Lejelov, utætte vægge, røg fra nabo
Fra : Jayhawk

Dato : 27-08-09 10:46

Vi er flyttet ind i en lejlighed hvor vi desværre oplever en kraftig
røglugt i et af værelserne.
Naboen ryger kraftigt, og det må hun jo om, men huset er utæt sådan at
røgen siver ind til os. Det er usynligt, så det er ikke bare at finde
et hul. Vi har prøvet at stoppe alle revner til, men det har
umiddelbart kun medført at røgen nu breder sig til andre rum også.

Vi har kontaktet udlejer, men det bliver bare affærdiget. I praksis
har vi et rum som er ubrugeligt for os.

Er det bare surt show, eller er der juridisk mulighed for at
gennemtvinge en løsning på problemet?

Fra : Brian H

Dato : 30-08-09 11:32

> [...]
> har vi et rum som er ubrugeligt for os.
>
> Er det bare surt show, eller er der juridisk mulighed for at

Der er intet jura i mit forslag, men i kunne evt. forsøge med at lave et let
overtryk i jeres lejlighed. Måske er lejligheden så utæt at det ikke
hjælper, men det er da et forsøg værd.
Bliver det værre når emhætten kører?

Fra : Jubii

Dato : 04-09-09 16:41

[...]

Der er flere juridiske løsninger.
For det første kan i henvende jer til huslejenævnet i den kommune i bor
i.
(ved privat udlejning)Hvorfor skriver folk ikke hvad slags udlejer
de har????
Ved henvendelse til udljer (utilrådeligt trods alt)
Så kan i henvise til følgende §§ i lejeloven.

§ 11. Er det lejede ikke ved overtagelsen og under lejeforholdets
bestående i den stand, som lejeren efter retsforholdet mellem ham og
udlejeren kan kræve, og afhjælper udlejeren ikke straks mangelen efter
påkrav derom, kan lejeren selv afhjælpe den for udlejerens regning.
Vedrører mangelen det lejedes forsyning med lys, gas, varme, kulde el.
lign., kan lejeren ved fogdens bistand skaffe sig adgang til ejendommens
installationer for at afhjælpe mangelen.
Stk. 2. Lejeren kan kræve et forholdsmæssigt afslag i lejen, så længe en
mangel forringer det lejedes værdi for lejeren.

§ 15. Er brugen af det lejede helt eller delvis i strid med lovgivning,
andre offentlige forskrifter, servitutter eller andre lignende
rettigheder over ejendommen, som var gældende ved aftalens indgåelse,
kan lejeren kræve et forholdsmæssigt afslag i lejen og erstatning.
Lejeren kan endvidere hæve lejeaftalen, såfremt brugen indskrænkes
væsentligt, eller udlejeren har handlet svigagtigt.

Ved §15 tænker jeg på om der ikke er en forskrift e.lign der påbyder
tætte vægge og andet mellem naboer.
Udlejer burde have kendskab til div. utætheder/lugtgener i ejendommen og
fortalt
om dem inden kontrakten underskrives.