Data på en 7,4 mercruiser mpi
Fra : Per Christiansen

Dato : 26-08-09 13:26

Hej
Er der nogen der har nogle data på sådan mercruiser motor

Det er en 7,4 mpi fra 2001 fremad vendt indsugning.

Det drejer sig om data på

Vægt på motor uden drev:
Hvor mange hk:
Hvor stort drejningsmoment den har, og ved hvad omdr:

Jeg ved at den skal ligge inden for 4200-4600 omdr ved fuld gas og max
belastning hvis det er nogen hjælp til hvad det er for en motor.

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 26-08-09 22:27

"Per Christiansen" <p@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg ved at den skal ligge inden for 4200-4600 omdr ved fuld gas og max
> belastning hvis det er nogen hjælp til hvad det er for en motor.

Model ?? Magnum, Pro comp, Horison mm.. og evt. mærket på
udstødningsmanifolderne (pleasure craft mm...)
årg. 2001 er skille året, så det er svært at vide om den er den er en før
eller efter model.

Standard 454cui har 310-330hk, en Mag. har 385hk, vægten (ALT inkl) med drev
er 530-560kg.
Drejningsmoment er ikke specielt interessant i en båd, men den har 400+nm.

Du kan købe den store service bog inde hos Lynegaard amerikanerbil dele.

-Leon

Fra : Per Christiansen

Dato : 27-08-09 14:32

"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du kan købe den store service bog inde hos Lynegaard amerikanerbil dele.

Tak for svaret.
Så er det nok en 310hk det fik jeg af vide da jeg købte båden, men blev i
tvivl for jeg har set mange steder skriver de 330hk om den motor.

Grunden til jeg vil vide momentet på motoren er at jeg skal have en diesel
mercruiser d254 4,2L 220hk moment 525 omdr max 3600 som jeg har og stå i
garagen monteret i min båd.

Det siges at den skulle kunne trække min searay 270sd vægt 3400kg men jeg
vil miste nogle knob i farten,
den sejler 32 knob med 310hk 7,4L motor og skulle kunne sejle 25 knob med
220hk diesel.

Lyder det helt galt

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 27-08-09 16:31

> [...]
> vil miste nogle knob i farten,
> den sejler 32 knob med 310hk 7,4L motor og skulle kunne sejle 25 knob med

Det lyder meget rigtigt. Har du undersøgt om du burde have en anden propel
??

Mvh
Leon

Fra : Ivar

Dato : 27-08-09 18:39

Per Christiansen skrev:

> Grunden til jeg vil vide momentet på motoren er at jeg skal have en diesel
> mercruiser d254 4,2L 220hk moment 525 omdr max 3600

Det ændre ikke ved at du ikke kan bruge max. moment til noget.
Under forudsætning af, at der er den rette propel på, er det
kun hk der har betydning for topfart.

Ivar Magnusson

Fra : Per Christiansen

Dato : 27-08-09 19:19

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Det ændre ikke ved at du ikke kan bruge max. moment til noget.
> Under forudsætning af, at der er den rette propel på, er det
> kun hk der har betydning for topfart.
>

> Ivar Magnusson

Det er ikke så meget max farten der i mine øjne er problemet men om den kan
slæbe den ud af vandet og det er vel der momentet kommer ind i billedet, jeg
ved godt at jeg mister meget af farten men vi vil sejle nogle længere ture
og så er der lidt mere økonomi i det, så er det også nemmerer at få diesel
i havnene.

> [...]
>
> Lyder det helt galt

Det lyder meget rigtigt. Har du undersøgt om du burde have en anden propel

Jeg har ikke undersøgt om der skal ændres ved skruerne
( duoprop ) men jeg tror der skal en lidt støre skrue på.

har i kendskab til nogen der kan beregne skruerne, jeg ved at drevet er 1:2
så det må kunne lade sig gøre.

Fra : Ivar

Dato : 27-08-09 21:06

Per Christiansen skrev:

> men om den kan slæbe den ud af vandet og det er vel der momentet kommer ind i
> billedet,

Nej, det er en misforståelse. Hvis to ens både har samme motor,
men forskellig skrue, hvor den ene ved max gas trækker ud af vandet
ved max moment, og den anden ved max hk, vil den sidste gøre det
hurtigst. Med andre ord, lad være med at fokusere på hvad max
moment er på de to motorer, du kan ikke bruge det til en pind.

Ivar Magnusson