Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pludselige problemer med Canon Ixus 800 IS
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 26-08-09 23:21

Jeg har i tre år været endog særdeles tilfreds med min tro følgesvend
Canon IXUS 800 IS - indtil for en uge siden.

Pludselig blev cirka hveranden optagelse 'mørk'. Både i kameraets skærm
og i selve billedet er mange optagelser enormt underbelyste, uanset om
indstillingen er Automatisk eller Manuel. Se venligst billedeksempler på
denne midlertidige webside: http://www.grandts.dk/Temp/temptest.htm#opd

Er det selve apparatet som er blevet gammelt og træt, eller kan det være
(original)batteriet eller SanDisk 2 GB-kortet som er ved at være slidt
op?

--
Jørgen Grandt
www.grandts.dk

Fra : Martin [6000]

Dato : 27-08-09 00:02

> [...]
> og i selve billedet er mange optagelser enormt underbelyste, uanset om
> indstillingen er Automatisk eller Manuel. Se venligst billedeksempler på

Hmm der er en her der vist har samme problem med sit Ixus.

http://www.fotostart.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=23582

Jeg har desværre ingen løsning, men måske du kan finde ud af noget mere i
den tråd.

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-09 06:48

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> http://www.fotostart.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=23582
>
> Jeg har desværre ingen løsning, men måske du kan finde ud af noget mere i

Kun et spørgsmål. Har du sat over til spotmåling? Aner ikke om kameraet kan
det, men hvis det kan, så måles lyset jo kun i midten af billedet.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 27-08-09 07:37

Claus Petersen skrev:

> Kun et spørgsmål. Har du sat over til spotmåling? Aner ikke om
> kameraet kan det, men hvis det kan, så måles lyset jo kun i midten af
> billedet.

Nej, dyret er indstillet til Evaluerende lysmåling. Det har det altid
været, og der er ingen forskel i indstillingerne imellem de to
eksempler. De er taget med ca. 30 sekunders mellemrum.

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Bjarne Sig Jensen

Dato : 29-08-09 09:47

Hej Jørgen.

Ring til Canon Support!
Jeg har fornylig fået en ældre (garanti forlængst udløbet) ixus repareret
uden beregning.
Fejlen på dette kamera var "sorte billeder" - display "sort" (menu etc.
virker ok). Der kunne tages billeder, de var dog sorte.
Det hele skyldtes en fabrikationsfejl - som Canon har erkendt og udbedrer.
Noget tyder på at dit kamera er på vej mod samme fejl.

Mvh
Bjarne

Fra : thl

Dato : 29-08-09 15:40

http://kortlink.dk/canon/6wg7

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 29-08-09 23:02

"thl" skrev:

> http://kortlink.dk/canon/6wg7

Tak for tips og link.

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 31-08-09 15:40

Bjarne Sig Jensen skrev:

> [...]
> Det hele skyldtes en fabrikationsfejl - som Canon har erkendt og
> udbedrer. Noget tyder på at dit kamera er på vej mod samme fejl.

Nå, desværre spillede klaveret ikke sådan for mit vedkommende. Efter en
lang palaver frem og tilbage - inklusive smagsprøverne her:
http://www.grandts.dk/Temp/temptest.htm - er sagen foreløbig endt med at
Canon mener at

"- det tyder på, at det er blænden i optikken, der "hænger" periodisk.
Det er ensbetydende med en ny optik og en sådan reparation ender på ca
1500.- incl moms"

Og så kan man jo lige så godt købe et nyt apparat. Surt show!

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : KsK

Dato : 12-09-09 23:01

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> 1500.- incl moms"
>
> Og så kan man jo lige så godt købe et nyt apparat. Surt show!

gi den lidt WD 40

KsK

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 12-09-09 23:13

"KsK" skrev:

> gi den lidt WD 40

God idé! Smager fortrinligt og holder fluerne væk. Skål!

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk