/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Xv750 kører dårligt.
Fra : Ukendt


Dato : 04-09-09 21:18

Min xv 750 kører dårligt. Jeg satte den på værksted, idet den gik ujævnt
imellem 2000 og 3000 omdr.
Jeg har hentet Viragoen i dag. men motoren trækker stadig ujævnt, som noget
nyt laver den backfire når jeg slipper gassen, og tomgangen flytter sig op
og ned af sig selv. Da jeg trillede en tur i eftermiddags, startede
tomgangen med at være ca 1000 omdr, men til sidst var den konstant 2000
omdr. Mit værksted har bl.a. adskilt og ultralydsrenset karburatorerne.
Derved fandt de en flække i et strålerør, som nu er skiftet. Men jeg synes
faktisk, den kører dårligere nu, end før. Den er også begyndt at give sort
røg engang imellem fra den ene cylinder. Værkstedet taler om slidte olietyve
og/eller stempelringe. Den har gået 43.000km.
På grund af dette bøvl har jeg næsten ikke fået kørt i denne sæson, er ved
at være lidt træt af det.

Kan nogen komme med gode ideer ?

På forhånd tak.

--
mvh
Tom Christensen
2630 Taastrup


 
 
Klavs Christensen (04-09-2009)
Kommentar
Fra : Klavs Christensen


Dato : 04-09-09 21:43

Hej Tom

Jeg har oplevet det samme fænomen på 2 forskellige maskiner (xv750se '81 og
xv920 '83) da var det ledningerne fra de 2 pickup coils der var gnavet i
stykker hvor de kommer ud fra v. motorside og går op til tændingsboxen under
tanken. Det har været lige før gummiklodsen inde i motoren, så den eneste
udvej er at pille v. motorside af og klippe ledningerne før gummiklodsen, og
så lodde nogle nye (varme og oliefaste) ledninger på. Jeg har så dækket
lodningerne med krympeplast bagefter. Denne beskrivelse gælder for
modellerne før '84. De nyere kender jeg ikke til udformningen på, men fejlen
kunne være den samme. Umiddelbart vil jeg dog gætte på at din er fra før '84
.. . .

Mvh. Klavs


Ukendt (05-09-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-09-09 16:21

Hej Klavs

Tusind tak for dit forslag.
Det kunne godt være forklaringen, idet værkstedet havde venstre motorside af
for nogen tid siden De havde efterladt ledningerne udenfor inddækningen, men
lagde dem ind igen, da jeg gjorde opmærksom på det. Jeg forsøgte
selvfølgelig selv først, men kunne ikke få ledningerne ind uden vold. Hvis
nu mit værksted ikke har samme holdning til "ledningsvold", og har undladt
at afmontere dækslet, kan ledningerne måske være blevet beskadiget ved
operationen.
Maskinen er fra '86, men der er vist mange dele af konstruktionen på xv750,
som har været uændret igennem alle årene.

mvh
Tom Christensen
2630 Taastrup



--
mvh
Tom Christensen
2630 Taastrup


Armand (04-09-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-09-09 22:25

Tom Christensen skrev:
> Min xv 750 kører dårligt. Jeg satte den på værksted, idet den gik ujævnt
> imellem 2000 og 3000 omdr.
> Jeg har hentet Viragoen i dag. men motoren trækker stadig ujævnt, som
> noget nyt laver den backfire når jeg slipper gassen, og tomgangen
> flytter sig op og ned af sig selv. Da jeg trillede en tur i
> eftermiddags, startede tomgangen med at være ca 1000 omdr, men til
> sidst var den konstant 2000 omdr. Mit værksted har bl.a. adskilt og
> ultralydsrenset karburatorerne. Derved fandt de en flække i et
> strålerør, som nu er skiftet. Men jeg synes faktisk, den kører dårligere
> nu, end før. Den er også begyndt at give sort røg engang imellem fra den
> ene cylinder. Værkstedet taler om slidte olietyve og/eller stempelringe.
> Den har gået 43.000km.
> På grund af dette bøvl har jeg næsten ikke fået kørt i denne sæson, er
> ved at være lidt træt af det.
>
> Kan nogen komme med gode ideer ?
>
Flækket topstykke :-/ =

Forsøg at spule en sulfo-opløsning på topstykkerne lige efter opstart
(kort derefter bliver sagerne så varme at der dannes damp til hinder for
udsynet) og se om der blæses sæbebobler et sted!

--
Armand.


Hans Paulin \(6310\) (05-09-2009)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 05-09-09 08:36

Armand skrev:

> Flækket topstykke :-/ =

Er der nogen af de hidtidige diagnoser der passer med de 2000 snoninger?
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Ukendt (05-09-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-09-09 16:21

Hej Armand.
>>
> Flækket topstykke :-/ =
>
> Forsøg at spule en sulfo-opløsning på topstykkerne lige efter opstart
> (kort derefter bliver sagerne så varme at der dannes damp til hinder for
> udsynet) og se om der blæses sæbebobler et sted!


Tusind tak, det vil jeg prøve i morgen.
Hvilke af symptomerne får dig til at tænke på topstykket?
--
mvh
Tom Christensen
2630 Taastrup


Armand (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-09-09 11:37

Tom Christensen skrev:
> Hej Armand.
>>>
>> Flækket topstykke :-/ =
>>
>> Forsøg at spule en sulfo-opløsning på topstykkerne lige efter opstart
>> (kort derefter bliver sagerne så varme at der dannes damp til hinder
>> for udsynet) og se om der blæses sæbebobler et sted!
>
>
> Tusind tak, det vil jeg prøve i morgen.
> Hvilke af symptomerne får dig til at tænke på topstykket?
>
Stort set det hele!

Et flækket topstykke vil medføre for mager blanding og Backfire ved
påløb er en tydelig indikation af at karbureringen er for mager, ligesom
at man primært vil registrere en magrere blanding i det nedre gasområde
(á især tomgangen) hvor nåle-dysen endnu ikke blander sig.
Der vil altid være en gasstiling eller omdrejnings-område hvor en
dysefejl træder tydeligere igennen og det passer i dit tilfælde sikkert
med de 2000rpm - måske at definitionen snarere drejer sig om den
gasstilling der skal til for at bringe den op på 2000rpm, frem for
omdrejningerne i sig selv :-/

Et omdrejnings-defineret problem er meget svært at lænke sammen med
noget specifikt, andet end vibrationer (i et stik med dårlig forbindelse
eller ved en kortslutning der bringes i kontakt) og dét kunne måske
hænge sammen med tændingsledningerne som beskrevet; men så igen:
Backfire ved påløb hænger sammen med karbureringen og ikke
tændingskortslutning.

For lige at dvæle ved tændingen alligevel: Er det vacuum-avancering på
så'en en XV'ers tænding??

--
Armand.

Armand (06-09-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-09-09 14:40

Armand skrev:
> Tom Christensen skrev:
>> Hej Armand.
>>>>
>>> Flækket topstykke :-/ =
>>>
>>> Forsøg at spule en sulfo-opløsning på topstykkerne lige efter opstart
>>> (kort derefter bliver sagerne så varme at der dannes damp til hinder
>>> for udsynet) og se om der blæses sæbebobler et sted!
>>
>>
>> Tusind tak, det vil jeg prøve i morgen.
>> Hvilke af symptomerne får dig til at tænke på topstykket?
> >
> Stort set det hele!
>
> Et flækket topstykke vil medføre for mager blanding og Backfire ved
> påløb er en tydelig indikation af at karbureringen er for mager, ligesom
> at man primært vil registrere en magrere blanding i det nedre gasområde
> (á især tomgangen) hvor nåle-dysen endnu ikke blander sig.
>
Forøvrigt behøver for mager blanding strengt taget ikke at skyldes at et
topstykke er flækket idet der er masser af andre muligheder for at
trække falsk luft, især omkring karburator-monteringen (til topstykke
hhv. luftfilter), men det er umiddelbart lettere at afklare om et
topstykke er flækket v.h.a. sulfovand fra husholdningen, frem for at
skulle indkøbe startgas til at "pifte" efter lækager omkring karbureringen.
Blæser ingen af topstykkerne sæbebobler er startgas-tricket step #2!

--
Armand.

Ukendt (09-09-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-09-09 18:28

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4aa3bba3$0$36571$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Armand skrev:
>> Tom Christensen skrev:
>>> Hej Armand.
>>>>>
>>>> Flækket topstykke :-/ =
>>>>
>>>> Forsøg at spule en sulfo-opløsning på topstykkerne lige efter opstart
>>>> (kort derefter bliver sagerne så varme at der dannes damp til hinder
>>>> for udsynet) og se om der blæses sæbebobler et sted!
>>>


Jeg har nu to gange prøvet at starte motoren kold og sprøjtet sulfovand på
cylindrene.
Jeg kan ikke få øje på nogen "selvoppustelige" bobler. Jeg har intet gjort
ud over dette.
Jeg har også kørt på den et par gange, og den laver nu ikke backfire.
Mærkeligt.
Men den stiger fortsat fra 1000-1200 omdrejninger i tomgang ved start (har
svært ved at starte, og går ud af sig selv efter nogle minutter) til 2000
omdr. ved afslutningen af en tur 20-50 km.


Er det nu Klavs' forslag om rep. ledningerne fra de 2 pickup coils, eller er
der andre muligheder?

--
mvh
Tom Christensen
xv750


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste