Quartz terrassevarmer
Fra : Mogens

Dato : 31-08-09 23:26

Bl.a. grundet lav højde under vores markise har vi kigget lidt på en
quartz kortbølge heater, men vil gerne høre andres erfaringer.
Bekymringen går primært på:
1) Er det røde lys stærkt dominerende, således at det ødelægger aftenhyggen
2) Vil en person der sidder eks. 1½ meter fra lampen føle sig stegt
medens en anden person 3 meter væk vil føle fryse?
3) Er det korrekt at den er meget mere effektiv end en gasvarmer som
primært varmer luften op?
4) Andet +/-

Vi ha kigget på modeller på 1500 - 2000 Watt.

Nogen som ved hvor disse kan skaffes billigt? Så at prisen på pæren er
ca. 5-10 USD, så det undrer mig lidt hvorfor sådanne lamper oftest
sælges til priser omkring 3000 DKK. De ligner jo lidt de arbejdslamper
man kan købe i Jem & Fix til 50-100 DKK.

Fra : John V.

Dato : 02-09-09 01:59

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> priser omkring 3000 DKK. De ligner jo lidt de arbejdslamper man kan købe i

hehe, lyder sjovt måske skulle man begynde at producere sådan nogle.
Har du et par links i forbindelse med din søgning efter dem?

John

Fra : Mogens

Dato : 02-09-09 07:50

John V. wrote:

> hehe, lyder sjovt måske skulle man begynde at producere sådan nogle.
> Har du et par links i forbindelse med din søgning efter dem?
>
> John
Bl.a. her:
http://www.terrassevarmer.dk/cats.php?id=5&onload=17
http://www.saunahaus.com/Infrared-heat/Infrared-heating-element:::8_49.html

Fra : John V.

Dato : 02-09-09 16:41

Tak for linkene, jeg ser mere på det.
Det ser desværre ikke ud til at de har samme længde som almindelige
halogenrør, det ville ellers være en meget billig måde at lave dem på selv.
Men jeg han fortælle dig om 2 steder hvor jeg har set elvarme anvendt, begge
steder skjult bag loftet og henholdsvis gipsloft og profilbræddeloft. Dette
giver også en IR-udstråling.
Begge steder har det ét stort problem, man bliver kun opvarmet hvor kroppen
"kan se" lampen. Har man f.eks. benene under et marmorbord, vil de være
kolde, da de ikke bliver ramt af strålerne.
Derudover har masser af mennesker monteret elektriske rør på deres terrasser
af forskellig art, det har du uden tvivl selv set. Ellers må du en tur i
tivoli eller på bakken, hvor mange af restaurenterne også har sådanne
varmere af forskellig art monteret, men det kan jo også være meget
hyggeligt. Helst på en halvkold dag, så du er sikker på at de er i
anvendelse.
Men det er en nem og billig måde at lave det på - selv om lamperne koster
meget mere end de burde.
De findes også i billigere udgaver end 3000, måske vil 2 mindre være bedre.
Da strålerne spreder sig, vil den selvfølgelig virke mest på de nærmest
siddende.

http://dansk-el.dk/group.asp?group=93
http://www.el-webshop.dk/pl/Terrassevarmere_el_Burda_486.aspx

Viser nogle af de rør man kan få
http://www.heliositalquartz.com/doc/IR%20Short%20Wave%20Single%20Tube.pdf
Jeg arbejder videre på sagen, der kan måske lige frem være penge i det.

John

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-09-09 18:45

Hej Mogens,

On 2009-09-01 00:26:16 +0200, Mogens <no@mail.com> said:

> Vi ha kigget på modeller på 1500 - 2000 Watt.

Jeg har haft et par elektriske varmere (2 stk á 2000 watt) og nu en
gasvarmer (den yder nok 12-13 kw) og hvis terassen er til det er sådan
et par elektriske varmere faktisk udmærkede, specielt hvis du har
markise over der holder lidt på varmen.

Syntes bestemt ikke det røde lys er dominerende. Det setup jeg havde
var med to varmere, en på hver side af bordet og der fungerede det godt
uden at nogen følte sig "overvarmet".

Om den er mere effektiv end en gasvarmer tror jeg ikke - uanset hvad
fyrer du for gråspurvene. Grunden til at jeg nu har en gasfyret varmer
er, at vi ikke længere har overdækket terasse så der var behov for lidt
større effekt.

Lars

Fra : Mogens

Dato : 07-09-09 20:09

Lars Knudsen wrote:

> [...]
> gasvarmer (den yder nok 12-13 kw) og hvis terassen er til det er sådan
> et par elektriske varmere faktisk udmærkede, specielt hvis du har

Hej Lars,

Har du nogle links til gode steder at købe sådan en fætter?