Feriepenge tilbageholdt
Fra : oz3bto

Dato : 25-08-09 15:43

En veninde har fået tilbageholdt hendes feriepenge af hendes tideligere chef

Den tideligere chef skulle D 22/6 have anmeldt det og det 24 kontaktet
feriekonto bla. med en kopi af anmeldelsen fra politiet og på baggrund af
denne fået "låst" hendes feriepenge indtil at sagen er afgjort i retten

Idag var vi så forbi politiet da hun undrede sig over at hun intet havde
hørt fra politiet ..

Politiet har IKKE mmodtaget nnogen anmeldelse fra den tideligere chef ifølge
den lokale politi station

Hvad gør vi nu ?

Fra : Henning

Dato : 25-08-09 15:59

On Tue, 25 Aug 2009 16:42:44 +0200, "oz3bto" <no@in.dk> wrote:

> [...]
>hørt fra politiet ..
>
>Politiet har IKKE mmodtaget nnogen anmeldelse fra den tideligere chef ifølge

Kontakter fagforeningen.

Fra : alexbo

Dato : 25-08-09 16:29

"oz3bto" skrev

> [...]
> feriekonto bla. med en kopi af anmeldelsen fra politiet og på baggrund af
> denne fået "låst" hendes feriepenge indtil at sagen er afgjort i retten

Hvis dette med spærringen er noget veninden ved med sikkerhed, altså selv
fået oplyst af feriekonto, så synes jeg hun skal skrive til feriekonto efter
en
nærmere forklaring.
Hvis det bare er noget den tidligere chef har sagt, vil jeg foreslå veninden
at logge sig ind på feriekonto for at se sin konto.

Hvad "det" er for noget der er anmeldt står hen i det uvisse, måske noget
tyveri, men det skulle alligevel ikke kunne indebære en spærring af
feriekonto.
Så start med at finde ud af om chefen overhovedet har indbetalt på
feriekonto.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 25-08-09 17:23

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev

> Hvad "det" er for noget der er anmeldt står hen i det uvisse, måske noget
> tyveri, men det skulle alligevel ikke kunne indebære en spærring af
> feriekonto.

Jeg er så kommet tvivl om hvorvidt en indbetaling hos feriekonto er inden
for arbejdsgiverens rækkeviddde.

Ferieloven:
§ 39. Arbejdsgiveren kan modregne i en lønmodtagers krav på løn under ferie,
ferietillæg eller feriegodtgørelse, hvis
1) lønmodtageren har begået et retsstridigt forhold i ansættelsesforholdet,
som har medført et forfaldent modkrav fra arbejdsgiverens side, hvis
arbejdsgiveren kan dokumentere dette modkravs størrelse, og

2) lønmodtageren har erkendt det retsstridige forhold, eller det
retsstridige forhold er fastslået ved en retsafgørelse.

Stk. 2. Hvis arbejdsgiveren har anlagt civilt søgsmål, indledt fagretlig
behandling eller anmeldt lønmodtageren til politiet, eller hvis
lønmodtageren er sigtet for forholdet, kan arbejdsgiveren holde et beløb
svarende til modkravet tilbage, til sagen er afgjort.

Der er så en omtale af en dom.

http://hk.dk/www/aktuelt/nyhedsarkiv/november_2006/feriepenge_sikret_ved_fyring

På den ene side er det slået fast at man ikke må modregne, der er ikke mere
at diskutere, dommen er principel, siger juridisk afdeling i HK.
Lige bortset fra at man kan bruge reglerne i ferieloven til at modregne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 25-08-09 18:07

> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev

> Jeg er så kommet tvivl om hvorvidt en indbetaling hos feriekonto er inden
> for arbejdsgiverens rækkeviddde.
>
> Ferieloven:

Ups, der blev jeg overrasket ...

/Per

Fra : alexbo

Dato : 25-08-09 18:23

"Per Christoffersen" skrev

> Ups, der blev jeg overrasket ...

Ja det kan ske, men det er en af de store fordele ved et forum som dette,
man får ikke ro i sin vildfarelse.

Når man læser HK's referat fra den viste dom så er det de fede typer med
principel og ikke modregne der huskes, så det kan ikke undre hvis HK'er
mener at deres feriepenge er urørlige.
Efter min mening en misvisende artikel, store ord til at begynde med og så
til sidst en stille bemærkning om at hvis reglerne følges, så er
feriepengene ikke så sikre alligevel.

mvh
Alex Christensen

Fra : oz3bto

Dato : 25-08-09 17:42

> [...]
> feriekonto.
> Så start med at finde ud af om chefen overhovedet har indbetalt på

Det er feriekonto dvs.Arbejds direktoratet der har skrevet til hende om at
feriepengene er tilbageholdt med henvisninger til nogen § bla. ferielovens
§39 stk 2
I samme brev står der at de har modtaget en kopi af anmeldelsen som skulle
opfylde det i §39 stk 2 .. Politiet kender dog intet til anmeldelsen

Fra : alexbo

Dato : 25-08-09 18:03

"oz3bto" skrev

> [...]
> I samme brev står der at de har modtaget en kopi af anmeldelsen som skulle
> opfylde det i §39 stk 2 .. Politiet kender dog intet til anmeldelsen

Så skriv til arbejdsdirektoratet og spørg om hvor anmeldelsen er indleveret,
eller hvem den er stilet til.
Men ellers er der ikke ret meget andet at gøre end at vente, det er svært at
speede processen op.

mvh
Alex Christensen

Fra : Knud

Dato : 25-08-09 20:58

"oz3bto" <no@in.dk> wrote in message

> [...]
> I samme brev står der at de har modtaget en kopi af anmeldelsen som skulle
> opfylde det i §39 stk 2 .. Politiet kender dog intet til anmeldelsen

Det er vel en sag anmeldt til Arbejdsdirektoratet eller en anden
administrerende myndighed.
Sager af den karakter går normalt ikke til politiet - i hvert fald ikke før
der er belæg for en eller anden straffelovsovertrædelse.

Knud

Fra : oz3bto

Dato : 25-08-09 21:23

"Knud" <knt.t@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Sager af den karakter går normalt ikke til politiet - i hvert fald ikke
> før der er belæg for en eller anden straffelovsovertrædelse.

Det er jo netop Arbejds direktoratet der har låst feriepengene pga en
politi anmeldelse som politiet iøvrigt intet kender til

Fra : Knud

Dato : 26-08-09 16:13

> Det er jo netop Arbejds direktoratet der har låst feriepengene pga en
> politi anmeldelse som politiet iøvrigt intet kender til

I så fald har arbejdsdirektoratet vel gennem flere forløb skrevet til Jer og
begrundet deres beslutning!

Det er i hvert fald normal procedure - indtil du evt. ikke vil makke ret -
herefter overdrages sagen evt. til politimæssig efterforskning.

Der må være et forudgående forløb, som du ikke vil fortælle om!

Knud

Fra : Per Christoffersen

Dato : 25-08-09 16:49

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hørt fra politiet ..
>
> Politiet har IKKE mmodtaget nnogen anmeldelse fra den tideligere chef

Der må være tale om en historie helt uden bund i virkeligheden, som den
tidligere chef har bundet din veninde på ærmet.
Ingen henvendelse fra politiet kan have opsættende virkning på indbetaling
til Feriekonto.
Jeg er ikke engang sikker på at en domstolsafgørelse kan gøre det, - det er
jo venindens penge, og der skal ret skrappe foranstaltninger til at
tilbageholde dem (det svarer til ikke at udbetale løn, hvilket kun kna lade
sig gøre delvis og under ganske særlige omstændigheder, primært ved gæld til
det offentlige).

Din veninde må straks henvende sig til ATP (som bestyrer Feriekonto), for at
fortælle dem at noget er galt og spørge dem til råds om det videre forløb.
Hvis hun er medlem af en fagforening er det også nu, den skal kontaktes.
Ellers kan der blive brug for juridisk bistand ad anden vej.

/Per