Faskine?
Fra : Towli

Dato : 21-08-09 20:40

Hej

Vi er ved at købe et kolonihavehus hvor vandet fra håndvasken i badeværelset
ledes ud i en nedgravet tønde / faskine.
Er dette lovligt?

/T

Fra : Keld Nygaard

Dato : 21-08-09 21:36

"Towli" <towli@oldboyz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi er ved at købe et kolonihavehus hvor vandet fra håndvasken i
> badeværelset ledes ud i en nedgravet tønde / faskine.

Hvis det var lovligt på det tidspunkt det blev lavet, så vil det stadig være
det, indtil kommunen giver påbud om andet. Den nemmeste måde at finde ud af
det er at kontakte Teknisk Forvaltning. Men det er jo "farligt", for hvis
installationen ikke er lovlig, så har du jo fanget deres opmærksomhed.

Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Towli

Dato : 21-08-09 22:05

Tak for svaret.
Jeg læste på dba.dk om en ny lovgivning der foreskriver en vis størrelse af
evt. septitanke (og større end hidtil krævet).
Ved i noget om det ? Jeg har Googlet så jeg er helt skæv i ansigtet, men
intet fundet.

/T

Fra : Keld Nygaard

Dato : 21-08-09 23:04

> [...]
> evt. septitanke (og større end hidtil krævet).
> Ved i noget om det ? Jeg har Googlet så jeg er helt skæv i ansigtet, men

Vandmiljøplan II fra sidst i 90'erne stiller øgede krav til rensning af
spildevand. Det er op til den enkelte kommune at vurdere hvilken renseklasse
den enkelte ejendom skal rense med, og det resulterer i nogle tilfælde i
påbud om nye anlæg.
Kommunen har lokalt omsat denne lov i en miljøplan, og i den kan du se
kravne for det område kolonihaven ligger i.

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Ivan

Dato : 23-08-09 16:41

"Towli" <towli@oldboyz.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Vi er ved at købe et kolonihavehus hvor vandet fra håndvasken i
> badeværelset ledes ud i en nedgravet tønde / faskine.

Sansynligvis ikke, men det ved bestyrelsen vel i haveforeningen.
Her i byen; Odense, er det forbudt at have faskiner i kolonihaver, det skal
være lavet rigtigt.

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 23-08-09 17:40

"Ivan" <dur@ikke.tilnoget> skrev i meddelelsen
> Her i byen; Odense, er det forbudt at have faskiner i kolonihaver, det
> skal være lavet rigtigt.

Hej Ivan, hvad er rigtigt ? offentlig kloak eller stor opsamlingstank eller
noget helt tredie?
Spørger fordi det kunne jo være i bruger noget som jeg ikke har hørt om
endnu, skal nemlig selv i gang med en løsning i haven. mvh tp

Fra : Ivan

Dato : 25-08-09 16:04

"Tonny Poulsen" <topo@adslhome.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Spørger fordi det kunne jo være i bruger noget som jeg ikke har hørt om
> endnu, skal nemlig selv i gang med en løsning i haven. mvh tp

Det nemmeste er jo en off. kloak, men også det dyreste.
En godkendt samletank på 2 m2 hvor der er lavet en tømningsplan er det
billigste,det kræver jo lidt arbejde og der skal en spuler/suger til at
tømme tank.
Jeg har gravet en godkendt samletank på 2 m2 ned, har selv lavet alt kloak
arbejde(er selv kloakmester).
Det er dog ikke godkendt, men har en aftale med en spuler/suger der kommer
og tømmer tanken. VI er nogle der er gået sammen om at lave det her, vi er
pt. 4 haver, hvor jeg har lavet kloakarbejdet. Der er kun brugt godkendte
matrialer, så den dag de kommer og vil se hvad der er brugt af stumper, får
de en seddel med navn-producent-år-nr på stumper fra BD + fotografier.
Steder der er lidt besværlige er der et promille pas på så det kan ses at
faldet overholdes. Det kunne jo godt godkendes, men vi er jo havefolk om en
hals så der har vi sparret.

Fra : N. Foldager

Dato : 31-08-09 10:18

Ivan:

>Jeg har gravet en godkendt samletank på 2 m2 ned, har selv lavet alt kloak
>arbejde (er selv kloakmester).

Skulle du så ikke kunne etablere 3D-samletanke?

Niels Foldager

Fra : Ivan

Dato : 01-09-09 06:41

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> Ivan:

> Skulle du så ikke kunne etablere 3D-samletanke?
>
> Niels Foldager

? er ikke lige med

Fra : N. Foldager

Dato : 01-09-09 09:55

>? er ikke lige med

Det var et halvdårligt forsøg på at være morsom: Du regner tanken i
kvadratmeter.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Ivan

Dato : 02-09-09 07:25

> Det var et halvdårligt forsøg på at være morsom:
Ok

>Du regner tanken i
> kvadratmeter.
? hvordan det, er stadig ikke med ;)

Fra : Carsten Keller

Dato : 03-09-09 11:18

Ivan wrote:
> "N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Ok

> ? hvordan det, er stadig ikke med ;)

Du skriver at din samletank er 2 m2 (kvadratmeter, flademål). Du mener nok 2
m3 (kubikmeter, rummål).

Keller

Fra : Ivan

Dato : 03-09-09 15:34

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i meddelelsen

> Du skriver at din samletank er 2 m2 (kvadratmeter, flademål). Du mener nok
> 2 m3 (kubikmeter, rummål).
>
> Keller

okokok, jo nu ser jeg det også. Det første man bliver blind på er jo øjenene
;)

Fra : N. Foldager

Dato : 03-09-09 19:27

>okokok, jo nu ser jeg det også. Det første man bliver blind på er jo øjenene
>;)

Det skal du ikke være ked af. Du er vist den første kloakmester, der
sælger samletanke i ruller.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Ivan

Dato : 04-09-09 13:03

> Det skal du ikke være ked af. Du er vist den første kloakmester, der
> sælger samletanke i ruller.
>
> Mvh
>
> Niels Foldager

HAHAHA, ja det er vist rigtigt. ;)