Udlejer tilbyder nu 2 mdr gratis husl
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 27-08-09 22:30

Vi har pr. 1/6 reserveret en lejlighed i en nybygget ejendom, til
overtagelse 15/9. Vilkårene var, at der skulle betales 1 måneds husleje
inden 14 dage og yderligere 3½ måneds leje inden 1/9. Samtidig har vi
ret til at fortryde frem til 1/9 (mod 1000 kr gebyr).

Jeg ringede for 2 mdr siden og spurgte hvornår de sendte genparten af
kontrakten, hvilket ville ske når lejemålet var endeligt indgået, dvs.
når al forskud er betalt.

I dag opdager jeg så, at byggeriets hjemmeside nu reklamerer med, at
flytter man ind inden 1/11, får man 2 mdr gratis husleje, hvis man ikke
flytter de næste 9 mdr.

Nu til spørgsmålet. Er vi teknisk set omfattet af denne regel, såfremt
udlejer ikke vil give os dette?

Vores lejemål indgås endeligt først når pengene er overført på mandag
31/8, og tilbuddet er jo annonceret nu, og vi flytter ind inden 1/11.

Teknisk set, kunne vi jo også vælge at ringe i morgen og fortryde, og
herefter ringe på mandag og bestille lejligheden igen, og benytte tilbuddet?

Det ville være nemmest at løse det nemt og ved at pege på nogle regler
frem for at skulle benytte sidstnævnte trick men hvordan står vi
juridisk hvis de ikke vil give os tilbuddet?

Fra hjemmesiden:

Underskriv lejekontrakten inden 1. november 2009 og få 2 måneders rabat
ved 9 måneders leje. Som lejer kan du desuden få op til første års leje
i nedslag på prisen, hvis du siden vælger at blive ejer.

Lejemålet er lejefrit de første to måneder fra
ikrafttrædelsestidspunktet. Dette gælder dog ikke, hvis du vælger at
opsige lejemålet indenfor de første 9 måneder fra
ikrafttrædelstidspunktet. Hvis du opsiger lejemålet indenfor de første 9
måneder fra ikrafttrædelsestidspunktet, vil lejen for de første to
måneder af lejeforholdet blive opkrævet over flytteafregningen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-08-09 04:18

Esben von Buchwald skrev:

> [...]
> flytter de næste 9 mdr.
>
> Nu til spørgsmålet. Er vi teknisk set omfattet af denne regel, såfremt

Nej. I har indgået en aftale, og den gælder for jer/udlejer.
Hvis udlejer havde sat lejen op for efterfølgende lejere,
ville du så have betalt den forhøjede leje?

> Teknisk set, kunne vi jo også vælge at ringe i morgen og fortryde, og
> herefter ringe på mandag og bestille lejligheden igen, og benytte
> tilbuddet?

Ja, og derfor er da også nogle forretninger, der i den slags
situationer er villige til at lade tilbud omfatte ældre,
endnu ikke effektuerede, aftaler. For at bevare et godt
kundeforhold.

Så du kan jo prøve at spørge udlejer - pænt - og hvis han
ikke er villig, kan du jo påpege fortrydelsesmuligheden. Men
vær lige opmærksom på, at hvis udlejer synes, du prøver at
bondefange ham, kan han lade dig fortryde og så udlade at
lave en ny kontrakt med dig og i stedet vælge en mere
medgørlig lejer. En udlejer er måske ikke helt så afhængig
af et godt kundeforhold som en forretning.

Personligt ville jeg nok spørge pænt, og siger udlejer nej,
ville jeg acceptere dette fremfor at risikere at stå uden
lejlighed.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://ordforklaring.dk

Fra : Tingholm [7900]

Dato : 28-08-09 06:19

"Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i en meddelelse:
> [...]
> indenfor de første 9 måneder fra ikrafttrædelsestidspunktet, vil lejen for
> de første to måneder af lejeforholdet blive opkrævet over

Der står da ikke noget om eksisterende lejere ikke kan benytte sig af
tilbudet!
Nu kan det selvfølgelig blive lidt svært ikke at betale de første 2 måneder
hvis du har boet der i flere år, men du kan jo sagtens lade være...

Men jeg ville nok også tale med udlejer om det. Og hvis ikke udlejer var
MEGET intereseret i at finde nogle lejere, så tror jeg ikke de ville give to
mdr gratis husleje...

--
Mvh Brian
mail: "fornavn" @menuen.dk

Fra : alexbo

Dato : 28-08-09 19:08

"Esben von Buchwald" skrev

> I dag opdager jeg så, at byggeriets hjemmeside nu reklamerer med, at
> flytter man ind inden 1/11, får man 2 mdr gratis husleje, hvis man ikke
> flytter de næste 9 mdr.

Hvis det står sådan gælder det "naturligvis" også jer, hvis ikke det er et
tilbud til ny lejere eller ekstra bonus ved aftaleindgåelse.

Men selv i så fald synes jeg at du skal møde op på kontoret mandag, og sige
du er klar til at betale 1½ mdr, i det du kan se at du får 2 mdr. i rabat.

Jeg er en smule forundret over at du har underskerevet en lejekontrakt og
ikke fået en genpart, uanset at kontrakten først træder i kraft når det
fulde beløb er indbetalt, er der tilsyneladende tale om en kontrakt både du
og udlejer har underskrevet, så bør du også have en genpart.

Hvis du kun har underskrevet en reserveringsaftale er sagen jo helt klar, du
har ikke indgået et lejemål med de forpligtigelser det medfører for begge
parter, og når du ikke har indgået et lejemål endnu så er du omfattet af
rabatreglerne.

Aftaleloven starter som nedenstående:
§ 1. Tilbud og svar på tilbud er bindende for afgiveren.

Her er tale om et tilbud fra udlejer som du gerne vil tage imod,
ejertilbuddet gælder jo også dig.

Jeg har udfald i mine nyhedsgrupper, så det er muligt at et lignende svar er
kommet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 28-08-09 22:12

Snakkede med dem i dag.

Først mente de ikke vi havde ret til tilbuddet, da vi havde indgået
kontrakten inden tilbuddet kom. men jeg truede med at afbestille
lejligheden og derefter bestille den igen, og argumenterede for, at vi
ikke havde købt en vare som senere falgt i pris, men derimod
forudbestilt en vare som senere kom på tilbud, og da er det ikke
rimeligt at stille folk som har forudbestilt, ringere end folk som køber
med det samme etc.

Så efter et par mails og opkald, har vi "vundet" 2 mdrs husleje. Det
betaler sig at brokke sig. Det er jo lækkert!

Fra : alexbo

Dato : 29-08-09 08:56

"Esben von Buchwald" skrev

> Så efter et par mails og opkald, har vi "vundet" 2 mdrs husleje. Det
> betaler sig at brokke sig. Det er jo lækkert!

Det var jo godt, udlejer vidste så at du kunne fortryde mod et gebyr på
1.000 kr, de penge kunne han måske tjene, men han risikerede at du så tilbød
at leje en lejlighed men med 4 mdr. gratis og til gengæld 18 mdr. binding.

Du kunne stå med dit depositum retur og gebyret betalt og sige nu starter vi
forfra,
se udlejer ind i øjnene sige jeg er klar til at leje hvis du er klar til at
forhandle.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-08-09 22:30

Esben von Buchwald wrote:

> SÃ¥ efter et par mails og opkald, har vi "vundet" 2 mdrs husleje. Det
> betaler sig at brokke sig. Det er jo lækkert!

Hvis det er en af de mange nyopførte halv/hel tomme boligejendomme, er de
formentlig rimeligt desperate for at få lidt penge i kassen inden banken
overtager hele skidtet..

--
Jesper Lund