Pil til pileflet
Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-09-09 17:18

Hvor køber man større mængder af pil til pileflet og hvornår på året er det
høstsæson?

Jeg vil lave en del højbede i køkkenhaven og er kommet frem til, at
pileflet (med ret kraftige grene) er den eneste overkommelige løsning.

"Problemet" er, at bedene ikke skal være rektangulære, men i bløde og
organiske former. Jeg har overvejet opmuring i mursten, plader eller andet
og derpå vandskuring eller pudsning, men det bliver for omstændigt, da jeg
nødvendigvist må støbe en sokkel, som jeg kan bygge på.

Pil rådner vel forholdsvist hurtigt, så jeg overvejer at fore det
jordfyldte del med fiberdug eller plast. Andre ideer?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : CC

Dato : 02-09-09 16:33

"Kurt Hansen" skrev i meddelelsen t...
> [...]
>
> Pil rådner vel forholdsvist hurtigt, så jeg overvejer at fore det
> jordfyldte del med fiberdug eller plast. Andre ideer?
Prøv at søge i Google på pileflet eller piletflet hegn, så dukker der en hel
del IE forretninger op.
Mange af disse forretninger handler med kogte og oilebehandlet piletflet til
GDS.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-09-09 17:18

> "Problemet" er, at bedene ikke skal være rektangulære, men i bløde og
> organiske former.

Ja, så dur pallerammer jo ikke. Pil rådner meget hurtigt, så du skal holde
det fri for kontakt med vand og jord, også nedad. Olie vil formentlig kun
bedre holdbarheden, men regn ikke med mere end et par år.

Mvh Maria

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 02-09-09 17:54

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Pil rådner vel forholdsvist hurtigt, så jeg overvejer at fore det
> jordfyldte del med fiberdug eller plast. Andre ideer?

Hvorfor ikke bruge marksten? De skulle vel være til at få billigt og det ser
pænt ud. ( Efter min mening )

Steen.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-09-09 20:08

On Wed, 2 Sep 2009 18:54:13 +0200, Steen Jakobsen wrote:

> "Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i meddelelsen

> Hvorfor ikke bruge marksten? De skulle vel være til at få billigt og det ser
> pænt ud. ( Efter min mening )

Joeh, men hvordan forestiller du dig? Blot at lægge et omrids og lægge
jorden som en kule der, eller ligefrem bygge en lille mur op af m arksten
der er muret op med mørtel?

Jeg vil lave bedene i varierende højder fra 20-30 cm og op til måske 60-70
cm, så det bliver vist ikke let med sten og cement.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-09-09 00:19

> Joeh, men hvordan forestiller du dig? Blot at lægge et omrids og lægge
> jorden som en kule der, eller ligefrem bygge en lille mur op af m arksten
> der er muret op med mørtel?

Glem mørtel. Man kan godt lave en væg, der holder på jorden uden mørtel.

> Jeg vil lave bedene i varierende højder fra 20-30 cm og op til måske 60-70
> cm, så det bliver vist ikke let med sten og cement.

Flot projekt kræver meget arbejde. Tænk på stengærde, altså uden mørtel. Det
kræver grundlag osv, men pileflet kan du hive ned hvert andet år og starte
forfra.

Mvh Maria

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 02-09-09 22:09

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev
> Hvorfor ikke bruge marksten? De skulle vel være til at få billigt og det
> ser pænt ud. ( Efter min mening )

Jo, 50 tons marksten til en formue og et arbejde uden lige, vil da se
nydeligt ud.....

Men set over en årrække med (hammerdyrt) pileflet der rådner på 24 måneder,
er ideen måske ikke så ringe endda
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-09-09 07:09

On Wed, 2 Sep 2009 17:17:51 +0100, Kurt Hansen wrote:

> [...]
>
> Pil rådner vel forholdsvist hurtigt, så jeg overvejer at fore det
> jordfyldte del med fiberdug eller plast. Andre ideer?

Tak for indkomne svar. Ideen med pileflet må vist være sendt ud på
sidelinien, men hvordan laver jeg så runde og bløde former på mine bede?
Jeg har spurgt ewn gang før, men fik ikke den oplagte løsning. Sku' vi lige
tage en omgang mere?

Den med marksten er vist ikke smart. Hvis jeg skal stable i højden, bliver
væggene alt for tykke, tror jeg.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 03-09-09 06:25

> [...]
> tage en omgang mere?
>
> Den med marksten er vist ikke smart. Hvis jeg skal stable i højden, bliver

Hvor høje skal bedene da være?
Mine bede er kun 25 cm høje, det kan klares med én sten i højden.

Steen.

Fra : Carsten Keller

Dato : 03-09-09 11:02

Kurt Hansen wrote:
> [...]
> sidelinien, men hvordan laver jeg så runde og bløde former på mine
> bede? Jeg har spurgt ewn gang før, men fik ikke den oplagte løsning.

Hvad med en eller anden form for stålplade? Tyk nok til at kunne holde
jorden og faconen men tynd nok til at kunne bøjes i de rette former? Må
kunne holdes med nogle stolper på de rette steder.

Skal så være i noget stål der patinerer/ruster uden at gå til. Har ingen
anelse om den nærmere udførelse, men det må da kunne lade sig gøre.
Keller

Fra : Tom Andersen

Dato : 03-09-09 18:43

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> sidelinien, men hvordan laver jeg så runde og bløde former på mine bede?
> Jeg har spurgt ewn gang før, men fik ikke den oplagte løsning. Sku' vi

Palisadepæle kan give dig de organiske former, som du søger, samt en rimelig
holdbarhed.

PS
Du finder ingen "nem" løsning....

Tom Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-09 11:54

> [...]
>
> Jeg vil lave en del højbede i køkkenhaven og er kommet frem til, at
> pileflet (med ret kraftige grene) er den eneste overkommelige løsning.

Forslag:
Jeg villeoverveje om ike du var bedre tjent med at tømre dem sammen af
lærkeplanker.
Jeg ved godt du gerne vil have runde former, men her løber du nødvendigvis
ind i et af to problmer - enten holdbarhed eller arbejde. Jeg tror såmænd
arbejdsmængden er den samme - du vil enten skulle gøre arbejdet om igen og
igen - eller rigtigt meget første år.
Med lærlkeplankerne vil du kunne forvente at de holder nogen år.

Du skriver et sted, at du vil helt op i en højde af 60 cm - det er godt nok
højt. Hvis du vil nøjes med forholdsvis lave bede, kunne du jo overveje at
kante med klyner - de kan skæres til og evt. beplantes.
Du kunne evt også bruge dit flethegn, men så lave en klining med ler - hvis
du har adgang til det. Strengt taget kunneman vel også klaske cement/beton
på - indfarvet naturligvis.

Jeg går ud fra at brugen af gabioner og sten er udelukket?

Fra : CC

Dato : 03-09-09 22:14

> [...]
>
> Pil rådner vel forholdsvist hurtigt, så jeg overvejer at fore det
> jordfyldte del med fiberdug eller plast. Andre ideer?

http://dkhegn.dk har pil i løse mængder. Prøv evt. at kontakte dem for nogle
forslag/ideer/priser.

Det må kunne lade sig gøre, at slå trykimpræneret stolper i jorden. Flet med
pilehegn vandret, og beklæde det indvendigt med bassinfolie/plast eller
lignende som holder jordkontakten væk fra Pilen.

Alternativt er at bruge herregårdsblokke eller lignende, der klæbes sammen
med flisemørtel. Mur højere end 0,5 m bør bagstøbes.