget det bedste.
http://www.sindby.dk/?id=666

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-09-09 17:09

jens wrote:
> [...]
> af bilen.
> Og ja syv dages fængsel er mindre straf end druknedøden.

og 80 kr til en selecutter er billigere end 8 dage i brummen

--
/Frank

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 05-09-09 05:53

Arne H. Wilstrup skrev:
> [...]
> fængsel?
>
> Spørgsmålet er seriøst ment og det er helt juridisk.

Rimeligt spørgsmål, men jeg antager at teaterforeninger i umindelige år
har ansøgt om, og fået, tilladelse til at anvende rekvisitter i
teaterøjemend, som ellers ville være at betegne som våben.
Det er kun en antagelse, men umiddelbart må man vel antage at
rekvisitter opbevares af teatret og ikke af de hyrede skuespillere, så
der vil vel i flg. den nyligt afsagte dom også være tale om en
overtrædelse af våbenloven hvis en *skuespiller* bliver stoppet med en
springkniv i handskerummet, uanset at *teatret* har fået en eksplicit
tilladelse til at anvende rekvisitten i forestillinger.

- cep

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-09 07:27

"\"Claus E. Petersen\" <\"Snurrberget\"@" <"REMOVE> wrote:

> [...]
> springkniv i handskerummet, uanset at *teatret* har fået en eksplicit
> tilladelse til at anvende rekvisitten i forestillinger.

En teatersabel er vel ikke skarp, og er nok lavet af bemalet træ ...
ditto med knive.

Fra : Bjarne

Dato : 05-09-09 08:20

Per Rønne skrev:

> En teatersabel er vel ikke skarp, og er nok lavet af bemalet træ ...
> ditto med knive.

Det handler altsammen om attrapper.
Fra teaterkniv til teateratombombe.
Men nogle af dem kan godt se meget ægte ud.
Gå en tur på Strøget med en nøjagtig kopi af en AK-47, og skriv så
tilbage, når du har udforsket, hvor grænsen går

BJarne

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-09 08:53

""Claus E. Petersen" <"Snurrberget"@" <"REMOVE> skrev i meddelelsen

> [...]
> springkniv i handskerummet, uanset at *teatret* har fået en eksplicit
> tilladelse til at anvende rekvisitten i forestillinger.

En skuespiller kan såmænd godt være hyret til en forestilling eller et
show hvor han/hun skal optræde på slap line alene (fx stand-up-komikere)
og i den situation have brug for at medbringe en teaterrekvisit af den
grund. Bliver vedkommende så standset og 'kniven' fundet, er det så en
overtrædelse af våbenloven?`

Nu spørger jeg helt konkret. Jeg stiller IKKE spørgmålet for "sjov", men
for at få at vide om nogen ved hvori grænserne består rent juridisk.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-09 09:10

Arne H. Wilstrup <ahw> wrote:

> [...]
>
> Nu spørger jeg helt konkret. Jeg stiller IKKE spørgmålet for "sjov", men
> for at få at vide om nogen ved hvori grænserne består rent juridisk.

En attrappistol er vist kun ulovlig hvis den bruges i forbindelse med et
røveri ...

Fra : alexbo

Dato : 05-09-09 09:15

"Arne H. Wilstrup" skrev

> Nu spørger jeg helt konkret. Jeg stiller IKKE spørgmålet for "sjov", men
> for at få at vide om nogen ved hvori grænserne består rent juridisk.

Grænsen går ved den gode grund.
Om der et anerkendelsesværdigt formål ved at medbringe knivene.
En kok der er på vej på aftenarbejde ved en privat fest kan medbringe et
antal
store knive uden problemer, han har en god grund til at have dem med.

Mens nedenstående bornholmer ikke havde en god grund til at medbringe en
kniv.
http://www.domstol.dk/Bornholm/nyheder/domsresumeer/Pages/Rettenp%C3%A5Bornholmsdomaf26maj2009.aspx

Dette med en kniv skal helt sikkert tages alvorligt.

Nu var dette en enhåndsbetjent foldekniv, det har nok betydet forskellen på
en bøde og fængsel.

En anden sag hvor en beruset knallertist væltede var der tale om en alm.
foldekniv, han slap med bøde.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 05-09-09 15:26

"Arne H. Wilstrup" <ahw> skrev i en meddelelse
> [...]
> og i den situation have brug for at medbringe en teaterrekvisit af den
> grund. Bliver vedkommende så standset og 'kniven' fundet, er det så en

To ting skal afklares først:
1) er der tale om en kniv?
Det er nok tvivlsomt, om en teaterkniv vil blive betragtet som en kniv. Den
er formodentlig ikke skarp (?) og den er jo også indrettet til en helt anden
brug end en kniv er (den kan hverken hugge, skære eller stikke hvilket
ligesom er grundfunktioner for en kniv )

2) hvis der er tale om en kniv, er det så ulovligt at besidde den?
Det er det ikke, hvis man er i færd med at transportere den til/fra en
forestilling el. lign hvor den skal anvendes som rekvisit.
Det må falde under betegnelsen anerkendelsesværdigt formål.

Så hvis ikke lovligheden falder allerede under 1) så må den gøre det under
2).

/Per

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-09-09 17:16

Per Christoffersen wrote:
> [...]
> brug end en kniv er (den kan hverken hugge, skære eller stikke hvilket
> ligesom er grundfunktioner for en kniv )

En teaterkniv kan udmærket godt bruges som trusselsvåben.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-09-09 09:56

> [...]
>
> En teaterkniv kan udmærket godt bruges som trusselsvåben.

Det er selvfølgelig forbudt, men det er ikke efter våbenloven, men efter
bestemmelserne i straffeloven.
Der behøver såmænd ikke engang at være en kniv eller andet for at de
bestemmelser kan tages i brug, - det er nok at man siger man har en kniv.

/Per

Fra : Bjarne

Dato : 06-09-09 12:26

Per Christoffersen skrev:

> [...]
> Der behøver såmænd ikke engang at være en kniv eller andet for at de
> bestemmelser kan tages i brug, - det er nok at man siger man har en kniv.

Men hvilke bestemmelser overtrædes, hvis man ikke aktivt gør noget for
at true nogen?
Og hvor går grænsen?
Må man færdes i offentligheden med et pistolhylster (med/uden attrap-9-mm)?
Må man have en Kalashnikov-model med på strøgtur?
Må man vise sin ufarlige teaterkniv frem for sine venner i S-toget?
Er det tilladt at transportere en uægte "Atomic device" på sin ladvogn
gennem Roskilde?

Hvilke konkrete paragraffer vil ordensmagten tage i anvendelse?

Bjarne

Fra : kwdemant

Dato : 06-09-09 12:34

Bjarne skrev:

> [...]
> gennem Roskilde?
>
> Hvilke konkrete paragraffer vil ordensmagten tage i anvendelse?

Strfl § 266

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : kwdemant

Dato : 06-09-09 12:36

> Strfl § 266

Der skulle have været et "?" efter, da det ikke er facit jeg kommer med
--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-09-09 17:13

Arne H. Wilstrup wrote:
> Nu spørger jeg helt konkret. Jeg stiller IKKE spørgmålet for "sjov", men
> for at få at vide om nogen ved hvori grænserne består rent juridisk.

Jeg læste for en del måneder siden, i forbindelse med frit-lejde-tingen
i København (eller var den landsdækkende?), at dem der ønskede at
aflevere bestemte typer våben til politiet skulle kontakte den
pågældende politistation på forhånd, og give besked om hvilke rute de
ville følge, hvilken dato og hvilken klokkeslet.

En skuespiller, eller anden person, der har behov for at transportere et
funktionelt våben eller en attrap, kan vel indlede med at gøre det
samme. I god tid.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-09-09 11:49

Bjarne wrote:

> Men nogle af dem kan godt se meget ægte ud. Gå en tur på Strøget med en
> nøjagtig kopi af en AK-47, og skriv så tilbage, når du har udforsket,
> hvor grænsen går

Interessant pointe. En person blev for nylig dømt for våbenbesiddelse på
grundlag af et foto af personen og en AK47 (eller rettere: et foto som
retten mente var personen ud fra en tatovering).
http://politiken.dk/indland/article774292.ece

Det er vel politiets opgave at løfte bevisbyrden for at det ikke er en
attrap og at billedet ikke er taget i et land hvor brug af AK47 er
lovlig? Der bliver eksempelvis arrangeret oplevelsesrejser til Rusland
hvor man (efter sigende) får lov til at affyre AK47s, og i USA kan de
købes frit i nogle stater.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-09-09 12:38

Bjarne wrote:

> Ifølge artiklen har han åbenbart erkendt, at det var et ægte våben. Hvis
> han havde hævdet, at det var en attrap, eller at han var overbevist om,
> at det var en attrap, kunne han måske have undgået noget tid bag svenske
> gardiner?

Ja måske, men så synes jeg at hans forsvarer har sovet i timen.

--
Jesper Lund

Fra : Ralph

Dato : 05-09-09 16:18

> Vi må ikke gå med knive i det offentlige rum. Gælder det også

Loven er jo totalt latterlig, de der VIRKELIG vil skade andre i nattelivet
går med kniv uanset HVOR ulovligt det er, bortset fra de næppe bruger
knive - det vil (med deres logik) være dumt da en skruetrækker, rosensaks,
Ford Transit, akkuvinkelsliber, økse, AK47, raketstyr eller hammer anretter
meget mere skade - og det meste af det nævnte kan gemmes i en lomme eller i
bagagerummet på en bil.

--
Ralph

Fra : Den 9.

Dato : 05-09-09 17:04

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen news:h7tve9$ck$1@aioe.org...
> [...]
> Ford Transit, akkuvinkelsliber, økse, AK47, raketstyr eller hammer
> anretter meget mere skade - og det meste af det nævnte kan gemmes i en

tjow - en transit i baggagerummet......

Fra : Ralph

Dato : 05-09-09 17:16

"Den 9." <ska.do.ha.sl@g> skrev i en meddelelse
> tjow - en transit i baggagerummet......

Derfor "det meste" - selv tjow

--
Ralph

Fra : Den 9.

Dato : 05-09-09 18:21

> "Den 9." <ska.do.ha.sl@g> skrev i en meddelelse
>
> Derfor "det meste" - selv tjow
>
> --
> Ralph

tjae.... det er i orden - *så*

Fra : Knud

Dato : 05-09-09 21:22

"Arne H. Wilstrup" <ahw> wrote in message
> [...]
> skaftet når man stikker med dem, vil han så også få 1 års fængsel?
>
> Spørgsmålet er seriøst ment og det er helt juridisk.

Hvor ofte er det lige man overhovedet taber en nummerplade?

Hvor stor en procentdel af bilparken har tilfældigvis tabt en (foran)?

Hvor stor er sammenhængen mellem en tabt nummerplade og navnet 'Brian'?

Knud

Fra : Den 9.

Dato : 05-09-09 21:53

> Hvor stor er sammenhængen mellem en tabt nummerplade og navnet 'Brian'?
>
> Knud

Dejligt at se at du ikke skrev Hassan! Respekt...

Fra : alexbo

Dato : 06-09-09 09:11

"Knud" skrev

> Hvor stor er sammenhængen mellem en tabt nummerplade og navnet 'Brian'?

Nogenlunde som sammenhængen mellem trådens emne og dit indlæg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-09 20:45

> [...]
> skaftet når man stikker med dem, vil han så også få 1 års fængsel?
>
> Spørgsmålet er seriøst ment og det er helt juridisk.

Hej Arne
Jeg kan ikke vsare dig juridisk på spørgsmålet, men følgende betragtning
skal vel medtages:
Kniven er måske en rekvisit, men må nødvendigvis ligne en riigtig kniv.
Derved er den også egnet til at true/skræmme et offer - og dermed bør den
falde ind under lovgivningen i mine øjne. Akkurat som man dømmes for røveri
og ikke tyveri, hvis man truer med en finger, en vandpistol eller andet
ufarligt.
At jeg så personligt synes det er en af de mest latterlige...fortsæt selv
rækken af nedsættende tillægsord, gerne af de grovere - eksempler på
lovjuks, er en anden sag.

MVH Leopold

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-09-09 18:02

"Firstname Lastname" <None> skrev i en meddelelse

> "Arne H. Wilstrup" <ahw> skrev i en meddelelse

> Hej Arne
> Jeg kan ikke vsare dig juridisk på spørgsmålet, men følgende betragtning
> skal vel medtages:

Ikke hvis vi skal holde os til juraen.

> [...]
> falde ind under lovgivningen i mine øjne. Akkurat som man dømmes for
> røveri og ikke tyveri, hvis man truer med en finger, en vandpistol eller

Anvendelsen af en teaterkniv til trusler (feks ifbm. et røveri) er
naturligvis lige så strafbart som at anvende alt muligt andet til at true
med.
Men det gør ikke teaterkniven i sig selv ulovlig (ligesom det heller ikke er
ulovligt, at have en tuschpen med sig, selv den sikkert med lidt fiffighed
kan agere som en pistol i en lomme).
Truslerne er ulovlige efter Straffeloven, - det medfører ikke i sig selv af
genstanden der bruges til truslen er ulovlig.

/Per

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-09-09 17:12

Arne H. Wilstrup wrote:
> [...]
> også få 1 års fængsel?
>
> Spørgsmålet er seriøst ment og det er helt juridisk.

Afhænger af knivsbladets længde. En kniv der ikke kan låses i bladet kan
godt medbringes og hvis dens blad er under 7 cm

--
/Frank