Skibsvrag ud for Ebeltoft
Fra : JesperÅrhus

Dato : 22-08-09 10:56

På vej fra Øer Marina til Ebeltoft sejlede vi forbi et skibsvrag, som
jeg blev lidt nysgerrig omkring. Jeg har dog søgt forgæves på nettet
og kan ikke rigtigt finde noget om det.

Er der nogle der ved hvad det er for et skib, og hvad der er sket?

Jeg har taget et billede af det :
http://img30.imageshack.us/img30/3672/img1707large.jpg

Mvh Jesper

Fra : blueocean

Dato : 22-08-09 11:17

On 22 Aug., 18:56, JesperÅrhus <elqu...@ofir.dk> wrote:
> [...]
> og kan ikke rigtigt finde noget om det.
>
> Er der nogle der ved hvad det er for et skib, og hvad der er sket?

kik på Frv.Dk her vil du kunne se alle rapporter om forlis og
rednings aktioner.

Gert

Fra : JesperÅrhus

Dato : 22-08-09 11:37

> kik på Frv.Dk  her vil du kunne se alle rapporter om forlis og
> rednings aktioner.
>
> Gert

Hej Gert

Tak for forslaget. Jeg tror dog ikke det er noget der er sket for
nyligt, da vraget også er markeret i søkortet.

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 22-08-09 23:42

On Sat, 22 Aug 2009 09:56:12 -0700 (PDT), JesperÅrhus
<elquapo@ofir.dk> wrote:

> [...]
>og kan ikke rigtigt finde noget om det.
>
>Er der nogle der ved hvad det er for et skib, og hvad der er sket?

Det var et træskib der var på slæb på vej til Fregatten Jyllands væft
da det gik på grund, for en 2-3 år siden. Bjærgningen var åbenbart
dyrere end skibets værdi, så det har bare fået lov til at blive
stående.

--
Morten

Fra : Per

Dato : 23-08-09 06:54

Morten From Søndergaard wrote:

> [...]
> da det gik på grund, for en 2-3 år siden. Bjærgningen var åbenbart
> dyrere end skibets værdi, så det har bare fået lov til at blive

Vil det sige at man bare kan smide sin skrot-båd ud på den måde ?

Bliver folk ikke tvunget til at fjerne sådanne ting for egen regning - det
undrer mig godt nok. Biler får jo fx. ikke bare lov til at ligge og flyde på
vejene. Her får ejeren en regning.

Og så er er al den snak om at man ikke må smide affald i havene !!??

mvh. Per

Fra : Ole Pagh

Dato : 23-08-09 07:35

Per har bragt dette til verden:

> Vil det sige at man bare kan smide sin skrot-båd ud på den måde ?

Tjaa... det kan man tilsyneladende godt - bare ikke vraget ligger til
gene for skibsfarten og det ikke lækker f.eks. olie eller brændstof.

Hernede i Roskilde Fjord har/havde vi 2-3 vrag der bare ligger og
forfalder mere og mere.
For nogle år siden lå der et vrag nede ved Roskilde, ikke langt fra
Vikingeskibsmuseet. Så vidt jeg erindrer var det en bådejer, der var
blevet sur på kommunen eller havnen og som hævn sænkede sit skib tæt
ved. Det lå ikke til géne, for der er ganske lavvandet i området, men
der var en del omtale og lokalsprøjten kaldte det, ganske korrekt, for
en 'øjenbæ'.

Det er nu fjernet. Jeg tror at kommunen bekostede det, for det pyntede
bestemt ikke, og alle turister til museet og nu vikingeskibshavnen
kunne ikke undgå at se det.

Lidt længere oppe i Fjorden ligger, nær Bolund, et cementbygget skib,
også langt fra hvor vi sejler, så det generer heller ikke.
Det var en eller anden fantast der ville lave noget kunstgalleri ude på
skibet, men som så ofte, gik også dette i stå, og skibet er nu så
'sammensunket' st man skal vide hvad det er for at kunne genkende det.

Endelig ligger der et vrag lidt N for Nørrejyde, som man kommer forbi
når man fra Jyllinge sejler nordpå, og det har også ligget der i mange
år. Det er en trækutter, så der er ikke ret meget tilbage af den nu.
Den har dog fået den tvivisomme ære at få sit eget mærke i søkortet,
dan den ligger lige inden for 2 m kurven.

Mon ikke de fleste andre lavvandede fjorde og bugter også har
tilsvarende vrag liggende med historier der kan minde om ovenstående.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : SørenH

Dato : 23-08-09 08:33

Ole Pagh skrev bl.a.:
> Mon ikke de fleste andre lavvandede fjorde og bugter også har
> tilsvarende vrag liggende med historier der kan minde om ovenstående.

Jo, - helt sikkert!
Vi boede i 10 år ned til det smukke Thurøbund, som både har historiske,
turistmæssige og naturmæssige kvaliteter.
Men gennem stort set alle årene var området plaget af, at rederier og
fallenter brugte bugten som losseplads for alskens rustne pramme og
udtjente vrag.
Der var intet myndigheder eller lokale kunne gøre, for søen er jo frit
område, sålænge vragene ikke er til gene for erhvervstrafikken.
Det er spøjst at hvor vi ellers bor i et gennemreguleret samfund, hvor
alle fælles/offentlige områder er underlagt bestemmelser som skal sikre
at vi alle kan nyde fællesejet, så er søen friholdt og man kan stort set
gøre hvad man vil.
Et andet aspekt som vi alle kender er de bundgarnspæle eller udlagte
garn som kan strække sig flere kilometer ud, og som ofte ligger på
steder med stor herlighedsværdi, hvor vi sejlere må sejle slalom.
Heldigvis er der da masser af vand vi kan nyde, men surt er det godtnok
indimellem.
Mvh
SØrenH
s/y Marie af Næstved

PS
Ved Svendborg-Fåborg-vejen tæt på Fåborg lå der i mange år et vrag små
100 meter fra kysten. Skibet havde revet sig løs ved Bjørnø og var
drevet ind til kysten, og ejeren havde ikke vilje eller evne til at
fjerne vraget, som vistnok blev fjernet af kommunen på skatteborgernes
regning.