Hvor står vi?
Fra : JBJ

Dato : 31-08-09 13:58

En veninde har købt en pc hos en forhandler på nettet, for en lille smule
over 2 år siden. Men før de 2 år var gået var det en del fejl på den pc og
der er blevet skiftet en del HW. Den gennemgående fejl er XP's blå skærm
med stop fejl, dog med forskellige meddelser. XP er lagt ind på PC'en af
os.

Nu har jeg lige formateret og geninstalleret XP SP2 Pro DK, og under
installationen fik jeg blå skærm igen. Det viste sig at være et af de
ombyttede ram moduler, og efter at have fjernet dette og testet den
resterende med memtestx86 og det virkede, kunne jeg gennemføre
installationen.

Pc'en er dog stadig ustabil og nogen gange vil den ikke starte op men står
bare med XP logoet indtil man slukker for den. Det ser ud til at SATA
kablerne der går på HDD sidder meget løst og min teori er at dette
forårsager systemfejl. Man bliver derfor nød til at boote en systemRescue
Cd og bede XP lave en CHKDSK. Derefter starter XP op og virker fint lige
indtil en rystelse får SATA kablet til at flytte sig igen.

Der er også problemer med bundkortets USB porte, nogen gange virker de og
andre gange ikke. Det er noget nyt, men må have været der fra fabrikationen
og så bare udviklet sig med tiden som komponeterne blev svagere og svagere.

Det med ustabilitet er stået på siden købet, og jeg har flere gange måttet
over og fikse den så den virkede, lige indtil det skete igen.

Jeg har også flere gange måttet have forhandleren til at sende en ny del,
sidst en strømforsyning til kabinettet fordi den nuværende var stået af.

Jeg har handlet hos forhandleren i flere år, men de har fået nye
medarbejdere og de kender ikke mig, samt mange af de ting jeg har købt har
været for venner og bekendte med deres navne og adresser, da de ikke kunne
finde ud af at bestille via nettet. Efter der er kommet nye folk på og det
at de ikke kender mig, har det ændret den service man fik tidligere hvor
man kunne snakke om tingene.

Det er forhandleren der har bygget pc'en, det er deres ting der er isat og
ombyttet, i mine øjne når den har været ustabil fra starten og der er
ombyttet en hel del ting, og de har på daværende tidspunkt løst problemet,
men som så er kommet igen med en ny fejl.

Burde sidste ombytning, et halvt år siden, så ikke betyde at der stadig er
reklamationsret?

Det skal forstås på den måde at, pc'ens dele fejler éen efter éen.

Så mit spørgsmål er har vi nogen rettigheder her?

Personligt, hvis det var mig der havde solgt den, ville jeg skifte HDD,
Ram, og Bundkort og måske strømforsyning. HDD, fordi det er på den SATA
kablet sidder løst. Ram, fordi periodiske fejl kan opstå, som ikke kan
findes med Memtestx86. Bundkort, fordi USB portene periodisk ikke virker.
Strømforsyning, fordi hvis der ikke leveres nok strøm til enheder så vil de
periodisk fejle og måske få permanente skader.

Med venlig hilsen / With kind regards

Jan Johansson

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-08-09 14:44

JBJ skrev:

> [...]
> der er blevet skiftet en del HW. Den gennemgående fejl er XP's blå skærm
> med stop fejl, dog med forskellige meddelser. XP er lagt ind på PC'en af

Som jeg ser sagen burde I have forlangt en permanent løsning for
længe siden. Mangeludbedringen har påført køber væsentlig ulempe,
og så kan hun kræve at handelen hæves (det oprindeligt betalte
beløb refunderes ubeskåret).

I kan prøve at få hævet handelen alligevel, men jeg ved ikke om
det er for sent nu - ikke så meget på grund af at
reklamationsfristen er udløbet. Det betyder nemlig ikke ret meget
fordi fejlene er anmeldt inden for fristen - men fordi der er
gået så lang tid.

> Burde sidste ombytning, et halvt år siden, så ikke betyde at der stadig er
> reklamationsret?

Når der opstår en mangel, og køber meddeler dette til sælger, er
der etableret et krav. Det forældes først efter 3 år. Men kravet
går på den specifikke fejl. Hvis det hele tiden er en ny fejl der
opstår, påvirker det ikke resten af maskinen hvad
reklamationsfrist eller kravfrist angår.

> Så mit spørgsmål er har vi nogen rettigheder her?

I skulle have hævet handelen for længst. Gå til sælger og sig at
jeres tålmodighed er brugt op, og at I har gjort jer al mulig
umage for at få noget brugbart ud af det skrammel de har bikset
sammen. Forlang pengene tilbage.

--
Bertel

Fra : Henning

Dato : 31-08-09 16:21

On Mon, 31 Aug 2009 14:57:57 +0200, "JBJ" <thunder@spoergmig.invalid>
wrote:

> [...]
>der er blevet skiftet en del HW. Den gennemgående fejl er XP's blå skærm
>med stop fejl, dog med forskellige meddelser. XP er lagt ind på PC'en af

Der er to års reklamationsret, og groft sagt vil en forhandler kunne
henholde sig til at du selv har rodet med kabler, ram og anden indmad
og du derfor selv har påført fejlen. Så er det op til dig at bevise du
har den nødvendige faglige kompetence mht. elekronikkendskab (specielt
mht. ESD-sikring) for at skubbe bolden tilbage!

Fra : JBJ

Dato : 01-09-09 13:29

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> har den nødvendige faglige kompetence mht. elekronikkendskab (specielt
> mht. ESD-sikring) for at skubbe bolden tilbage!

Tja, jeg har arbejdet med Pc support og opbygning i 22 år samt samt
arbejdet for og er optrænet af Packard Bell Europe, senere arbejdet for
Falck Computer Care, og derefter Eurocom teleservices. Med den baggrund må
man sige at jeg har erfaring med ESD-sikring.

Fra : Henning

Dato : 01-09-09 15:51

>Falck Computer Care, og derefter Eurocom teleservices. Med den baggrund må
>man sige at jeg har erfaring med ESD-sikring.

Du er så en af de få

Fra : N_B_DK

Dato : 01-09-09 16:55

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message
> Du er så en af de få

Det er da yderst tvivlsomt at han ved noget om det, hvis han efter 22 år
ikke kan fejlfinde på en computer, så tvivler jeg meget stærkt på han aner
ret meget om ESD.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.
http://www.sharenator.com/This_is_an_idot_of_a_year/

Fra : JBJ

Dato : 02-09-09 13:54

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Du er så en af de få

Forhandleren var villig til at tage Pc'en ind til test og skulle der opstå
et betalingsspørgsmål så vil de ringe først. Ham jeg talte med i RMA mente
dog ikke at det ville ske da han kunne se i systemet at der var blevet
udskiftet en hel del ting og det sidste i oktober sidste år. De vil så
prøve med andre SATA kabler og muligvis skifte bundkort.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-09-09 14:01

JBJ skrev:

> [...]
> udskiftet en hel del ting og det sidste i oktober sidste år. De vil så
> prøve med andre SATA kabler og muligvis skifte bundkort.

Hold dem fast på købelovens krav.

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget
    mellem

1)   afhjælpning af mangelen,
2)   levering af en anden genstand, der stemmer overens med
   aftalen (omlevering),
3)   et passende afslag i købesummen eller
4)   ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. [...]

Stk. 3. [...]

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning
    eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden
    væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan
    køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af
    købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden
    uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for
    sælgerens regning.

Der er for længst tale om væsentlig ulempe på grund af de mange
fejl.

--
Bertel

Fra : JBJ

Dato : 03-09-09 23:38

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> sælgerens regning.
>
> Der er for længst tale om væsentlig ulempe på grund af de mange

Tak Bertel:) Hvis de ikke fikser fejlen så vil jeg bruge det:) Men som det
ser ud lige nu vil de kigge på problemet. Jeg var ovre og tage backup idag
og der gik den i stå 2 gange, begge midt i en DVD brænding. Den frøs bare.
Så jeg vil ringe til den person i RMA i morgen som jeg talte med sidst og
medele ham dette. Det kom desværre ikke med på min fejlbeskrivelse. I vista
er der en logfil hvor man kan se hvad der er sket, jeg mener der er det
samme i XP men skal lige have fundet ud af hvor.

Fra : N_B_DK

Dato : 04-09-09 20:07

"JBJ" <thunder@spoergmig.invalid> wrote in message
> I vista er der en logfil hvor man
> kan se hvad der er sket, jeg mener der er det samme i XP men skal
> lige have fundet ud af hvor.

En computer tekniker der ikke ved hvor event loggen findes.... det er da
ihvertfald ikke noget du har levet af, så ville du da være død af sult.

Fra : JBJ

Dato : 12-09-09 23:26

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> En computer tekniker der ikke ved hvor event loggen findes.... det er da
> ihvertfald ikke noget du har levet af, så ville du da være død af sult.

Jeg har vidst det, men i 2000 var jeg i en bilulykke og efter det er der
røget noget hukommelse, der er mange ting der skal læres igen og nogle ting
som ikke sidder fast mere:( Men, hvorfor fortæller jeg dig det, du er jo
ligeglad og tilsyneladende kun ude på at genere.

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-09 17:12

"JBJ" <thunder@spoergmig.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> nogle ting som ikke sidder fast mere:( Men, hvorfor fortæller jeg dig
> det, du er jo ligeglad og tilsyneladende kun ude på at genere.

Du har helt ret N_B_DK - også kaldet for NoBrainDK ER kun ude på at
genere -det har han jo gjort længe i andre nyhedsgrupper. Synd det går
ud over dig også i denne agtværdige gruppe.

Fra : N_B_DK

Dato : 01-09-09 16:54

> [...]
> for Falck Computer Care, og derefter Eurocom teleservices. Med den
> baggrund må man sige at jeg har erfaring med ESD-sikring.

Men du har ikke selv kunne finde fejlen?

LOL det er da at skyde sig selv i foden det der.

Fra : JBJ

Dato : 02-09-09 11:41

> "JBJ" <thunder@spoergmig.invalid> wrote in message

> Men du har ikke selv kunne finde fejlen?
>
> LOL det er da at skyde sig selv i foden det der.

> [...]

Har du noget juridisk at tilføje? Har du overhovedet nogen juridiske
kundskaber?

Nej jeg har ikke formået at finde fejlen, ud over formodninger som du
sikkert også ville kunne komme med, da du ikke kan sætte dig ned og kigge
ind i de forskelige komponenter og se og de har det dårligt. Overfladisk
ser bundkortet sundt og rask ud, men der kan sagtens ligge fejl og lure.
fabrikkerne smider alt på et kort for at spare tid, penge og plads i et
kabinet og det forårsager mange gange at man ikke kan finde fejlen.

Som jeg ser det er, kan det løse stik til HDD forårsage fejl i XP's
skrivning til HDD og dermed fejl i styresystemet som gør at XP ikke kan
starte op uden at have kørt CHKDSK. Men på den anden side, kan det også
komme af et defekt bundkort, eller fra en defekt CPU(yderst sjældent, men
det sker).

Så nej jeg har ikke fundet fejlen, men havde jeg HW til at skifte med ville
jeg sikkert kunne pinpointe hvad der er galt. Jeg er ved at afvikle mit
værksted, da jeg flytter til Filippinerne så jeg har ikke mere HW.