Brun lyng - hvad skal man gøre?
Fra : Marianne

Dato : 04-09-09 13:55

Hej

Vi har en sommerhusgrund - en naturgrund - dækket med lyng. Den ene halvdel
står fint og er i blomst, mens den anden halvdel er brun og død i det. Jeg
mener, at der er tale om et nyt fænomen, som ikke var der sidste
sommer/efterår.

Jeg har fået det råd at klippe lyngen (den brune) ned med en buskrydder. Men
også et andet råd om at lade den stå.

Hvad skal man gøre, hvis man gerne vil have lyngen fin igen? Og nej, der er
ikke mulighed for at brænde det af.

mvh
Marianne

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 04-09-09 17:26

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det. Jeg mener, at der er tale om et nyt fænomen, som ikke var der sidste

Det er sikkert tørke skade. Lad den stå, den kommer næste år.

Mvh
Leon

Fra : O.L

Dato : 04-09-09 21:08

"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i meddelelsen

> "Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> skrev i en meddelelse

> Det er sikkert tørke skade. Lad den stå, den kommer næste år.
>
> Mvh
> Leon

Lyng skal med mellemrum, helst brændes af, kan det ikke lade sig gøre må du
"høste" det på anden måde. Det er den måde du fornyer/forynger lyng på.

Fra : Martin Petersen

Dato : 05-09-09 09:49

> [...]
> Men også et andet råd om at lade den stå.
>
> Hvad skal man gøre, hvis man gerne vil have lyngen fin igen? Og nej, der

Kan du ikke drøne en plæneklipper over stykket?

- Martin

Fra : Zed

Dato : 05-09-09 20:20

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Men også et andet råd om at lade den stå.
>
> Hvad skal man gøre, hvis man gerne vil have lyngen fin igen? Og nej, der

Det er ikke grundet den bille jeg så omtalt i tv forleden? lyngbladbillen

Den er angiveligt ved at slå lyngen ihjel rundt omkring - læs feks:
http://nordjylland.dk/aalborg/forside.aspx?ctrl=10&data=28%2c3336761%2c2875%2c4

Mvh.
-Kennet

Fra : Marianne

Dato : 06-09-09 01:07

> Det er ikke grundet den bille jeg så omtalt i tv forleden? lyngbladbillen
>
> Den er angiveligt ved at slå lyngen ihjel rundt omkring - læs feks:
> [...]

Ja - det kunne i hvert fald godt se sådan ud. Jeg tvivler nu på. at græs vil
overtage, sådan som der står i artiklen.

Gad vide, hvad man så gør? jeg kan ikke tage det med en græsslåmaskine, som
en foreslår, for lungen er godt 1/2 m høj og temmelig kraftig. men en
buskrydder kan gøre det. Det vil være et stort arbejde - skal det gøres, ja,
så skal det det, men måske skal man bare la' det være?

mvh
Marianne

Fra : Steen Jørgensen

Dato : 06-09-09 05:16

Hej Marianne.

Vi har haft samme problem.

Vi lånte et par får.
De gnavede lyngen væk og var ganske hyggelige at have gående.

Hilsen
Steen

PS
Hvis du fodrer dem med andet gider de ikke spise lyngen.