Copyright på opskrifter o.l.
Fra : Heidi

Dato : 29-08-09 08:01

Jeg har oprettet en blog på nettet, hvor min mening bl.a. er at lægge
opskrifter ud på det mad vi laver, sammen med billeder osv.
Efter at have læst lidt rundt omkring er jeg i tvivl om det egentlig er
lovligt at lægge opskrifter ud, som andre har lavet - altså hvis jeg
feks. laver en ret som jeg har fundet på en anden hjemmeside, eller i et
blad eller en bog, må jeg så lægge opskriften ud som den er, og skal jeg
evt. henvise til hvor jeg har den fra, for at det er lovligt?

--
Heidi

Fra : bannimann

Dato : 29-08-09 09:03

"Heidi" <nospam@hejdi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller en bog, må jeg så lægge opskriften ud som den er, og skal jeg evt.
> henvise til hvor jeg har den fra, for at det er lovligt?

Hvordan kan du vide hvem der reelt har copyright til en given opskrift?
Hvis man tjekker en opskrift med feks. Google, så vil man typisk finde en
hav af sider, hvor nøjagtig den samme opskrift optræder, ja de er endda i
mange tilfælde copy/pastet direkte, med de samme stave- og tastefejl.

Der er flere sites der påberåber sig copyright på "deres" materiale, men jeg
tror ikke den er 100% gangbar i juridisk forstand, for hvor har DE fået
opskrifterne fra? Er de indsendt af brugerene og sitet så tilraner sig
rettighederne - lidt som Facebook gør?

Men hvad nu hvis den/de opskrifter brugerne sender ind, er hentet fra feks.
en kogebog, udenlandsk site, en helt tredie kilde, så kan ingen site
påberåbe sig copyright, da indsenderen ikke "ejer" opskriften til at starte
med.

- men jeg er ikke jurist og kan ikke give dig det korrekte svar. Jeg vil dog
fraråde dig, at copy/paste tekst/billeder, direkte fra andre sites.
Skriv det med dine egne ord og tag evt. dine egne billeder, så tror jeg du
er på den sikre side.

Fra : Heidi

Dato : 29-08-09 15:07

bannimann wrote:

> Hvordan kan du vide hvem der reelt har copyright til en given
> opskrift?

I et specifikt eksempel, så vil jeg feks. afprøve nogle opskrifter jeg
har fundet via en anden blog, og her har jeg spurgt hvordan jeg skal
forholde mig i forhold til hendes opskrifter, og der blev jeg bedt om at
linke til hendes blog hvor de fremgår. Billederne bruger jeg
selvfølgelig ikke, jeg tager mine egne når jeg laver retten, og lægger
dem ind.
Og så kan man spørge igen om hun selv har copyright på sine opskrifter,
som hun i flere tilfælde har et andet sted fra - men hun retter tit
opskrifterne til, så de bliver lidt anderledes end "originalen" - og jeg
kommer i 99% af tilfældene til at gøre det samme i forhold til hendes
opskrift, og dermed også "originalen").
Hvis jeg har fundet en opskrift i et blad eller lignende, så henviser
jeg til det. Og i de tilfælde hvor jeg bare har klippet noget ud et sted
fra uden at notere hvor det var, vil jeg skrive "kilde ukendt".

> [...]
> typisk finde en hav af sider, hvor nøjagtig den samme opskrift
> optræder, ja de er endda i mange tilfælde copy/pastet direkte, med de

Det har jeg også opdaget

> [...]
> feks. en kogebog, udenlandsk site, en helt tredie kilde, så kan
> ingen site påberåbe sig copyright, da indsenderen ikke "ejer"

Good point.

> [...]
> vil dog fraråde dig, at copy/paste tekst/billeder, direkte fra andre
> sites. Skriv det med dine egne ord og tag evt. dine egne billeder, så

Som sagt lægger jeg udelukkende egne billeder ind, og skriver også
teksten med mine egne ord - og som nævnt længere oppe laver jeg næsten
altid opskrifterne om til min egen smag, så det ikke er 100% den samme
som jeg har fundet inspiration fra.

Jeg tror jeg fortsætter som jeg har gjort indtil nu, skriver et link
hvis jeg har opskriften fra en hjemmeside, eller fortæller hvilket blad
el.lign. den kommer fra, laver om på teksten og lægger mine egne
billeder ind. Så må jeg jo tage slåskampen hvis den kommer
Tak for svaret.

--
Heidi

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-08-09 16:40

Heidi skrev:

> [...]
> har fundet via en anden blog, og her har jeg spurgt hvordan jeg skal
> forholde mig i forhold til hendes opskrifter, og der blev jeg bedt om at

Linker hun selv til de steder hvor hun har snuppet dem fra?
Hvis ikke, kan man tage sig det lidt let hvad hun vil have.

> [...]
> el.lign. den kommer fra, laver om på teksten og lægger mine egne
> billeder ind. Så må jeg jo tage slåskampen hvis den kommer

Ifølge Jesper Lund har du intet at frygte.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-08-09 13:12

Heidi skrev:

> [...]
> blad eller en bog, må jeg så lægge opskriften ud som den er, og skal jeg
> evt. henvise til hvor jeg har den fra, for at det er lovligt?

Det er et problemområde. Der er aldrig tvivl om at man skal
forholde sig til ophavsret når man vil offentliggøre noget
materiale. Den pligt forsvinder ikke selv om området er totalt
rodet og få andre respekterer ophavsretten - selv om mange tror
(eller lader som om) det er sådan.

Der er opskrifter som der er ophavsret på, og så er der andre
hvor der ikke er, og man kan i praksis næppe hitte ud af hvordan
landet ligger i de fleste tilfælde.

Nogle opskrifter er allemandseje, enten fordi de er så simple at
man ikke kan kræve nogen speciel ret til dem, eller fordi de er
så gamle at ophavsretten er faldet væk. Den varer nemlig kun til
70 år efter opfinderens død.

At en opskrift står i en bog, er ingen garanti for at der er
ophavsret til den eller at bogens forfatter har denne ophavsret.
Han har måske selv bare kopieret en anden bog?

Du er med andre ord på herrens mark med dit projekt. Du kan vælge
den politik at du går i gang som du havde tænkt og opgiver at
forske i ophavsret. Det er den eneste realistiske fremgangsmåde.
Den fritager dig ikke for krav fra en ophavsretshaver, men hvis
det allerværste skulle ske, kan du henvise til hvor umuligt det
er at komme til bunds i ophavsretten til opskrifter. I praksis
vil jeg gætte på at retshavere vil stille sig tilfreds med at du
fjerner materiale som ikke er frit.

Disse betragtninger er skrevet uden ansvar og hjælper dig ikke
hvis praksis viser sig at være anderledes end jeg tror.

--
Bertel

Fra : Heidi

Dato : 29-08-09 15:09

Bertel Lund Hansen wrote:

Tak for svaret - se evt. mit svar til bannimann mht. hvordan jeg har
tænkt mig at gøre. Så vil jeg gemme begge jeres svar i tilfælde af at
det usandsynlige skulle ske at nogen brokker sig

--
Heidi

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-08-09 15:40

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> ikke kan kræve nogen speciel ret til dem, eller fordi de er så gamle at
> ophavsretten er faldet væk. Den varer nemlig kun til 70 år efter

Ide versus indhold diskussionen. Ideer er ikke beskyttet af ophavsret,
kun det konkrete indhold.

Jeg tror ikke at der er ophavsret på ret mange opskrifter, hvis vi
definerer en opskrift som en samling ingredienser og instruktioner
(forvarm ovnen til 500 grader blah blah blah). Listen med ingredienser er
en samling fakta som ikke er beskyttet, og instruktionen kan man [næsten]
altid omskrive så der er tale om et nyt værk. Medmindre det er meget
banalt formuleret skal man undgå at kopiere instruktionerne direkte.

Derimod kan en samling opskrifter være omfattet af katalogbeskyttelsen i
ophavsretsloven. I så fald må man ikke gengive hele samlingen men kun
enkelte opskrifter.

Se eventuelt denne tråd fra gruppen i 2007
<http://www.google.com/url?url=http://groups.google.com/g/9957fef5/
t/8eb77cec8afc32f5/d/8af50782e438f060%3Fhl%3Den%26ie%3DUTF-8%26oe%3Dutf-8%
26q%3Dopskrifter%2Bophavsret%
238af50782e438f060&ei=vTuZSrLnIYy6QtvhiE8&sa=t&ct=res&cd=2&source=groups&usg=AFQjCNGlTDss4VvoASlZ3wLdYW23luu6Rw>

--
Jesper Lund