|
| Trailer - placering af hjul Fra : Lars Thomsen Nielsen |
Dato : 21-08-09 21:14 |
|
Jeg lurer på at købe en trailer, men som jeg ser det kan man vælge
mellem en model hvor hjulene sidder under kassen og en hvor de sidder
ved siden af kassen. Hvad er grunden til at mange (de fleste?) trailere
har hjulene ved siden af kassen? Det må da bare gøre traileren bredere,
men kassen bliver da ikke større. Umiddelbart er jeg mest til at få
hjulene ind under kassen, men er der noget jeg har overset? Er der andre
"smarte" ting jeg skal være opmærksom på ifm. trailerkøb?
PS. Kan nogen evt. anbefale et godt sted at se på trailere i Århusområdet?
Lars
| |
Max (21-08-2009)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 21-08-09 21:24 |
|
Hej Lars
> trailere har hjulene ved siden af kassen? Det må da bare gøre
> traileren bredere, men kassen bliver da ikke større. Umiddelbart er
Er læssehøjden den samme ?
--
Mvh Max
| |
Andreas M. Hansen (21-08-2009)
| Kommentar Fra : Andreas M. Hansen |
Dato : 21-08-09 21:26 |
|
En trailer med større 13" sidemontererede hjul har lavere tyngdepunkt og
mere stabile køreegenskaber.
mvh
Andreas M. Hansen
| |
Finn Hybjerg Hansen (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Finn Hybjerg Hansen |
Dato : 25-08-09 12:49 |
|
-------- Original Message --------
Subject: Re: Trailer - placering af hjul
From: Andreas M. Hansen <nokke99@hotmail.com>
Date: 21. August 2009 22:25:42
> En trailer med større 13" sidemontererede hjul har lavere tyngdepunkt og
> mere stabile køreegenskaber.
> mvh
> Andreas M. Hansen
Det lyder logisk - men er der mærkbar forskel på stabiliteten med hjul
på siden kontra hjul under? Har nogen erfaring er med dette?
/Finn
| |
Armand (03-09-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-09-09 16:12 |
|
Finn Hybjerg Hansen skrev:
>
>
> Det lyder logisk - men er der mærkbar forskel på stabiliteten med hjul
> på siden kontra hjul under?
>
Det er lidt tørt sat op, for det drejer sig dels om sporvidden og dels
om tyngdepunktets.
Begge principper kan sagtens have samme sporvidde, men der skal uhyre
små hjul til for at et "overliggende" lad bliver ligeså lavt som ved
udvendige hjul!
Til umiddelbar sammenligning er højden af det ca. halve tons sand jeg må
køre med på min trailer (á udvendige hjul) ikke højere end svarende til
hjulenes øvre punkt - På en trailer med underliggende hjul er man pænt
over dækkenes øvre punkt allerede med den første skovlfuld!
Trailere med underliggende hjul er ofte boogie-trailere, hvilket sikkert
skyldes at de mindre dæk man bruger for at minimere ladhøjden ikke kan
bære så meget og derfor har brug for at blive doblet op :-/
Netop boogie-trailere er populære fordi de er enkle at parkere uden at
skulle rode med et næsehjul; men rammen er som på alle trailere placeret
under ladet, hvilket ender med en ofte meget højt placeret trækhandske
der ikke matcher menigmands anhængertræk - Prøv selv at checke de
boogietrailere der krydser din vej, om ikke de i grunden kun kører på
forreste hjul!
--
Armand.
| |
Niels P Sønderskov (21-08-2009)
| Kommentar Fra : Niels P Sønderskov |
Dato : 21-08-09 22:04 |
|
Lars Thomsen Nielsen lars@flexcom.dk skrev 21.08.2009 22:14:17 i
<4a8f001a$0$305$14726298@news.sunsite.dk> bl.a.:
>Jeg lurer på at købe en trailer, men som jeg ser det kan man vælge mellem
>en model hvor hjulene sidder under kassen og en hvor de sidder ved siden
>af kassen. Hvad er grunden til at mange (de fleste?) trailere har hjulene
>ved siden af kassen? Det må da bare gøre traileren bredere, men kassen
>bliver da ikke større. Umiddelbart er jeg mest til at få hjulene ind under
>kassen, men er der noget jeg har overset? Er der andre "smarte" ting jeg
>skal være opmærksom på ifm. trailerkøb?
For det første synes jeg ikke det kan betale sig at købe en trailer når
man kan leje en for 150 kr i fire timer. Så kan man også få den man har
brug for til jobbet.
For det andet giver hjulene under ladet højere læssehøjde.
For det tredje kan det smallere lad jo let kompenseres i længden, hvilket
passer meget godt med den firehjulede 1200 kg type jeg for det meste lejer.
For det fjerde slipper man for at have sådan en dims til at fylde op.
--
Niels
| |
Christian B. Andrese~ (23-08-2009)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 23-08-09 11:31 |
|
On 21 Aug., 23:04, Niels P Sønderskov <npson...@gmail.com> wrote:
> For det første synes jeg ikke det kan betale sig at købe en trailer når
> man kan leje en for 150 kr i fire timer. Så kan man også få den man har
> brug for til jobbet.
Hvis jeg skulle have lejet trailer hver gang jeg har brugt vores vil
det nok have kostet mindst 10.000 kr nu.
Hvis jeg så skal bruge en der er lidt større lejer jeg den og skal jeg
bruge en meget stor (6 m) så kan jeg låne en gratis.
--
Christian
| |
Max (23-08-2009)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 23-08-09 18:59 |
|
Hej Christian
> Hvis jeg så skal bruge en der er lidt større lejer jeg den og skal jeg
> bruge en meget stor (6 m) så kan jeg låne en gratis.
Ja, trailere er noget naboerne køber og vi andre bruger :)
--
Mvh Max
| |
Mads Lie Jensen (23-08-2009)
| Kommentar Fra : Mads Lie Jensen |
Dato : 23-08-09 20:26 |
|
On Sun, 23 Aug 2009 10:31:21 -0700 (PDT), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:
>Hvis jeg skulle have lejet trailer hver gang jeg har brugt vores vil
>det nok have kostet mindst 10.000 kr nu.
Er det så regnet ud i "ren" trailerleje eller er det incl. kørsel for at
hente leje-traileren?
Hvis jeg skulle leje en trailer, så skal der køres i hvert fald 10 km
for at hente den, den skal hentes i normale åbningstider, hvor jeg er på
arbejde - det ville aldrig fungere for mig.
Til gengæld kører man meget med sin trailer når man først har købt en.
Jeg kender i hvert fald ingen som har købt en trailer og så ikke kører
med den relativt ofte.
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/
| |
Niels P Sønderskov (23-08-2009)
| Kommentar Fra : Niels P Sønderskov |
Dato : 23-08-09 22:27 |
|
Christian B. Andresen trav@tiscali.dk skrev 23.08.2009 19:31:21 i
<a527ac01-4531-46c4-9f47-29a4cfe3a6b8@a26g2000yqn.googlegroups.com> bl.a.:
>Hvis jeg skulle have lejet trailer hver gang jeg har brugt vores vil
>det nok have kostet mindst 10.000 kr nu.
Der er selvfølgelig nogle som producerer rigig meget affald i haven!-) I
øvrigt koster en ordentlig trailer vel også 10.000 kr.
--
Niels
| |
Erik Ginnerskov (23-08-2009)
| Kommentar Fra : Erik Ginnerskov |
Dato : 23-08-09 23:22 |
|
Niels P Sønderskov wrote:
> Der er selvfølgelig nogle som producerer rigig meget affald i
> haven!-) I øvrigt koster en ordentlig trailer vel også 10.000 kr.
Definer "ordentlig trailer".
Min dyt må trække 400 kg., hvis traileren ikke har påløbsbremse. Min
Brenderup til 4500 kr. har påtrykt totalvægt på 500 kg. Hvorfor skulle jeg
så betale mere end det dobbelte?
--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://html-faq.dk
| |
Niels P Sønderskov (24-08-2009)
| Kommentar Fra : Niels P Sønderskov |
Dato : 24-08-09 00:10 |
|
Erik Ginnerskov erik.ginnerskov@live.dk skrev 24.08.2009 00:22:13 i
<4a91c114$0$305$14726298@news.sunsite.dk> bl.a.:
>Niels P Sønderskov wrote:
>
>>Der er selvfølgelig nogle som producerer rigig meget affald i
>>haven!-) I øvrigt koster en ordentlig trailer vel også 10.000 kr.
>
>Definer "ordentlig trailer".
>
>Min dyt må trække 400 kg., hvis traileren ikke har påløbsbremse. Min
>Brenderup til 4500 kr. har påtrykt totalvægt på 500 kg. Hvorfor skulle jeg
>så betale mere end det dobbelte?
Jeg lejer som regel sådan en firehjulet sag med totalvægt 1200 kg, og jeg
mener den koster fra 10k. Hvis du kun må køre med 400 kg går det nok med
en lille billig.
--
Niels
| |
Erik Ginnerskov (24-08-2009)
| Kommentar Fra : Erik Ginnerskov |
Dato : 24-08-09 14:47 |
|
Niels P Sønderskov wrote:
> Jeg lejer som regel sådan en firehjulet sag med totalvægt 1200 kg, og
> jeg mener den koster fra 10k.
Hvad er så den trailers egenvægt?
> Hvis du kun må køre med 400 kg går det
> nok med en lille billig.
Bilen er stor nok til mit brug - frem og tilbage mellem hjem og arbejde
(Middelfart-Odense). Den er såmænd også tilpas komfortabel til en tur tværs
over landet fra Lillebælt til Øresund. Bilens egenvægt sætter så grænsen
for, hvad jeg må have på krogen:
400 kg. uden bremse
900 kg. med bremse
--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://html-faq.dk
| |
Niels P Sønderskov (24-08-2009)
| Kommentar Fra : Niels P Sønderskov |
Dato : 24-08-09 21:58 |
|
Erik Ginnerskov erik.ginnerskov@live.dk skrev 24.08.2009 15:47:16 i
<4a9299e1$0$307$14726298@news.sunsite.dk> bl.a.:
>Niels P Sønderskov wrote:
>
>>Jeg lejer som regel sådan en firehjulet sag med totalvægt 1200 kg, og
>>jeg mener den koster fra 10k.
>
>Hvad er så den trailers egenvægt?
Jeg tjekker kun totalvægten, og har somme tider været i tvivl når jeg
kører med én hest i en 1600 kg trailer til to heste, men jeg tror de vejer
omkring 250 - 300 kg.
Hvis jeg skulle købe en ville jeg da også vælge en mindre og billigere,
men det er for sjældent jeg har brug for en.
--
Niels
| |
Erik Ginnerskov (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Erik Ginnerskov |
Dato : 25-08-09 21:35 |
|
Niels P Sønderskov wrote:
> Jeg tjekker kun totalvægten, og har somme tider været i tvivl når jeg
> kører med én hest i en 1600 kg trailer til to heste, men jeg tror de
> vejer omkring 250 - 300 kg.
Trailerens påtrykte (godkendte) totalvægt er kun interessant, hvis traileren
kobles til en bil, der er godkendt til at trække dette eller mere.
Ellers (hvis bilen kun må trække mindre) er det faktisk totalvægt = egenvægt
+ øjeblikkelig nyttelast.
--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://html-faq.dk
| |
Niels P Sønderskov (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Niels P Sønderskov |
Dato : 25-08-09 23:36 |
|
Erik Ginnerskov erik.ginnerskov@live.dk skrev 25.08.2009 22:34:36 i
<4a944ad9$0$295$14726298@news.sunsite.dk> bl.a.:
>Niels P Sønderskov wrote:
>
>>Jeg tjekker kun totalvægten, og har somme tider været i tvivl når jeg
>>kører med én hest i en 1600 kg trailer til to heste, men jeg tror de
>>vejer omkring 250 - 300 kg.
>
>Trailerens påtrykte (godkendte) totalvægt er kun interessant, hvis
>traileren kobles til en bil, der er godkendt til at trække dette eller
>mere.
>
>Ellers (hvis bilen kun må trække mindre) er det faktisk totalvægt =
>egenvægt + øjeblikkelig nyttelast.
Eller hvis man hælder mere på den end den er godkendt til.
--
Niels
| |
Christian B. Andrese~ (24-08-2009)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 24-08-09 00:22 |
|
On 23 Aug., 21:25, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:
> On Sun, 23 Aug 2009 10:31:21 -0700 (PDT), "Christian B. Andresen"
>
> <t...@tiscali.dk> wrote:
> >Hvis jeg skulle have lejet trailer hver gang jeg har brugt vores vil
> >det nok have kostet mindst 10.000 kr nu.
>
> Er det så regnet ud i "ren" trailerleje eller er det incl. kørsel for at
> hente leje-traileren?
Ren trailerleje. Skulle jeg have været ud og køre efter den ville det
se endnu værre ud.
Og fordelen ved at have den selv er at man kan gå og fylde den op
gennem ugen (og dagen før man skal på genbrugsstationen skal man tømme
den for at hente et eller andet, red.) og så er den klar til at køre
afsted med lørdag eller søndag morgen.
> Til gengæld kører man meget med sin trailer når man først har købt en.
> Jeg kender i hvert fald ingen som har købt en trailer og så ikke kører
> med den relativt ofte.
Korrekt, den skaber ekstra behov og muligheder.
--
Christian
| |
Christian B. Andrese~ (24-08-2009)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 24-08-09 00:24 |
|
On 23 Aug., 23:27, Niels P Sønderskov <npson...@gmail.com> wrote:
> Christian B. Andresen t...@tiscali.dk skrev 23.08.2009 19:31:21 i
> <a527ac01-4531-46c4-9f47-29a4cfe3a...@a26g2000yqn.googlegroups.com> bl.a.:
>
> >Hvis jeg skulle have lejet trailer hver gang jeg har brugt vores vil
> >det nok have kostet mindst 10.000 kr nu.
>
> Der er selvfølgelig nogle som producerer rigig meget affald i haven!-) I
Eller bo på en landejendom
> øvrigt koster en ordentlig trailer vel også 10.000 kr.
Ikke en i std. mål, en Brederrup 1205S koster under 5.000, og den er
stor nok til langt det meste.
Oftest er det alligevel vægten som afgører det.
--
Christian
| |
S.B. (25-08-2009)
| Kommentar Fra : S.B. |
Dato : 25-08-09 22:59 |
|
"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:03758a78-47ac-47e8-bcf9-a3023555d3fb@18g2000yqa.googlegroups.com...
On 23 Aug., 23:27, Niels P Sønderskov <npson...@gmail.com> wrote:
> Christian B. Andresen t...@tiscali.dk skrev 23.08.2009 19:31:21 i
> <a527ac01-4531-46c4-9f47-29a4cfe3a...@a26g2000yqn.googlegroups.com> bl.a.:
>
> >Hvis jeg skulle have lejet trailer hver gang jeg har brugt vores vil
> >det nok have kostet mindst 10.000 kr nu.
>
> Der er selvfølgelig nogle som producerer rigig meget affald i haven!-) I
Eller bo på en landejendom
> øvrigt koster en ordentlig trailer vel også 10.000 kr.
Ikke en i std. mål, en Brederrup 1205S koster under 5.000, og den er
stor nok til langt det meste.
Oftest er det alligevel vægten som afgører det.
--
Christian
Står du og skulle vælge mellem 2 størrelser, så tag den største, har endnu
ikke hørt om nogen der ønskede sig en mindre trailer
Søren
| |
N/A (03-09-2009)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 03-09-09 16:28 |
|
| |
Christian B. Andrese~ (24-08-2009)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 24-08-09 00:27 |
|
On 24 Aug., 01:09, Niels P Sønderskov <npson...@gmail.com> wrote:
> Erik Ginnerskov erik.ginners...@live.dk skrev 24.08.2009 00:22:13 i
> <4a91c114$0$305$14726...@news.sunsite.dk> bl.a.:
>
> >Niels P Sønderskov wrote:
>
> >>Der er selvfølgelig nogle som producerer rigig meget affald i
> >>haven!-) I øvrigt koster en ordentlig trailer vel også 10.000 kr.
>
> >Definer "ordentlig trailer".
>
> >Min dyt må trække 400 kg., hvis traileren ikke har påløbsbremse. Min
> >Brenderup til 4500 kr. har påtrykt totalvægt på 500 kg. Hvorfor skulle jeg
> >så betale mere end det dobbelte?
>
> Jeg lejer som regel sådan en firehjulet sag med totalvægt 1200 kg, og jeg
> mener den koster fra 10k. Hvis du kun må køre med 400 kg går det nok med
> en lille billig.
Sådan en overvejede jeg også, men tænke at så må jeg bruge de 5000 kr
1205S er billigere på at leje en større de gange det har været
nødvendigt.
Det har ikke været tilfældet endnu, og det er 4 år siden.
2 gange har jeg haft brug for en større, den ene gang til at køre
hestene i, så der var den du nævnte alligevel ikke bedre og anden
gang var til at hente nogle pallereoler på 5,5 m, så der lånte jeg den
6 m trailer jeg tidligere nævnte.
Så det 5000 kr er stadig sparet.
--
Christian
| |
Christian B. Andrese~ (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 25-08-09 00:29 |
|
On 24 Aug., 22:57, Niels P Sønderskov <npson...@gmail.com> wrote:
> Erik Ginnerskov erik.ginners...@live.dk skrev 24.08.2009 15:47:16 i
> <4a9299e1$0$307$14726...@news.sunsite.dk> bl.a.:
>
> >Niels P Sønderskov wrote:
>
> >>Jeg lejer som regel sådan en firehjulet sag med totalvægt 1200 kg, og
> >>jeg mener den koster fra 10k.
>
> >Hvad er så den trailers egenvægt?
>
> Jeg tjekker kun totalvægten, og har somme tider været i tvivl når jeg
> kører med én hest i en 1600 kg trailer til to heste, men jeg tror de vejer
> omkring 250 - 300 kg.
En større pony ja.
En traver eller nordbagger er nok snarere 400 kg.
Dansk Varmblod nok mere 500 kg.
--
Christian
| |
Niels P Sønderskov (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Niels P Sønderskov |
Dato : 25-08-09 10:08 |
|
Christian B. Andresen trav@tiscali.dk skrev 25.08.2009 08:28:47 i
<ec7e4345-f89f-4997-ab69-0f5af1ed5089@c34g2000yqi.googlegroups.com> bl.a.:
>On 24 Aug., 22:57, Niels P Sønderskov <npson...@gmail.com> wrote:
>>Erik Ginnerskov erik.ginners...@live.dk skrev 24.08.2009 15:47:16 i
>><4a9299e1$0$307$14726...@news.sunsite.dk> bl.a.:
>>
>>>Niels P Sønderskov wrote:
>>
>>>>Jeg lejer som regel sådan en firehjulet sag med totalvægt 1200 kg, og
>>>>jeg mener den koster fra 10k.
>>
>>>Hvad er så den trailers egenvægt?
>>
>>Jeg tjekker kun totalvægten, og har somme tider været i tvivl når jeg
>>kører med én hest i en 1600 kg trailer til to heste, men jeg tror de vejer
>>omkring 250 - 300 kg.
>
>En større pony ja.
>En traver eller nordbagger er nok snarere 400 kg.
>Dansk Varmblod nok mere 500 kg.
Jo, jo, det var svar på spørgsmålet om trailerens vægt!-)
--
Niels
| |
Christian B. Andrese~ (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 25-08-09 03:12 |
|
On 25 Aug., 11:07, Niels P Sønderskov <npson...@gmail.com> wrote:
> Christian B. Andresen t...@tiscali.dk skrev 25.08.2009 08:28:47 i
> <ec7e4345-f89f-4997-ab69-0f5af1ed5...@c34g2000yqi.googlegroups.com> bl.a.:
>
>
>
>
>
> >On 24 Aug., 22:57, Niels P Sønderskov <npson...@gmail.com> wrote:
> >>Erik Ginnerskov erik.ginners...@live.dk skrev 24.08.2009 15:47:16 i
> >><4a9299e1$0$307$14726...@news.sunsite.dk> bl.a.:
>
> >>>Niels P Sønderskov wrote:
>
> >>>>Jeg lejer som regel sådan en firehjulet sag med totalvægt 1200 kg, og
> >>>>jeg mener den koster fra 10k.
>
> >>>Hvad er så den trailers egenvægt?
>
> >>Jeg tjekker kun totalvægten, og har somme tider været i tvivl når jeg
> >>kører med én hest i en 1600 kg trailer til to heste, men jeg tror de vejer
> >>omkring 250 - 300 kg.
>
> >En større pony ja.
> >En traver eller nordbagger er nok snarere 400 kg.
> >Dansk Varmblod nok mere 500 kg.
>
> Jo, jo, det var svar på spørgsmålet om trailerens vægt!-)
OK
--
Christian
| |
Christian B. Andrese~ (26-08-2009)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 26-08-09 00:31 |
|
On 25 Aug., 23:58, "S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> wrote:
> "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> skrev i en meddelelsenews:03758a78-47ac-47e8-bcf9-a3023555d3fb@18g2000yqa.googlegroups.com...
> On 23 Aug., 23:27, Niels P Sønderskov <npson...@gmail.com> wrote:
>
> > Christian B. Andresen t...@tiscali.dk skrev 23.08.2009 19:31:21 i
> > <a527ac01-4531-46c4-9f47-29a4cfe3a...@a26g2000yqn.googlegroups.com> bl.a.:
>
> > >Hvis jeg skulle have lejet trailer hver gang jeg har brugt vores vil
> > >det nok have kostet mindst 10.000 kr nu.
>
> > Der er selvfølgelig nogle som producerer rigig meget affald i haven!-) I
>
> Eller bo på en landejendom
>
> > øvrigt koster en ordentlig trailer vel også 10.000 kr.
>
> Ikke en i std. mål, en Brederrup 1205S koster under 5.000, og den er
> stor nok til langt det meste.
> Oftest er det alligevel vægten som afgører det.
>
> --
> Christian
>
> Står du og skulle vælge mellem 2 størrelser, så tag den største, har endnu
> ikke hørt om nogen der ønskede sig en mindre trailer
Det er rigtigt nok, men da prisen ændrer sig ret dramatisk når man
kommer over std. 500/550 kgs trailere + de koster vægt afgift hvert år
skal behovet jo være der jævnligt.
Og man kan (må) alligevel ikke hente fx. mere sand, sten eller lign på
en større trailer, der kan rigeligt være max mængde på en mindre
trailer.
Og de gange jeg har skullet have mange plader, om det var gips, plader
til hesteboksene eller lign. har Stark leveret dem.
--
Christian
| |
Anders Majland (26-08-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 26-08-09 09:40 |
|
> Det er rigtigt nok, men da prisen ændrer sig ret dramatisk når man
> kommer over std. 500/550 kgs trailere + de koster vægt afgift hvert år
> skal behovet jo være der jævnligt.
> Og man kan (må) alligevel ikke hente fx. mere sand, sten eller lign på
> en større trailer, der kan rigeligt være max mængde på en mindre
> trailer.
Det afhænger da helt af om ens bil må trække det..
På en 500kgs hobby trailer eaf normal størrelse må man typisk laste
325-350kg (nogle af de helt små vejer mindre og kan tage 400kg)
Der er ikke mange skovlfulde sand i 350gk...
For lige at tage nogle tilfældige - Stema fra harald nyborg
De første to er samme traler
Totalvægt 750 kg
Nyttelast 600 kg
Totalvægt 500 kg
Nyttelast 350 kg
Den sidste er bare nedvejet.
Der går det en stor forskel på nytteværdien at man næsten kan have dobbelt
så meget med mod betaling af vægtafgift ...
De har så også en buggy
Totalvægt: 750 kg.
Nyttelast: 500 kg.
der er tungere
Men går man så op i en trailer med totalvægt på 1200 eller 1400kg begynder
man for alvor at kunne få lidt læs med ...
Men der er stadig langt til at hvad der kan være i en lastbil - vi fik
leveret 15-20m3 muldjord og det vil jeg slet ikke regne på hvad hvor mange
ture og hvor meget brændstof det ville have taget at hente det selv ...
| |
Armand (03-09-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-09-09 16:22 |
|
Anders Majland skrev:
>>
>
> Men der er stadig langt til at hvad der kan være i en lastbil - vi fik
> leveret 15-20m3 muldjord og det vil jeg slet ikke regne på hvad hvor
> mange ture og hvor meget brændstof det ville have taget at hente det
> selv ...
Hæ! jeg fik tilbudt de gamle SF-sten fra en kollega's indkørsel hvis jeg
hjalp med at pille dem op.
Dejligt med en stor trailer, tænkte jeg, men kom på andre tanker da jeg
så de 13 paller med gamle sten 15 km fra residensen hvilket nok ville
betyde ca. 30 ture/450kms kørsel og i grunden også to ekstra
håndteringer (á læsse på og af) for hver enkelt sten.
Jo, dén vognmand var billigt købt!
--
Armand.
| |
N/A (03-09-2009)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 03-09-09 16:28 |
|
| |
Christian B. Andrese~ (26-08-2009)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 26-08-09 05:09 |
|
On 26 Aug., 10:40, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> Men går man så op i en trailer med totalvægt på 1200 eller 1400kg begynder
> man for alvor at kunne få lidt læs med ...
Ja, men så har man også betalt en del for traileren, og det er ikke
ret tit man har brug for så stor en trailer.
Og det er bestemt ikke alle biler som må krøe med sådanne trailere.
> Men der er stadig langt til at hvad der kan være i en lastbil - vi fik
> leveret 15-20m3 muldjord og det vil jeg slet ikke regne på hvad hvor mange
> ture og hvor meget brændstof det ville have taget at hente det selv ...
Men mine kontakter til landmænd, maskinstationer og vognmænd ville jeg
aldrig hente sand/grus selv hvis jeg skal have mere end en eller 2
trailerfulde. De kan have mere i skovlen på deres gummiged
--
Christian
| |
S.B. (26-08-2009)
| Kommentar Fra : S.B. |
Dato : 26-08-09 21:50 |
|
"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:2aa35902-eaa1-4cce-8ef2-90a96bd8caa6@c2g2000yqi.googlegroups.com...
On 26 Aug., 10:40, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> Men går man så op i en trailer med totalvægt på 1200 eller 1400kg begynder
> man for alvor at kunne få lidt læs med ...
Ja, men så har man også betalt en del for traileren, og det er ikke
ret tit man har brug for så stor en trailer.
Og det er bestemt ikke alle biler som må krøe med sådanne trailere.
> Men der er stadig langt til at hvad der kan være i en lastbil - vi fik
> leveret 15-20m3 muldjord og det vil jeg slet ikke regne på hvad hvor mange
> ture og hvor meget brændstof det ville have taget at hente det selv ...
Men mine kontakter til landmænd, maskinstationer og vognmænd ville jeg
aldrig hente sand/grus selv hvis jeg skal have mere end en eller 2
trailerfulde. De kan have mere i skovlen på deres gummiged
--
Christian
Har engang haft en trailer der lige netop var for lille til at der kunne
ligge en standard størrelse træplade i den
Meget træls, for at sige det på jysk
Vil anbefale at man får en med et ladmål på ikke mindre end 250 x 150 cm
men selvf. skal man bare på lossen 1 gang pr. md. med 2 -3 sække haveaffald,
er det også lidt overkill
Søren
| |
Armand (03-09-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-09-09 16:25 |
|
S.B. skrev:
>
>
> Har engang haft en trailer der lige netop var for lille til at der kunne
> ligge en standard størrelse træplade i den
> Meget træls, for at sige det på jysk
> Vil anbefale at man får en med et ladmål på ikke mindre end 250 x 150 cm...
>
>
Min trailers lad er tilsyneladende bygget efter fuld plademål (á 122 X
244 cm)!
--
Armand.
| |
Armand (03-09-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-09-09 16:28 |
|
Christian B. Andresen skrev:
> On 26 Aug., 10:40, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
> wrote:
>> Men går man så op i en trailer med totalvægt på 1200 eller 1400kg begynder
>> man for alvor at kunne få lidt læs med ...
>
> ....Og det er bestemt ikke alle biler som må køre med sådanne trailere.
>
Jo da!
Du finder næppe nogen trailer med bremse hvis egenvægt overstiger de
mindst 800 kg en bil vejer (og derfor må slæbe).
At man så ikke vil kunne udnytte særligt meget af trailerens(!)
nyttelast er en anden ting!
--
Armand.
| |
Christian B. Andrese~ (27-08-2009)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 27-08-09 00:48 |
|
> Har engang haft en trailer der lige netop var for lille til at der kunne
> ligge en standard størrelse træplade i den
> Meget træls, for at sige det på jysk
Betyder intet. man piller bagklappen af og så kan de ligge på skrå op
ad den ene side.
Sådan har jeg hentet gipsplader, træplader og andre plader.
Så kan lægter etc. ligge inden under og presseningen kan stadig komme
på.
--
Christian
| |
N/A (03-09-2009)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 03-09-09 16:28 |
|
| |
N/A (03-09-2009)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 03-09-09 16:28 |
|
| |
Johannes Jørgensen (22-08-2009)
| Kommentar Fra : Johannes Jørgensen |
Dato : 22-08-09 07:23 |
|
"Lars Thomsen Nielsen" <lars@flexcom.dk> wrote in message
news:4a8f001a$0$305$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg lurer på at købe en trailer, men som jeg ser det kan man vælge mellem
> en model hvor hjulene sidder under kassen og en hvor de sidder ved siden
> af kassen. Hvad er grunden til at mange (de fleste?) trailere har hjulene
> ved siden af kassen? Det må da bare gøre traileren bredere, men kassen
> bliver da ikke større. Umiddelbart er jeg mest til at få hjulene ind under
> kassen, men er der noget jeg har overset? Er der andre "smarte" ting jeg
> skal være opmærksom på ifm. trailerkøb?
>
> PS. Kan nogen evt. anbefale et godt sted at se på trailere i Århusområdet?
>
> Lars
Trailer med hjul ved siden, har støre hjul, og det gør at den ligger mere
stabil på vejen.
JJ
| |
Ukendt (23-08-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-08-09 20:47 |
|
> Jeg lurer på at købe en trailer, men som jeg ser det kan man vælge mellem
> en model hvor hjulene sidder under kassen og en hvor de sidder ved siden
> af kassen. Hvad er grunden til at mange (de fleste?) trailere har hjulene
> ved siden af kassen? Det må da bare gøre traileren bredere, men kassen
> bliver da ikke større. Umiddelbart er jeg mest til at få hjulene ind under
> kassen, men er der noget jeg har overset? Er der andre "smarte" ting jeg
> skal være opmærksom på ifm. trailerkøb?
Smag og behag, jeg stod i samme situation sidst jeg skulle vælge. Jeg endte
med en med hjul under.
Fordele :
Sider kan ligges ned
Ikke bredere end bilen, dvs nem at bakke med
Høj, dvs god at stå ved når man skal læse, eller arbejde ved
Ulemper:
Mere ustabil, da vægten er højere, og da den er smallere.
I mit tilfælde lidt dyere
Jeg bor også tæt på århus, men valgte at køre til nordjylland (jeg vidste
præcis hvad jeg ville ha, og deroppe var fandt jeg den billigste)
Du kan evt tjekke kongeå trailer center. Ligger ned ved trekantsområdet.
De har et stort udvalg, så det er et godt sted at få et billede af hvad du
vil ha. Vær dog forberedt på at møde nogle temmelige aggressive sælgere
| |
Christian B. Andrese~ (24-08-2009)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 24-08-09 00:28 |
|
On 23 Aug., 21:46, <tp> wrote:
> > Jeg lurer på at købe en trailer, men som jeg ser det kan man vælge mellem
> > en model hvor hjulene sidder under kassen og en hvor de sidder ved siden
> > af kassen. Hvad er grunden til at mange (de fleste?) trailere har hjulene
> > ved siden af kassen? Det må da bare gøre traileren bredere, men kassen
> > bliver da ikke større. Umiddelbart er jeg mest til at få hjulene ind under
> > kassen, men er der noget jeg har overset? Er der andre "smarte" ting jeg
> > skal være opmærksom på ifm. trailerkøb?
>
> Smag og behag, jeg stod i samme situation sidst jeg skulle vælge. Jeg endte
> med en med hjul under.
> Fordele :
> Sider kan ligges ned
Det er det eneste jeg savner.
> Ikke bredere end bilen, dvs nem at bakke med
Jeg vil mene det er omvent, jo større jo nemmere.
--
Christian
| |
Armand (03-09-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-09-09 15:45 |
|
Christian B. Andresen skrev:
> On 23 Aug., 21:46, <tp> wrote:
>>>
>
>> Ikke bredere end bilen, dvs nem at bakke med
>
> Jeg vil mene det er omvent, jo større jo nemmere.
>
Jo længere(!), desto lettere!
Men det er en ubetinget fordel at kunne se den i spejlene når man kører
(=også bakker) ligeud!
--
Armand.
(Med en 950kgs Brednderup købt brugt i starten af 90'erne og som står
for sin anden (af mig ilagte) bund nu)
| |
Johannes Jørgensen (24-08-2009)
| Kommentar Fra : Johannes Jørgensen |
Dato : 24-08-09 14:37 |
|
> Ikke bredere end bilen, dvs nem at bakke med
Det er nu nemmer at bakke med en trailer, som er breder end bilen, for den
kan man se i side spejlene.
JJ
| |
Christian B. Andrese~ (28-08-2009)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 28-08-09 06:50 |
|
On 28 Aug., 14:00, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:
> > Jeg vil mene det er omvent, jo større jo nemmere.
>
> Det _er_ omvendt. Jo større påhæng jo nemmere at bakke med.
ja
--
Christian
| |
S.B. (23-08-2009)
| Kommentar Fra : S.B. |
Dato : 23-08-09 21:34 |
|
"Lars Thomsen Nielsen" <lars@flexcom.dk> skrev i en meddelelse
news:4a8f001a$0$305$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg lurer på at købe en trailer, men som jeg ser det kan man vælge mellem
> en model hvor hjulene sidder under kassen og en hvor de sidder ved siden
> af kassen. Hvad er grunden til at mange (de fleste?) trailere har hjulene
> ved siden af kassen? Det må da bare gøre traileren bredere, men kassen
> bliver da ikke større. Umiddelbart er jeg mest til at få hjulene ind under
> kassen, men er der noget jeg har overset? Er der andre "smarte" ting jeg
> skal være opmærksom på ifm. trailerkøb?
>
> PS. Kan nogen evt. anbefale et godt sted at se på trailere i Århusområdet?
>
> Lars
en med 13" hjul er ikke så hårdt belastet som dem med enten 8 eller 10"
prøv at regne omkredsen ud, så vil du se at et lille 8" altså snurre rigtig
mange gange rundt med 80 km/t i forhold til 13"
(diameter x 3,14)
slider mere på lejer og dæk med små hjul
Søren
| |
Anders Majland (24-08-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 24-08-09 10:33 |
|
> en med 13" hjul er ikke så hårdt belastet som dem med enten 8 eller 10"
> prøv at regne omkredsen ud, så vil du se at et lille 8" altså snurre
> rigtig mange gange rundt med 80 km/t i forhold til 13"
> (diameter x 3,14)
>
> slider mere på lejer og dæk med små hjul
Men der skal godt nok køres mange km før man når at slide dem op inden de
alligevel bør skiftes pga alderdom ....
| |
Christian B. Andrese~ (24-08-2009)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 24-08-09 05:07 |
|
On 24 Aug., 11:32, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> > en med 13" hjul er ikke så hårdt belastet som dem med enten 8 eller 10"
> > prøv at regne omkredsen ud, så vil du se at et lille 8" altså snurre
> > rigtig mange gange rundt med 80 km/t i forhold til 13"
> > (diameter x 3,14)
>
> > slider mere på lejer og dæk med små hjul
>
> Men der skal godt nok køres mange km før man når at slide dem op inden de
> alligevel bør skiftes pga alderdom ....
I hvert fald dækkene.
Lejerne kan vel ødelægges ved for høj belastning.
--
Christian
| |
Johannes Jørgensen (24-08-2009)
| Kommentar Fra : Johannes Jørgensen |
Dato : 24-08-09 14:39 |
|
>Lejerne kan vel ødelægges ved for høj belastning.
eller pga, at den med små hjul, hopper og danser meget mere.
JJ
| |
Martin [6000] (28-08-2009)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 28-08-09 13:01 |
|
> Jeg vil mene det er omvent, jo større jo nemmere.
Det _er_ omvendt. Jo større påhæng jo nemmere at bakke med.
| |
Lars Thomsen Nielsen (31-08-2009)
| Kommentar Fra : Lars Thomsen Nielsen |
Dato : 31-08-09 18:17 |
|
> Jeg lurer på at købe en trailer, men som jeg ser det kan man vælge mellem
> en model hvor hjulene sidder under kassen og en hvor de sidder ved siden
> af kassen.
Tak for de mange gode råd. Jeg er nu næsten sikker på at jeg vil have en
hobby trailer med hjulene under kassen, da jeg har en smal passage på min
grund.
Selvom det muligvis ikke er "tilladt" på denne NG, så prøver jeg alligevel
at spørge lidt til hvilket trailermærke jeg skal gå efter. De to mest kendte
(danske?) er vel Brenderup og Variant. Er de nogenlunde af samme kvalitet
eller er den ene generelt bedre end den anden? Findes der alternativt andre
mærker jeg skal gå efter? Traileren skal stå ude hele året og er derfor
udsat for vejr og vind, så den må gerne være ret holdbar.
Lars
| |
|
|