Sprede græs-frø i hånden eller vogn?
Fra : Morten

Dato : 02-09-09 15:56

Hey

Hvor vigtig er en vogn når jeg skal sprede græs-frø? ... kan jeg alternativt
blot fordele dem jævnt i hånden?

/Morten

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-09-09 18:04

On Wed, 2 Sep 2009 16:56:04 +0200, "Morten"
<REMOVE_post@simonsen.mail.dk> wrote:

>Hvor vigtig er en vogn når jeg skal sprede græs-frø? ... kan jeg alternativt
>blot fordele dem jævnt i hånden?

Det er noget nemmere at få jævnt fordelt når man bruger en
spredevogn/såmaskine. Men det kan da lade sig gøre med håndkraft.

Mange planteskoler udlåner gratis en såmaskine når du køber frøene.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Peter

Dato : 03-09-09 08:12

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i meddelelsen
> Hey
>
> Hvor vigtig er en vogn når jeg skal sprede græs-frø? ... kan jeg
> alternativt blot fordele dem jævnt i hånden?
>
> /Morten

Man kan sagtens så med håndkraft hvis det er et lille stykke, (nogle få
kvadratmeter),
det har jeg gjort en del gange i vores have. Jeg har også prøvet at låne en
gratis spreder på
en planteskole til et større stykke, men jeg ved ikke om det var besværet
værd. Det er vist mest
de første måneder hvor man kan se en forskel.

Der er folk der anbefaler at man vejer små portioner frø af f.eks. til 4-8
kvm (følg
frømængden som angivet på græsblandingen), og mærker tilsvarende små stykker
op
med små sten eller kalk. Så er det nemmere at bruge den rette mængde ved
håndspredning.

Til en stor plæne ville jeg låne en spreder igen.

mvh.
- Peter.

--
http://minhavekalender.dk