Kan jeg komme i vanskeligheder?
Fra : JBJ

Dato : 22-08-09 13:34

Jeg har lavet et Image af en Ubuntu installering og vil gerne tilbyde den
til andre så de ikke skal have de samme problemer som jeg havde med at
installere Ubuntu på min gamle IBM bærbar.

Jeg vil gerne uploade dette Image til Sourceforge sådan at folk bare kan
hente det der.

Nu mener jeg ikke at jeg gør noget forkert, da Ubuntu og Sourceforge jo
kører under opensource reglen, men jeg er ikke sikker og spørger derfor
her:)

Med venlig hilsen / With kind regards

Jan Johansson

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-08-09 14:10

JBJ wrote:
> [...]
>
> Nu mener jeg ikke at jeg gør noget forkert, da Ubuntu og Sourceforge jo
> kører under opensource reglen, men jeg er ikke sikker og spørger derfor

Spørg ubuntu, de kan have software som de godt må distribuere, men
som du ikke må videre distribuere.

JonB

Fra : JBJ

Dato : 22-08-09 14:27

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i meddelelsen
JBJ wrote:
> [...]
> her:)

Spørg ubuntu, de kan have software som de godt må distribuere, men

Hej JonB, tja men det kunne jo være der var nogen herinde der sad inde med
den information:)

Fra : dufur

Dato : 22-08-09 14:48

JBJ skrev:
> [...]
> som du ikke må videre distribuere.
>

> JonB
>

> Hej JonB, tja men det kunne jo være der var nogen herinde der sad inde

Hvis du har brugt ikke åbne drivere, kan du også rende ind i problemer
med dem.

Fra : JBJ

Dato : 22-08-09 17:26

"dufur" <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis du har brugt ikke åbne drivere, kan du også rende ind i problemer
> med dem.

Hejsa, det er der ikke. Det er kun Ubuntu, og så har jeg brugt CloneZilla
til at lave Image. Begge er under GPL og OpenSource.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-08-09 18:20

"JBJ" <thunder@spoergmig.invalid> wrote in

> Hejsa, det er der ikke. Det er kun Ubuntu, og så har jeg brugt
> CloneZilla til at lave Image. Begge er under GPL og OpenSource.

Hvad er det så du vil distribuere som ikke bare er en
installationsvejledning?

Fra : JBJ

Dato : 24-08-09 12:49

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen
> "JBJ" <thunder@spoergmig.invalid> wrote in

> Hvad er det så du vil distribuere som ikke bare er en
> installationsvejledning?
>
> --
> Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
> http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Hej Henrik, jeg har en bærbar IBM ThinkPad 770Z 9549-810 som der er
installeret en ren Ubuntu 9.04 Desktop linux version på, den er sat op til
fuld skærm video og jeg har fået lyden til at fungere, dette via modificere
nogle scripts. Siden dette er en meget langtrukken sag og ikke alle kan få
det til at fungere, vil jeg tilbyde ejere af selvsamme model at de kan
downloade et Image(recovery fil) af min maskine, og så installere den på
deres egen. Det vil kunne lade sig gøre fordi alle 9549-xxx maskiner er ens
i hardware.

For ejere af den model vil det spare utroligt meget tid, samt Ubuntu vil
virke - noget der ikke er sikkert det vil hvis de bare installerer Ubuntu
fra den CD man kan downloade via nettet.

Problemerne med den CD man downloader er følgende:

Video er kun 800x600 og man kan ikke skifte til andet da grafikkortet ikke
bliver fundet korrekt og heller ikke LCD skærmen.
Der er ingen lyd da lydkortet ikke bliver fundet korrekt, men bliver
opfattet som et Crystal Audio CD46xx og ikke som det korrekte CS4239.
http://www.thinkwiki.org/wiki/Problem_with_broken_sound_on_some_ThinkPads

Jeg har fixet dette via en masse oplysninger fundet via nettet og ved at
blive ved med at prøve mig frem når det ikke virkede. Dermed har jeg nu et
Image der fungerer og det eksisterer ikke på nettet. Jeg ville så gerne
hjælpe andre og uploade det til fri download.

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-08-09 18:25

JBJ wrote:

> Hejsa, det er der ikke. Det er kun Ubuntu, og så har jeg brugt
> CloneZilla til at lave Image. Begge er under GPL og OpenSource.

Har du installeret nogle pakker som ikke er under GPL, for eksempel Adobe
flash player eller en proprietær grafikkort driver? I så fald må du ikke
distribuere et image.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-08-09 19:25

JBJ wrote:

> Hejsa, alt hvad der er installeret er hentet gennem ubuntu's servere.
> Jeg har ikke selv sat en CD/DVD/USB stick/drev i maskinen og installeret
> noget. Det er en ren Ubuntu 9.04 Desktop installering med de tilhørende
> opdateringer.

Du installerer også flash player gennem Ubuntu's servere. Dvs. du
installerer en Ubuntu pakke som dernæst downloader fra Adobe. Efter
installation er dit image ikke længere frit, og du vil krænke Adobe's
ophavsret ved at distribuere det til andre.

Samme med eksempelvis Nvidia driveren.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-08-09 18:16

JBJ wrote:

> Hej Jesper tak for svaret, det ser ud til at det er en mere omfattende
> affære så jeg glemmer det, selvom Ubuntu har sagt god for det:(

Hvad mener du med at Ubuntu har sagt god for det? Har du spurgt firmaet
bag Ubuntu?

--
Jesper Lund