/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
e-mail faktura -> inkasso
Fra : Zafar Iqbal


Dato : 30-08-09 19:53

Hejsa,

Jeg har haft sendt 2 fakturaer over e-mail til en kunde, men som
tilsynladende ikke har tænkt sig at betale. Kan jeg gå videre til en
inkassorykker?

Mvh,

--


- Zafar Iqbal
---------------------------------------
zafar @ digital - ray . dk

 
 
kwdemant (30-08-2009)
Kommentar
Fra : kwdemant


Dato : 30-08-09 19:57

Zafar Iqbal skrev:
> Hejsa,
>
> Jeg har haft sendt 2 fakturaer over e-mail til en kunde, men som
> tilsynladende ikke har tænkt sig at betale. Kan jeg gå videre til en
> inkassorykker?
>
> Mvh,
>

Nej, du kan sende et betalingspåkrav pr. post til personen hvor du
henviser til manglende betaling for fakturaerne.


--
Vh.
Kasper Demant
stud.jur

Petersen Michael (30-08-2009)
Kommentar
Fra : Petersen Michael


Dato : 30-08-09 20:26

kwdemant <news@kwdemant.dk> wrote:
> Zafar Iqbal skrev:
>> Hejsa,
>>
>> Jeg har haft sendt 2 fakturaer over e-mail til en kunde, men som
>> tilsynladende ikke har tænkt sig at betale. Kan jeg gå videre til en
>> inkassorykker?
>>
>> Mvh,
>>
>
> Nej, du kan sende et betalingspåkrav pr. post til personen hvor du
> henviser til manglende betaling for fakturaerne.

Hvis e-mail er gængs korrespondance, hvorfor så skifte medie?
Jeg sender samtlige faktura, og rykkere via mail, til mine kunder, det enest
brev de får, er hvis det er nødvendigt at slæbe dem i retten..

--
Med venlig hilsen
Michael Petersen

Omme i Nyborg




Maria Frederiksen (30-08-2009)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 30-08-09 21:03

>> Nej, du kan sende et betalingspåkrav pr. post til personen hvor du
>> henviser til manglende betaling for fakturaerne.
>
> Hvis e-mail er gængs korrespondance, hvorfor så skifte medie?
> Jeg sender samtlige faktura, og rykkere via mail, til mine kunder, det
> enest brev de får, er hvis det er nødvendigt at slæbe dem i retten..

Fordi email ikke er et smart medie til faktura. Der kan være 117 grunde til
at de går i en firewall, i mappen for slettet post eller andet, der gør at
de ikke når frem. Det sparer en for en masse besvær at komme faktura i en
kuvert og sende den med posten. Og ringe til kunden, hvis man ikke har
modtaget pengene til tiden.

Mvh Maria



Petersen Michael (30-08-2009)
Kommentar
Fra : Petersen Michael


Dato : 30-08-09 21:45

Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> wrote:
>>> Nej, du kan sende et betalingspåkrav pr. post til personen hvor du
>>> henviser til manglende betaling for fakturaerne.
>>
>> Hvis e-mail er gængs korrespondance, hvorfor så skifte medie?
>> Jeg sender samtlige faktura, og rykkere via mail, til mine kunder,
>> det enest brev de får, er hvis det er nødvendigt at slæbe dem i
>> retten..
>
> Fordi email ikke er et smart medie til faktura. Der kan være 117
> grunde til at de går i en firewall, i mappen for slettet post eller
> andet, der gør at de ikke når frem. Det sparer en for en masse besvær
> at komme faktura i en kuvert og sende den med posten. Og ringe til
> kunden, hvis man ikke har modtaget pengene til tiden.
>
> Mvh Maria

Jeg skrev "gængs" korrespondance - med det mener jeg, hvis der har været
gentagen mail..
Personligt har jeg ikke oplevet problemer med at faktura sendt som mail
forsvinder, hvor imod dem, som er sendt som brev, eller værre sendt sammen
med varen, har en tendens til at blive væk..
Så jeg ser ingen grund til at bruge 6 Kr. på et brev..
Men det bygger kun på min erfaring.

Mit spørgsmål tog afsæt i en nysgerrighed om, årsagen til Kaspers:

Nej, du kan sende et betalingspåkrav pr. post til personen hvor du
henviser til manglende betaling for fakturaerne.

Hvad taler i mod fortsat at benytte mail korrespondance?

Maria, vi kan godt blive enige om fordelene ved at kontakte kunden
telefonisk, ved restance.

--
Med venlig hilsen
Michael Petersen

Omme i Nyborg




alexbo (31-08-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 31-08-09 13:22


"Zafar Iqbal" skrev

> Jeg har haft sendt 2 fakturaer over e-mail til en kunde, men som
> tilsynladende ikke har tænkt sig at betale. Kan jeg gå videre til en
> inkassorykker?

Har du sendt to fakturaer eller den samme faktura to gange?
Hvis det er det sidste må det skyldes at du frygtede at den første var
forsvundet, og kan een forsvinde kan flere.

Jeg synes du skal sikre dig at denne eller disse fakturaer, hvis det er
forskellige fakturaer på forskellige leverancer, er kommet frem, men hvis
fristen for betaling er overskredet og køber bør indse dette, kan du
sende et påkrav.

Inkassoloven:
§ 10. Før der over for skyldneren må iværksættes andre foranstaltninger med
henblik på inddrivelse af en fordring, skal der til skyldneren være sendt en
påkravsskrivelse, der opfylder betingelserne i stk. 2 og 3, og den i stk. 3
nævnte frist skal være udløbet, jf. dog § 11.
Stk. 2. I påkravsskrivelsen skal tydeligt angives alle oplysninger, som er
nødvendige for skyldnerens bedømmelse af fordringen.
Stk. 3. I påkravsskrivelsen skal angives en frist, inden for hvilken
skyldneren kan indfri fordringen, uden at der foretages foranstaltninger,
hvorved der påføres skyldneren yderligere omkostninger. Fristen skal være
mindst 10 dage fra afsendelsen af påkravsskrivelsen.

Jeg synes nu du skulle gøre lidt mere for sikre dig at kunden overhovedet
har set disse fakturaer, f.eks. ringe til ham.

mvh
Alex Christensen








Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177485
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408407
Brugere : 218885

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste