Utæt mastekrave
Fra : Mads Bo Falk

Dato : 01-09-09 06:32

Hej.

Jeg har i et stykke tid døjet med en utæthed ved mastekraven. Efterhånden er
jeg helt sikker på, at vandet ikke kommer ned mellem ruffet og stålkraven,
for den kan næsten ikke ses for Sikaflex ;0) og desuden kommer der ikke vand
ned ved regnvejr, kun ved bidevindsejlads med meget sprøjt.

Derfor antager jeg, at vandet kommer op mellem gummimanchetten, som sidder
på masten, og stålkraven, som den er krænget ned over. Den er spændt fast
med et spændebånd, så jeg forstår det egentlig ikke, men det er vel eneste
mulighed. Det ser på ingen måde ud til, at der er utæt mellem
gummimanchetten og masten.

Spørgsmålet er nu: hvordan får jeg skidtet tæt? Jeg overvejer at lime en
gummiliste på stålkraven, som manchetten så kan spændes imod, men det gør
måske bare ondt værre? Hvad gør I andre?

--
vh/ Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

Fra : Steffen Skov

Dato : 01-09-09 14:02

Hejsa
Jeg tog masten af og skiftede krave. Men lad os se på det. Jeg tager på
havnen om ½ time.
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : Ole Pagh

Dato : 01-09-09 16:13

Jeg døjede også med utæt mastekrave (det er også en Pd26) og fandt
efterhånden ud af at det var dårlig tætning ved hulkelen hvor det gamle
gummiagtige tætningsmasse var kaput.

Så af med det og på anbefaling brugte jeg noget Terostat 2759 (tror jeg
nok), som kun hæfter svagt og vedbliver at være blødt.

Dat det så endelig var tæt, har jeg ikke afmonteret eller flyttet
mastekraven på masten siden, og nu har der ikke været problemer i et
par år.

Det er mere svært at undgå at der kommer lidt vand ned ved forlugen i
hårdt vejr med masser af sprøjt lige ind over lugen.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 02-09-09 06:16

Tak for det. Jeg snakker lige med Steffen, og overvejer så din løsning.

Ja, lugen er en udfordring, men det lykkedes mig at få den 100 % tæt ifb.
med forberedelserne til min tur til Shetland. På Nordsøen kom der en del
vand ind over, og ikke en dråbe fandt vej ind - ad denne vej, altså :0(

Jeg skiftede gummilister og monterede 5 kraftige skruebeslag, der kan trække
lugen godt ned i listen hele vejen rundt. De fylder det meste af
forkahytten, men hellere det end vand i køjen.

Jeg hader vand i køjen!

Fra : Carsten Jensen

Dato : 02-09-09 09:01

Den Tue, 01 Sep 2009 17:12:43 +0200 skrev Ole Pagh:

> Så af med det og på anbefaling brugte jeg noget Terostat 2759 (tror jeg
> nok), som kun hæfter svagt og vedbliver at være blødt.

Hvor kan man købe det?

Mvh

Carsten

Fra : Ole Pagh

Dato : 02-09-09 19:01

Carsten Jensen kom med følgende:

> Hvor kan man købe det?

Den lokale 'bådpusher' skaffede det hjem, vist fra Palby Marine.
Jeg sidder med deres 2008 katalog, der er forskellige tætnings- og
forseglingsprodukter fra Terostat på side 488. Det er ikke specielt
dyrt

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Carsten Jensen

Dato : 02-09-09 19:30

Den Wed, 02 Sep 2009 20:00:32 +0200 skrev Ole Pagh:

> Den lokale 'bådpusher' skaffede det hjem, vist fra Palby Marine. Jeg
> sidder med deres 2008 katalog, der er forskellige tætnings- og
> forseglingsprodukter fra Terostat på side 488. Det er ikke specielt dyrt

Roger! Tak for hjælpen.

Mvh

Carsten