Købeloven og nybygget hus
Fra : Bjarne Jensen

Dato : 01-09-09 10:42

Hej NG,

Jeg er kommet i tvivl Jeg flyttede ind i mit nybyggede hus september
2007. I juli 2009 får jeg udskiftet en "ting" på min eltavle. Elektrikeren,
som udfører arbejdet, har nu sendt mig en regning, tiltrods for at jeg
bestiller arbejdet hos bygmesteren.

Derfor kommer jeg i tvivl om købeloven gælder for enkeltdele "monteret" i
mit hus. Jeg vil jo umiddelbart mene, at når vi stadig ikke har nået 2 år,
så kan det ikke være mit problem, at en ting, som skal kunne holde både 20
og 30 år, allerede går i stykker.

Hvad siger NG?

/Bjarne

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 01-09-09 11:55

On Tue, 1 Sep 2009 11:41:46 +0200, "Bjarne Jensen"
<bjarnejensen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>som udfører arbejdet, har nu sendt mig en regning, tiltrods for at jeg
Reklamerer eller "bestiller arbejde" du hos bygmester ?

/Hans

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 01-09-09 12:53

> Reklamerer eller "bestiller arbejde" du hos bygmester ?
>
> /Hans
Jeg reklamerer, da "tingen" på min eltavle pludselig ikke fungerer mere -
reklamationen sker overfor bygmester.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 01-09-09 19:05

"Bjarne Jensen" <bjarnejensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg reklamerer, da "tingen" på min eltavle pludselig ikke fungerer mere -
> reklamationen sker overfor bygmester.

Så er forholdet næppe omfattet af Købeloven, som ikke omfatter køb af fast
ejendom.

Jeg synes, du (skriftligt) skal meddele elektrikeren, at du ikke har bestilt
nogen ydelse hos ham, og at du derfor ikke mener dig forpligtiget til at
betale.
Endvidere kan du skrive til ham, at hvis han er uenig i, at du ikke har
bestilt nogen ydelse hos ham, så bedes ahn fremsende dokumentation for
bestillingen, og du hvis ikke han gør det anser sagen for afsluttet.

Sagen er jo nok den at enten så har elektrikeren rod i sine papirer og
fakturerer på leveringsadressen istedet for på bestilleren, eller også så er
der ugler i mosen imellem bygmester og elektriker (bygmesteren kan måske
ikke betale eller har fortalt elektrikeren at det er aftalt at du skal
betale for selv at slippe billigere). I ingen af disse tilfælde er du
forpligtiget til at betale.

Det er muligt at bygmesteren så mener at du skal betale hans regning hos
elektrikeren. Det er en anden sag, som ikke kan afgøres uden nærmere
oplysninger (dvs. en konkret vurering af om der er tale om en mangel eller
om fejlen er opstået på anden vis).

/Per

Fra : Brian H

Dato : 01-09-09 15:50

"Bjarne Jensen" <bjarnejensen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvad siger NG?

Hvad siger bygmesteren?

Fra : Codexx

Dato : 01-09-09 12:20

On 1 Sep., 11:41, "Bjarne Jensen" <bjarnejen...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> så kan det ikke være mit problem, at en ting, som skal kunne holde både 20

Købeloven gælder ikke i forholdet mellem bygherre og totalentreprenør/
bygmester, jf. Købeloven § 2 stk. 2. Ofte vil AB92/ABT93 være
vedtaget, så skal svaret findes der, ellers er det de ulovbestemte
obligationsretlige regler der gælder. I nogle tilfælde vil du også
kunne rette et krav direkte mod producenten af den defekte dims,
typisk hvor denne har udstedt en slutbrugergaranti.

/Bacher

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 08-09-09 10:48

Jeg takker for jeres input.