porrer
Fra : Ingrid

Dato : 01-08-01 06:32

Hvorfor er mine porrer tynde som tændstikker, jeg har fået oplyst jeg skal
klippe toppen, det har jeg prøvet, men de er ikke blevet tykkere, men vokser
hurtigt til igen foroven.
Hilsen Ingrid

--
Hjemmeside
http://home6.inet.tele.dk/ingrid/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-08-01 11:17

On Wed, 1 Aug 2001 07:32:06 +0200, "Ingrid" <ingrid@post.tele.dk>
wrote:

>Hvorfor er mine porrer tynde som tændstikker, jeg har fået oplyst jeg skal
>klippe toppen, det har jeg prøvet, men de er ikke blevet tykkere, men vokser
>hurtigt til igen foroven.

Det lyder som om de sulter. Gøder du dem? I så fald med hvad?

Det med at klippe toppen af vil jeg kalde en skrøne. De bruger jo
bladene til at samle kræfter med så jeg kan ikke se at man skulle opnå
noget ved at fjerne nogle af bladene.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Ingrid

Dato : 01-08-01 11:47

Hej, jeg har gødet dem med helårsgødning.
Vi har også hyppet dem , hedder det vist.

Hilsen Ingrid

Fra : R.N.

Dato : 01-08-01 12:26

"Ingrid" skrev i en meddelelse
> Hej, jeg har gødet dem med helårsgødning.
> Vi har også hyppet dem , hedder det vist.

Jah hvad kan det så skyldes? Vokser de et sted, hvor der er skygge en del af
dagen???
Det kunne vel få dem til at strække sig altfor meget. Men ellers - hvor
meget vand får de?
Porrer er jo en meget saftholdig grøntsag, de må kræve en del væde. Og de
står og tørrer ud i al den blæst, vi har haft næsten hele sommeren.

M.v.h. Elena

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-08-01 14:58

On Wed, 1 Aug 2001 12:47:24 +0200, "Ingrid" <ingrid@post.tele.dk>
wrote:

>Hej, jeg har gødet dem med helårsgødning.

Hvornår?
Hvor meget?
Hvilken type helårsgødning? (Kunstgødning eller organisk gødning)

Hvordan er farven på bladene?
Porrer som er i god vækst har blade som er meget blå, hvis de trives
knap så godt er bladene lysere og ikek ret blålige.

Jeg hælder stadig mest til at det er gødningsmangel...

Og kunne jeg lokke dig til at kigge på
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html ?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Ingrid

Dato : 02-08-01 17:38

Hvornår?
Hvor meget?
Hvilken type helårsgødning? (Kunstgødning eller organisk gødning)
<< Det blev strøet nogen perleagtig helårsgødning ca. 14 dage efter vi har
sat dem, jeg har ikke posen mere, men det var noget med 3 bogstaver og vi
har givet dem efter opskriften på sækken.De blev sat ca. 1 juni. >>>

Hvordan er farven på bladene?
Porrer som er i god vækst har blade som er meget blå, hvis de trives
knap så godt er bladene lysere og ikek ret blålige.

<< Ja , det er svært at sige ,men jeg vil umiddelbart sige flotte
grønne,men nogen lidt bleg, men jeg kan tage et billed af dem, og evt. lægge
det op på min hjemmeside >>

Jeg hælder stadig mest til at det er gødningsmangel...

<< i så fald hvad skal jeg så købe, det er det 3 år i træk de er meget små,
før var de kraftige, jeg har byttet plads med kartofler og porrer hver år,
vi har gjort det samme som
før og da voksede de godt, jeg vil også sige det er vinterporrer. >>>

P/S du har også lokket mig til at læse din henvisning

Hilsen Ingrid

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-08-01 18:47

On Thu, 2 Aug 2001 18:38:14 +0200, "Ingrid" <ingrid@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>sat dem, jeg har ikke posen mere, men det var noget med 3 bogstaver og vi
>har givet dem efter opskriften på sækken.De blev sat ca. 1 juni. >>>

Det har været en NPK-gødning, det som for det meste går under
betegnelsen kunstgødning.

> [...]
>
><< Ja , det er svært at sige ,men jeg vil umiddelbart sige flotte
>grønne,men nogen lidt bleg, men jeg kan tage et billed af dem, og evt. lægge

Hvis du gider. Men jeg bliver mere og mere sikker på at det er
gødningsmangel.

> [...]
>vi har gjort det samme som
>før og da voksede de godt, jeg vil også sige det er vinterporrer. >>>

Både kartofler og porrer er forslugne planter, så de skal 'fodres'
godt. Prøv at få fat i noget NPK-gødning og give dem efter
anvisningerne på posen. Det vil uden tvivl hjælpe i løbet af en uge
eller to.

>P/S du har også lokket mig til at læse din henvisning

Ja, det er dejligt Bare andre også ville det (Hint, hint, ingen
nævnt inden glemt

http://www.gartneriet.dk

Fra : Ingrid

Dato : 02-08-01 21:19

Hvis du gider. Men jeg bliver mere og mere sikker på at det er
gødningsmangel.

<< Hej så ligger der porrer på denne addr .>>
[...]

<< Der står kartofler lige ved siden af og de er store /mange / flotte. >>

Hilsen Ingrid

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-08-01 21:31

On Thu, 2 Aug 2001 22:19:16 +0200, "Ingrid" <ingrid@post.tele.dk>
wrote:

> Hvis du gider. Men jeg bliver mere og mere sikker på at det er
>gødningsmangel.
>
><< Hej så ligger der porrer på denne addr .>>
>http://home6.inet.tele.dk/ingrid/

De ligner mine porrer, bortset fra at mine ikke er blevet skalperet.
Der er klippet alt alt for meget af toppen. Der er ingen grund til at
fjerne toppen.

> [...]
>anvisningerne på posen. Det vil uden tvivl hjælpe i løbet af en uge
>
><< Der står kartofler lige ved siden af og de er store /mange / flotte. >>

De ser jo egentlig fine ud - ligner som sagt mine. Men hvornår er de
blevet sat? (De ligner nogle som er blevet sat sent og derfor ikek er
større)

Giv dem lidt gødning og sørg for at vande, der er meget tørt derude.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Ingrid

Dato : 03-08-01 15:49

De ligner mine porrer, bortset fra at mine ikke er blevet skalperet.
Der er klippet alt alt for meget af toppen. Der er ingen grund til at
fjerne toppen.

<<< Grundet til vi klipped toppen var jo netop et råd vi fik fra en anden.

De ser jo egentlig fine ud - ligner som sagt mine. Men hvornår er de
blevet sat? (De ligner nogle som er blevet sat sent og derfor ikek er
større)

<<< Nej det er forkert, vi var på en planteskole og ville købe porrer, men
hun sagde det var for tidlig, men vi købte dem et andet sted, og jeg mener
det var sidst i maj eller først i juni. >>
Giv dem lidt gødning og sørg for at vande, der er meget tørt derude.

<< jeg vil nu gøre som du har foreslået, så ser vi om det hjælper, men tak
for hjælpen >>>>
Hilsen Ingrid

Fra : Emil

Dato : 02-08-01 22:10

On Wed, 1 Aug 2001 07:32:06 +0200, Ingrid wrote:

>Hvorfor er mine porrer tynde som tændstikker,
<snip>

Godt spørgsmål. Mine porer er plantet i flere omgange og lidt for
sent. Der er ikke væsentlig forskel på størrelsen af sommer- og
vintertyperne.

I én række er der dog stor forskel på størrelsen af de enkelte
planter. Jeg husker at jeg havde lidt travlt den dag de blev
plantet, så de blev måske sat i variende dybder. Her svinger
tykkelsen på porerne mellem 0,5 og 2,5 cm i diameter lige lidt
over jorden.

Man kan så gætte på, at nogle af dem ikke har fået fugt nok i
starten af væksten, men blot har "overlevet".

Ved udtyndingen tager jeg så de mindste, som er en udmærket
afveksling for purløg og forårsløg.

m.v.h. Emil

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-08-01 22:25

Efter kig på billedet: Jeg ville vande porrerne i stedet for jorden mellem
dem. Ellers ser de da helt normale ud bortset fra frisuren, som bestemt ikke
hverken pynter eller gavner dem.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen