Er min "schweizer" ulovlig at bære?
Fra : Jesper

Dato : 03-09-09 14:16

Jeg har arvet en fin schweizerkniv af mærket Victorinox efter min onkel,
den har en hovedkniv der er 6,9 cm og en lille kniv der er 4,1 cm.
Derudover har den øloplukker, dåseåbner, Saks, proptrækker, (brød)sav og
skrællekniv.

Er "schweizeren" ulovlig at gå rundt med efter den seneste stramning i
våbenloven?

--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on

Fra : Jens

Dato : 03-09-09 14:31

> [...]
>
> --
> Jesper
> A dollar in aid to the third world not spend on

Hvis bladet ikke kan låses, så er den lovlig

Fra : Lars Bendix

Dato : 03-09-09 16:15

In <4a9fc4f8$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> "Jens" <jensbredgaard@hotmail.com> writes:
>"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i en meddelelse

>Hvis bladet ikke kan låses, så er den lovlig

Jeg fik for flere år siden foræret en Leatherman Super Tool, hvor knivsbladet
på 7,5 cm kan låses - på samme måde som diverse skruetrækkere, fil, sav og
øloplukker. Jeg kan forstå, at jeg skal passe på med ikke at få den med i
lommen, når jeg bevæger mig udenfor?

---lars

Fra : Niels Bengaard

Dato : 03-09-09 16:43

> [...]
> øloplukker. Jeg kan forstå, at jeg skal passe på med ikke at få den med i

Den er ikke lovlig, så lad den ligge hjemme.
Foldeknive op til 7 cm som IKKE kan låses er ok.

Mvh Niels

Fra : Simon

Dato : 03-09-09 18:52

Lovhenvisning?

> Den er ikke lovlig, så lad den ligge hjemme.

HVIS man har et anerkendelsesværdigt formål, må ulovligheden være som
konsekvens af våbenlovens §4 stk 2: "Justitsministeren kan udstede regler
om forbud mod at indføre, ved overdragelse at erhverve, at besidde .." osv.
- Men hvor er det offentliggjort at justitsministeren HAR udstedt sådanne
regler; har googlet lidt af hvert men uden held...

p.f.t.

--
Simon | __o
Men are from here, and women | _`\ \_

Fra : Per Rønne

Dato : 04-09-09 06:26

Simon <s_kvinFJERNDETTEFILTERdal@yahoo.com> wrote:

> Men hvor er det offentliggjort at justitsministeren HAR udstedt sådanne
> regler

I givet fald: Statstidende.

<http://www.statstidende.dk/>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Simon

Dato : 04-09-09 15:48

Per Rønne wrote:

> I givet fald: Statstidende.

Tak -- men også en nitte ?? :
"Søgeord: kniv
Sektion: Alle
Rubrik: Alle
Periode: 04.09.2004 - 04.09.2009
Ingen meddelelser opfylder søgekriteriet "

Fra : Per Rønne

Dato : 04-09-09 16:11

Simon <s_kvinFJERNDETTEFILTERdal@yahoo.com> wrote:

> Tak -- men også en nitte ?? :
> "Søgeord: kniv
> Sektion: Alle
> Rubrik: Alle
> Periode: 04.09.2004 - 04.09.2009
> Ingen meddelelser opfylder søgekriteriet "

Ikke desto mindre skal alle love og bekendtgørelser offentliggøres i
Statstidende, som hele befolkningen formodes at nærstudere ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Poul Christensen

Dato : 04-09-09 20:30

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote in news:1j5iclc.1d5qm61kj5arxN%
per@RQNNE.invalid:

> I givet fald: Statstidende.
>
> <http://www.statstidende.dk/>

Vrøvl - Statstidende indeholder ikke bekendtgørelser udstedt med
bemyndigelse i en lov.

De offentliggøres derimod i Lovtidende - findes også på nettet

mvh poul christensen

Fra : Simon

Dato : 05-09-09 11:16

Poul Christensen wrote:
> per@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote in news:1j5iclc.1d5qm61kj5arxN%
>>
> De offentliggøres derimod i Lovtidende - findes også på nettet

En søgning i Lovtidende gav heller intet resultat, men ved at følge
doms-link i en af de andre kniv-tråde
(http://www.domstol.dk/Bornholm/nyheder/domsresumeer/Pages/Rettenp%C3%A5Bornholmsdomaf26maj2009.aspx)
fandt jeg reference til denne BEK 449/2005, hvor forbudet står i §14:

Fra : Herman Persson

Dato : 03-09-09 19:59

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i en meddelelse

> Den er ikke lovlig, så lad den ligge hjemme.
> Foldeknive op til 7 cm som IKKE kan låses er ok.
>
> Mvh Niels

Hvis den kan åbnes med én hånd er den slet ikke lovlig:

http://www.leatherman.dk/frame.cfm/cms/id=914/sprog=1/grp=9/menu=1/

Hilsen Herman.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-09-09 17:50

"Lars Bendix" <gobe@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> øloplukker. Jeg kan forstå, at jeg skal passe på med ikke at få den med i

Det skal du helt sikkert passe på med.
Min nabo har fået en bøde på 3000 for at have en Leatherman i lommen. Det
var før den seneste stramning af loven, - nu ville han som udgangspunkt få 7
dages fængsel.

/Per