7 dages fængsel for to hobbyknive
Fra : Mr. T

Dato : 02-09-09 18:46

Den må i højesteret.

Tænk på konsekvenserne af at håndhæve denne "paniklov".

Min gamle far husker ikke altid at fjerne sin fisketaske når han har været
på fisketur - boing 7 dages fængsel til en 77 årig mand der aldrig har fået
så meget som en bøde.

Min knægt på 18 er måske dum nok til at købe en co2 luftpistol af en
kammerat - boing 1 års fængsel

Min gamle mor tage en køkkenkniv med til at skrælle en appelsin hvis hun
får lyst til at købe en hos grønthandleren (gigtplagede hænder) - boing 75
årig dame 1 år i fængsel.

Min svoger tager direkte fra sit malerjob til familiefest og tages med en
lille hobby kniv - boing 7 dages fængsel.

Rammer man dem man burde med loven ?

Skaber man istedet had til loven, politikere og politi blandt unge og ældre
?

Er loven urimelig.

Den bør for højesteret så vi kan se om det er lovens ånd eller lovens
bogstav der gælder i danmark.

Så mit spørgsmål er, kan den komme det ?

Er sagen principel ?

Hvad vurderer I

Fra : kwdemant

Dato : 02-09-09 19:04

Mr. T skrev:
> [...]
> bogstav der gælder i danmark.
>
> Så mit spørgsmål er, kan den komme det ?

Hvad er det lige for en sag du snakker om?

Du kan jo ikke gå i højesteret med en påstand om at en lov er urimelig.
Folketinget er omnipotent, så med mindre der ligger et grundlovsbrud kan
højesteret intet stille op.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : kwdemant

Dato : 02-09-09 19:07

kwdemant skrev:

> [...]
>
> Du kan jo ikke gå i højesteret med en påstand om at en lov er urimelig.
> Folketinget er omnipotent, så med mindre der ligger et grundlovsbrud kan

Okay, jeg er med på hvad det er for en sag der er tale om.

Jeg tror ikke på at du kan få procesbevillingsnævnet til at stemple
denne sag som principiel og derved få den i højesteret.

Eksemplet med din far kan ikke sammenlignes med mindre din far tager
direkte fra fisketuren og videre på værtshus med de knive.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-09 04:14

kwdemant <news@kwdemant.dk> wrote:

> Eksemplet med din far kan ikke sammenlignes med mindre din far tager
> direkte fra fisketuren og videre på værtshus med de knive.

Den 19-årige handelsskoledreng gik da ikke på værtshus?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 03-09-09 10:01

Per Rønne skrev:

> Den 19-årige handelsskoledreng gik da ikke på værtshus?

Nej han kørte i rundt i det københavnske natteliv, for at hente en
"kammerat" så det er helt fint med den dom

Hvis alle der brugte hobbyknive på deres arbejde, kvit og frit kunne
rende rundt med disse, tja så var det nok ikke de alm. knive der var
problemet længere

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : N_B_DK

Dato : 03-09-09 10:07

"Brian Vestergaard" <mail2brianvestergaard@gmail.com> wrote in message

> Hvis alle der brugte hobbyknive på deres arbejde, kvit og frit kunne
> rende rundt med disse, tja så var det nok ikke de alm. knive der var
> problemet længere

Har du prøvet at skære i kød med en alm hobbykniv? (her tænker jeg på de
knive med blade man nemt knækker af), hvis du skulle overfalde en person,
ville du så bruge sådan en kniv?

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.
http://www.sharenator.com/This_is_an_idot_of_a_year/

Fra : Søren Hansen

Dato : 03-09-09 10:11

N_B_DK skrev:
> [...]
> knive med blade man nemt knækker af), hvis du skulle overfalde en
> person, ville du så bruge sådan en kniv?

Den er fremragende til at snitte i ansigtet med.

Fra : N_B_DK

Dato : 03-09-09 10:28

"Søren Hansen" <shans@hotmail.com> wrote in message

> Den er fremragende til at snitte i ansigtet med.

Det samme kan man med mange andre ting, f.eks smelte et par plastikkort
sammen, og slibe kanten, ja det er ikke ligeså skarpt som et barberklad, men
det kan godt lave noget skade.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-09 11:22

Brian Vestergaard <mail2brianvestergaard@gmail.com> wrote:

> Nej han kørte i rundt i det københavnske natteliv

Odense ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : alexbo

Dato : 03-09-09 11:40

""Per Rønne"" skrev

> Odense ...

Jeg troede det var Middelfart.
"som politiet fandt i hans bil uden for et diskotek i Middelfart"
http://www.fyens.dk/article/1313393:Middelfart--19-aarig-anker-kniv-dom

Odense passer bedre der er visitationszone.

Forsvaren vil så anke til Højesteret står der, gad vide om han overhovedet
kender reglerne for sådan en anke.
Eller vi bare skal regne med at det meste der kommer fra medierne er det
rene vrøvl.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-09 11:55

alexbo <alexbo@email.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" skrev

> Jeg troede det var Middelfart.

OK, jeg bed bare mærke i at det var fynsk politi.

> [...]
> kender reglerne for sådan en anke.
> Eller vi bare skal regne med at det meste der kommer fra medierne er det

På:

<http://www.ret-raad.dk/Offices/Ballerup/Private/Articles/Article%20List
/Klage%20og%20Anke.aspx>

ser jeg følgende:

==
Når en sag har været i by- og landsret, kan du kun indbringe den for
Højesteret, hvis du får en særlig tilladelse fra Procesbevillingsnævnet.
Du skal ansøge inden 8 uger efter, at dommen er afsagt. Det er meget
sjældent ,at der gives 3. instans bevilling.
==

Da sagen er principiel kan det da godt være at procesbevillingsnævnet
bevilger 3. instans behandling. Men det blev jo afvist i en anden
principiel sag, om en kvindes udlevering til USA, som skal finde sted i
morgen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per

Dato : 02-09-09 19:07

kwdemant wrote:

> Hvad er det lige for en sag du snakker om?

Denne her:
http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-24777141.html

mvh. Per

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-09-09 19:09

kwdemant wrote:

> Hvad er det lige for en sag du snakker om?

Det er nok den her:
http://politiken.dk/indland/article780551.ece

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : alexbo

Dato : 02-09-09 19:08

"Mr. T" skrev

> Min gamle far
> Min knægt på 18
>Min gamle mor
> Min svoger

>Rammer man dem man burde med loven ?

Muligvis har man ramt en fyr der midt om natten holdt udenfor et diskotek
med 2
hobbyknive klar i bilen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 03-09-09 01:24

alexbo wrote:
> Muligvis har man ramt en fyr der midt om natten holdt udenfor et diskotek
> med 2
> hobbyknive klar i bilen.

Har stedet noget at gøre med at han blev anklaget og dømt? Eller har
stedet reelt kun noget at gøre med at han blev opdaget?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Snuden

Dato : 03-09-09 01:36

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen

> Har stedet noget at gøre med at han blev anklaget og dømt? Eller har
> stedet reelt kun noget at gøre med at han blev opdaget?

Det er jo egentlig ligegyldigt. Han var i besiddelse af 2 ulovlige knive på
et offentligt sted, uden der var et anerkendelsesværdigt formål med
besiddelsen!

Fra : alexbo

Dato : 03-09-09 08:30

"Peter Knutsen" skrev

> Har stedet noget at gøre med at han blev anklaget og dømt? Eller har
> stedet reelt kun noget at gøre med at han blev opdaget?

Jeg ved det ikke, det jeg "ved" er at en helt uskyldig knægt fik sin bil
undersøgt og der havde han glemt to knive.

Mr.T har jo i højere grad interesseret sig for sin familiens kommende
genvordigheder, end at forklare helt præcist hvad det er ved sagen han
finder så urimeligt.
Den skal bare til højesteret er konklusionen.

Ikke en af de omtaler jeg har kunnet finde står der noget nærmere om
omstændighederne, ikke noget om hvorfor bilen blev undersøgt, ikke noget om
hvor knivene befandt sig.
Faktisk er det bare en masse forargelse over at knægten er dømt, og nu
bliver han nok ikke politibetjent.

Jeg synes at en nultolerance for knive i nattelivet er fint, der er så også
et stykke vej til at det rammer den stakkels gamle mor.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 03-09-09 10:05

alexbo formulerede torsdag:
> "Peter Knutsen" skrev

> Jeg ved det ikke, det jeg "ved" er at en helt uskyldig knægt fik sin bil
> undersøgt og der havde han glemt to knive.

Hvor ved du fra at den knægt er helt uskyldig ?? jeg mener, hvor tit
bliver du/i stoppet af politiet, hvor de sådan uden yderligere grund
begynder at gennemse/ransage bilen

Tror der er lidt mere i den historie en blot 2 hobbyknive og en
uskyldig knægt, men det får vi nok aldrig at vide...

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : N_B_DK

Dato : 03-09-09 10:29

> Hvor ved du fra at den knægt er helt uskyldig ?? jeg mener, hvor tit
> bliver du/i stoppet af politiet, hvor de sådan uden yderligere grund
> begynder at gennemse/ransage bilen

I de her tider er det nok ikke SÅ ulamindeligt....

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-09 11:22

N_B_DK <admin@spamme.dyndns.dk> wrote:

> "Brian Vestergaard" <mail2brianvestergaard@gmail.com> wrote in message

> I de her tider er det nok ikke SÅ ulamindeligt....

Og drengens navn var ikke dansk - jeg vil tro han stammer fra Balkan [og
vi har jo kunnet se ham i TV2 News]. Er der ikke en tilbøjelighed hos
politiet til at koncentrere sig om rockertyper + unge med en typisk
indvandrerfysiognomi?

Så det er altså en sagesløs indvandrerdreng DFs formand for folketingets
retsudvalg stiller sig bag - fordomme synes at stå for fald ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 03-09-09 18:06

Per Rønne har bragt dette til os:
> Så det er altså en sagesløs indvandrerdreng

Hvor ved du det fra ??

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : Per Rønne

Dato : 04-09-09 06:24

Brian Vestergaard <mail2brianvestergaard@gmail.com> wrote:

> Per Rønne har bragt dette til os:
>
> Hvor ved du det fra ??

Ved hvad?

Begge ting fremgår tydeligt af pressen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : kwdemant

Dato : 02-09-09 19:15

Mr. T skrev:
> [...]
> bogstav der gælder i danmark.
>
> Så mit spørgsmål er, kan den komme det ?

Det står direkte i forarbejderne til lovændringen at: "...der i
førstegangstilfælde som hovedregel skal udmåles en straf på 7 dages
fængsel for ulovlig besiddelse af kniv på offentligt tilgængeligt
sted..." kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=116169

Der har været en lignende sag tidligere i år (U.2009.1630V) hvor
landsretten udtaler:
"Uanset tiltaltes forklaring om baggrunden for, at kniven befandt sig i
bilen, finder landsretten herefter ikke, at tiltalte besad kniven under
sådanne omstændigheder, at der er grundlag for at fravige den straf, der
efter forarbejderne til lov nr. 500 af 17. juni 2008 nu er den
altovervejende hovedregel. Byrettens dom ændres derfor, således at
straffen på fængsel i 7 dage gøres ubetinget."

Sagen er ikke spor principiel. Folketinget har lagt stilen, og dommerne
skal følge den jf. grundloven § 64, 1. pkt.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Per

Dato : 02-09-09 19:48

kwdemant wrote:

> [...]
> førstegangstilfælde som hovedregel skal udmåles en straf på 7 dages
> fængsel for ulovlig besiddelse af kniv på offentligt tilgængeligt

Jeg har umådeligt svært ved at forstå at knive, der befinder sig i en bil er
= offentligt tilgængeligt sted.

Jeg kritiserer dommen.

mvh. Per

Fra : Bjarne

Dato : 02-09-09 20:14

Per skrev:

> Jeg har umådeligt svært ved at forstå at knive, der befinder sig i en
> bil er = offentligt tilgængeligt sted.
>
> Jeg kritiserer dommen.

Dvs at hvis man befinder sig på et offentligt tilgængeligt sted med
våben i bilen, så er man ikke på et offentligt tilgængeligt sted, men
hvis man medbringer de samme våben samme sted uden bil, skal man i fængsel?
Jeg er uenig.

Bjarne

Fra : N_B_DK

Dato : 02-09-09 20:20

"Bjarne" <bruger@eksempel.dk> wrote in message

> Dvs at hvis man befinder sig på et offentligt tilgængeligt sted med
> våben i bilen,

Hvis hobbyknive er våben, bør metal kuglepenne, blyanter og stort set alt
andet også betragtes som våben.

Fra : Brian H

Dato : 02-09-09 20:38

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i meddelelsen
> "Bjarne" <bruger@eksempel.dk> wrote in message

> Hvis hobbyknive er våben, bør metal kuglepenne, blyanter og stort set alt
> andet også betragtes som våben.

Chuck Norris doesn't need weapons, he is the weapon.

Fra : kwdemant

Dato : 02-09-09 20:52

N_B_DK skrev:
> "Bjarne" <bruger@eksempel.dk> wrote in message

> Hvis hobbyknive er våben, bør metal kuglepenne, blyanter og stort set
> alt andet også betragtes som våben.

Prøv nu at tænke en smule pragmatisk. Det ville jo være direkte tåbeligt
at illegalisere alle genstande som kan bruges som våben. Hvis det kan
godtgøres at man har tænkt sig at stikke nogen ned med en blyant, så kan
man også straffes for det jf. straffelovens § 244, jf. § 21

Våben er defineret i lovgivningen, og det sammenfaldende mellem alle
disse ting er, at menigmand som udgangspunkt ikke har noget
anerkendelsesværdigt formål når denne medbringer dem i offentligheden.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : blue

Dato : 02-09-09 20:57

"kwdemant" <news@kwdemant.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> godtgøres at man har tænkt sig at stikke nogen ned med en blyant, så kan
> man også straffes for det jf. straffelovens § 244, jf. § 21

Det vil nu nok snarere være § 245 jf. § 21.

Fra : kwdemant

Dato : 02-09-09 21:07

blue skrev:
> "kwdemant" <news@kwdemant.dk> skrev i en meddelelse

> Det vil nu nok snarere være § 245 jf. § 21.

Det kan man jo ikke rigtig vurdere, der er så mange faktorer, som
spiller ind. Hvor stikker man, er blyanten spids, et det en stiftblyant

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : blue

Dato : 02-09-09 21:36

> Det kan man jo ikke rigtig vurdere, der er så mange faktorer, som spiller
> ind. Hvor stikker man, er blyanten spids, et det en stiftblyant

Du skriver "at stikke nogen ned med en blyant" - så kan der vist ikke være
meget tvivl om, at det vil være § 245. Der er jo ikke bare tale om et prik
med viskelæderet på en blyant, hvis man stikker nogen ned...

Fra : kwdemant

Dato : 02-09-09 21:40

blue skrev:
> [...]
> meget tvivl om, at det vil være § 245. Der er jo ikke bare tale om et prik
> med viskelæderet på en blyant, hvis man stikker nogen ned...

Med mindre du bevidst går efter øjet eller en anden vital del på kroppen
(kan ikke lige komme på nogen), er det nu nok udelukkende 244-vold. Det
er i hvertfald indtrykket i Vagn Greve m.fl.: Kommenteret straffelov
speciel del, 9. udgave, s. 358-368 (§§ 244-245)

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Per

Dato : 02-09-09 21:06

kwdemant wrote:

> [...]
> disse ting er, at menigmand som udgangspunkt ikke har noget
> anerkendelsesværdigt formål når denne medbringer dem i offentligheden.

Ikke desto mindre - blev store stavlygter som Maglite defineret som
slagvåben under den første rocker-krig, mange fik bøder for at køre rundt
med den slags i bilen.

mvh. Per

Fra : Robert Piil

Dato : 02-09-09 21:59

kwdemant skrev:

> [...]
> godtgøres at man har tænkt sig at stikke nogen ned med en blyant, så kan
> man også straffes for det jf. straffelovens § 244, jf. § 21

Nu er vi vist ude i det politiske snarere end det juridiske, men...

Jeg har svært ved at se den praktiske forskel fra dit eksempel og så til
den nuværende lov. Det er fuldstændig vanvittigt og jeg vil vædde på
at 98% af alle lystfiskere i Danmark risikerer fængselsstraf, hvis de er
uheldige at blive stoppet på det forkerte tidspunkt. Selv har jeg ikke
rigtig fisket siden jeg fik børn, men inden da havde jeg altid grejet
liggende i min bil - også når jeg ikke skulle på fisketur. Den praksis
tror jeg da jeg ville genoptage, hvis jeg kommer igang igen. Det kan da
ikke passe man skal ramme 5 millioner mennesker med en lov, fordi man
ikke kan håndtere de 500 der ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : kwdemant

Dato : 02-09-09 22:04

Robert Piil skrev:

> [...]
> ikke passe man skal ramme 5 millioner mennesker med en lov, fordi man
> ikke kan håndtere de 500 der ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt.

Vi er netop inde på alt andet en jura nu, men synes du ikke det er et
lille offer at gøre - altså at skulle flytte dit fiskegreg fra dit hjem
og over i bilen når det skal bruges - for derved at gøre livet tryggere
for os allesammen?

Tilbage til jura.

Hvis noget er ulovligt skal man straffes. Og så kan man synes det er en
nok så dum lov, eller evt. ikke kende til den, men straffes skal man.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Robert Piil

Dato : 02-09-09 22:41

kwdemant skrev:

> [...]
> lille offer at gøre - altså at skulle flytte dit fiskegreg fra dit hjem
> og over i bilen når det skal bruges - for derved at gøre livet tryggere

Nej, til gengæld har jeg aftjent min værnepligt og ingen planer om at
arbejde for Politiet, så jeg spiler gerne en uge af mit liv, for at
understøtte mit synspunkt med lidt civil ulydighed.

> Tilbage til jura.
>
> Hvis noget er ulovligt skal man straffes. Og så kan man synes det er en
> nok så dum lov, eller evt. ikke kende til den, men straffes skal man.

Det var vist dig selv der opfordrede til at være mere pragmatisk
tidligere. Jeg mener jo en lov er til for at skabe nogle rammer, der gør
vi kan omgås hinanden på en fornuftig måde. At en handling formelt er et
lovbrud, hvis det ikke kan siges at have nogen ulempe for andre og
iøvrigt ikke strider mod det overordnede mål loven blev indført for,
mener jeg ikke skal straffes. Jeg ville synes det kunne være fint om man
kunne have så meget tillid til dommerne at man kunne lade dem vurdere ud
over lovens bogstav i flere tilfælde.

I nærværende tilfælde er der jo intet som helst belæg for at han ville
trække sin kniv mod nogen, eller han havde medbragt den for at kunne
gøre det. Det er jo ikke sådan en mand man har villet ramme med loven,
men dem der slæber kniv med i nattelivet eller andre steder hvor der kan
være optræk til ballade. At loven så rent faktisk udformet så den netop
kan ramme ham i dette tilfælde mener jeg er et absurt tilfælde af lovsjusk.

Nå, men vi bliver vist ikke mere ontopic, snarere tværtimod, og jeg
gider ikke over i politik-gruppen, så jeg holder her.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-09 04:14

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> [...]
> kan ramme ham i dette tilfælde mener jeg er et absurt tilfælde af lovsjusk.

I forvejen ser politiet jo mellem fingre med masser af lovbrud, i en
sådan grad at en politimand som Per Larsen kan sidde ved siden af
overborgmester Ritt Bjerregaard mens hun for åben skærm indrømmer åbent
lovbrud.

Som på cykel at køre over for rødt lys når hun drejer fra cykelsti til
cykelsti, og der ikke er fodgængere i vejen ...

Politiet har ikke tid til alt, og masser af ulovligheder ender med en
mundtlig advarsel, der ikke registreres noget sted. Ellers ville en
masse vigtigt politiarbejde da også drukne i bureaukrati.

Sådan burde politi og anklagemyndighed også have reageret her.

Og dommerne burde have bidt mærke i formuleringen »som hovedregel«; det
betyder at der ikke skal være tale om automatik. Men tilsyneladende har
betjente, anklagemyndighed og dommere alle smidt deres dømmekraft ud.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : alexbo

Dato : 03-09-09 08:47

""Per Rønne"" skrev

> [...]
> masse vigtigt politiarbejde da også drukne i bureaukrati.
> Sådan burde politi og anklagemyndighed også have reageret her.

Hvorfor?
Blev knivene fundet tilfældigt, i en ellers ganske almindelig situation.
Blev han standset i en spritkontrol og da politiet fik lov at kigge i
bagagerummet lå der to knive.

Hvis nu han er kendt i forvejen i nattelivet som en provokerende
ballademager der
tidlige har båret kniv med advarsler til følge, skulle han så bare have en
advarsel til.

>Men tilsyneladende har betjente, anklagemyndighed og dommere alle smidt
>deres dømmekraft ud.

Det er muligt, det er også noget nemmere for os at dømme,
vi behøver jo ikke tage hensyn til kendsgerningerne vi kender dem ikke.

mvh
Alex Christensen

Fra : N_B_DK

Dato : 03-09-09 09:03

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
> Hvis nu han er kendt i forvejen i nattelivet som en provokerende
> ballademager der
> tidlige har båret kniv med advarsler til følge, skulle han så bare
> have en advarsel til.

Hvorfor antager du at han er en ballademager?

Hvad jeg har læst, er da at han er (var) helt ukendt af politiet.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-09 09:04

> [...]

> Blev knivene fundet tilfældigt, i en ellers ganske almindelig situation.
> Blev han standset i en spritkontrol og da politiet fik lov at kigge i

Han havde glemt et par hobbyknive han brugte på arbejdet i bilen, og at
dømme fra fjernsynet havde de ligget i dørlommen ved chaufførsædet.

Han var kørt hen til et diskotek for at hente en kammerat, og køre ham
hjem.

Bladet på en hobbykniv er 2 cm langt ...

> Hvis nu han er kendt i forvejen i nattelivet som en provokerende
> ballademager der
> tidlige har båret kniv med advarsler til følge, skulle han så bare have en
> advarsel til.

Det er der intet der tyder på.

> Det er muligt, det er også noget nemmere for os at dømme,
> vi behøver jo ikke tage hensyn til kendsgerningerne vi kender dem ikke.

Alene det at han står frem med fuldt navn og lader sig interviewe til
fjernsynet tyder på at der intet er at udsætte ham for.

Læg i øvrigt mærke til at ingen politiker er stået frem og har støttet
politi, anklager eller domstole, og formanden for folketingets
retsudvalg har endda taget afstand fra de tre parter.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Søren Hansen

Dato : 03-09-09 09:15

Per Rønne skrev:
> alexbo <alexbo@email.dk> wrote:

> Bladet på en hobbykniv er 2 cm langt ...

Jeg ejer ikke nogle hobbyknive hvor bladet kun er 2 cm langt. De kan
alle skubbes ud til at blive væsentligt længere end det (omkring 10 cm).

--
Søren

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-09 09:33

Søren Hansen <shans@hotmail.com> wrote:

> Jeg ejer ikke nogle hobbyknive hvor bladet kun er 2 cm langt. De kan
> alle skubbes ud til at blive væsentligt længere end det (omkring 10 cm).

Så knækker de da med det samme ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Søren Hansen

Dato : 03-09-09 09:45

Per Rønne skrev:

> Så knækker de da med det samme ...

Det er dig der skriver at bladet på en hoppykniv er 2 cm langt. Jeg
skriver at det er væsentligt længere. Om bladet knækker er et spørgsmål
om hvordan og til hvad det bliver brugt.

Hoppyknive faldt ind under den oprindelige våbenlov fra 2003 der gjorde
at de fleste hoppyknive (uden brækkede blade selvfølglig) oftest ikke
måtte bæres i offentligt rum uden at anderkendelsesværdigt formål, da
sådan et blad var over 7 cm.

--
Søren

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-09 11:22

> [...]

> at de fleste hoppyknive (uden brækkede blade selvfølglig) oftest ikke
> måtte bæres i offentligt rum uden at anderkendelsesværdigt formål, da

Nu har jeg så selv fundet min hobbykniv frem.

Knivbladet kan højst trækkes ud til en længde på 2,4 cm, og for at få
fat i hele bladet skal man bruge en skruetrækker for at åbne kniven.

Her afsløres det så at bladet er 6 cm langt på den lange [og skarpe]
side, og at det er beregnet til at »vendes«, så man kan bruge det på
begge sider. Det burde fordoble det enkelte blads levetid.

I den anden ende er kniven er der så et kammer med to ekstra knivblade.

Jeg kan ikke med selv den bedste vilje få det til noget i retning af 10
cm ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 03-09-09 11:44

> Jeg kan ikke med selv den bedste vilje få det til noget i retning af
> 10 cm ...

Nu dækker hobbykniv altså over flere typer knive.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-09 11:55

N_B_DK <admin@spamme.dyndns.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message
>
> Nu dækker hobbykniv altså over flere typer knive.

I hvert fald ikke over min roverdolk med en knivblad på 12 cm - som jeg
kun må have på iført uniform ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 03-09-09 12:25

> I hvert fald ikke over min roverdolk med en knivblad på 12 cm - som
> jeg kun må have på iført uniform ...

Hvorfor blander du en dolk sammen med hobbyknive? (en dolk opfatter jeg som
en kniv med et ikke udfoldeligt blad, som opbevares i en dertil hørende
skede, som f.eks disse)

http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://theknifeman.com/daggers-2.jpg&imgrefurl=http://www.theknifeman.com/linder.html&usg=__y_spkoCKiPhs6B347MptgzlpoCM=&h=574&w=556&sz=83&hl=da&start=17&um=1&tbnid=WP4jI6wJj9RZAM:&tbnh=134&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3Ddagger%26hl%3Dda%26safe%3Doff%26client%3Dfirefox-a%26channel%3Ds%26rls%3Dorg.mozilla:en-US:official%26sa%3DN%26um%3D1

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-09 14:17

> [...]

AM:&tbnh=134&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3Ddagger%26hl%3Dda%26safe%3Doff%2
6client%3Dfirefox-a%26channel%3Ds%26rls%3Dorg.mozilla:en-US:official%26s

Og hobbyknive:

<http://www.lomax.dk/index.asp?vi=4&Gruppe=F9B3626380A64A63AFCFC9D066BCD
408&CI=200&gclid=CJLR1qS-1ZwCFWIB4wodF1HbLA>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : JBH

Dato : 03-09-09 20:23

> [...]
>
> I den anden ende er kniven er der så et kammer med to ekstra knivblade.
>
> Jeg kan ikke med selv den bedste vilje få det til noget i retning af 10

Det er det man i gamle dage kaldte en "Stanleykniv" som du har.

http://www.stanleyworks.dk/Knive+og+knivblade+__+Knivar+och+knivblad/Knive+med+forskydeligt+blad+__+Knivar+med+skjutbara+blad.ctlg

Men den må også være også ulovlig i offentlig rum uden anerkendelsesværdigt
formål da den er en-håndsbetjent og bladet kan låses

Fra : Per Rønne

Dato : 04-09-09 06:24

JBH <skodkontoen@hotmail.com> wrote:

> Det er det man i gamle dage kaldte en "Stanleykniv" som du har.

http://www.stanleyworks.dk/Knive+og+knivblade+__+Knivar+och+knivblad/Kni
ve+med+forskydeligt+blad+__+Knivar+med+skjutbara+blad.ctlg

Ja, det er noget sådant jeg tænker på når jeg ser ordet »hobbykniv«:

<http://www.stanleyworks.dk/Knive+og+knivblade+__+Knivar+och+knivblad/Kn
ive+med+forskydeligt+blad+__+Knivar+med+skjutbara+blad/Interlock%C2%AE+R
B+Kniv/SkuDetail.ctlg?ObjectID=10-020>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-09-09 08:43

> http://www.stanleyworks.dk/Knive+og+knivblade+__+Knivar+och+knivblad/Kni
> ve+med+forskydeligt+blad+__+Knivar+med+skjutbara+blad.ctlg
>
> Ja, det er noget sådant jeg tænker på når jeg ser ordet »hobbykniv«:

Jeg bruger sådan en svend på jobbet
http://www.billigbyg.dk/shop/braek-af-kniv-66008p.html .

Den skulle jeg nødig stå overfor i en slåskamp...

- Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 04-09-09 09:05

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]elvis.dk> wrote:

> Jeg bruger sådan en svend på jobbet
> http://www.billigbyg.dk/shop/braek-af-kniv-66008p.html .
>
> Den skulle jeg nødig stå overfor i en slåskamp...

Knækker kvivbladet ikke hvis du får for meget af det »ud«?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Petersen

Dato : 05-09-09 08:27

> Knækker kvivbladet ikke hvis du får for meget af det »ud«?

Jo hvis det bliver udsat for en sideværts kraft. Der skal faktisk
forholdsvis meget til at knække et stykke af. Jeg bruger den ofte "slået
helt ud".

Måske det knækker hvis man bruger den som stikvåben, men den er s... skarp i
en skærende bevægelse.

- Martin

Fra : N_B_DK

Dato : 03-09-09 00:26

"kwdemant" <news@kwdemant.dk> wrote in message
> Prøv nu at tænke en smule pragmatisk. Det ville jo være direkte
> tåbeligt at illegalisere alle genstande som kan bruges som våben.

Langt de fleste billister har en smule værktøj i bilen (hjulnøgle, donkraft
og lignende), de kan særdeles nemt anvendes som slagvåben, de er tilladte,
men en lille hobbykniv er forbudt, det er MEGET svært at se logikken i det.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-09-09 06:38

On Thu, 3 Sep 2009 01:26:09 +0200, "N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk>
wrote:

> [...]
>men en lille hobbykniv er forbudt, det er MEGET svært at se logikken i det.
Fra politisk side har der tilsyneladende været et ønske om at fjerne
flest mulige knive fra det offentlige rum.
Det må man da sige at den omtalte hændelse virkelig underbygger,
signalværdien er ikke til at tage fejl af, desværre virker
signalpolitik bedst på dem der i forvejen overholder lovene.

Logikken du ikke kan/vil se er at det er "knive" og ikke "alt der kan
benyttes som våben" man ønsker at få fjernet fra det offentlige rum.

/Hans

Fra : Robert Piil

Dato : 03-09-09 06:42

Hans Kjaergaard skrev:

> Fra politisk side har der tilsyneladende været et ønske om at fjerne
> flest mulige knive fra det offentlige rum.

I nyhederne her til morgen, stod de (politikkerne) i kø for at fortælle
at dette i hvert tilfælde ikke var meningen. Indslaget blev afsluttet af
en jurist(? - beklager jeg så det kun ud af øjenkrogen) der sagde at det
i så fald ikke ville være første gang at polikkerne havde lavet en lov,
der betød noget andet end det de troede.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : N_B_DK

Dato : 03-09-09 09:08

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> der sagde at det i så fald ikke ville være første gang at polikkerne
> havde lavet en lov, der betød noget andet end det de troede.

Som jeg ser det, er der nogle jurister der ikke gør deres job ordenligt, ja
de skal udforme de love som politikerne ønsker, men det virker på mig som de
jurister kun gør det, og ikke vil sige, hør nu her venner, det her er
simpelthen ikke smart, det vil gå ud over alle andre end de personer den er
tiltænkt at ramme, om det er frygt for fyring, eller de blov er levebrøds
jurister, eller ganske enkelt ikke har bedre kompetencer aner jeg ikke.

Personligt siger jeg gerne min chef/direktør/ whatever imod, hvis jeg bliver
pålagt at lave noget der er fuldstændig vanvid, og har endnu ikke oplevet at
få et hak i tuden over det, sålænge man har argumenteret for hvorfor det er
vanvid, måske der var en del jurister der skulle overveje at prøve det
samme...

Fra : Robert Piil

Dato : 03-09-09 09:17

N_B_DK skrev:

> [...]
> personer den er tiltænkt at ramme, om det er frygt for fyring, eller de
> blov er levebrøds jurister, eller ganske enkelt ikke har bedre

Resultatet (en absurd lov) tror jeg vi er enige om, men jeg vil nødig
placere ansvaret alene på jurister. Så vidt jeg husker kom denne lov i
forbindelse med drabet på den italienske turist, og i hvert fald var den
politisk stemning hos lov-og-orden-politikkerne (dem der altid vil løse
problemerne med hårdere straffe) så oppisket at jeg sagtens kunne
forestille mig at juristerne virkelig troede at det var hvad
politikkerne ønskede. Det er ikke nødvendigvis i modstrid med at
politikkerne siger noget andet i dag.

--
Robert Piil

Fra : N_B_DK

Dato : 03-09-09 09:29

> Resultatet (en absurd lov) tror jeg vi er enige om, men jeg vil nødig
> placere ansvaret alene på jurister.

Enig de bærer ikke ansvaret alene, men de burde have haft hjerne nok til at
vide at den lov ville kriminalisere en pokkers stor del af befolkningen.

Kriminelle går med kniv/våben ligemeget hvad loven siger.

Fra : Robert Piil

Dato : 03-09-09 10:13

N_B_DK skrev:

> Enig de bærer ikke ansvaret alene, men de burde have haft hjerne nok til
> at vide at den lov ville kriminalisere en pokkers stor del af befolkningen.

....og du ved at de ikke har forsøgt at fortælle det til politikkerne?

--
Robert Piil

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-09-09 19:05

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
> "Robert Piil" <piil@nospam.dk> wrote in message

> Enig de bærer ikke ansvaret alene, men de burde have haft hjerne nok til
> at vide at den lov ville kriminalisere en pokkers stor del af
> befolkningen.

I ministerens beskrivelse af lovforslaget overfor Folketinget er det
beskrevet således:
"Våbenloven foreslås derfor ændret med henblik på, at der i
førstegangstilfælde som hovedregel skal udmåles en straf på 7 dages fængsel
(mod i dag bøde) for ulovlig besiddelse af kniv på offentligt tilgængeligt
sted. For unge under 18 år kan straffen dog gøres betinget med vilkår om
samfundstjeneste, hvis betingelserne herfor er opfyldt. Hvis der foreligger
særlig formildende omstændigheder, f.eks. hvis en person, der har været på
fisketur, ved en forglemmelse fortsat har sin kniv i en taske ved et
efterfølgende besøg på en restauration, kan der i førstegangstilfælde
idømmes en bøde i stedet for fængsel."

Man skal vidst bare kunne læse for at se, at konsekvensen netop vil være det
som du beskriver.

Det fremgår også af dokumenterne ifbm. Folketingets behandling af
lovforslaget at den kritik der rejses her i tråden af loven har været rejst
af forskellige grupper under høring af lovforslaget.

Det kan altsammen findes her:
http://folketinget.dk/doc.aspx?/samling/20081/MENU/00000002.htm

Jeg kan ikke se andet end at Folketinget har været fuldt oplyst om
konselvenserne af lovændringen

> Kriminelle går med kniv/våben ligemeget hvad loven siger.

Uddrag af betænlningen fra udvalgsbehandlingen:
"Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre frygter, at lovforslaget
ikke har den tilsigtede kriminalpræventive effekt og slet ikke over for den
farlige gruppe, som rent faktisk bruger knive. For Socialistisk Folkeparti
og Det Radikale Venstre er det afgørende, at et forslag har en
kriminalpræventiv effekt."

Al kritikken har været rejst ifbm. behandlingen af lovforslaget, så det er
lidt grinagtigt, at man nu vil trække i land fra politisk side.
Og det er helt hen i vejret at bebrejde embedsmænd, politi og
anklagemyndighed for at håndhæve loven.

/Per

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-09 05:21

Per Christoffersen <pc@NIXcomonto.dk> wrote:

> [...]
> kniv i en taske ved et efterfølgende besøg på en restauration, kan der i
> førstegangstilfælde idømmes en bøde i stedet for fængsel.

Hvilket vel må svare til den situation den 19-årige dreng havde været i.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-09-09 05:32

On Sat, 5 Sep 2009 06:21:22 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Hvilket vel må svare til den situation den 19-årige dreng havde været i.
Ud fra det i pressen oplyste, ja.
Men alligevel fandt retten det tilsyneladende ikke bevist at der
foreligger særlige formildende omstændigheder, hvorfor kan vi kun
gætte på, men en del af forklaringen kan være at vi ikke kender sagens
rette sammenhæng.

/Hans

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-09 07:23

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> foreligger særlige formildende omstændigheder, hvorfor kan vi kun
> gætte på, men en del af forklaringen kan være at vi ikke kender sagens

Men nu udtaler professor, dr.jur. Eva Smith at der er gode chancer for
at få dommen prøvet ved Højesteret. I en tilsvarende sag også i
Middelfart, der endda var lidt værre, nøjedes dommeren nemlig med en
bøde, og anklagemyndigheden ankede ikke sagen.

Den anden sag var værre fordi:

• Den sigtede kørte knallert i spirituspåvirket tilstand.
• Der var tale om fiskekniv, ikke om hobbykniv.
• Der skete en ulykke der medførte tilkaldelse af politi og ambulance.
• Den 40-årige mand var tidligere straffet, mens drengen var ustraffet.

Manden fik en samlet bøde på 7.000 kroner, og det var inlusive
spirituskørsel. Drengen 7 dage i fængsel og en bøde på 3.000

<http://politiken.dk/indland/article781811.ece>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : J

Dato : 05-09-09 08:59

> [...]
> foreligger særlige formildende omstændigheder, hvorfor kan vi kun
> gætte på, men en del af forklaringen kan være at vi ikke kender sagens

Hvis den dømte ikke var en 'splejs', men en 120 kg tung herre - uden hår
men med tatoveringer - havde vi ikke haft alt dette postyr...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-09-09 10:13

J skrev:

> Hvis den dømte ikke var en 'splejs', men en 120 kg tung herre - uden hår
> men med tatoveringer - havde vi ikke haft alt dette postyr...

Det er den holdning der er årsag til at vi har det her postyr.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 05-09-09 10:45

> Hvilket vel må svare til den situation den 19-årige dreng havde været i.

Måske, - jeg vil da personligt håbe at forsvareren får en chance for at
overbevise en dommer om det igen.
Efter det oplyste var det nu ikke en forglemmelse, fordi han godt vidste at
knivene lå i bilen.

/Per

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-09 11:21

> [...]

> overbevise en dommer om det igen.
> Efter det oplyste var det nu ikke en forglemmelse, fordi han godt vidste at

Efter det oplyste /var/ der tale om en forglemmelse. At han senere
kommer i tanke om forglemmelsen ændrer intet ved det.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Søren Hansen

Dato : 03-09-09 09:22

N_B_DK skrev:
> [...]
> oplevet at få et hak i tuden over det, sålænge man har argumenteret for
> hvorfor det er vanvid, måske der var en del jurister der skulle overveje

Politikerne laver lovene.
Politiet håndhæver dem
Domstolene dømmer efter dem.

Hvis juristerne begynder at blande sig i hvilke love der bliver vedtaget
i det danske folketing, kunne man da lige så godt skære folketinget væk.
Dermed ikke sagt at de ikke må have en mening om det, men når alt kommer
til alt, gør de bare hvad de får deres løn for.

--
Søren

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-09 09:33

> [...]

> Dermed ikke sagt at de ikke må have en mening om det, men når alt kommer
> til alt, gør de bare hvad de får deres løn for.

Gode embedsmænd, herunder juristerne i justitsministeriet, hjælper altid
ministeren med /ikke/ at begå dumheder.

I øvrigt /har/ den nye bestemmelse en gummi-bestemmelse. »Som
hovedregel« ... men nogle i politi, anklagemyndighed og domstole synes
opsat på at give politikerne en lærestreg - så lige meget om en
handelsskoledrengs fremtid ryger med i købet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 03-09-09 09:50

> [...]
> opsat på at give politikerne en lærestreg - så lige meget om en
> handelsskoledrengs fremtid ryger med i købet.

Ja det tyder i den grad på at der skulle statueres et eksempel, man må bare
håbe de ansvarlige kan se sig selv i øjnene, det der pisser mig mest af, er
de ikke udviser samme hårde linie overfor de som loven er møntet på.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-09 11:22

> [...]

> håbe de ansvarlige kan se sig selv i øjnene, det der pisser mig mest af, er
> de ikke udviser samme hårde linie overfor de som loven er møntet på.

Måske skulle justitsministeren indstille til Dronningen at benåde
drengen for bøde og fængsel - og få staten til at betale
advokatregningen? Hvis handelsskoleeleven altså ikke får bevilget 3.
instans prøvning ... hvilket han bør da sagen er principiel.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 03-09-09 09:34

> Politikerne laver lovene.
> Politiet håndhæver dem
> Domstolene dømmer efter dem.

Ja og det er komplet uvedkommende for det vi debatterer.

> Hvis juristerne begynder at blande sig i hvilke love der bliver
> vedtaget i det danske folketing,

Det skal de heller ikke, de udformer de love som politikerne har vedtages
skal indføres.

> kunne man da lige så godt skære
> folketinget væk. Dermed ikke sagt at de ikke må have en mening om
> det, men når alt kommer til alt, gør de bare hvad de får deres løn
> for.

Så hvis din arbejdsgiver fortæller dig du skal begå bankrøveri, så gør du
det uden at stille spørgsmålstegn?

I DK er det heldigvis tilladt at tænke selv, og havde de jurister gjort det
da de udformede loven, havde de fortalt politikerne, at loven som de ville
have den udformet ville kriminalisere en stor del af befolkningen, men det
gjorde de ikke, og det kan kun tolkes som de enten er dybt inkompetente
eller levebrøds jurister.

Fra : Søren Hansen

Dato : 03-09-09 09:59

N_B_DK skrev:
> "Søren Hansen" <shans@hotmail.com> wrote in message

> Ja og det er komplet uvedkommende for det vi debatterer.

Det er da ganske vedkommende hvem der har ansvaret for hvilke love der
bliver vedtaget i danmark, og hvem de skal dække/ramme.

> Det skal de heller ikke, de udformer de love som politikerne har
> vedtages skal indføres.
Præcis som jeg skriver de bør, så der er vi 100% enig.

> Så hvis din arbejdsgiver fortæller dig du skal begå bankrøveri, så gør
> du det uden at stille spørgsmålstegn?
Hvis jeg havde indgået en kontrakt med min arbejdsgiver hvor det at begå
bankrøveri var en del af mit ansættelsesforhold, så måtte jeg jo enten
gøre det, eller sige op. Du sammenligner noget fuldstændigt lovligt med
noget dybt ulovligt.

Under alle omstændigheder ville jeg jo så kunne politianmelde ham.

> [...]
> ville have den udformet ville kriminalisere en stor del af befolkningen,
> men det gjorde de ikke, og det kan kun tolkes som de enten er dybt

Det er vist tilladt i alle lande. Det er så ikke alle lande hvor man
skal lade det komme længere end til tanken.

Men hvor ved du fra at de ikke har fortalt det til politikerene?
Der findes da tonsvis af love der kriminalisere store dele af
befolkningen. Men det er jo altid fordi at store dele af befolkningen
ikke overholder dem.

Det er fuld ud lovligt at have en hoppykniv i bilen hvis du har en
anderkendelsesværdig grund til det. Forglemmelse og ligegyldighed
overfor loven hører så bare ikke under den kategori.

Fra : N_B_DK

Dato : 03-09-09 10:13

> [...]
> begå bankrøveri var en del af mit ansættelsesforhold, så måtte jeg jo
> enten gøre det, eller sige op. Du sammenligner noget fuldstændigt

Nej jeg skriver at bare fordi man får en opgave, er det ikke ensbetydende
med at man uden at bruge hovedet skal udføre opgaven.

Og i mit tilfælde ovenfor ville det rigtige være at melde arbejdsgiveren for
opfordring til en kriminel handling, alene det at du kan finde på at skrive,
at så måtte du jo enten sige op, eller udføre bank jobbet, finder jeg lidt
skræmmende.

> Under alle omstændigheder ville jeg jo så kunne politianmelde ham.

Korrekt.

> Men hvor ved du fra at de ikke har fortalt det til politikerene?

Fordi ingen har advaret på nogen som helst måde om de store huller der er i
loven, hvis man som jurist virkelig mente der var noget galt med den lov
inden den blev godkendt, havde man nok ved et uheld kommet til at sende den
til landets aviser.

> Der findes da tonsvis af love der kriminalisere store dele af
> befolkningen.

Hvilke?

> Det er fuld ud lovligt at have en hoppykniv i bilen hvis du har en
> anderkendelsesværdig grund til det. Forglemmelse og ligegyldighed
> overfor loven hører så bare ikke under den kategori.

Lad os for sjov skyld antage at loven også indebar metal kuglepenne, hvor
mange alm personer tror du så der med et ville være kriminelle?

Fra : Søren Hansen

Dato : 03-09-09 10:29

N_B_DK skrev:
> [...]
> for opfordring til en kriminel handling, alene det at du kan finde på at
> skrive, at så måtte du jo enten sige op, eller udføre bank jobbet,
Hvilke andre muligheder ser du da i den situation, hvis det virklig var
en del af min kontrakt?

Det skræmmende må ligge i at ville have accepteret og skrevet under på
sådan en kontrakt.

> [...]
> er i loven, hvis man som jurist virkelig mente der var noget galt med
> den lov inden den blev godkendt, havde man nok ved et uheld kommet til
Igen. Hvor ved du det fra?

> Hvilke?
Store dele af færdelsloven f.eks.
Nu orker jeg ikke lige at køre igennem færdelsloven paragraf for
paragrafferne, men hvis vi nu siger:
Hastighedsoverskridelse
Gå overfor rødt
Højresving på cykel ved rødt
Rulleskøjter på cykelstier
Vigepligt ved fodgængerovergang.

Så er vi vist ved at være et sted hvor der findes mange personer der kan
sige sig fri for aldrig at have gjort noget ulovligt.

Mange.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-09 11:48

> [...]

> Så er vi vist ved at være et sted hvor der findes mange personer der kan
> sige sig fri for aldrig at have gjort noget ulovligt.

Og hvor politiet i de fleste tilfælde vender det blinde øje til, eller
højst giver en mundtlig advarsel.

Ja, jeg er da også for en 20 år siden blevet stoppet på Gammel Køge
Landevejs cykelsti midt om natten. På rulleskøjter, på vej hjem fra
Københavns Universitet [ved Fælledparken].

De var kommet bagfra og ville se hvad jeg hade i rygsækken, da der var
sket et indbrud i nærheden; der var ikke andet end skoleting.

De kom så med en bemærkning om at man ikke måtte rulle på cykelstien,
hvortil jeg kun kunne svare at det var alt for farligt at rulle på det
flisebelagte fortov. Så jeg rullede videre og fik ikke engang en ordre
om at holde mig på dette. Fliserne lå naturligvis ikke jævnt, og hver
gang der kom en tværvej var det naturligvis ude af niveau ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Søren Hansen

Dato : 03-09-09 13:12

Per Rønne skrev:

> [...]
> om at holde mig på dette. Fliserne lå naturligvis ikke jævnt, og hver
> gang der kom en tværvej var det naturligvis ude af niveau ...

Prøv du at køre forbi en patruljevogn med 130 km/t på H.C. Andersens
boulevard i København, og se om du slipper med en mundlig advarsel.

Det er jo ikke straffens størrelse der afgører om noget er ulovligt.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-09 14:17

Søren Hansen <shans@hotmail.com> wrote:

> Prøv du at køre forbi en patruljevogn med 130 km/t på H.C. Andersens
> boulevard i København, og se om du slipper med en mundlig advarsel.

Så hurtigt kan jeg hverken nu hverken cykle eller rulle ... og selv om
jeg skulle have haft en boret knallert [jeg har ikke haft en knallert
siden første halvdel af 1970erne] ville vel næppe en sådan kunne komme
op på en sådan fart.

> Det er jo ikke straffens størrelse der afgører om noget er ulovligt.

Næh, og politiet plejer at have en sund vurderingssans. Blot ikke i
dette tilfælde ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Søren Hansen

Dato : 03-09-09 14:36

Per Rønne skrev:

> [...]
> op på en sådan fart.

> Næh, og politiet plejer at have en sund vurderingssans. Blot ikke i
Det er ikke politiet der har dømt ham.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-09 15:23

Søren Hansen <shans@hotmail.com> wrote:

> Det er ikke politiet der har dømt ham.

Det er betjentene der startede sagen ved overhovedet at notere
overtrædelsen, i stedet for at nøjes med en mundtlig advarsel for en så
bagatelagtig overtrædelse af loven.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Søren Hansen

Dato : 03-09-09 15:40

Per Rønne skrev:

> Det er betjentene der startede sagen ved overhovedet at notere
> overtrædelsen, i stedet for at nøjes med en mundtlig advarsel for en så
> bagatelagtig overtrædelse af loven.
Siden hvornår er en lovovertrædelse der kan resultere i 7 dage i fængsel
blevet banal?

Fra : N_B_DK

Dato : 03-09-09 17:28

> Siden hvornår er en lovovertrædelse der kan resultere i 7 dage i
> fængsel blevet banal?

Siden den lov blev vedtaget.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-09-09 06:24

N_B_DK <admin@spamme.dyndns.dk> wrote:

> "Søren Hansen" <shans@hotmail.com> wrote in message

> Siden den lov blev vedtaget.

Siden politi, anklagemyndighed og dommere ikke vil tage en elastisk
formulering i anvendelse ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-09-09 15:43

On Thu, 3 Sep 2009 16:23:04 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Det er betjentene der startede sagen ved overhovedet at notere
>overtrædelsen, i stedet for at nøjes med en mundtlig advarsel for en så
>bagatelagtig overtrædelse af loven.
Politiet har brug for at få afprøvet ny lovgivning ved retten (mere
end en gang) for at finde ud hvor hårdt/skarpt de skal tolke ude i
virkeligheden, og en 19 år ung mand er så tilfældigvis blevet deres
prøveklud.

/Hans

Fra : Per Rønne

Dato : 04-09-09 06:25

> [...]

> end en gang) for at finde ud hvor hårdt/skarpt de skal tolke ude i
> virkeligheden, og en 19 år ung mand er så tilfældigvis blevet deres

Du udelukker altså at sagen bruges politisk, mod politikerne?

Sagens skal for Højesteret, og reageer Højesteret ikke fornuftigt skal
drengen benådes før afsoning og betaling af bøde - og staten skal betale
advokatomkostninger.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : alexbo

Dato : 04-09-09 08:19

""Per Rønne"" skrev

> Sagens skal for Højesteret, og reageer Højesteret ikke fornuftigt skal
> drengen benådes før afsoning og betaling af bøde - og staten skal betale
> advokatomkostninger.

Nå nu er der også en bøde, jeg tror du gætter hele vejen igennem.

Du ved ikke hvor eller under hvilke omstændigheder at episoden skete
"OK, jeg bed bare mærke i at det var fynsk politi."

Du tror alle hobbyknive ligner din.
"Bladet på en hobbykniv er 2 cm langt"

Du tror at den pågældende har fået en bøde.
"og betaling af bøde "

Der er ikke noget at sige til du kan udtale dig så katagorisk, det er altid
nemmest på baggrund af manglende viden..

mvh
Alex Christensen

Fra : N_B_DK

Dato : 03-09-09 11:50

> Hvilke andre muligheder ser du da i den situation, hvis det virklig
> var en del af min kontrakt?

Ingen kontrakt kan tvinge folk til at begå ulovligheder.

> Det skræmmende må ligge i at ville have accepteret og skrevet under på
> sådan en kontrakt.

Næ for kontrakten er ulovlig.

> Igen. Hvor ved du det fra?

Så ville man jo mærkelig nok have kunne læse det i avisen.... (du kan
selvfølgelig godt mene at aviser ikke ville trykke det, men det tror jeg
ganske enkelt ikke på)

> Store dele af færdelsloven f.eks.

Ja ok.

> Mange.

Ja og hvis man kriminaliserer en SÅ stor mængde folk, tror du så loven
nogensinde ville blive overholdt?

Fra : Søren Hansen

Dato : 03-09-09 13:09

N_B_DK skrev:
> [...]
> ganske enkelt ikke på)

> Ja ok.

> Ja og hvis man kriminaliserer en SÅ stor mængde folk, tror du så loven

Givet ikke. Men det er jo en politisk sag.

Fra : Martin Bak

Dato : 03-09-09 00:34

> [...]
> ting er, at menigmand som udgangspunkt ikke har noget anerkendelsesværdigt
> formål når denne medbringer dem i offentligheden.

Jeg er ikke enig.
Jeg er selvstændig tømrer. I min bil, der dels fungerer som arbejdsbil, og
af og til som privatbil er der _altid_ alt det værktøj jeg normalt bruger i
mit arbejde. Det omfatter adskillige knive, såvel 2-3 hobbyknive som andre
knive, f.eks. en isoleringskniv med et blad på omkring 25 cm. og en
Mora-kniv.
Min bil er min værktøjskasse. Jeg tømmer den kun når jeg skal gøre den ren,
hvilket sker ret sjældendt.
Altså vil jeg også kunne komme i en situation, hvor jeg skal hente husets
datter, eller en bekendt klokken lort om natten, og selvfølgelig er alt mit
værktøj, incl. alle mine knive i bilen.
Jeg mener at jeg har både værktøjet og knivene i bilen med et
anderkendelsesværdigt formål. Og ja, -min bil må naturligvis både bruges
arbejdsmæssigt og privat.
Det vil være fuldstændig vildt, hvis man skulle forlange at jeg skulle tømme
min bil hver dag, bare fordi jeg også af og til bruger den til andre
ærinder.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Bjarne

Dato : 03-09-09 20:02

Martin Bak skrev:

> [...]
> Det vil være fuldstændig vildt, hvis man skulle forlange at jeg skulle tømme
> min bil hver dag, bare fordi jeg også af og til bruger den til andre

Loven er godt nok fuldstændigt vild, men der må gælde samme regler for
dig som for andre.

Hvis du bruger en bil privat midt om natten til at afhente folk, har det
ikke noget anerkendelsesværdigt formål at medbringe våben.

Hvordan du vil lovliggøre bilen, når du kører privat i den, er sådan set
dit eget problem.

Bjarne

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 03-09-09 10:06

Bjarne frembragte:

> [...]
> bilen, så er man ikke på et offentligt tilgængeligt sted, men hvis man
> medbringer de samme våben samme sted uden bil, skal man i fængsel?

Og jeg er enig

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : blue

Dato : 02-09-09 20:53

> Jeg har umådeligt svært ved at forstå at knive, der befinder sig i en bil
> er = offentligt tilgængeligt sted.

Tror du politiet og dommerne tager fejl af så basal en ting? Der er ingen
tvivl om, at en bil på et offentligt tilgængeligt sted er omfattet af
forbuddet...

> Jeg kritiserer dommen.

Nåh!

Fra : kwdemant

Dato : 02-09-09 20:59

Per skrev:

> Jeg har umådeligt svært ved at forstå at knive, der befinder sig i en
> bil er = offentligt tilgængeligt sted.
>
> Jeg kritiserer dommen.
>
> mvh. Per

I våbenloven § 4, stk. 1, 1. pkt. står: "På offentligt tilgængelige
steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og
lignende er det forbudt at bære eller *besidde* kniv eller dolk ..."

Hvis du sidder i en bil hvori der ligger en kniv bærer du den muligvis
ikke offentligt, men du *besidder* den på et offentligt tilgængeligt sted.

Det kan godt være du kritiserer dommen, men i karnovs lovsamlings note
til den ovenfor nævnte paragraf står følgende ved ordet besidde:
"Herved præciseres, at besiddelse af kniv eller dolk i f.eks. en bil på
offentligt tilgængelige steder er omfattet af forbuddet."

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Per Christoffersen

Dato : 02-09-09 21:13

> Jeg har umådeligt svært ved at forstå at knive, der befinder sig i en bil
> er = offentligt tilgængeligt sted.

Du tolker forkert.

Den dømte besidder våbnene ved at de befinder sig i hans bil.
Bilen befinder sig på et offentligt tilgængeligt område.
Altså besidder han våbnene på et offentligt tilgængeligt område.

Dommen er temmelig klart efter lovens tekst.

Man kan så diskutere det betimelige i en så restriktiv våbenlov, men det er
en politisk diskussion, som ikke hører hjemme i denne gruppe.

/Per

Fra : kwdemant

Dato : 02-09-09 21:16

Per Christoffersen skrev:
> [...]
>
> Man kan så diskutere det betimelige i en så restriktiv våbenlov, men det er
> en politisk diskussion, som ikke hører hjemme i denne gruppe.

Altid rart at folk er enige, men behøver du gentage hvad jeg skriver?

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Per Christoffersen

Dato : 02-09-09 21:17

> Altid rart at folk er enige, men behøver du gentage hvad jeg skriver?

Det behøver jeg ikke, men eftersom jeg ikke havde fået indlæst dit indlæg i
min newsreader inden inden jeg skrev, så vil det ende med at blive en
meningsløs diskussion hvis vi kører den videre.

/Per

Fra : Snuden

Dato : 02-09-09 22:28

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> i min newsreader inden inden jeg skrev, så vil det ende med at blive en
> meningsløs diskussion hvis vi kører den videre.

Lad os blot håbe, at omtalen af dommen kan få folk til at tænke sig om en
ekstra gang

Fra : Benthe

Dato : 03-09-09 07:18

"Snuden" <Snuden1975@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Lad os blot håbe, at omtalen af dommen kan få folk til at tænke sig om en
> ekstra gang
Ja jeg har tænkt mig om.

Det er slut for mit vedkommende med at hjælpe politiet på nogen måde.

Som lystfisker og jæger er jeg nu sat i bås med rockere og indvandrerbander,
så derfor vil jeg nu opføre mig som dem.

Tryk avler modtryk.

Fra : Jens

Dato : 03-09-09 07:26

"Benthe" <bnene@gamil.com> skrev i en meddelelse

> Tryk avler modtryk.
>
> Mvh

Ja jeg er nok lidt enig med dig. Det ville være ok med en bøde på 500 fordi
det var dumt gjort, men fængsel er absolut at overdrive.

Når man indfører og udfører loven på en måde der for borgerne virker
urimelig og forkert, så gør det at man som borger mister respekten for
loven.
Love er jo lavet for at regulere adfærd i samfundet, så vi alle kan være
her. Men her er dømt efter lovens bogstav og ikke lovens ånd.

Med denne tolkning af loven gør man en stor del af danskerne til forbrydere.

Jeg ser stadig ingen grund til at overholde en tåbelig og meningsløs lov.
Loven er lavet af mennesker og mennesker fejler.

Men alt dette er OT.

Jeg savner stadig en vurdering af om dette mon kan prøves i højesteret,
udfra at straffen ikke hænger sammen med forbrydelsen.
Derfor bør der vel være mulighed for at kalde sagen principiel, da den
sætter rammen for alle os lystfiskere, landmænd, håndværkere osv.

Hilsen
Jens

Lov er lov men skal ikke altid holdes

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-09 07:44

Jens <jensbredgaard@hotmail.com> wrote:

> [...]
> her. Men her er dømt efter lovens bogstav og ikke lovens ånd.
>
> Med denne tolkning af loven gør man en stor del af danskerne til forbrydere.

Nu har jeg så set den fynske anklager i TV2 News, og ud fra dette virker
det som om han politiserer. Han [og vel også dommerne] mener ikke at
politikerne har tænkt sig godt nok om og ser derfor bort for
bestemmelsen om »som hovedregel« - for fremover at få politikerne til
ikke at lave straffelove med minimumsstraffe?

Også her hvor der jo tydeligvis er en en regel der tydeligvis er
beregnet til at nøjes med at give tiltalefrafald eller muntlige
advarsler i småsager som denne ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bjarne

Dato : 04-09-09 12:49

Jens skrev:

> [...]
> Derfor bør der vel være mulighed for at kalde sagen principiel, da den
> sætter rammen for alle os lystfiskere, landmænd, håndværkere osv.

Det er ikke anderledes end at den såkaldte antiterror-lovgivning rammer
et meget stort antal lovlydige mennesker. Men ideelt set burde loven
være ens for alle.

Hvis et samfund ikke kan leve med, at vi borgere færdes med farlige
våben, så må forbuddet gælde for alle bortset fra situationer, der er så
veldefinerede, at ingen risikerer at blive uretfærdigt dømt.

Et samfund kan godt fungere uden lystfiskere og jægere, der bærer våben,
eller man kunne give den enkelte en afgrænset tilladelse f.eks. til at
medføre bestemte farlige genstande i bestemte geografiske relationer
mellem klokken 6 og 20.

Men det sikreste for befolkningen ville være at lovgive så restriktivt
som muligt på en måde, der ikke gav anledning til misforståelser.

> Hilsen
> Jens
>
> Lov er lov men skal ikke altid holdes

Rent juridisk skal lov altid holdes, men det er nemmere at holde den
(eller vide, hvornår man overtræder den bevidst), hvis rammerne er præcise.
Bjarne

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 03-09-09 14:49

"Benthe" <bnene@gamil.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Som lystfisker og jæger er jeg nu sat i bås med rockere og
> indvandrerbander, så derfor vil jeg nu opføre mig som dem.

Jeg tror nu ikke, at politiet sidestiller dig med rockere og
indvandrerbander fordi du er jæger og lystfisker. Jeg har selv jagttegn og
er lystfisker, men det betyder da ikke, at jeg tager en kniv med ud i det
danske natteliv. Man kan godt finde mig kl. 2 om natten med en kniv - men så
er det ved noget vand med en fiskestang i hånden eller på vej dertil eller
fra i bilen. Min påstand er, at stoppes jeg på vej ud til fjorden med
fiskestænger, fiskekasse og kniv i bilen en lørdag nat, så slipper jeg for
videre tiltale.

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - er du vild med gadgets?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-09-09 17:30

"Benthe" <bnene@gamil.com> skrev i en meddelelse

> "Snuden" <Snuden1975@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja jeg har tænkt mig om.
>
> Det er slut for mit vedkommende med at hjælpe politiet på nogen måde.

Det er nok væsentligt, at være opmærksom på, at politiet ikke har udformet
loven som den er.
For mig er det meget vanskeligt at se, at politi eller anklagemyndighed
kunne have handlet anderledes end de gjorde.
Jeg kan se, at nogen opfordrer til at 'man vender det blinde øje til'. Det
er altså ikke en holdbar fremgangsmåde, at politiet selv efter deres egen
vurdering bestemmer hvilke love der skal håndhæves, og hvilke der ikke skal.

Der er sendt et meget klart politisk og lovgivningsmæssigt signal om, at
besiddelse af knive uden anerkendelsesværdigt formål skal straffes hårdt.
Det lever myndighederne så op til, og det kan man da vanskeligt mene er et
principielt problem.

> Som lystfisker og jæger er jeg nu sat i bås med rockere og
> indvandrerbander, så derfor vil jeg nu opføre mig som dem.

Den besked må du sende til det politiske niveau.

> Tryk avler modtryk.

Så husk at trykke i den rigtige retning.

/Per

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-09 04:14

Per <mesked@hotmail.com> wrote:

> Jeg har umådeligt svært ved at forstå at knive, der befinder sig i en bil er
> = offentligt tilgængeligt sted.
>
> Jeg kritiserer dommen.

Og jeg lægger derudover mærke til vendingen »som hovedregel«; det havde
altså ikke for domstolene været nødvendigt at straffe drengen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-09-09 06:42

On Thu, 3 Sep 2009 05:13:38 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Og jeg lægger derudover mærke til vendingen »som hovedregel«; det havde
>altså ikke for domstolene været nødvendigt at straffe drengen.
Enig, men hvis drengen i forvejen var kendt af retssystem og/eller
politiet som værende en del af det miljø der ønskes oprydning i, ja så
er dommer jo forståelig, men hvis drengen ikke på nogen måde var
kendt, ja så virker det som en overreaktion.

/Hans

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-09 06:57

> [...]

> er dommer jo forståelig, men hvis drengen ikke på nogen måde var
> kendt, ja så virker det som en overreaktion.

Jeg kender naturligvis kun sagen fra medierne, men ifølge dem var han på
ingen måde en del af det kriminelle miljø.

Tværtimod havde han planer om at blive politibetjent - noget denne dom
vil forhindre, hvis ikke han får højesteretsbevilling, og dommen omgøres
i Højesteret.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-09-09 17:43

> Og jeg lægger derudover mærke til vendingen »som hovedregel«; det havde
> altså ikke for domstolene været nødvendigt at straffe drengen.

Du skal nok snarere lægge mærke til formuleringen:
'Overtrædelse af § 4, stk. 1, straffes med fængsel indtil 2 år, under særlig
formildende omstændigheder dog med bøde.', som er bestemmelsen i loven.
'Særligt formildende omstændigheder' er meget skarp formulering, som nok
ikke kan dække over, at man havde glemt noget (feks at tage en kniv op af
bagagerummet).

Der er politisk ønsket en meget kontant indsats overfor knive, og den har
man fået.

/Per

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-09-09 21:26

kwdemant wrote:

> [...]
> præciseres, at besiddelse af kniv eller dolk i f.eks. en bil på
> offentligt tilgængelige steder er omfattet af forbuddet."

Har Karnov et forslag til hvordan man får en køkkenkniv med hjem fra
butikken? For slet ikke at tale om når den skal hvæsses.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-09-09 22:16

kwdemant wrote:

> [...]
> lille offer at gøre - altså at skulle flytte dit fiskegreg fra dit hjem
> og over i bilen når det skal bruges - for derved at gøre livet tryggere

Du bør søge ansættelse i justitsministeriet når du er færdig med
jurastudiet. Det er netop den type argumenter som der er brug for når vi
inden længe skal have opsat videokameraer i samtlige danske hjem, således
at politiet kan kontrollere at forbuddet mod burkaer og satellit TV fra
mellemøsten overholdes. Det vil gøre os alle sammen lidt tryggere, når
overvågningskameraerne kan se os i øjnene og foretage en personlig
biometrisk registrering.

Hvis nogen for 10 år siden havde sagt at staten skulle overvåge og
registrere al trafik på internettet, ville de være blevet mødt med
latter, men det fik justitsministeriet ordnet (bemærk: ideen til
logningsbekendtgørelsen kom *før* 9/11 hændelsen).

--
Jesper Lund

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-09 04:14

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> wrote:

> [...]
> inden længe skal have opsat videokameraer i samtlige danske hjem, således
> at politiet kan kontrollere at forbuddet mod burkaer og satellit TV fra

Der er ingen forslag om at forbyde eksempelvis burkaer i private hjem.

I øvrigt bruges burkaer ikke i private, medmindre der er fremmede
mandfolk på besøg ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-09 04:14

Mr. T <skriv@ikketiulmigher.dk> wrote:

> Er loven urimelig.

Jeg kender ikke lovens formuleringer, men denne dom skriger til himlen
af absurditet.

Tilsyneladende er det lovligt at købe køkkenknive og servicesæt [knive,
gafler og skeer], men ulovligt at tage dem med hjem i indkøbsposen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : JBH

Dato : 03-09-09 06:28

> [...]
>
> Tilsyneladende er det lovligt at købe køkkenknive og servicesæt [knive,
> gafler og skeer], men ulovligt at tage dem med hjem i indkøbsposen ...

Jeg ved ikke om den også dækker transport, men måske en blankvåbentilladelse
fra Politiet kunne bruges ?

mvh
JBH

Fra : Robert Piil

Dato : 03-09-09 06:39

JBH skrev:

> Jeg ved ikke om den også dækker transport, men måske en blankvåbentilladelse
> fra Politiet kunne bruges ?

Det mener jeg bestemt ikke. Den giver tilladelse til at have sværd etc.
i hjemmet til fremvisning. Ikke til at bære blankvåben på offentligt
tilgængelige steder.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : JBH

Dato : 03-09-09 20:34

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Det mener jeg bestemt ikke. Den giver tilladelse til at have sværd etc. i
> hjemmet til fremvisning. Ikke til at bære blankvåben på offentligt
> tilgængelige steder.

Hvordan fragter blankvåben sælgere og købere så deres blankvåben lovligt når
de køber/sælger disse ?

mvh
JBH

Fra : Robert Piil

Dato : 03-09-09 20:47

JBH skrev:

> Hvordan fragter blankvåben sælgere og købere så deres blankvåben lovligt når
> de køber/sælger disse ?

Jeg vil tro man skal anmode om tilladelse til køb af våben. Der er i
hvert fald ikke nævnt noget om at man har tilladelse til at bære
blankvåben i cirkulæret.

Der er links til bekendtgørelse, cirkulære og diverse
ansøgningsblanketter her:

http://www.politi.dk/da/borgerservice/tilladelser/vaabentilladelse/

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : dufur

Dato : 03-09-09 20:50

JBH skrev:
> "Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan fragter blankvåben sælgere og købere så deres blankvåben lovligt når
> [...]
du kan kontakte politiet og få tilladelse til transport.
ellers igen.... har du den nyindkøbte køkkenkniv i en pose med kvitering
og er påvej hjem, så har du jo et anerkendelsesværdigt formål med have
kniven "på dig".

Fra : Robert Piil

Dato : 03-09-09 21:08

dufur skrev:

> [...]
> ellers igen.... har du den nyindkøbte køkkenkniv i en pose med kvitering
> og er påvej hjem, så har du jo et anerkendelsesværdigt formål med have

Jeg tvivler du kan påberåbe dig et anerkendelsesværdigt formål, hvis det
fx er en sabel du har med hjem. Måske hvis det er på vej til nytårsfest,
og du også transporterer en flaske champagne.

(...og nej, den sidste sætning var ikke seriøst ment, en sabel udenfor
den adresse man har tilladelse til at opbevare våbnet, må da være en
sikker fængselsdom, medmindre man har en special tilladelse).

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Klaus Bahner

Dato : 03-09-09 21:19

> [...]
> ellers igen.... har du den nyindkøbte køkkenkniv i en pose med kvitering
> og er påvej hjem, så har du jo et anerkendelsesværdigt formål med have

Hvorfor er det så et ikke anerkendelsesværdigt formål at denne fyr
bruger knivene på sit arbejde?
Er det stadig et anerkendelseværdigt formål når jeg køber en køkkenkniv,
men ikke kører hjem på den direkte vej?
Eksempel: Efter endt arbejde handler man og køber en lang kniv. Så
ringer mobiltelefonen fordi der er opstået en driftsforstyrelse på
arbejdet og det brænder på. Så man vender om. Reparationen trækker ud og
man kører hjem sent om natten. Kvitteringen har jeg måske tabt eller
endnu værre, jeg har en aftale om at afhente konen, som har været på
værtshus. Bliver så stoppet af politiet, der finder en kniv i min bil
mens jeg "bevæger mig i nattelivet".

Det er ikke bare grotesk, det er et direkte angreb på restsikkerheden,
idet hvis en handling, som næsten enhver borger i dette land begår, er
legalt eller illegalt afhængig af hvordan "anerkendelsesværdigt formål"
fortolkes, ja så åbner man for den rene vilkårlighed.

Klaus

Fra : dufur

Dato : 03-09-09 22:08

Klaus Bahner skrev:

> Hvorfor er det så et ikke anerkendelsesværdigt formål at denne fyr
> bruger knivene på sit arbejde?

fordi en privat bil ikke er lovlig opbevarings plads for våben.
havde han været påvej til/fra sit job, var den sikkert gået (transport).

> [...]
> endnu værre, jeg har en aftale om at afhente konen, som har været på
> værtshus. Bliver så stoppet af politiet, der finder en kniv i min bil

Ja så skal du da ind.... Eller lade være med at handle våben når du har
vagt og skal hente fruen.
og så kan man bare lære at holde fast i sin kvitering.
(humor kan forekomme..)

> [...]
> legalt eller illegalt afhængig af hvordan "anerkendelsesværdigt formål"
> fortolkes, ja så åbner man for den rene vilkårlighed.

groteskt ganske afgjort.

en lille køkkenkniv på skovturen kan give store problemer..

Men som bruger af "nattelivet" sætter jeg meget stor pris på, at der
endelig kommer kraftig konsekvens af at tage en kniv med i byen. Uanset
om den ligger i bukselommen, eller er klar i bilen på parkeringspladsen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-09-09 08:10

Klaus Bahner skrev:

> [...]
> legalt eller illegalt afhængig af hvordan "anerkendelsesværdigt formål"
> fortolkes, ja så åbner man for den rene vilkårlighed.

Nej. Der er mange love der skal fortolkes. Det er ikke det samme
som at retstilstanden er vilkårlig.

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-09-09 06:51

On Thu, 3 Sep 2009 05:13:37 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Tilsyneladende er det lovligt at købe køkkenknive og servicesæt [knive,
>gafler og skeer], men ulovligt at tage dem med hjem i indkøbsposen ...

Nej det er ikke ulovligt at tage det nyligt indkøbte med hjem, man har
jo et anerkendelsesværdigt formål med genstanden.

Dommeren har tilsyneladende vurderet at det at lægge sit
arbejdsredskab (kniv) i sin bil når man er på vej hjem fra arbejde
ikke er et anerkendelsesværdigt formål.

Der mangler desværre en detaljeret beskrivelse af sagen mht.
tidspunkter fra feks. arbejdstids ophør, arbejdssted, hjemadresse, etc
for at man kan vurderer mere på denne sag.

/Hans

Fra : Jesper

Dato : 03-09-09 13:59

> [...]

> Tilsyneladende er det lovligt at købe køkkenknive og servicesæt [knive,
> gafler og skeer], men ulovligt at tage dem med hjem i indkøbsposen ...

Nu taler loven om "anerkendelseværdigt formål". Hvis du går hjem med et
sæt knive og har kvittering på købet, så vil det helt klart ikke være
ulovligt.
Noget andet er, hvis du skal besøge din fætter og medbringe en
hobbykniv, fordi du skal bruge den der, f.eks. til at skære tapet med,
så kan du få svært ved at bevise det.
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-09 14:19

> [...]
> Noget andet er, hvis du skal besøge din fætter og medbringe en
> hobbykniv, fordi du skal bruge den der, f.eks. til at skære tapet med,

Nu har vi ikke omvendt bevisbyrde her i landet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : F.Syndergaard

Dato : 03-09-09 09:17

Snip

I de 50år jeg har været på arbejdsmarkedet har jeg aldrig set nogen
eller selv fjernet hobbyknive fra arbejdsbordet og lægge dem i bilen
Hvorfor skulle man det?
Medmindre der har været en bagtanke med det.
Derfor er dommen helt i orden.
Medmindre man har en virkelig god forklaring
og det har han åbenbart ikke haft.

--
MVH.
Finni

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-09 09:35

F.Syndergaard <finnis@post.tele.dk> wrote:

> [...]
> Medmindre der har været en bagtanke med det.
> Derfor er dommen helt i orden.
> Medmindre man har en virkelig god forklaring

Måske skulle han ikke alene åbne pakkerne på arbejdspladsen, men køre
rundt med pakker til folk, og dér pakke dem ud og samle indholdet?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 03-09-09 09:40

"F.Syndergaard" <finnis@post.tele.dk> wrote in message
> Snip
>
> I de 50år jeg har været på arbejdsmarkedet har jeg aldrig set nogen
> eller selv fjernet hobbyknive fra arbejdsbordet og lægge dem i bilen

For nogle er en hobbykniv ligeså vigtig som en kuglepen er for andre, og
langt de færreste kontorfolk lægger kuglepennen ned i deres skuffe hver
eneste gang de er færdige med den, den ryger i brystlommen.

> Hvorfor skulle man det?

Fordi man bruger den konstant, og derfor ville det være direkte vanvid at gå
tilbage til bordet med kniven hver eneste gang man ikke lige skal bruge den
i 5 sek.

> Medmindre der har været en bagtanke med det.

Hvis man vil stikke en ned, så er en hobbykniv da totalt uegnet.

> Derfor er dommen helt i orden.

Du har ALDRIG glemt noget af virksomhedens værktøj/arbejdsredskaber på dig i
de 50år du har arbejdet? (hvis du kan sige ja til det, så tror jeg du er
fuld af løgn)

> Medmindre man har en virkelig god forklaring
> og det har han åbenbart ikke haft.

Eller også har dommer (og anklage myndighed) bare ment at der skulle
statueres et eksempel.

Fra : Søren Hansen

Dato : 03-09-09 10:10

N_B_DK skrev:
> [...]
> langt de færreste kontorfolk lægger kuglepennen ned i deres skuffe hver
> eneste gang de er færdige med den, den ryger i brystlommen.
Nej. Jeg plejer at lægge den på bordet. Så er den lettere at komme til
næste gang jeg skal bruge den. Men jeg tager den sku aldrig med hjem.

> Fordi man bruger den konstant, og derfor ville det være direkte vanvid
> at gå tilbage til bordet med kniven hver eneste gang man ikke lige skal
> bruge den i 5 sek.
Så derfor lægger man den ned i bilen i stedet for?

> Hvis man vil stikke en ned, så er en hobbykniv da totalt uegnet.
Men det er stadigvæk en kniv og derfor omfattet af loven. Den er rigtig
god til at snitte folk i ansigtet med.

> Du har ALDRIG glemt noget af virksomhedens værktøj/arbejdsredskaber på
> dig i de 50år du har arbejdet? (hvis du kan sige ja til det, så tror jeg
> du er fuld af løgn)
At man aldrig har glemt noget i virksomheden gør det da ikke mere
lovligt at køre rundt med det. Man læner sig jo egentlig så samtidigt op
af en sag om tyveri fra ens arbejdsplads (hvis ens arbejdsgiver gad at
anmelde det).

> Eller også har dommer (og anklage myndighed) bare ment at der skulle
> statueres et eksempel.

Det tror jeg så til gengæld er fuldstændigt rigtigt

Fra : N_B_DK

Dato : 03-09-09 10:35

> Nej. Jeg plejer at lægge den på bordet. Så er den lettere at komme til
> næste gang jeg skal bruge den. Men jeg tager den sku aldrig med hjem.

Og det ville du også gøre hvis du ikke havde et bord hvor du sad og
arbejdede?

Hvis manden arbejder på et frabriksgulv f.eks, render man næppe frem og
tilbage 1123 gange i løbet af dagen, jeg gjorde ihvertfald ikke da jeg
arbejdede med pap (og brugte hobbyknive konstant), og ja jeg glemte da ofte
at kniven lå i lommen.

> Men det er stadigvæk en kniv og derfor omfattet af loven. Den er
> rigtig god til at snitte folk i ansigtet med.

Ja og en kuglepen er god til at stikke folk ned med.

> [...]
> lovligt at køre rundt med det. Man læner sig jo egentlig så samtidigt
> op af en sag om tyveri fra ens arbejdsplads (hvis ens arbejdsgiver

Det har nok noget med effektivitet at gøre, hvis folk konstant skal lægge
deres arbejdsredskab tilbage til et arbejdsbord, så vil 95% af tiden kunne
bruges på dette (selvfølgelig afhængig af ens arbejde).

> Det tror jeg så til gengæld er fuldstændigt rigtigt

Ja og det pisser mig af man ødelægger fremtiden for en indvandrer der
faktisk har arbejde og passer det, og vil være en del af DK, men dem der
ikke vil, de slipper gang på gang, og først når de når sag nr + 100 sker der
måske noget.

Fra : Søren Hansen

Dato : 03-09-09 10:43

N_B_DK skrev:
> "Søren Hansen" <shans@hotmail.com> wrote in message

> Og det ville du også gøre hvis du ikke havde et bord hvor du sad og
> arbejdede?
Nej. Men så ville jeg næppe falde under kategorien kontorarbejder.

> [...]
> tilbage 1123 gange i løbet af dagen, jeg gjorde ihvertfald ikke da jeg
> arbejdede med pap (og brugte hobbyknive konstant), og ja jeg glemte da
Gjorde jeg heller ikke da jeg arbejdede på lager, og jeg glemte da også
ofte min hobbykniv i min baglomme når jeg tog hjem. Men det betyder da
ikke at jeg må.

> Ja og en kuglepen er god til at stikke folk ned med.
Ja. Men den er ikke ulovlig.

> Det har nok noget med effektivitet at gøre, hvis folk konstant skal
> lægge deres arbejdsredskab tilbage til et arbejdsbord, så vil 95% af
> tiden kunne bruges på dette (selvfølgelig afhængig af ens arbejde).
Givet. Men gør det ikke mere lovligt at køre rundt med en hobbykniv i
sin bil hvis man ikke har et anderkendelsesværdigt formål med det.
I stedet for at tage dem ud af bilen inden han ligger og kører rundt i
nattelivet, hvor der har været store problemer med knive, vælger han at
lade dem ligge i bilen. Og det var ikke særligt klogt gjort.

Fra : N_B_DK

Dato : 03-09-09 11:54

> Nej. Men så ville jeg næppe falde under kategorien kontorarbejder.

Næ men du kunne f.eks skulle optælle varer og udfylde papirer.

> Gjorde jeg heller ikke da jeg arbejdede på lager, og jeg glemte da
> også ofte min hobbykniv i min baglomme når jeg tog hjem. Men det
> betyder da ikke at jeg må.

Nej men det skyldes jo det er virksomhedens ejendom, men lad os så antage at
du har fået tilladelse af virksomheden til at tage kniven med hjem, så kan
du ikke sno dig udenom pga det ;)

> Ja. Men den er ikke ulovlig.

Nej ikke endnu.

> [...]
> nattelivet, hvor der har været store problemer med knive, vælger han
> at lade dem ligge i bilen. Og det var ikke særligt klogt gjort.

Nej det var det nok ikke, men man kan så med samme tanke forbyde folk at
gøre rundt med et dækjern, hvis folk VIL skade andre, så skal de nok det,
det er jo set utallige gange at afviste folk ved diskoteker f.eks er kørt
hjem og har hentet en pistol/gevær eog kørt tilbage for at skyde
vedkommende.

Fra : Søren Hansen

Dato : 03-09-09 12:16

N_B_DK skrev:
> "Søren Hansen" <shans@hotmail.com> wrote in message

> Næ men du kunne f.eks skulle optælle varer og udfylde papirer.
Ja man kunne lave mange ting.
Og jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har glemt at aflevere en
kuglepen på kontoret når jeg kørte hjem (en af fordelene ved at arbejde
med IT).

> Nej men det skyldes jo det er virksomhedens ejendom, men lad os så
> antage at du har fået tilladelse af virksomheden til at tage kniven med
> hjem, så kan du ikke sno dig udenom pga det ;)
Det ville stadigvæk være ulovligt jvf våbenloven af 2003 (jeg arbejde på
lager efter dette tidspunkt). Heller ikke dengang måtte man lade en kniv
på over 7 cm ligge i bilen med mindre man kunne godtgøre at den er en
relevant del af ens arbejdsværktøj eller fritidsudrustning.

> [...]
> det, det er jo set utallige gange at afviste folk ved diskoteker f.eks
> er kørt hjem og har hentet en pistol/gevær eog kørt tilbage for at skyde

Er det så ikke endnu lettere at forbyde folk at køre bil så? Den kan
også skade folk.

Fra : N_B_DK

Dato : 03-09-09 12:33

> Og jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har glemt at aflevere en
> kuglepen på kontoret når jeg kørte hjem (en af fordelene ved at
> arbejde med IT).

Jeg synes nu det er svært at undgå papir og kuglepenne, selvom man arbejder
med IT.

> Er det så ikke endnu lettere at forbyde folk at køre bil så? Den kan
> også skade folk.

Jo eller bare at sætte folk i fængsel lige efter fødsel.

Fra : Søren Hansen

Dato : 03-09-09 12:58

N_B_DK skrev:
> "Søren Hansen" <shans@hotmail.com> wrote in message

> Jeg synes nu det er svært at undgå papir og kuglepenne, selvom man
> arbejder med IT.
Ja. Men man bevæger sig ikke så meget rundt. Så jeg KAN faktisk ikke
huske hvornår jeg sidst er kommet til at tage en kuglepen med hjem. Men
jeg kan godt huske hvornår jeg sidst har gjort det med vilje. *S

> Jo eller bare at sætte folk i fængsel lige efter fødsel.

Forbyde fødsler ville være lettere.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-09-09 14:17

N_B_DK <admin@spamme.dyndns.dk> wrote:

> "Søren Hansen" <shans@hotmail.com> wrote in message

> Jeg synes nu det er svært at undgå papir og kuglepenne, selvom man arbejder
> med IT.

Man behøver ikke engang at holde gæs på kontoret for at undgå kuglepenne
- man kan som mig holde sig til blyantspencil .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bjarne

Dato : 04-09-09 20:28

Søren Hansen skrev:

> Er det så ikke endnu lettere at forbyde folk at køre bil så? Den kan
> også skade folk.

Biler er faktisk det farligste våben og slår mange flere mennesker ihjel
end det, man normalt omtaler som våben.
Hvis man seriøst vil forhindre mennesker i at slå hinanden ihjel, skal
adgangen til biler begrænses og konsekvenserne af misbrug straffes
mindst lige så hårdt som medtagning af en hobbykniv.

Bjarne

Fra : Klaus Bahner

Dato : 03-09-09 20:40

F.Syndergaard wrote:

> Snip
>
> I de 50år jeg har været på arbejdsmarkedet har jeg aldrig set nogen
> eller selv fjernet hobbyknive fra arbejdsbordet og lægge dem i bilen
> Hvorfor skulle man det?

Og du har heller aldrig købt en hobbykniv?
Hvis ja, hvordan fik du det hjem, uden at være kandidat til 7 dages fængsel?
Jeg kan ikke se, hvordan du kan komme hjem fra f. eks. et byggemarked,
hvor du købte kniven, uden at du bevæger dig igennem det offentlige rum.

Hvis du så falder for knaldtilbudet med 10 stk. hobbyknive til en tier
og kører hjem med dem, ja så står du nok til et helt år i fængsel, eller
hvad?

Klaus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-09-09 08:11

Klaus Bahner skrev:

> Og du har heller aldrig købt en hobbykniv?
> Hvis ja, hvordan fik du det hjem, uden at være kandidat til 7 dages fængsel?

Det er lovligt at transportere indkøb hjem - også når det er
knive der er købt.

--
Bertel

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-09-09 12:07

N_B_DK wrote:
> Det samme kan man med mange andre ting, f.eks smelte et par plastikkort
> sammen, og slibe kanten, ja det er ikke ligeså skarpt som et barberklad, men
> det kan godt lave noget skade.

Jeg hørte under mit ufrivillige ophold hos kriminalforsorgen at
tandbørster skulle være gode våben.

// Hans

Fra : J

Dato : 03-09-09 12:12

> Jeg hørte under mit ufrivillige ophold hos kriminalforsorgen at
> tandbørster skulle være gode våben.
>
> // Hans

Jeg har skåret mig på et ark genbrugspapir (80 g/m²). Det var dog
utilsigtet.

Fra : N_B_DK

Dato : 03-09-09 12:20

"J" <j@nospam.xy> wrote in message

> Jeg har skåret mig på et ark genbrugspapir (80 g/m²). Det var dog
> utilsigtet.

Prøv så og saml papkasser, ens hænder ligner noget der har været oppe og
slås med freddy kruger bagefter.

Fra : J

Dato : 03-09-09 13:20

> "J" <j@nospam.xy> wrote in message

> Prøv så og saml papkasser, ens hænder ligner noget der har været oppe og
> slås med freddy kruger bagefter.

Man lærer jo, at havehandsker også er anvendelige indendørs.

Fra : N_B_DK

Dato : 03-09-09 13:36

> Man lærer jo, at havehandsker også er anvendelige indendørs.

Jeg vil meget gerne se dig så og lave den slags arbejde med hansker på ;)
(hvis du skal lave mere end 10 papkasser om dagen....)

Det er ca ligeså nemt som at løbe lydløst igennem et lokale, iført en
gammeldags rustning.

Fra : N_B_DK

Dato : 03-09-09 12:19

> Jeg hørte under mit ufrivillige ophold hos kriminalforsorgen at
> tandbørster skulle være gode våben.

Det er ret velkendt, tror det har været vist i utallige film, ja selv papir
ambryster kan anvendes (så en udsendelse om fængsler, og hvilke våben de
igennem tiderne havde fundet, det var virkelig ikke småting)

Et papkrus der smeltes kan laves til et kniv blad også f.eks.

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-09-09 08:31

> [...]
> papir ambryster kan anvendes (så en udsendelse om fængsler, og hvilke
> våben de igennem tiderne havde fundet, det var virkelig ikke småting)

Det var i Mythbusters.

> Et papkrus der smeltes kan laves til et kniv blad også f.eks.

Ved hvilken temperatur smelter pap? :)

- Martin

Fra : N_B_DK

Dato : 04-09-09 09:10

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]elvis.dk> wrote in message
> "N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse

> Det var i Mythbusters.

Nej, men de har haft en lignende udsendelse, mener det var på National
geographic channel.

> Ved hvilken temperatur smelter pap? :)

Hmm plastik krus så...

Fra : Robert Piil

Dato : 03-09-09 13:25

Mr. T skrev:

> Hvad vurderer I

Nu er der i hvert fald kommet lidt flere oplysninger frem, end dem vi
tidligere har disuteret ud fra:

http://politiken.dk/indland/article780844.ece

--
Robert Piil

Fra : N_B_DK

Dato : 03-09-09 13:41

> http://politiken.dk/indland/article780844.ece

Sagen er til at brække sig over, og styrker absolut ikke det meget ringe
image politiet har.

Fra : Søren Hansen

Dato : 03-09-09 13:55

N_B_DK skrev:
> "Robert Piil" <piil@nospam.dk> wrote in message

> Sagen er til at brække sig over, og styrker absolut ikke det meget ringe
> image politiet har.

Nu er det ikke politiet der dømmer folk.
Knægten har ret beset overtrådt loven, og det er politiets opgave at
håndhæve loven hvilket man må sige at de har gjort. Mindre overtrædelser
af f.eks færdselsloven som ikke kan takseret til fængsel, har politiet
så lov til at "ordne" på stedet enten ved en bøde, eller en
irettesættelse alt efter humør. Ellers er det så domstolene der træffer
beslutning om den givne overtrædelse af loven skal straffes.

Så hvordan det kan være politiets skyld har jeg svært ved at se.

--
Søren

Fra : N_B_DK

Dato : 03-09-09 17:34

> Så hvordan det kan være politiets skyld har jeg svært ved at se.

Det har jeg nu ikke, det var dem der valgte at han skulle have en bøde, og
ikke bare en advarsel, men hvad de mangler jo pengene, og kan forhåbenligt
selv se det rimelige i deres handling, det er den slags betjente vi virkelig
har brug for.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-09-09 17:53

> [...]
> ikke bare en advarsel, men hvad de mangler jo pengene, og kan forhåbenligt
> selv se det rimelige i deres handling, det er den slags betjente vi

Det ville være højst usædvanligt, hvis politiet med åbne øjne ser igennem
fingre med en lovovertrædelse, der som udgangspunkt skal straffes med
fængsel. (Det er ikke lige en opgave for en menig politimand at afgøre, om
der foreligger særligt formildende omstændigheder, - det er en
domstolsafgørelse).
'Advarsler' bliver vidst kun brugt ved mildt straffede lovovertrædelser.

/Per

Fra : alexbo

Dato : 03-09-09 13:39

"Robert Piil" skrev

> Nu er der i hvert fald kommet lidt flere oplysninger frem, end dem vi
> tidligere har disuteret ud fra:

Ja han har det skidt og aldrig ville skade sin mor.

Man skulle tro at en enkelt journalist kunne finde på at spørge ham om hvad
der rent faktisk skete den aften.

mvh
Alex Christensen

Fra : Robert Piil

Dato : 04-09-09 19:08

Robert Piil skrev:

> Nu er der i hvert fald kommet lidt flere oplysninger frem, end dem vi
> tidligere har disuteret ud fra:
>
> http://politiken.dk/indland/article780844.ece

og mere nyt:

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2009/09/04/175831.htm

Hvordan var det nu lige med den der tredeling....

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-09 05:21

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> og mere nyt:
>
> http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2009/09/04/175831.htm
>
> Hvordan var det nu lige med den der tredeling....

Justitsministeren er anklagemyndighedens øverste chef, og
procesbevillingsnævnet er vel ikke en egentlig domstol; det beslutter
bare om en sag skal kunne prøves ved Højesteret.

I øvrigt læser jeg følgende:

=
Selv om justitsministeren fortsat ikke ønsker at tage stilling til, om
dommen var berettiget, lover han nu at gå ind i sagen, hvis den bliver
afvist ved Højesteret.
=

som om han vil indstille drengen til kongelig benådning, hvis sagen ikke
kommer for Højesteret ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bjarne

Dato : 05-09-09 06:53

Per Rønne skrev:

> Justitsministeren er anklagemyndighedens øverste chef, og
> procesbevillingsnævnet er vel ikke en egentlig domstol; det beslutter
> bare om en sag skal kunne prøves ved Højesteret.

"Bare"?

Hvis en politiker kan afgøre, om en borger kan få sin sag afprøvet ved
den højeste domstol eller ej, må der være en kortslutning i tredelingen.
P.t. er samme politiker efter hvad der er kommet frem i pressen mistænkt
for at lade hensyn til samarbejdet med en stormagt spille en rolle i en
udleveringssag.

Bjarne

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-09 07:27

> [...]

> P.t. er samme politiker efter hvad der er kommet frem i pressen mistænkt
> for at lade hensyn til samarbejdet med en stormagt spille en rolle i en

Også jeg finder udleveringen - betænkelig.

I øvrigt vil der vel altid være forskel på om ministeren giver 3.
instansbevilling, eller om han nægter et uafhængigt procesbevillingsnævn
at give en sådan, selv om det selv ville give en. Den endelige dom ville
i øvrigt altid ligge i Højesteret.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 05-09-09 07:05

Per Rønne skrev:

> Justitsministeren er anklagemyndighedens øverste chef, og
> procesbevillingsnævnet er vel ikke en egentlig domstol; det beslutter
> bare om en sag skal kunne prøves ved Højesteret.

Jeg er i hvert fald ikke den eneste, der synes det er betænkteligt:
http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2009/09/04/190418.htm

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-09 07:27

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Jeg er i hvert fald ikke den eneste, der synes det er betænkteligt:
> http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2009/09/04/190418.htm

Politi, anklagemyndighed og domstole har indtil videre [af politiske
grunde?] valgt at se stort på gældende lovs elastiske regler. Men
formanden for Dommerforeningen er åbenbart ømskindet.

Også dommere og domme bør naturligvis kunne kritiseres.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-09-09 14:48

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> og mere nyt:
>
> http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2009/09/04/175831.htm
>
> Hvordan var det nu lige med den der tredeling....

Den dømte kan vel benådes (af Dronningen) hvis regeringen mener dommen
er forkert?

Og i givet fald, så bør ministeren vente til sagen er færdigbehandlet
ved domstolene?

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-09-09 18:53

Søren Hansen wrote:

> [...]
> enten ved en bøde, eller en irettesættelse alt efter humør. Ellers er
> det så domstolene der træffer beslutning om den givne overtrædelse af

Nej, men det er anklagemyndigheden som har valgt at gøre en principiel
sag ud af dette ved at anke en bødestraf i byretten til landsretten. Det
havde de ikke behøvet at gøre. Måske har dommere ved byretten mere sund
fornuft end dommere ved landsretten.

Bendt Betjents overtrædelse af våbenloven kunne formentlig også være
blevet takseret med fængselsstraf hvis anklageren havde været ihærdig
nok, men han slap med en mindre bøde. Det lugter langt væk af indspisthed
fordi Bendt Betjent er en del af det "gode" selskab.

--
Jesper Lund

Fra : Per Rønne

Dato : 04-09-09 06:25

> [...]

> sag ud af dette ved at anke en bødestraf i byretten til landsretten. Det
> havde de ikke behøvet at gøre. Måske har dommere ved byretten mere sund

Jeg husker da så en anden sag.

En 17-årig dreng myrdede sin 18-årige kæreste i Hellerup.

I underretten fik han lovens strengeste straf for børn under 18: 8 års
fængsel.

Anklagemyndigheden ankede med krav om skærpelse til forvaring, og i
radioavisen kunne man høre at anklageren ikke mente at drengen fortjente
at »slippe« med lovens maksimumstraf.

Minsandten om landsretten ikke fulgte anklagerens påstand. Højesteret
nedsatte dog igen straffen til hvad underretten korrekt havde fundet
frem til: 8 års fængsel.

Forvaring kan tydeligvis også idømmes for børn på 15, 16 og 17 år, men
så skal det være fordi barnet er farligt [sindssyg], ikke fordi anklager
og dommer ikke mener at lovens straframme er for mild ...

Jep.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-09-09 18:23

> Jep.

I overser vidst at Bendt Bendtsens forseelse:
1) var en overtrædelse af en helt anden § i våbenloven
2) skete på et tidspunkt inden de seneste stramninger af våbenloven

Jeg kan da sagtens overbevises om, at der hersker en hvis form for
indspisthed i visse kredse, men der skal nu nok noget mere til en løse
påstande uden bund i den juridiske sammenhæng.

/Per

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-09-09 13:42

N_B_DK skrev

> Har du prøvet at skære i kød med en alm hobbykniv?

Alm hobbyknive er anvendt som våben i forb med flykapringer, så de kan
sikkert fint bruges til ikke anbefalelsesværdige foremål i nattelivet

- Peter

Fra : N_B_DK

Dato : 04-09-09 20:48

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in message

> Alm hobbyknive er anvendt som våben i forb med flykapringer, så de kan
> sikkert fint bruges til ikke anbefalelsesværdige foremål i nattelivet

Det der er lidt søgt, om folk så ligger helt stille, tvivler jeg MEGET på at
en hobbykniv ikke vil knække hvis man vil skære halsen over på samtilige
passagerer, hvis den første ofrer sig, så er kniven værdiløs, men
selvfølgelig er det de færreste der er villige til at ofre deres liv for at
redde andre, på fulstændig samme måde som en pistol med 8 skud er ikke ret
meget værd hvis man står overfor 500 mennesker, ja man kan få ram på 8, men
derefter, så er det nok med at få benene på nakken.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-09-09 22:47

N_B_DK skrev

> Det der er lidt søgt

Ifølge det man ved så blev der brugt hobbyknive d. 9/11
Om det er søgt? Måske

- Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-09-09 22:55

Peter Lykkegaard skrev:

> Ifølge det man ved så blev der brugt hobbyknive d. 9/11
> Om det er søgt? Måske

En hobbykniv kan da fint snitte en pulsåre over et par steder på
kroppen.

--
Bertel

Fra : N_B_DK

Dato : 04-09-09 22:58

> N_B_DK skrev

> Ifølge det man ved så blev der brugt hobbyknive d. 9/11
> Om det er søgt? Måske

Det ændrer ikke på at man ikke kan overvinde et helt fly med hobbyknive, jo
hvis alle undlader at gøre modstand.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 04-09-09 23:51

N_B_DK udtrykte præcist:
> "Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in message

> Det ændrer ikke på at man ikke kan overvinde et helt fly med hobbyknive, jo
> hvis alle undlader at gøre modstand.

Fuck du er naiv og måske også lidt blond...

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : N_B_DK

Dato : 05-09-09 00:14

> Fuck du er naiv og måske også lidt blond...

Det er ike mig der tror man kan overvinde et helt fly med en hobbykniv...

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-09-09 08:20

N_B_DK skrev

> Det er ike mig der tror man kan overvinde et helt fly med en hobbykniv...

Ikke desto mindre var det hvad der skete 9/11

- Peter

Fra : N_B_DK

Dato : 05-09-09 08:38

> Ikke desto mindre var det hvad der skete 9/11

Nej, der var modstand overfor flykaprene, det fremgik at de telefon samtaler
passagererne nåede at lave.

og

http://en.wikipedia.org/wiki/United_Airlines_Flight_93

Fra : Jan Kronsell

Dato : 05-09-09 09:42

N_B_DK wrote:
> "Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in message
>
> Nej, der var modstand overfor flykaprene, det fremgik at de telefon
> samtaler passagererne nåede at lave.

Men da alle, der forsøgte modstand er døde, må man sige at hobbyknivene
vandt.

Jan

Fra : N_B_DK

Dato : 05-09-09 13:38

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote in message

> Men da alle, der forsøgte modstand er døde, må man sige at
> hobbyknivene vandt.

Det var nok mere den pludselig kontakt med jorden der dræbte folk skal du
se.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 05-09-09 15:44

N_B_DK wrote:
> "Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote in message

> Det var nok mere den pludselig kontakt med jorden der dræbte folk
> skal du se.'

Men havde der ikke været hobbyknive i flyet, havde det næppe fået kontakt
med jorden på den måde. Ud fra din betragtningt erdet jo heller ikke
farligt at få halspulsåren skåret over. Man dør først når hjertet holder op
med at slå.

Jan

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 05-09-09 10:11

N_B_DK skrev den 05-09-2009:
> "Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in message

> Nej, der var modstand overfor flykaprene

Ja sikkert, men hvad endte det med... nå ja et kapret fly det røg ned

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-09-09 10:28

N_B_DK skrev

> Nej, der var modstand overfor flykaprene, det fremgik at de telefon
> samtaler passagererne nåede at lave.

Ja der var modstand på 1 ud af 3 fly ca en halv time efter kapringen af
flyet
Passagerne vidste på det tidspunkt at wtc var blevet angrebet, hvilket også
fremgår af den wiki-side du henviser til

- Peter

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 05-09-09 10:09

N_B_DK har bragt dette til os:
> "Brian Vestergaard" <mail2brianvestergaard@gmail.com> wrote in message

> Det er ike mig der tror man kan overvinde et helt fly med en hobbykniv...

Nej det er jeg klar over, derfor "fuck du er naiv og måske også lidt
blond"

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : N_B_DK

Dato : 05-09-09 13:39

> N_B_DK har bragt dette til os:

> Nej det er jeg klar over, derfor "fuck du er naiv og måske også lidt
> blond"

Ja det kan jeg så ikke lige få øje på,men forklar det gerne?

Fra : Jan Kronsell

Dato : 05-09-09 15:45

N_B_DK wrote:
> "Brian Vestergaard" <mail2brianvestergaard@gmail.com> wrote in message

> Ja det kan jeg så ikke lige få øje på,men forklar det gerne?

Måske fordi det faktiskl lykkedes at erobre flyet ved hjælp af hobbyknive.

Jan

Fra : N_B_DK

Dato : 05-09-09 16:34

> Måske fordi det faktiskl lykkedes at erobre flyet ved hjælp af
> hobbyknive.

Og det lykkedes de andre ombordværende at overmande dem, men inden de kunne
nå helt ind i cockpittet valgte de at sende flyet i jorden, så knive eller
ej, hvis man forskanser sig i cockpittet, kan man altså godt nå at sende
flyet i jorden inden de kunne komme ind og uskadeliggøre dem.

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-09-09 23:24

N_B_DK wrote:

> Det ændrer ikke på at man ikke kan overvinde et helt fly med hobbyknive,
> jo hvis alle undlader at gøre modstand.

De brugte knivene til at slå piloterne ihjel, og der var dengang let
adgang til cockpit. Flypassagerne forventede givetvis ikke at deres
transportmiddel var forfremmet til anti-Bush missil, ellers havde de nok
gjort modstand. Det eneste fornuftige tiltag som man har lavet efter 9/11
er at forstærke døren til cockpit og holde den låst. Resten, specielt
forbuddet mod væsker, er dybt godnat.

--
Jesper Lund

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-09-09 01:17

Mr. T <skriv@ikketiulmigher.dk> wrote:

> Den må i højesteret.
>
> Tænk på konsekvenserne af at håndhæve denne "paniklov".

Man må ikke køre rundt med Mel Gibson...?

FUT dk.kultur.film

Fra : Henrik Laursen

Dato : 06-09-09 00:15

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote in

> Man må ikke køre rundt med Mel Gibson...?
>
> FUT dk.kultur.film

Undskyld men hvad pokker har lige den der sag om ham Fynboen
og hans uheldigt glemte hobby knive at gøre med film ?

Det skulle sgu da kun være hvis Nordisk Film ser der snit til at
lave hele sagen om til en storstilet Dansk action film om 30 Politi
biler i en hidsig jagt efter en ombygget Peugeot 106 fordi at føreren
har 2 hobby knive liggende i dørens lomme:

2 Fast 2 Cutting: Hobby Knife Drift!

--
Henrik Laursen

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-09 00:31

Henrik Laursen wrote:
> [...]
> biler i en hidsig jagt efter en ombygget Peugeot 106 fordi at føreren
> har 2 hobby knive liggende i dørens lomme:

Loven virker! Jubi!
Han kører rundt med ulovlige knive foran et diskotek. Han er udlænding.
Så kan de måske lære det.
"Arbejdsværktøj"... tsk tsk

Fra : Per Rønne

Dato : 06-09-09 03:32

"Jørgen F." <ingen mail> wrote:

> Loven virker! Jubi!
> Han kører rundt med ulovlige knive foran et diskotek. Han er udlænding.
> Så kan de måske lære det.

Han er 2. generationsindvandrer med dansk statsborgerskab. Serber - og
dermed [ortodoks] kristen.

Dem folk har noget imod er tilhængerne af Muhameds lære, især dem der
går i islamisk klædedragt med hijab eller mande-kjole.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Vadmand

Dato : 06-09-09 08:10

"Per Rønne" wrote:

> [...]
>
> Dem folk har noget imod er tilhængerne af Muhameds lære, især dem der
> går i islamisk klædedragt med hijab eller mande-kjole.

Definer, hvad du mener med "folk".
Masser har noget imod alle, der er den mindste smule anderledes end "os" -
det mærkede jeg tydeligt på min krop i tresserne, længe før det var tænkt på
muslimproblemer i Danmark, så der er intet nyt under solen.

Per V
--
"Kragerne vender tilbage", cd'en med verdens ældste boyband Hutlihut er
ude nu!

Fra : Per Rønne

Dato : 06-09-09 12:00

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> [...]
> det mærkede jeg tydeligt på min krop i tresserne, længe før det var tænkt på
> muslimproblemer i Danmark, så der er intet nyt under solen.

Det har jeg så ikke oplevet, selv om jeg dog ved at de forskellige
gaders unger, især på brokvartererne, udviklede hver sin
var dog før min tid.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-09 12:08

"Per Rønne" wrote:

> Det har jeg så ikke oplevet, selv om jeg dog ved at de forskellige
> gaders unger, især på brokvartererne, udviklede hver sin
> Det var dog før min tid.

Det har jeg oplevet på Nørrebro i årene efter at vi flyttede dertil i
1962. Vi boede i Wesselsgade, og gadens børn blev jævnligt chikaneret af
en børnebande fra Smedegade.

Fra : Steen

Dato : 06-09-09 17:26

Erik Olsen <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

> Det har jeg oplevet på Nørrebro i årene efter at vi flyttede dertil i
> 1962. Vi boede i Wesselsgade, og gadens børn blev jævnligt chikaneret af
> en børnebande fra Smedegade.

Jeg kan huske da jeg boede i Hvidovre, og vi (som børn) fik et par jyder
i klassen. De havde det sgu' ikke let

For at gøre det endnu mere bizart, skiftede jeg selv skole senere....til
Jylland!!!
--
Steen

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-09 12:09

Per Vadmand wrote:

> [...]
> "os" - det mærkede jeg tydeligt på min krop i tresserne, længe før
> det var tænkt på muslimproblemer i Danmark, så der er intet nyt under

Hvordan var du anderledes dengang?

Fra : Per Vadmand

Dato : 06-09-09 20:34

Erik Olsen wrote:

> Hvordan var du anderledes dengang?

Jeg tillod mig at have lidt længere hår og skæg end flertallet og gik med
skjorter fra Indien. Det kostede knubs, tilråb, chikane og lejlighedsvis
øretæver.
Jeg er sikker påp, at en demagog dengang kunne have gejlet "folkestemningen"
op til et forbud mod hår over en vis længse.

For nu at vende tilbage til emnet: Se film som "hair" eller "Easy Rider".

Per V

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-09 20:44

Per Vadmand wrote:

> Jeg tillod mig at have lidt længere hår og skæg end flertallet og gik
> med skjorter fra Indien. Det kostede knubs, tilråb, chikane og
> lejlighedsvis øretæver.

Gudfader, det gjorde jeg også engang. Eller rettere, mine skjorter var
syet i Danmark, men de lignede indiske skjorter, dog knapt så lange, og
blev naturligvis båret uden på bukserne. Jeg har dog ikke oplevet
chikane af den grund.

> Jeg er sikker påp, at en demagog dengang kunne have gejlet
> "folkestemningen" op til et forbud mod hår over en vis længse.

Det var ikke nødvendigt når man havde almindelige forældre.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-09-09 07:13

N_B_DK skrev

> [...]
> ej, hvis man forskanser sig i cockpittet, kan man altså godt nå at sende
> flyet i jorden inden de kunne komme ind og uskadeliggøre dem.

Ved ikke hvor du har din konklusion fra men som beskrevet i det link
til wikipedia du sendte tidligere gik der en halv time fra flyet var
kapret til passagerne gik til modangreb og ca 6 min senere ramte flyet
jorden
Der er delte meninger om hvorvidt passagerne nåede ind i cockpittet
eller ej jvf samme artikel

- Peter

Fra : Robert Piil

Dato : 08-09-09 16:27

Mr. T skrev:

> Så mit spørgsmål er, kan den komme det ?
>
> Er sagen principel ?
>
> Hvad vurderer I

Tja, det er åbenbart vilkårligt hvordan der dømmes:

http://politiken.dk/indland/article783886.ece

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Per Rønne

Dato : 08-09-09 18:07

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Tja, det er åbenbart vilkårligt hvordan der dømmes:
>
> http://politiken.dk/indland/article783886.ece

Endnu en god grund til 3. instans bevilling.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk