Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Én til Hans Kruse vedrørende Lightroom og ~
Fra : Per

Dato : 21-08-09 13:10

Jeg har konveteret en masse CR2 filer (5D mkII sRAW1) til DNG i Lightroom.
Dette har jeg gjort mange gange før uden problemer. Men denne gang er DNG
filerne blevet dobbelt så store som CR2 filerne! Jeg vil sværge at jeg IKKE
har haft markeret at inkludere den originale RAW fil. Jeg kan ikke finde
noget i Lightroom om at filen indeholder den originale RAW fil, men det må
da være det der er sket, så hvordan dælan for jeg nu rodet bod på det. Det
skal siges at jeg stadig har en backup af CR2 filerne, med xmp, men har
lavet ændringer i DNG filerne efterfølgende, så dem vil jeg jo ikke til at
lave om.

Fra : Hans_Kruse

Dato : 21-08-09 13:55

"Per" <nej@tak.dk> wrote in message
> [...]
> det. Det skal siges at jeg stadig har en backup af CR2 filerne, med xmp,
> men har lavet ændringer i DNG filerne efterfølgende, så dem vil jeg jo
Det har jeg ikke nogen forklaring på, hvis du ikke har originaler embedded.
Men du kan let checke om det er tilfældet ved at brug DNG converteren til at
trække originaler ud af DNG filerne. Den vil fortælle dig, hvis der ingen
originaler findes. Jeg lavede en lille test med sRAW (mit kamera har kun
sRAW og ikke sRAW1 og sRAW2 som dit). CR2 filen var på 11,256MB og DNG filen
på 12,539MB.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Per

Dato : 21-08-09 14:23

> [...]
> (mit kamera har kun sRAW og ikke sRAW1 og sRAW2 som dit). CR2 filen var på

Jeg har lige tjekket og der er ingen RAW filer at "ekstrahere". Desuden
tjekkede jeg lige en anden mappe med konveterede sRAW1 filer og her er samme
problem! Jeg har bare ikke tænkt over det før nu. Det er da utroligt jeg
ikke har set dette nævnt før.

Fra : Hans_Kruse

Dato : 21-08-09 14:37

> [...]
> tjekkede jeg lige en anden mappe med konveterede sRAW1 filer og her er
> samme problem! Jeg har bare ikke tænkt over det før nu. Det er da utroligt
Så må du spørge Adobe om hvad forklaringen er. Det giver jo ikke megen
mening.

Fra : Per

Dato : 21-08-09 14:39

> Så må du spørge Adobe om hvad forklaringen er. Det giver jo ikke megen
> mening.

Nej det må man da nok sige....

Fra : Hans_Kruse

Dato : 21-08-09 14:58

> Nej det må man da nok sige....
Jeg foreslår du rapporterer det som en fejl, hvad det må være.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 21-08-09 15:22

On 21-08-2009 14:10, Per wrote:
> Jeg har konveteret...

Hej Per, jeg synes, at det er dumt at skrive til en bestemt person i en
offentlig nyhedsgruppe. Hans angiver jo, så vidt jeg kan bedømme, en
valid emailadresse i sine indlæg.

Kh. Søren

Fra : Hans_Kruse

Dato : 21-08-09 15:57

"Soeren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote in message

> Hej Per, jeg synes, at det er dumt at skrive til en bestemt person i en
> offentlig nyhedsgruppe. Hans angiver jo, så vidt jeg kan bedømme, en valid
> emailadresse i sine indlæg.

Jeg tror såmænd Per blot har "refereret" til tidligere diskussion om DNG i
titlen, så jeg ser ikke at han skrevet til mig som sådan. Desuden kunne
diskussionen/oplysningen jo være af interesse for andre, så jeg kan ikke se
noget forkert i at nævne mig ved navn her.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 21-08-09 17:29

On 21-08-2009 16:57, Hans_Kruse wrote:

> Jeg tror såmænd Per blot har "refereret" til tidligere diskussion om DNG
> i titlen,

Ok, men jeg ser ikke lige pointent

> Desuden kunne diskussionen/oplysningen jo være af interesse for andre,

Mange af mine private mailkorrespondencer kunne sikkert være interesant
for andre uden at jeg kopierer det ud her. Hvis det er en almen
diskussion, mener jeg blot ikke, at dit navn skulle være særligt nævnt,
men trådens titel kunne så blåt være: Vedrørende Lightromm og DNG. Det
er dårlig stil at starte en tråd, hvor kun en bestemt person skal svare-

> så jeg kan ikke se noget forkert i at nævne mig ved navn her.

åbenbart ikke, men det kan jeg så. Jeg tænker eks, ikke at starte en
tråd op: Hej Sofie Christine, hvordan tager du billeder i zoo? I sådan
et tilfælde er privat-mails velegnet IMO. At henvende sig bestemte
personer på usenet er dårlig stil IMO med mindre - naturligvis - at man
besvarer en bestemt.

Kh. Søren

Fra : Sack

Dato : 21-08-09 19:08

> [...]
> på usenet er dårlig stil IMO med mindre - naturligvis - at man besvarer en

er det ikke lidt ligegyldigt, hvis du ikke vil se tråden, så ignorer den
der er da ingen grund til at forlænge den ved at diskuterer om det er privat
eller ej

bare min holdning

Sack

Fra : Soeren Friberg

Dato : 21-08-09 19:38

On 21-08-2009 20:07, Sack wrote:

> [...]
> der er da ingen grund til at forlænge den ved at diskuterer om det er privat

jo, jo forholdsvis ligegyldigt; oprindelig også bare tænkt som en god
idé

uanset hvad, skal jeg nok få min nattesøvn

Kh. Søren