tæring rælingsliste
Fra : lindstroem

Dato : 30-08-09 03:41

De alufødder mine sceptre står i er for svage. Når søgelænderet
udsættes for hård belastning kommer der revner og gevindet til en
fastgørelsesbolt er heller ikke stærke nok.
Nu vil jeg købe nogle fødder af rustfrit stål og bore huller ned
gennem rælingslisten og på den led fastgøre dem. (der er allerede et
hul fra de nuværende fødder)
Men min erfaring fra kombinationen af alu/rustfri er tæring af
aluminium. Eksempelvis har en gennemføring (af stål) til el, som
sidder på rælingslisten 'spist' de øverste to millimeter.
Kan man lægge en fiberskive eller andet isolerende materiale ind
mellem de to metaller (fod-rælingsliste) for at forhindre at
stålfødderne spiser minrælingsliste? Nogen erfaringer?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-09-09 03:07

Fastgørelsen af septerfødder til skroget er normalt svag for
belastninger ude fra. Det er kun belastning inde fra båden der kan
optages med rimelig styrke og det beror på at det er trækket i wirene
til hhv for- og agterpulpit der holder personen inde og septrene
holder faktisk kun havhegnet oppe på plads.
Derfor er det ikke passende at personer på andre både der kommer op
langskibs trækker og holder i septrene. det giver ofte skader især på
områderne hvor septerfødderne er fastgjort.

Du kan godt sætte rustfrie septerfødder på og lave en isolering under
men det isolerende lag der ofte er et plastmateriale er blødt i
forhold til rælingslisten og septerfoden og det medfører at septeret
kan virke/blive lidt løst. Den billige løsning med plastposemateriale
her duer ikke, her hvor der forekommer vridning af septerfødderne.
Desuden skal du også have isolerende bøsninger omkring skruerne der
hvor de går igennem rælingslisten. Skruerne skal fastgøres under dæk
med store skiver eller helst én stor plade, spændeskiver og
møtrikker.
Der skal ikke laves gevind i rælingslisten og heri skrues rustfrie
skruer det giver tæringsproblemer.
Det kan måske være en løsning at skære rælingslisten over der hvor
beslagene skal sidde, således at beslagene træder direkte på
glasfiberen og med lidt luft til rælingslisten således at der ikke kan
forekomme direkte berøring af de to metaller.

Mvh/Harding