Fuger mellem belægningssten
Fra : Michael Hansen

Dato : 03-09-09 17:30

Jeg skal til at lægge belægningssten. Det er nogle som hedder bondesten fra
IBF.
På stenene er der ligesom 2 "knaster" på langsiden og en på de korte sider.
Skal jeg vare lægge stenene op mod hinanden, så disse "knaster" laver en
fuge på 1 mm?
Nogle steder står der at der skal være mellem 2-5 mm fuger mellem
belægningssten.

Hvad er mest rigtig, synes det er svært at lave disse ca. 2mm fuger og få
stenen til at lægge lige på række?

mvh Michael

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-09 20:26

http://www.ibf.dk/Files/Billeder/Brochurer/Belaegning_nye/IBF_Bondesten_ny.pdf

--
Michael

Brugt pige- og drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/boernetoej
25% rabat på tøjbestillinger over kr. 200.-

Fra : Michael Hansen

Dato : 03-09-09 21:44

Skal jeg tage det som et ja til at fugerne skal være 2-5 mm? Det er også
fra IBF side jeg har det mål.
Kan bare ikke helt forstår ved fugeknasterne så skal gøre, når de ikke er
"store" nok?

Michael

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-09-09 07:56

"Michael Hansen" <mhansen@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra IBF side jeg har det mål.
> Kan bare ikke helt forstår ved fugeknasterne så skal gøre, når de ikke er

De knaster er da også mere end 1 mm?

- Martin

Fra : CC

Dato : 03-09-09 21:59

"Michael Hansen" skrev i meddelelsen ...
> [...]
> belægningssten.
>
> Hvad er mest rigtig, synes det er svært at lave disse ca. 2mm fuger og få

IBF siger mellem 2-5 mm fuge til Bondesten.
Er knasten ikke 2 mm, eller er den 1 mm og passer med nabostenens knast, så
det giver 2 mm ?

Brug en snor for hver 3-5 række for at lægge stenene lige, når du er kommet
igang.
Jeg plejer plejer at justerer fugenbredden ved at bruge en fugeske som
stikkes ned mellem de to sten, og så vride let rundt.

Fra : Mogens

Dato : 04-09-09 11:57

Ja som nedenstående, gør jeg også, vil tilføje, hvis feks det er 40*40
fliser, så er fliserne kun 39.5*39,5 de 40 er med fuge, lav fugen på
4-5mm, du opnår en væsentlig stærkere belægning, fugerne stabiliserer mere
ved en god fuge bredde, ukrudt er også nemmere at række op, samt den bliver
mere vandtæt,

Hvis belægningen feks er en 14*21 så er stenen typisk 13,6*20,6 siger
næsten sig selv, hvad den så skal fylde med fuge

Fra : Kanstrup

Dato : 07-09-09 05:31

> På stenene er der ligesom 2 "knaster" på langsiden og en på de korte sider.
> Skal jeg vare lægge stenene op mod hinanden, så disse "knaster" laver en
> fuge på 1 mm?

Næ - der må ikke være betonkontakt - heller ikke på knasterne. Jeg
mener at fugeknasterne er der for at stenene kan maskinlægges, men jeg
er ikke sikker.

> Nogle steder står der at der skal være mellem 2-5 mm fuger mellem
> belægningssten.

Det står vist stort set alle vejne, selvom de fleste bare knalder
stenene sammen...

> Hvad er mest rigtig, synes det er svært at lave disse ca. 2mm fuger og få
> stenen til at lægge lige på række?

Tja - læg efter snore for hver 3-4 rækker, så skal rutinen såmen nok
komme. Udover at belægningen bliver meget stærkere med den rigtige
fugebredde, synes jeg også det er pænere. Har set flere eksempler på,
hvor stenene knaldes helt sammen, så fugerne bliver lige nøjagtigt så
tynde at man ikke kan få fugesand ned dem, men at ukrudt godt kan få
fat, og det er for åndssvagt.

God fornøjelse!

Mvh. Flemming Kanstrup