Kano med påhængsmotor.
Fra : Ulvir

Dato : 27-08-09 23:49

Hej gruppe-

Jeg har købt en træ-kano (Indianer-stil),, på 4.3m, og vil gerne montere en
påhængsmotor på den, da pga. helbredet, kniber det med at padle længe ad
gangen.
Motoren jeg har kik på, er en Honda BF2.3S, på 12.7kg. med kort ben. Den er
vist verdens letteste 4 takts, og til at skaffe for en rimelig penge. Den
skal monteres på siden, agterud..
Er der nogen der har noget erfaring med sådan en anordning, gode råd, eller
tips?
Den skal bruges på Limfjorden.

Mvh- Ulvir.

Fra : Per®

Dato : 28-08-09 04:54

"Ulvir" <
> Motoren jeg har kik på, er en Honda BF2.3S, på 12.7kg. med kort ben. Den
> er vist verdens letteste 4 takts,

En trækano er ganske vist så tung at de 12,7 kg ikke vil få den til at
vælte, men har du overvejet en elektrisk? Den er lettere, og så kunne du
placere batteriet så kanoen ligger lige igen.... - På den anden side:
Blæsten kan gå umådeligt frisk over Limfjordens vande, der skal nok flere HK
til at holde kanoen på ret kurs?

Per*

Fra : Ulvir

Dato : 28-08-09 07:32

"Per®" <nospam@nospam.ru> skrev i meddelelsen

> [...]
> placere batteriet så kanoen ligger lige igen.... - På den anden side:
> Blæsten kan gå umådeligt frisk over Limfjordens vande, der skal nok flere

Hej Per- Jeg har tænkt at læg en kontravægt af en slags på modsat side- En
elektrisk motor har været under overvejelse, men vægtene af batteriet, samt
begrænset rækkevide taler imod. En fem litres dunk med bensin, derimod,
rækker til maaange timers rolig sejlads..

Fra : Gert Jacobsen

Dato : 28-08-09 10:09

Hej Ulvir
Jeg har prøvet med en 3,5hk. Det går stærkt.
Jeg ville alligevel prøve med en el påhængsmotor. Jeg tror den sejler
rigtigt langt på en opladning. Jeg har også prøvet med en legetøjs el
påhængsmotor. Den gør det rimeligt godt. ikke så stærkt, men den gør det.
Den larmer heller ikke. forurener heller ikke så meget.
Størrelsesmæsigt tror jeg du er i 1 til 2hk afdelingen
Hvis du køber to batterier, så har du et til udturen og et til hjemturen.
Hvis du ellers tager højde for med og modvind.
Med eldrift ar du også fordelen af at de tingene kan bæres ombord af flere
gange og placeres så der bliver balance i kanoen. Motoren er heller ikke så
tung.
Hilsen
Gert

Fra : Ulvir

Dato : 28-08-09 16:21

"Gert Jacobsen" <engvangtest@jacobsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> Hej Ulvir

> Jeg har prøvet med en 3,5hk. Det går stærkt.

Hej Gert- Var der bøvl med at montere og afbalancere motoren på 3.5 heste?
Jeg har tænkt at bruge kano'en til nogle weekend turer rund om Thisted
bredning og Mors- lægge ind og overnatte på stranden, fiske lidt, leve af
dåsemad, og det vi evt. fanger.. Så en motor der kører på batterier
ville være lidt upraktisk, mht. opladnings behov, osv..
Jeg kan foretille mig at en 2.3 hk motor for fuld kraft er også rigeligt-
men jeg har nu tænkt mig at ta' det mere med ro!

Mvh- Ulvir.

Fra : Klaus H

Dato : 29-08-09 16:33

"Ulvir" <bonzodoodog@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:4a970d71$0$36582$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> skal monteres på siden, agterud..
> Er der nogen der har noget erfaring med sådan en anordning, gode råd, eller

Prøv at se på: http://www.altombord.dk/-p-3585.html

Klaus H

Fra : Ulvir

Dato : 30-08-09 13:57

"Klaus H" <khvaek@6705e.dk> skrev i meddelelsen

Prøv at se på: http://www.altombord.dk/-p-3585.html

Tja, vægten er ca. det samme, men så er der det med at finde et strømstik,
når man er langt hjemmefra og ligger måske på en isoleret strand.. Jeg
holder mig til Honda'en, tror jeg.
Jeg tror at hvis den bliver monteret på siden, og så langt tilbage som
muligt (dog med kontravægt i stævnen), vil balancen ikke blive det helt
store problem. Vi får se..

Tak for inputtet, allesammen!

Mvh- Ulvir.

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 29-08-09 18:14

> [...]
> penge. Den skal monteres på siden, agterud..
> Er der nogen der har noget erfaring med sådan en anordning, gode råd,

Hej Ulvir

Kano har jeg ikke, men en motor af den nævnte type. Jeg har vel haft den
i omkring 5 år, man da jeg stort set kun bruger den for-og efterår frem
og tilbage mellem min plads og spunsen, kan jeg ikke sige så meget om
den. Men den trækker fint min sejlbåd, ca. 1300 kg, starter rimelig nemt
og p. gr. af den lave vægt kan jeg montere den fra agterenden af min
båd.

God fornøjelse med kanoen.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Torben Bach

Dato : 29-08-09 19:45

Ulvir wrote:
> [...]
> penge. Den skal monteres på siden, agterud..
> Er der nogen der har noget erfaring med sådan en anordning, gode råd,

Jeg har også en Honda 2.3, og den har jeg brugt de sidste par sæsoner på min
gummibåd. Den magter sagtens 2 velvoksne + 2 børn.
Lige nu er den hos en reparatør, fordi den på uforklarlig vis taber
oliebeholdningen på 0,25 liter i løbet af et par døgn, så jeg er spændt på,
om det er noget der kan repareres, eller om den skal erklæres for død. Den
har ikke kørt mange timer og ser næsten ud som en fabriksny - meget
ærgerligt for afløseren er en 2 takter 4 hk, som er næsten 10 kg. tungere,
hvilket gør det lidt for *sjovt* af og til, når jeg skal slæbe den op fra
gummibåden den båden via agter badestige

Mvh
Torben

--
\\\\////