Karambolage med injurie-lovgivningen?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 23-08-09 19:11

Kan jeg komme i klemme i forhold til injurielovningen, hvis jeg meget
højlydt, og med stor omhyggelighed, undlader at udtale mig om hvad jeg
synes om en navngiven person?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-08-09 19:14

Peter Knutsen wrote:

> Kan jeg komme i klemme i forhold til injurielovningen, hvis jeg meget
> højlydt, og med stor omhyggelighed, undlader at udtale mig om hvad jeg
> synes om en navngiven person?

Jeg ved ikke rigtigt hvordan du vil løse den opgave. Det kræver ikke
megen omhu at holde kæft.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Petersen Michael

Dato : 27-08-09 22:39

Erik Olsen <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

> Jeg ved ikke rigtigt hvordan du vil løse den opgave. Det kræver ikke
> megen omhu at holde kæft.

Men rent hypotetisk, kan man sige meget..
Så længe man i hypotetiskiske vendinger udtaler sig, har man vel ikke sagt
noget rigtigt..

Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 27-08-09 22:59

Petersen Michael wrote:
> Men rent hypotetisk, kan man sige meget..
> Så længe man i hypotetiskiske vendinger udtaler sig, har man vel ikke
> sagt noget rigtigt..

Det er ligegyldigt hvor finurlige sprogkonstruktioner man pakker noget
ind i, hvis det alligevel kan opfattes som injurier.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-08-09 19:18

Erik Olsen wrote:

> Det kræver ikke megen omhu at holde kæft.

Det skal du nu ikke sige

--
Jesper Lund

Fra : Martin Bak

Dato : 23-08-09 19:30

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
> Kan jeg komme i klemme i forhold til injurielovningen, hvis jeg meget
> højlydt, og med stor omhyggelighed, undlader at udtale mig om hvad jeg
> synes om en navngiven person?

Hvis den pågældende eller andre finder anledning til at anmelde dig, for
højrøstet at gøre opmærksom på det du ikke vil sige, så vil det være op til
myndighederne at vurdere om specifikationsgraden af det du fortæller at du
afholder dig fra at sige, er i strid med omtalte lovgivning.
Jeg forstår din hensigt, tror jeg. Det er ikke nemt.
Sager om ærekrænkende udtalelser eller injurier vil altid bero på en
vurdering. Således vil man skulle vurdere hvad hensigten med det sagte
eller, omhyggeligt udpenslede ikke sagte, har været. Og hvis formålet med
den højlydte og omhyggelige afstandtagen fra udtaleleser af en bestemt
karakter om en bestemt person skal kunne opfyldes, så vil myndighederne
givetvis forstå det på samme måde, hvorfor en dom vil være indenfor
rækkevidde.
Altså enten udtaler du dig på en måde som ikke har den virkning du ønsker,
eller også er du sandsynligvis på kollissionskurs med lovgivningen.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-08-09 19:43

Martin Bak wrote:

> Altså enten udtaler du dig på en måde som ikke har den virkning du
> ønsker, eller også er du sandsynligvis på kollissionskurs med
> lovgivningen.

Peter skriver at han vil undlade at udtale sig.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 23-08-09 21:13

Erik Olsen wrote:

> Peter skriver at han vil undlade at udtale sig.

Nej. Han skriver at han højtlydt vil meddele, at han ikke vil give sin
mening til kende.

Jan

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-08-09 09:16

Jan Kronsell wrote:

> Nej. Han skriver at han højtlydt vil meddele, at han ikke vil give sin
> mening til kende.

Lær at læse.

Peter kan så passende lære at skrive da "undlade" øjensynligt ikke er
hvad han mener.

Fra : Bageren

Dato : 24-08-09 20:59

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote in news:4a91a2c0$0
$36572$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Nej. Han skriver at han højtlydt vil meddele, at han ikke vil give sin
> mening til kende.

Hvad er der i denne sætning "undlader at udtale mig om hvad jeg
synes om en navngiven person?" du ikke helt har forstået?

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 24-08-09 21:05

Bageren:

> Hvad er der i denne sætning "undlader at udtale mig om hvad jeg
> synes om en navngiven person?" du ikke helt har forstået?

Med dit citat knepperi, kunne du blive ansat hos EB straks...

Der skrives "hvis jeg meget højlydt, og med stor omhyggelighed,
undlader at udtale mig om hvad jeg synes om en navngiven person?"

Så kom igen Pinocchio

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : Bageren

Dato : 24-08-09 21:31

Brian Vestergaard <mail2brianvestergaard@gmail.com> wrote in

> [...]
>
> Der skrives "hvis jeg meget højlydt, og med stor omhyggelighed,
> undlader at udtale mig om hvad jeg synes om en navngiven person?"

Gider du ikke give et eksempel på, hvordan man "højlydt undlader at sige
noget"

Fra : Martin Bak

Dato : 24-08-09 21:43

"Bageren" <brødetsk@lud> skrev i en meddelelse
> Brian Vestergaard <mail2brianvestergaard@gmail.com> wrote in

> Gider du ikke give et eksempel på, hvordan man "højlydt undlader at sige
> noget"

Du kan da ikke være i tvivl om hvad meningen er?
Ellers skal jeg da gerne, idet jeg omhyggeligt og højlydt undlader at kalde
dig for ignorant og en langsomtopfattende skidespræller, forklare dig, at
netop ved at udpensle hvad man ikke kalder folk, gør man netop det.
Ovenstående er naturligvis bare for at eksemplificere

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Bageren

Dato : 24-08-09 22:01

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in

> Ellers skal jeg da gerne, idet jeg omhyggeligt og højlydt undlader at
> kalde dig for ignorant

Måske du skulle slå ordet "undlader" op, bare så du ikke kvajer dig
yderligere.

Fra : Martin Bak

Dato : 24-08-09 22:08

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in

> Måske du skulle slå ordet "undlader" op, bare så du ikke kvajer dig
> yderligere.

Du godeste. Du forstår det virkelig ikke...

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Bageren

Dato : 24-08-09 22:16

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in news:4a930133$0$305
$14726298@news.sunsite.dk:

> "Bageren" <brødetsk@lud> skrev i en meddelelse

> Du godeste. Du forstår det virkelig ikke...

Du kan ikke "undlade" er nøgleordet.

Hvad så hvis jeg ret voldsomt og blodigt undlader at give dig en røvfuld,
får du den så eller?

Noget du siger kan ikke gøres ugjort på forhånd.

Fra : Martin Bak

Dato : 24-08-09 22:33

> [...]
> får du den så eller?
>
> Noget du siger kan ikke gøres ugjort på forhånd.

Præcis som jeg svarede Peter. Men spørgsmålet er jo teoretisk, og nok også
lidt humoristisk ment. Derfor svarede jeg Peter i samme ånd.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 24-08-09 23:17

Følgende er skrevet af Bageren:
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in

> Måske du skulle slå ordet "undlader" op, bare så du ikke kvajer dig
> yderligere.

Suk...

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : Henrik Eriksen

Dato : 25-08-09 09:59

"Bageren" <brødetsk@lud> skrev i meddelelsen
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in

> Måske du skulle slå ordet "undlader" op, bare så du ikke kvajer dig
> yderligere.

Prøv lige at høre: Hvis du i en forsamling højt siger: "Nu skal jeg undlade
at kalde dig en idiot..."
Så siger du jo implicit at du synes personen _er_ en idiot!
Det er dét der er sagen, ikke?

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 25-08-09 11:20

Henrik Eriksen tastede følgende:
> [...]

> at kalde dig en idiot..."
> Så siger du jo implicit at du synes personen _er_ en idiot!

Så er den ged vist barberet

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : Bageren

Dato : 25-08-09 12:07

> Så er den ged vist barberet

Så vil jeg da undlade, at kalde dig nekrofil pskypat som stjæler med arme
og ben.

For det er der jo intet forkert i.

Fra : Martin Bak

Dato : 25-08-09 12:40

> Brian Vestergaard <mail2brianvestergaard@gmail.com> wrote in

> Så vil jeg da undlade, at kalde dig nekrofil pskypat som stjæler med arme
> og ben.
>
> For det er der jo intet forkert i.

Hvor har du fået den idé fra? Alle i denne tråd har netop pointeret at man
_ikke_ kan bruge den metode til at dølge mishagsytringer eller ærekrænkende
udtalelser.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Bageren

Dato : 25-08-09 12:05

"Henrik Eriksen" <henrik_erik@hotmail.com> wrote in

> [...]
> undlade at kalde dig en idiot..."
> Så siger du jo implicit at du synes personen _er_ en idiot!

Du mener du kan undgå problemer ved at starte med "Nu skal jeg
undlade"

Så kan jeg altså sagtens skrive.

Jeg vil undlade at kalde dig et pædofilt møgøre som knepper sine egne børn
og deres kæledyr?

Cool nok.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 25-08-09 17:41

Bageren tastede følgende:
> Cool nok.

Tag lige en hue på, tror du har kraftig nedkøling af toppen

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : Bageren

Dato : 25-08-09 18:20

> Bageren tastede følgende:
>
> Tag lige en hue på, tror du har kraftig nedkøling af toppen

Done

Fra : Henrik Eriksen

Dato : 28-08-09 14:32

> [...]
>
> Så kan jeg altså sagtens skrive.
>
> Jeg vil undlade at kalde dig et pædofilt møgøre som knepper sine egne børn

Nej Bager,

Jeg forstår dine indlæg som om du har den opfattelse, at trådstarteren slet
ikke ville sige noget som helst.
Jeg forsøger så at forklare, at han netop _vil_ ytre sin fornærmelse, men
med "undlader" foran, således at han kan "sige det uden at sige det".

Naturligvis mener jeg ikke selv at sådan en fremgangsmåde er i orden.

Fra : Bageren

Dato : 28-08-09 19:39

> Nej Bager,
>
> Jeg forstår dine indlæg som om du har den opfattelse, at trådstarteren
> slet ikke ville sige noget som helst.

Så har du intet forstået.

> Jeg forsøger så at forklare, at han netop _vil_ ytre sin fornærmelse,
> men med "undlader" foran, således at han kan "sige det uden at sige
> det".

Og det er noget vrøvl, har man sagt det så har man sagt det.

> Naturligvis mener jeg ikke selv at sådan en fremgangsmåde er i orden.

Nej, indeholder det injurier, så kan det ikke siges med forbehold.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 28-08-09 20:26

Bageren kom igen med en gang sludder:
> Så har du intet forstået.

Idiot... og det er ikke andet end, en konstatering

EOS og futfut

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : Bageren

Dato : 28-08-09 20:42

-------- ikke skrevet af mig.
--------

> Idiot... og det er ikke andet end, en konstatering

Ok, du er altså både Henrik Eriksen og Brian Vestergaard, det øger jo
troværdigheden en del.

Lad mig lige give dig et par tips.

Når du quoter, så gør det rigtigt, når du nu vil futte så gør det
ordentligt, alt andet virker halvhjertet

Sidst men ikke mindst, det hedder EOD, EOS er navnet på et cannon kamera.

FUT:dk.snak.mudderkastning

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 29-08-09 04:53

Bageren sendte dette crap med fra sin computer:
> Ok, du er altså både Henrik Eriksen og Brian Vestergaard, det øger jo
> troværdigheden en del.

Hvor får du den ide fra ? (Hint tjek IP og newssoftware)

> Lad mig lige give dig et par tips.

Nej tak...

> Når du quoter, så gør det rigtigt, når du nu vil futte så gør det
> ordentligt, alt andet virker halvhjertet

Du skriver intet fornuftigt så det kan kun blive som det bliver

> Sidst men ikke mindst, det hedder EOD, EOS er navnet på et cannon kamera.

Uhadada... kunne det tænkes at EOS = end of story ??

NU EOS herfra, du er sgu for tung at danse med.

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : Henrik Eriksen

Dato : 30-08-09 12:37

> Så har du intet forstået.

Det er da muligt. Specielt din kommentar til dette her forstår jeg ikke(?):

Martin Bak:

Din kommentar:

Men det er så i orden.

> Og det er noget vrøvl, har man sagt det så har man sagt det.

Ja det er. Det er der også mange der gør opmærksom på.

Fra : Henrik Eriksen

Dato : 30-08-09 12:40

....og hvorfor tror du i øvrigt at jeg er Brian Vestergaard??

Fra : Peter Knutsen

Dato : 24-08-09 23:02

Martin Bak wrote:

> [...]
> netop ved at udpensle hvad man ikke kalder folk, gør man netop det.
> Ovenstående er naturligvis bare for at eksemplificere

Nogle gange virker det muligvis bedre, hvis man venter med at gøre det
indtil efter, man er blevet beskyldt for a have begået et personangreb.
Men jo, princippet er godt nok.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Knutsen

Dato : 23-08-09 20:23

Martin Bak wrote:

> [...]
> myndighederne at vurdere om specifikationsgraden af det du fortæller at du

Ja, det går netop på om man m.h.t. injurier har lov til at læse mellem
linierne.

Konkret er mit spørgsmål affødt af et indlæg jeg skrev i <
news:dk.videnskab > for få timer siden, hvori jeg udtryke utilfredshed
med at der reelt kun var to personer der havde startet tråde i de sidste
5 døgn. Jeg tænkte efterfølgende at hvis der kom brok fra dem, så ville
jeg pointere at jeg bare har gjort en faktuel konstatering uden på nogen
måde at have udtalt mig om hvad jeg synes om dem (eventuelt kunne jeg
yderligere specificere at jeg ikke har udtalt mig hverken om deres
intellektuelle niveau eller deres kommunikative færdigheder).

For nogle dage siden faldt jeg også over en nyhed på tekst-TV, hvoraf
det fremgik at politiet kan blive inddraget hvis man udtaler sig
negativt om "perler". Vistnok en meget ung bornholmsk mand, der havde
hængt plakater op med "Perlerne ud af Danmark!", eller lignende.

Stygt er det da, at sætte sådan noget op, men han kan vel kun straffes
for det hvis det kan bevises hvad for en gruppering det er han entydigt
har henvist til med ordet "perler"?

> [...]
> vurdering. Således vil man skulle vurdere hvad hensigten med det sagte
> eller, omhyggeligt udpenslede ikke sagte, har været. Og hvis formålet med

Netop.

> [...]
> Altså enten udtaler du dig på en måde som ikke har den virkning du ønsker,
> eller også er du sandsynligvis på kollissionskurs med lovgivningen.

Okay. Egentlig føler jeg ingen speciel trang til at undlade at udtale
mig på ovenfor specifierede vis, i den konkrete sag, da de to personer
allerede er alment upopulære, og da mit indlæg i dk.videnskab primært
havde til formål at opfordre andre til at starte tråde og dermed forsøge
at genoplive videnskabeligheden, men jeg blev da nysgerrig m.h.t.
lovgivning og praksis, og jeg vil på ingen måde afsværge at bruge
omtalte metode på et andet tidspunkt i en anden sammenhæng.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Martin Bak

Dato : 23-08-09 20:58

> [...]
>
> Stygt er det da, at sætte sådan noget op, men han kan vel kun straffes
> for det hvis det kan bevises hvad for en gruppering det er han entydigt

Lige tekst-tv har jeg ikke set den nyhed på, men i andre medier. Jeg er selv
Bornholmer.
Ihukommende den opstandelse det vakte da Hanne Bech "Perlemor" Hansen selv
fortalt at det netop var det ord, "perle" hendes betjente havde brugt i
forbindelse med en opsang til en ung lømmel af anden etnisk herkomst end
dansk, så hersker der næppe her i landet nogen tvivl om, at udtrykket
herefter betyder netop "beboer i Danmark med anden etnisk herkomst end
dansk".
Såvidt jeg husker omtalen af "plakat-affæren", så havde den unge dreng vist
begået andre geni-streger, der yderligere understregede at hans motiver var
rent racistiske. Men der kan ikke herske tvivl om hvad "perle" betyder
længere.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 23-08-09 23:48

> [...]
> mig på ovenfor specifierede vis, i den konkrete sag, da de to personer
> allerede er alment upopulære, og da mit indlæg i dk.videnskab
Nåh... det er på Usenet. Så sætter du bare samtidig fut til muddergrøften,
det ophæver fuldstændig den lovgivning, tilsyneladende.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 24-08-09 00:29

Peter Knutsen:
> Konkret er mit spørgsmål affødt af et indlæg jeg skrev i

Hehe, der er ikke nogen i den gruppe du tænker på, der bare har en
snert af fornemmelse for at de evt. skulle føle sig ramt af injurier,
så giv du den bare gas

Det er nok dem a'la BW, JLY, Mogens osv. du tænker på, fra den kant er
der intet at frygte, de sider forhåbentlig alle hvor der er medicin i
stride strømme, og kun er lås på ydresiden af døren

Nå men det var vist ikke jura... sorry, det skal ikke gentage sig

PS: prøv dit killfilter i den gruppe, så bliver der ro, eller endnu
bedre "ophæv abonnement på gruppen"

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard