Male hegn med sprøjte
Fra : Torben Brøndum

Dato : 24-08-09 14:53

Hej igen derude,

Jeg har tidligere haft en tråd ang. maling af hegn....det er en delvis
forlængelse heraf og dog:

Jeg har købt en Wagner 860 E sprøjte. Malingen (Flygger 98 vandbaseret) skal
jeg have fortyndet 10-15%. Til maling af hegnet køber jeg 10 liters spande.
beholderen til sprøjten er 800 ml.

Vil I blande nogle små portioner eller vil I hælde ufortyndet maling i
sprøjtebeholderen og så fylde vand efterfølgende (+ ryste)?

Hvad gør i - hvad vil I enbefale af arbejdsmåde?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-08-09 15:03

Torben Brøndum wrote:

> Vil I blande nogle små portioner eller vil I hælde ufortyndet maling i
> sprøjtebeholderen og så fylde vand efterfølgende (+ ryste)?

For ensartet resultat vil jeg anbefale at blande en større portion i en
spand og så fylde sprøjten derfra.

> Hvad gør i - hvad vil I enbefale af arbejdsmåde?

Skip sprøjten og brug en pensel. Ellers kan du risikere problemer med
naboen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : John V.

Dato : 30-08-09 14:09

Ja, jeg ville heller ikke bruge en sprøjte, men ikke af samme årsag som
Erik.
Sprøjtning med træbeskyttelse er ikke smart fordi træbeskyttelsen ikke
bliver arbejdet ind i træet, men bare lægger en hinde udenpå, man kan ikke
sprøjte så der kommer materiale ind i alle de småfordybninger, revner,
hjørner m.m. der altid er. Er det uhøvlet træ, går det først helt galt.
En anden ting er at den maling du vil bruge slet ikke er egnet til at
fortynde, det vil ødelægge nogle af dens egenskaber, det gælder forøvrigt
for stort set alle malingstyper, særligt til udvendig brug.
Hvis du absolut VIL sprøjte det alligevel, kan man købe en særlig
forlængerslange til sprøjten, så den kan suge direkte fra f.eks. en
10-liters spand.
Den eneste måde du kan slippe "lidt lettere" end med pensel, er at rulle det
på og trække efter med en pensel, så det alligevel bliver arbejdet ind i
træet.

--
Med Venlig Hilsen

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-08-09 20:35

> Jeg har købt en Wagner 860 E sprøjte. Malingen (Flygger 98 vandbaseret)
> skal jeg have fortyndet 10-15%. Til maling af hegnet køber jeg 10 liters
> spande. beholderen til sprøjten er 800 ml.

Jeg ville slet ikke bruge den maling. Al erfaring her i hytten siger at
vandbaseret maling = råd meget, meget hurtigt. Det skal være oliebaseret
(terpentin).

Mvh Maria

Fra : marlene

Dato : 01-09-09 20:42

> Jeg ville slet ikke bruge den maling. Al erfaring her i hytten siger at
> vandbaseret maling = råd meget, meget hurtigt. Det skal være oliebaseret
> [...]
min erfaring med de gode emulsioner, er god konsistens, god fylde og
dækkeevne og rigtig god holbarhed, uden råd.
kender ikke flüggers produkter.
men Nordsjö er gode, men ikke billige.