Spørgsmål vedr. lov om almen bolig
Fra : den rigtige fotograf

Dato : 23-08-09 19:26

hej

Efter læsning af følgende pjece på denne hjemmeside:

http://bl.dk/upload/bldk_doc_pdf/filer/pdf/nyheder/Når%20du%20vil%20leje%20e
n%20almen.pdf

Er jeg kommet i tvivl om denne lov ikke er gældende mere:

Det jeg tænker på, er §5, hvor der står at feks en bolig under 70 m2 kan
udlejes som 2 rumsbolig. Hvis det viser sig at den stadig er gældende, kan
en boligforenings administration overrule denne lovparagraf eller ej???

Med håb om snarligt svar

Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-08-09 21:15

"den rigtige fotograf" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en boligforenings administration overrule denne lovparagraf eller ej???

Hvor er det lige, at du ser modsætningen imellem de to?

/Per

Fra : alexbo

Dato : 23-08-09 22:53

"den rigtige fotograf" skrev

> [...]
> en boligforenings administration overrule denne lovparagraf eller ej???

Eller ej.
Boligforeningen kan undlade at udnytte muligheden i paragraffen.

§ 5. Overstiger bruttoetagearealet for en bolig med 4 beboelsesrum ikke 90
m2, kan boligen udlejes efter § 4 som en 3-rums bolig. Overstiger
bruttoetagearealet for en bolig med 3 beboelsesrum ikke 70 m2, kan boligen
udlejes som en 2-rumsbolig.

Paragraffen betyder at boligforeningen kan, hvis den vil, udleje en lille 4
rums til en
boligsøgende der er berettiget til en 3 rums.

En boligsøgende ikke har krav på en lille 4 rums, hvis den pågældende kun er
berettiget til en 3 rums.
Boligforeningen må ikke udleje stor 4 rums til en 3 rums boligberettiget.

Derudover er der sikkert nogle undtagelser, jeg kan huske nogle store 5
rum,s hvor man aflåste et par rum og udlejede dem som 3 rums.

Det gav mulighed for at få dem udlejet, ganske vist til en mindre husleje,
det ændrede også boligsikringsmulighederne.

mvh
Alex Christensen