vedrørende indskud i lejelejlighed
Fra : b.k

Dato : 02-09-09 18:18

Min søn skal leje en lejlighed fra 1.oktober.Kan udlejer kræve depositum og
1.måneds husleje betalt i morgen?Min søn er villig til at underskrive
kontrakten straks men finder det ikke rimeligt at betale en måned før tid.
Nogen som ved noget og evt.kan henvise til?

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-09-09 18:25

b.k wrote:

> [...]
> kontrakten straks men finder det ikke rimeligt at betale en måned før
> tid. Nogen som ved noget og evt.kan henvise til?

Ja. Det står parterne frit at aftale dette (og uden aftale, ingen
lejlighed).

--
Jesper Lund

Fra : alexbo

Dato : 02-09-09 18:42

"b.k" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> skrev

> [...]
> kontrakten straks men finder det ikke rimeligt at betale en måned før tid.
> Nogen som ved noget og evt.kan henvise til?

Lejeloven:
§ 34. Udlejer kan i lejeforhold om beboelseslejligheder og enkeltværelser
til beboelse ved lejemålets indgåelse som depositum kræve et beløb svarende
til indtil 3 måneders leje. Beløbet henstår til sikkerhed for lejerens
forpligtelser ved fraflytning. Udlejer kan ved lejemålets indgåelse desuden
kræve lejen forudbetalt for et tidsrum op til 3 måneder

Lejemålet indgåelse er i morgen og en måned før er ikke urimeligt.
Din søn kunne jo blive væk, og så står udlejer med en tom lejlighed til
1'ste oktober.

mvh
Alex Christensen

Fra : b.k

Dato : 03-09-09 02:19

> [...]
>
> Lejemålet indgåelse er i morgen og en måned før er ikke urimeligt.
> Din søn kunne jo blive væk, og så står udlejer med en tom lejlighed til

Lejemålet starter 1.oktober og grunden til at udlejer vil have penge nu er
at han har problemer med at skaffe penge til de lejere som fraflytter og som
skal have depositum tilbage.
Han vil gerne underskrive lejekontrakten (så udlejer er sikret) men han
mener ikke det er rimeligt at han skal finansiere udlejers dårlige
økonomi.Lejligheden er ikke besigtiget engang da den er beboet .

Fra : *Olsen*

Dato : 03-09-09 06:42

Blot en lille advarsel:

Min datter måtte betale 12.000,- i indskud 14 dage før indflytning i en
lejlighed i Århus.
Da hun mødte op til overdragelse var fuglen fløjet.

En anden pige havde betalt 18.000,- idet de skulle dele lejligheden.

Efterfølgende har de selvfølgelig anmeldt udlejer til politiet.
Han var velkendt i politiets arkiv som bedrager.

Pengene ser vi nok aldrig mere til.

\Olsen

Fra : alexbo

Dato : 03-09-09 08:17

"b.k" skrev

> Lejemålet starter 1.oktober og grunden til at udlejer vil have penge nu er
> at han har problemer med at skaffe penge til de lejere som fraflytter og
> som skal have depositum tilbage.

Det lyder ikke sandsynligt, for det første bliver dette depositum gerne
brugt til istandsættelse, og selv om det bliver tilbagebetalt er det først
efter fraflytning.
Hvis det er udlejers forklaring er der ekstra grund til at tage Olsens
advarsel alvorligt.

> Han vil gerne underskrive lejekontrakten (så udlejer er sikret) men han
> mener ikke det er rimeligt at han skal finansiere udlejers dårlige
> økonomi.Lejligheden er ikke besigtiget engang da den er beboet .

Det forhindrer ikke en besigtigelse.
§ 97. Er der afgivet opsigelse, eller skal det lejede af anden grund
fraflyttes, skal lejeren give adgang til at bese det lejede.

Jeg synes der bliver større og større grund til at undersøge sagen nærmere,
besøge den nuværende lejer f.eks.
Undersøge hvem der er den registrerede ejer af ejendommen/lejligheden.

mvh
Alex Christensen