Manuelt eller el-toilet?
Fra : Jørgen N

Dato : 24-08-09 16:26

Jeg står nok for at skulle udskifte toilettet og er i tvivl, om det skal
være et nyt manuelt, eller man skulle opgradere til et elektrisk toilet.

Er der nogen af jer, der har gode erfaringer?
Mvh
Jørgen

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 24-08-09 18:06

det manuelle er billigt og larmer ikke.

--
Med Venlig Hilsen
Henrik Kolle Rasmussen

Fra : blueocean

Dato : 24-08-09 11:46

On 24 Aug., 17:26, "Jørgen N" <nordga...@dadlnet.dk> wrote:
> [...]
> være et nyt manuelt, eller man skulle opgradere til et elektrisk toilet..
>
> Er der nogen af jer, der har gode erfaringer?

Hej

Omvendt kan man sige at så undgår man den pumpe larm som et manuelt
toilet laver.

Jeg står selv i den samme situation, men har valgt det elektriske,
dels fordi det kværner affaldet helt, det kommer nemmere over i
tanken, og den er så nemmere at tømme. Selv om det godt kan tykke til
på et tidspunkt, men ved at bruge tid på at bruge tank rens til dette
vil jeg tro at man kan holde det gående i en del år.

Modsat et manuelt toilet som håndpumpes, bør man helt undgå at komme
papir i, det vil blive stpoot meget hurtigt, og har man mindre børn
holder det ikke længe. Her er det min erfaring der taler.

\Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-08-09 12:25

Hej,

Jeg vil give Henrik ret og måske forstærke udsagnet lidt.

Vi har haft en elektrisk pumpe på vores toilet og har skiftet til
manuelt.
Skal man på toilettet om natten og har elektrisk pumpe vækker du ikke
alene besætningen ombord; men sikker også nabobådens besætning.
For ikke at du selv bliver helt vågen så hav et par ørebøffer du kan
tage på.
Var det om dagen råbte min kone ned fra cockpittet. "Sluk så for den
bovpropel".
Vi havde pumpen monteret i 3 år og det var ofte at den blev demonteret
fordi der var noget i pumpen som fik den ned i omdrejninger og ofte
havde den revet i delrinen og spåner var klemt rundt om akselen.
Pumpen blev udskiftet til den manuelle og på den har der kun været en
fejl, igennem de 10 år den indtil nu har siddet der, og det var
pumpestangen der blev defekt, en tæring omkring den møtrik der holdt
pumpebælgen.
Den blev skiftet uden beregning af den danske lokale bådforretning
skønt herligheden var købt i London. (Det var en fabrikationsfejl).
Her kostede pumper og toilet meget mindre end i DK og for forskellen
fik vi 4 dages ophold på SAS Forum hotellet.

Mvh/Harding
..

Fra : Claus

Dato : 25-08-09 07:19

Vi havde tidligere el-toilet, der var meget ofte problemer. Efter skift af
båd til en med manuelt toilet har vi nu sejlet 2 år uden problemer
overhovedet. Det skal dog siges at der ikke kommer toiletpapir og andet "der
ikke har været gennem fordøjelseskanalen" ned i toilettet. Vi har 3 børn.

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-09 11:05

På vores manuelle toilet står der:

"Don't put anything into this toilet, unless you have eaten it first"

Vi håndterer papiret i separat "dobbeltisoleret plastikposesystem".

Om det er derfor, ved jeg jo ikke, men vi har aldrig haft problemer med
forstoppelse ... af toiletsystemet ... ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : JesperÅrhus

Dato : 25-08-09 00:35

On 25 Aug., 08:18, "Claus" <c...@ck.dk> wrote:
> [...]
> ikke har været gennem fordøjelseskanalen" ned i toilettet. Vi har 3 børn.

Kan man ikke bruge det der specielle toiletpapir man også bruger til
kemiske toiletter og derved undgå en del af problemerne? Det skulle jo
opløse sig selv ret meget i vand.

Fra : Henrik K

Dato : 25-08-09 02:00

Jeg har kun erfaring m manuelle toiletter, og der har aldrig været
problemer hverken i egne eller mine forældres både. Heller ikke selvom
der kom papir i toilettet.

Mvh
Henrik

Fra : HH

Dato : 25-08-09 04:19

Jeg har for 2 år siden installeret et Jabsco elektrisk toilet (til
2500kr) som jeg synes at jeg har gode erfaringer med:

- pålideligt
- støjen ikke noget stort problem med den montering jeg har valgt
- tilsyneladende væsentligt færre lugtgener end med det manuelle
- monteret med elektrisk hævertbryder som gør, at det ikke er så
vigtigt at huske at lukke søventilen til skyllevand

Så skipper og besætning er samlet set mere tilfredse med dette end med
den gamle installation. Billeder af løsning kan ses her:

http://picasaweb.google.com/hhmcsv/Beason31DancingWave#

Billederne er nederst i serien, der er også diagram af den elektriske
installation.

Hans-Henrik

Fra : blueocean

Dato : 25-08-09 05:57

On 25 Aug., 12:04, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> [...]
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Rigtigt at man med det manueller toilet kan ungå mange problemer, men
jeg vil tror at der på 10 år er sket en produktudvikling af macerator
pumpe der nu indeholder en kniv, samt et skovl hjul. men støjen kan
være et problem enig her.

Er dog sikker på at valget er et elektrisk toilet næste gang, om så
skal man huske på at der findes jo mere en type kværne, det skal være
den type med kniv der skal bruges ikke den type med bare en impeller,
for den holder ikke længe.

Gert

Fra : claus.b.p.

Dato : 26-08-09 11:27

wrote:
> [...]
>skal man huske på at der findes jo mere en type kværne, det skal være
>den type med kniv der skal bruges ikke den type med bare en impeller,

Jeg har et elektrisk toilet fra "Rheinstrom Pumpen", og der er knive i
udgangen, og en impellerpumpe til skyllevand, på samme motor. (Larmer!!!)
Jeg ved ikke om det er en frostskade, men toilettets impeller var ødelagt,
og jeg har ikke kunnet finde en tilsvarende. Fabrikken vil gerne sælge mig
et rep-sæt, til en pris af ca. 100Euro. Derfor synes jeg ikke, at jeg vil
anbefale elektrisk toilet. Men måske er fx. Jabsco billigere i drift?

Mvh. Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-08-09 09:29

Den pumpe jeg og andre venner i havnen havde installeret i vores både
var med knive.
Problemet er at nogle mennesker ikke fordøjer frugtkerner helt og
nogle medicinalvarer ikke bringes til fuldstændig opløsning men at
"pillehylsteret" går ufordøjet igennem. Det kan knive eller pumpens
udformning iøvrigt ikke "fordøje" og der kan rives delrin fra husets
indvendige sider og det giver problemer, så sætningen: "Don't put
anything into this toilet, unless you have eaten it first" til
"Don't put anything into this toilet, unless you have eaten it first
and don´t have indigestion of what you eat"

Med en lydløs håndpumpe kendes problemet ikke heller ikke om man
kommer toiletpapir i toilettet.

Mvh/Harding

Fra : Steen Andreasen

Dato : 25-08-09 20:45

Vi har et manuelt toilet med en lænsepumpe til at tømme holdingtanken. Vi
sorterer ikke papiret fra. Har aldrig haft problemer i den anledning.

Mvh Steen

Fra : Claus

Dato : 26-08-09 08:17

Til jer der kommer papir i toilettet:
Bruger I det dyre opløselige marinetoiletpapir?
Mvh
Claus

Fra : SørenH

Dato : 26-08-09 08:50

Claus skrev:
> Til jer der kommer papir i toilettet:
> Bruger I det dyre opløselige marinetoiletpapir?
> Mvh
> Claus

Nej, men vi køber supermarkedets blødeste, af den slags man kan risikere
at stikke en finger igennem
Det sikrer at maceratorpumpens kværnknive får pulveriseret papir og
resten når tanken tømmes.
Det har fungeret fint sådan i 6 år hos os (incl. 2 år hvor vi har boet i
båden på europæiske vandveje), bortset fra, at gammelt slam selvfølgelig
bygger sig op, så tanken i disse dage er blevet tilsat Thetford's
"Cassette Tank Cleaner" som er ved at opløse slammet.
"Det syder og bobler..."
Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Per Christiansen

Dato : 26-08-09 13:47

> Til jer der kommer papir i toilettet:
> Bruger I det dyre opløselige marinetoiletpapir?
> Mvh
> Claus
> "Jørgen N" <nordgaard@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

Har haft manuelt i mange år ind til vi fik vacum toilet.

Det manuelle har vi ikke haft problemer med værken stoppet eller utæt det
fik et repsæt og vaselinefedt så kørte det som nyt igen, og så bruger det
ikke så meget vand
som eltoiletterne og ja vi bruger papir fra hvores brugs.

Vacum toilet vil jeg ikke andbefale men det var i den nye båd, det er meget
dyrt og fylder meget, det kan nemt stoppe hvis man bruger for meget papir
eller ikke har lukket nok vand i, men det finder man hurtigt ud af , men det
bruger ikke ret meget vand.

Fra : Jan

Dato : 26-08-09 21:57

"Claus" <ck@ck.dk> skrev i melding
> Til jer der kommer papir i toilettet:
> Bruger I det dyre opløselige marinetoiletpapir?
> Mvh
> Claus

Jeg fikk som råd av forrige eier av min båt å bruke vanlig toiletpapir, men
det må være 100% nytt papir, ikke resirkulert.
Jeg har et Jabsco manuelt toilet og har aldri hatt problem de 6 år jeg har
hatt båten.
Jeg ser når jeg tømmer septiktanken at dette papiret løser seg fort opp.

Jan

Fra : Torben Pd 57 Sirius

Dato : 27-08-09 01:39

On 26 Aug., 22:56, "Jan" <jaove...@gmail.com> wrote:
> [...]
> hatt båten.
> Jeg ser når jeg tømmer septiktanken at dette papiret løser seg fort opp.

Hej

Løsningen er meget enkel, både på larm fra el toilet, forstoppelse med
papir etc.
Jeg har i det sidste 20 år brugt en pøs, det larmer ikke, det skaber
ikke forstoppeæse, og når man ligger i havn, sikre det at man får en
del motion.

Hilsen
Torben
Pd 57 Sirius

Fra : blueocean

Dato : 27-08-09 03:53

On 27 Aug., 09:38, Torben Pd 57 Sirius <tgb...@it.dk> wrote:

> [...]
> Jeg har i det sidste 20 år brugt en pøs, det larmer ikke, det skaber
> ikke forstoppeæse, og når man ligger i havn, sikre det at man får en

Ha ha

Ja det samme gjorde vi på nordkaperen, der findes simpelt hen ikke
noget lokum, men det vil konen ikke acceptere, det skal være som
hjemme. derfor = dyrt at have et el. lokum i båden-

\Gert

Fra : Skipper

Dato : 27-08-09 12:47

Jørgen N skrev:
> [...]
> være et nyt manuelt, eller man skulle opgradere til et elektrisk toilet.
>
> Er der nogen af jer, der har gode erfaringer?

MANUELT - MANUELT !!!!!

Har haft elektrisk, men gør det aldrig mere.

Har prøvet at skille pumpen ad hver gang der er en der har været på
spanden. Og det er ikke særlig lækkert især når der er 25 grader udenfor
skal jeg hilse og sige.
Papiret sætter sig fast i selve kværnhjulet - uanset om det er tykt
eller tyndt papir.

Så, fra nu af og altid vil jeg kun have et manuelt om bord.