Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hvordan er det med de printprofiler ??
Fra : jagge

Dato : 01-09-09 20:13

Hey

jeg har en farvekalibreret skærm og har hørt en del om printprofiler man
kan bruge når man eks skal have noget til billedbutiken, pixum og så
videre...

MEEN jeg aner ikke hvordan man bruger dem. Jeg bruger photoshop og
lightroom og vil være taknemelig for lidt hjælp.

Hygge

Jakob

Fra : Hans_Kruse

Dato : 02-09-09 08:55

"jagge" <jagge@noname.invalid> wrote in message
> [...]
>
> MEEN jeg aner ikke hvordan man bruger dem. Jeg bruger photoshop og
> lightroom og vil være taknemelig for lidt hjælp.

Det har kun betydning hvis du har tænkt dig at lave soft proofing. Vil du
det?

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Hans_Kruse

Dato : 02-09-09 22:31

"Hans_Kruse" <hans_kruse@hotmail.com> wrote in message

> Det har kun betydning hvis du har tænkt dig at lave soft proofing. Vil du
> det?

Det er da ellers god skik at svare når der er nogen der ulejliger sig med at
prøve at hjælpe dig....

Fra : Robert Piil

Dato : 02-09-09 22:53

Hans_Kruse skrev:

> Det er da ellers god skik at svare når der er nogen der ulejliger sig
> med at prøve at hjælpe dig....

Rolig nu Hans, det er jo alle der bruger så meget tid online som nogle
af os andre, og der kan jo være kommet et rigtigt liv i vejen for
nyhedslæsningen. Så vidt jeg kan se har jagge ikke skrevet andet i
fotogrupperne siden du har svaret ham, så det er da en reel mulighed at
han endnu ikke har set svaret, eller blot ikke har haft tid til at
formulere et ordentligt gensvar eller nyt spørgsmål, hvis han blot har
chekket gruppen sporadisk.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Hans_Kruse

Dato : 03-09-09 00:00

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> han endnu ikke har set svaret, eller blot ikke har haft tid til at
> formulere et ordentligt gensvar eller nyt spørgsmål, hvis han blot har

Det kan da være rigtigt, men når han nu spørger, må han jo også checke
tilbage og se om der er kommet svar, ikke?

Fra : KsK

Dato : 03-09-09 00:32

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> han endnu ikke har set svaret, eller blot ikke har haft tid til at
> formulere et ordentligt gensvar eller nyt spørgsmål, hvis han blot har

Han er sikket Sømand :-/

KsK
NU MED VCDS (VAG-COM Diagnostic System) Professional Kit - USB Interface :_)

Fra : jagge

Dato : 03-09-09 20:30

> [...]

> nyhedslæsningen. Så vidt jeg kan se har jagge ikke skrevet andet i
> fotogrupperne siden du har svaret ham, så det er da en reel mulighed at

Det er præcis det der er sket :0)

MVH

jakob

Fra : Soeren Friberg

Dato : 03-09-09 04:34

On 02-09-2009 23:30, Hans_Kruse wrote:

> "Hans_Kruse" <hans_kruse@hotmail.com> wrote in message

> Det er da ellers god skik at svare når der er nogen der ulejliger sig
> med at prøve at hjælpe dig....

Hov, det kan være svært at finde den "gode skik" i fotogrupperne. Nogle
garvede brugere svarer f.eks. sjældent på billedkommentarer - også uden
at du har kommenteret det.

Kh. Søren

Fra : jagge

Dato : 03-09-09 20:30

> Det er da ellers god skik at svare når der er nogen der ulejliger sig med at
> prøve at hjælpe dig....

Hej

Det må du sgu undskylde jeg har været væk fra forummet et stykke tid jeg
har ikke set dit svar, og må indrømme at jeg lige indtil nu nok grundet
almindelig glemsomhed havde glemt at jeg havde stillet det.

Jeg er ikke klar over hvad softproofing er, men jeg har et ønske om at
når jeg sender noget til print hos eks billedbutiken så ser det ud som
på min skærm der er kalibreret med spyder3 pro.

MVH

Jakob

Fra : Robert Piil

Dato : 03-09-09 20:32

jagge skrev:

> Jeg er ikke klar over hvad softproofing er, men jeg har et ønske om at
> når jeg sender noget til print hos eks billedbutiken så ser det ud som
> på min skærm der er kalibreret med spyder3 pro.

Så kan du nøjes med at gemme billedet i et fraverum som billedbutikken
kan håndtere (jeg tror kun de modtager sRGB).

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Hans_Kruse

Dato : 03-09-09 22:25

> Så kan du nøjes med at gemme billedet i et fraverum som billedbutikken kan
> håndtere (jeg tror kun de modtager sRGB).

Kalibreret af skærmen giver ikke i sig selv at print kommer til at se ud som
på skærmen. Det er en udbredt misforståelse. Men som jeg skrev til jagge, så
har soft proofing kun mening, hvis printbutikken er så avanceret, at der har
ICC-profiler liggende til download for de forskellige typer papir.

Fra : Robert Piil

Dato : 03-09-09 23:04

Hans_Kruse skrev:

> [...]
> jagge, så har soft proofing kun mening, hvis printbutikken er så
> avanceret, at der har ICC-profiler liggende til download for de

Vil det sige at man ikke kan lave korrekte print, selvom både printer og
skærm er kalibreret, medmindre man bruger soft proofing?

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Hans_Kruse

Dato : 03-09-09 23:16

> Vil det sige at man ikke kan lave korrekte print, selvom både printer og
> skærm er kalibreret, medmindre man bruger soft proofing?

Ja, da papir ikke gengiver lys på samme måde som en bagbelyst skærm. Så hvis
du vil opleve lys og kontrast tilnærmet som det ser ud på skærmen så er soft
proofing vejen frem. Derfor kan du jo godt nyde et billede printet uden soft
proofing. Det ser bare ikke ud som på skærmen mht. lys og kontrast. Det kan
det selvfølgelig aldrig helt komme til.

Fra : Robert Piil

Dato : 03-09-09 23:50

Hans_Kruse skrev:

> [...]
> printet uden soft proofing. Det ser bare ikke ud som på skærmen mht. lys
> og kontrast. Det kan det selvfølgelig aldrig helt komme til.

Din sidste sætning er jeg med på. Men hvad er det så der gør at
sooftproofing kan få resultatet tættere på end vis både skærm og printer
er korrekt kalibreret. Som jeg har forstået det, er soft proofing "bare"
en slags emulering af hvordan printet vil komme til at se ud på
printeren, men da det stadig vises på skærmen, har jeg svært ved at se
fidusen. Hvis hele systemet var korrekt farvestyret og kalibreret ville
jeg ikke forvente forskel på billedet ved alm. visning og soft proofing
(det kan jeg så forstå der er).

Er det noget med at et normalt skærmbillede er optimeret til ...tada...
visning på skærm, mens billedet ved visning under soft proofing er
begrænset? (Altså noget med at skærmens farverum er større end det der
er muligt at opnå ved print).

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Hans_Kruse

Dato : 04-09-09 07:39

> [...]
> visning på skærm, mens billedet ved visning under soft proofing er
> begrænset? (Altså noget med at skærmens farverum er større end det der er

Farverummets størrelse er normalt lidt forskelligt også, men det er ikke
farverne som sådan du justerer ved soft proofing, men lys og kontrast.
Papiret kan ikke gengive så meget lys som skærmen og derfor vil et billede
justeret på en skærm let se lidt mat og kontrastløst ud på papir. Se også
her http://www.luminous-landscape.com/tutorials/soft-proofing.shtml

Fra : Hans_Kruse

Dato : 03-09-09 22:24

> [...]

> når jeg sender noget til print hos eks billedbutiken så ser det ud som
> på min skærm der er kalibreret med spyder3 pro.

Men det andet spørgsmål er jo om du har ICC-profiler for de forskellige
typer papir du kan få print på.

Men for snart lang tid siden skrev jeg en artikkel om print, hvor også soft
proofing blev nævnt. Måske giver det mening for dig, men du kan kun lave
soft proofing i et program, som Photoshop, der kan simulere hvordan billedet
ser ud printet på den type papir der er tale om om med den givne ICC-profil
for papiret.

Fra : jagge

Dato : 03-09-09 23:03

> [...]

> ser ud printet på den type papir der er tale om om med den givne ICC-profil

Ok takker, jeg kigger på din hjemmeside ?? efter den artikel eller var
det et newsindlæg ?

Men ok det virker som overkill måske med profiler for mig.

MVH

Jakob

Fra : Hans_Kruse

Dato : 03-09-09 23:14

> Ok takker, jeg kigger på din hjemmeside ?? efter den artikel eller var
> det et newsindlæg ?

Min forglemmelse -- her er den
http://hans-kruse.blogspot.com/2008/01/print-workflow.html

> Men ok det virker som overkill måske med profiler for mig.

Ja, det kan nok tænkes, men nu spurgte du jo

Fra : jagge

Dato : 04-09-09 19:10

> Ja, det kan nok tænkes, men nu spurgte du jo

Helt sikkert og jeg vil sgu sætte mig ind i det så jeg ved hvad det
drejer sig om :0)

Tak for hjælpen.

Jakob

Fra : Hans_Kruse

Dato : 05-09-09 23:34

> Helt sikkert og jeg vil sgu sætte mig ind i det så jeg ved hvad det
> drejer sig om :0)
>
> Tak for hjælpen.

Velbekomme og så kan du vurdere hvor meget du vil gøre ud af det. Jeg synes
der kommer et mere tilfredsstillende resultat ud af med soft proofing.