Erfaring med højtryksrenser?
Fra : N. Foldager

Dato : 24-08-09 12:49

Jeg skal bruge en højktryksrenser til mit tag og overvejer en
Alto-Nilfisk. De har en "bærbar" beregnet for byggepladser, og den
virker mere praktisk til at tage med op på et tag. Men den har kun et
tryk på 100 bar.

Er det nok til at fjerne mos og lav?

Alternativt: hvor lange slanger medleveres de almindelige rensere?

Mvh

Niels Foldager

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-08-09 12:58

N. Foldager wrote:

> Jeg skal bruge en højktryksrenser til mit tag

Hvilket tag?

> og overvejer en
> Alto-Nilfisk. De har en "bærbar" beregnet for byggepladser, og den
> virker mere praktisk til at tage med op på et tag. Men den har kun et
> tryk på 100 bar.

I 'tidernes morgen' havde naboen en højttryksspuler, 'kun' ca 80 bar, men en
'voldsom vandmængde'.

Senere købte jeg en 'lille ting', som godt nok kunne levere et tryk, men
ikke nogen vandmængde.

Den duede, undskyld udtrykket, rent faktisk ikke til en skid.

P.t. har jeg en Alto, som er nummeret mindre end 3-faset tilslutning[1],
samt nummeret mindre end brandhanetilslutning.

[1] 9,5 Amp (vi har kun 10 Amp forsikring).

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-08-09 14:58

N. Foldager wrote:
> Jeg skal bruge en højktryksrenser til mit tag og overvejer en
> Alto-Nilfisk. De har en "bærbar" beregnet for byggepladser, og den
> virker mere praktisk til at tage med op på et tag.

Personligt ville jeg foretrække, at beholde apparatet nede på jorden og
trække slangen op-

> Men den har kun et tryk på 100 bar. Er det nok til at fjerne mos og lav?

Det er da et spørgsmål om dyssen. Min - en af de mindre - kan blæse toplaget
af beton, så hvis jeg ikke er forsigtig med tagrensning vil taget blive
hullet som en si.

> Alternativt: hvor lange slanger medleveres de almindelige rensere?

Min har en slange på 5 meter som standard, men jeg har tilkøbt en forlænger
på 5 meter, så jeg har 10 meter i alt.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Klaus G.

Dato : 24-08-09 15:06

> Det er da et spørgsmål om dyssen. Min - en af de mindre - kan blæse
> toplaget af beton.
Så er det vist noget styrke5-10 vi snakker om ;) Ellers køre du med røv
mange bar.

--
Klaus G. aka. Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-08-09 20:46

Klaus G. wrote:

> Så er det vist noget styrke5-10 vi snakker om ;) Ellers køre du med
> røv mange bar.

Jeg ved ikke hvor mange bar, den kører med - der er ikke nogen regulering.
Det er en lille Nilfisk Alto købt for et års tid siden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : jos

Dato : 24-08-09 20:47

N. Foldager wrote:
> [...]
> Alto-Nilfisk. De har en "bærbar" beregnet for byggepladser, og den
> virker mere praktisk til at tage med op på et tag. Men den har kun et

fint!
men du er forhåbentligt klar over at du kan komme i kæmpeproblemer, hvis det
er et eternittag?

finn

Fra : John V.

Dato : 30-08-09 14:26

Det er slet ikke noget problem at bruge en billig type renser. Det du skal
se efter, er at der skal medfølger en beholder til at tilsætte rensevædske.

Du skal købe noget aljefjerner, det sprøjtes på først og skal sidde nogle
timer, derefter er det lige til at spule væk, selv med de billigste rensere.
Sidder der et meget tykt lag, skal du eventuelt lave behandlingen 2 gange,
men det tager ikke ret lang tid.

I beholderen til rensevæske tilsætter du aljefjerneren.

Jeg har selv haft en KEW, 180Bar/ 17L vand pr. minut, den er alt for kraftig
til det og man skal køre med reduceret tryk, da den ellers ødelægger hvad
som helst. F.eks. kunne den trække 10 cm. lange splinter ud af massivt
egetræ.

--
Med Venlig Hilsen

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : N. Foldager

Dato : 31-08-09 10:14

Tak for svarene.

Jeg er klar over, at jeg skal passe på. Og jeg har nogle ekstra
tagplader jeg kan prøve på. (Og skifte ud med

John V:

> [...]
> til det og man skal køre med reduceret tryk, da den ellers ødelægger hvad
> som helst. F.eks. kunne den trække 10 cm. lange splinter ud af massivt

Fint. Jjeg har også nogle træer, jeg skal have fældet.

Niels Foldager