Ventilation i soveværelse
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 29-08-09 12:47

Hej

Jeg døjer i vinterperioden med dårligt klima i vores soveværelse. Vi har
husdyr, og derfor er døren lukket, da de ellers kommer og forstyrrer natten
lang ;)

Der opstår meget dug på vinduerne, hvilket ikke er ret sundt. Det skal siges
at vi har meget store gavlvinduer i gavlenderne.

Der er monteret 2 alm. udluftningsventiler i hver sin ende af rummet,
hvilket ikke er nok. For at få lidt flow på, har jeg monteret 2 støjsvage
120mm ventilatorere i kanalerne, og med en variabel forsyning så hastigheden
kan reguleres.

Men hvordan skal de monteres for at virke mest optimal? Ligenu blæser den
ene ind, og den anden ud. Er det bedst sådan, og skal de køre med samme
hsatighed?

Mvh
Hans Mouridsen

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-08-09 13:07

Hans Mouridsen wrote:

> [...]
>
> Der opstår meget dug på vinduerne, hvilket ikke er ret sundt. Det
> skal siges at vi har meget store gavlvinduer i gavlenderne.

Vi har altid vinduet på klem, også om vinteren. Om sommeren åbner vi
døren til badeværelsen der ligger ved siden af, og åbner vinduet der.
Hvis der bliver for koldt, så luk lidt til så det passer, eller køb
nogle varmere dyner.

Der må gerne være ca. 17 gr C i soveværelset om natten.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : CC

Dato : 29-08-09 13:45

"Hans Mouridsen" skrev i meddelelsen ...
> [...]
>
> Men hvordan skal de monteres for at virke mest optimal? Ligenu blæser den
> ene ind, og den anden ud. Er det bedst sådan, og skal de køre med samme

Udluftningsventilerne er beregnet til, at tilfører boligen ny luft. Når du
så monterer blæserer, der blæser ud. får du ingen ny luft, når døren er
lukket.
Du suger i et rum hvor der er "undertryk". Vende du retningen, så forsøger
du at lave "overtryk". Ingen af løsningerne er gode.
Den optimal virkning er som du har gjort. Sug i den ene ventilation og
"blæs" i den anden ventilation.

Alternativt skal du save af døren forneden eller fjerne dørtrinet, så du får
frisk luft inde fra boligen, og lade begge ventilatorer blæse ud.

Den bedste løsning som gaver hele boligen er at installerer et luft-til-luft
eller luft-til-vand varmegenvinding, så slipper du for duggede ruder overalt
i boligen, med mindre du spiller TV2......

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 29-08-09 14:46

Hej

"CC" <CC@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Den optimal virkning er som du har gjort. Sug i den ene ventilation og
> "blæs" i den anden ventilation.

Fint...:)

Så må vi se om det har nogen effekt. Syntes allerede nu, er rummet virker
noget mere "frisk"

> Alternativt skal du save af døren forneden eller fjerne dørtrinet, så du
> får frisk luft inde fra boligen, og lade begge ventilatorer blæse ud.

Det har jeg godt tænkt på, men så skal jeg have en stor grim skinne på.
Soveværelset er en tilbygning på 22 m2, så døren er en branddør - det
betyder vel også, at døren "skal" slutte tæt?

> Den bedste løsning som gaver hele boligen er at installerer et
> luft-til-luft eller luft-til-vand varmegenvinding, så slipper du for
> duggede ruder overalt i boligen, med mindre du spiller TV2......

Ja det kunne være nice, men har loft til kip, så det er ikke lige så nemt...

Jeg har også tænkt på en SolarVenti, men det virker jo kun når solen
skinner...

Mvh
Hans

Fra : CC

Dato : 29-08-09 16:53

> [...]
> nemt...
>
> Jeg har også tænkt på en SolarVenti, men det virker jo kun når solen

Jeg stiller spørgsmålstegn ved din branddør. Er døren forsynet med automatik
(fjeder i karmen), så den altid lukker af sig selv eller er der brandmelder
i loftet med magneter, så døren lukker hvis magnterene slipper ?
Find byggetilladelsen frem, eller undersøg dine "huspapiere/tegninger" hos
tek. forvaltn. i din kommune.
Hvis du ikke bor i 3 etager og/eller boligarealet ikke overskrider mange
hundrede m2 (>5-700 kvm) så kan jeg ikke se hvorfor dit hus er indelt i
brandceller.

SolarVenti - Kunne måske finde på at bruge det i en kolonihave- eller
sommerhus hvor der ikke bliver ventileret så tit, men i et helårshus - nej.

Loft til kip - Er det over hele huset ? Eller kan du stikkert også få nogle
arkitektoniske-rå-hvid-ventilationsrør-til-en-pris-der-svarre-til-spidsen-af-jetjager
til at hænge op i kippen. Prøv at kontakt fx. Nilan, Genvex, Exhausto og hør
hvad de kan byde på.