Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lukkede øjne ved brug af flash
Fra : Becker

Dato : 30-08-09 13:34

Hvordan undgår jeg at personer lukker øjnene når der bruges flash?

Når jeg tager billeder med flash har personerne ofte lukkede øjne.
Uden flash er der ikke problemer. Jeg tror personerne reagere på "for
blinket" som bruges til lysmåling. Oftest bruger jeg indirekte flash.

Kameraet er Nikon D50 og flashen er SB400 eller kameraets indbyggede
flash.

Kan tiden mellem pre-flash og eksponeringen gøres kortere med andet
udstyr?
Er andre kameraer og flash hurtigere til at måle lyset?
Er manuel lys måling den eneste holdbare løsning? (selv om det er
yderst besværligt)

Mvh Jørn

Fra : Robert Piil

Dato : 30-08-09 21:36

Becker skrev:
> [...]
> Er andre kameraer og flash hurtigere til at måle lyset?
> Er manuel lys måling den eneste holdbare løsning? (selv om det er

Jeg kender ikke D50, men på D80 er der en flash exposure lock-funktion,
der netop lader dig lave lysmålingen i god tid inden, og så ikke sender
et preflash ud, når billedet tages. Indstiller man flashen manuelt, så
udsendes der vel heller ikke et preflash.

--
Robert Piil
http://piil.org/