VISA og andre internationale kort i Tyskla~
Fra : Ped

Dato : 21-08-09 13:21

Hej gruppe,

Jeg synes at man i Tyskland oftere og oftere støder på det problem, at
VISA og andre internationale kreditkort ikke accepteres, men kun EC
kortet. Selv i hævekortautomater kan man komme ud for det. Da jeg for et
stykke tid siden brokkede mig til en campingpladsindehaver over at
skulle betale et større beløb kontant, fik jeg det svar, at for de
handlende er det alt for dyrt og alt for besværligt at bruge VISA. De
skal af med et (vistnok større) gebyr, de har (vistnok betydelig)
ventetid på at få deres penge, og endelig er der det (vistnok store)
problem, at køberne (f.eks. mig) blot kan hævde overfor deres bank
derhjemme, at de aldrig har været det pågældende sted og aldrig købt den
pågældende vare, og at det så er de handlende der står med bevisbyrden.
Jeg synes det lyder en smule fantastisk, men campingpladsejeren lød
overbevisende, og der var også andre steder på ferien, hvor VISA kortet
blev rakt tilbage med alle tegn på mishag, og et fast: "Nehmen wir nicht
- nur die EC-karte".

Godt så - men hvad så? Min bank udsteder ikke EC-kort. Er der nogen der
har oplevet de samme problemer, og som har fundet en løsning - udover at
medbringe en masse kontanter?

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : bosol

Dato : 21-08-09 07:33

On 21 Aug., 15:20, Ped <gpz1100...@fjerndette.gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Godt så - men hvad så? Min bank udsteder ikke EC-kort. Er der nogen der
> har oplevet de samme problemer, og som har fundet en løsning - udover at

Du kan få et EC-kort i Sydbank http://www.sydbank.dk/sydbankdedk/produkter/loenogbudget/graensekonto
vh Bo

Fra : Preben Andersen

Dato : 21-08-09 16:24

"Ped" <gpz1100abs@fjerndette.gmail.com> skrev i meddelelsen

[cut]

> Godt så - men hvad så? Min bank udsteder ikke EC-kort. Er der nogen der
> har oplevet de samme problemer, og som har fundet en løsning - udover at
> medbringe en masse kontanter?

Hæv i pengeautomater.
--
mvh/Preben

Fra : Ped

Dato : 21-08-09 17:43

Preben Andersen skrev:

> Hæv i pengeautomater.

Tak for det gode råd - jeg gør det faktisk allerede

Det er dog ikke nogen særlig god forretning. På VISA kan jeg max. hæve
240 Euro ad gangen, og det koster 30 kr. hver gang...

Fra : Preben Andersen

Dato : 21-08-09 18:01

> Tak for det gode råd - jeg gør det faktisk allerede
>
> Det er dog ikke nogen særlig god forretning. På VISA kan jeg max. hæve 240
> Euro ad gangen, og det koster 30 kr. hver gang...

Så få et MasterCard eller bed din bank om lov til at hæve et større beløb.
--
mvh/Preben

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 21-08-09 16:43

Her udsteder de EC kort: www.eurocard.dk

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 21-08-09 16:48

> Her udsteder de EC kort: www.eurocard.dk

Glem det - jeg troede EC var en forkortelse for Eurocard. Nu kan jeg se, at
det er noget ganske andet.

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 23-08-09 12:49

Ped skrev:
> [...]
>
> Godt så - men hvad så? Min bank udsteder ikke EC-kort. Er der nogen der
> har oplevet de samme problemer, og som har fundet en løsning - udover at

Hej Jens

Det er også det jeg har hørt dernede. At der skulle gå ca 6 uger før
pengene er overført til modtager, medmindre man vil deponere (6% tror
jeg) til Bank fo America for at modtage pengene hurtigere.

Faktisk er Tyskland ikke meget forskellig fra Danmark. Her bruger vi
Dankortet og har gjort det i mange år. Hvis du har et rent VISA kort
eller andet internationalt så har du indtil for 2-3 år siden nærmest
ikke kunnet bruge det. Selv Netto, Føtex og Bilka tog ikke imod dem.

Hilsen Jesper

Fra : saruman@ofir.dk

Dato : 24-08-09 07:13

Problemet er, at tyskerne er "bagefter" mht. udbredelsen af
kreditkort. Ligesom vi iøvrigt har været det - og til dels stadig er
det - i Danmark. F.eks. er det kun for ganske nylig, at de store
danske dagligvarekæder er begyndt at modtage kreditkort.

Og de tyske handlende vil - meget naturligt - klamre sig fast til de
gamle betalingsmidler (kontant og EC-kort) så længe de overhovedet
kan. Men det vil kun være en stakket frist. For uanset hvor meget de
hyler eller skriger, vil det efterhånden blive et uimodståeligt krav
fra kunderne, at de kan bruge deres kreditkort til at betale med. Og
man véd fra USA og England (der har været igennem nøjagtigt det samme
forløb), at kunderne til sidst fravælger de butikker der ikke tager
imod kreditkort. Og så må de krybe til korset.

Dén udvikling er allerede i fuld gang i Danmark, og det kommer også
til at ske i Tyskland.

Pizzaman

Fra : Ped

Dato : 24-08-09 21:58

saruman@ofir.dk skrev:
> [...]
> imod kreditkort. Og så må de krybe til korset.
>
> Dén udvikling er allerede i fuld gang i Danmark, og det kommer også

Hmmm - indtrykket fra samtalen med campingpladsejeren var nærmest det
modsatte. Han mente at udbredelsen af de internationale kort var for
nedadgående i Tyskland, og at der nærmest skulle være tale om en slags
boykot...?

Fra : Armand

Dato : 03-09-09 22:35

Ped skrev:

> [...]
> modsatte. Han mente at udbredelsen af de internationale kort var for
> nedadgående i Tyskland, og at der nærmest skulle være tale om en slags

Ud fra hvilket perspektiv?
At hán så færre og færre kortbrugere??

Min holdning er: "ærgelig-ærgelig Sonny-boy". Jeg gider som turist ikke
tigge de lokale om at tage mine penge.
I 1996 stod vi undrende i Marks & Spencer i London over at man sådant et
sted ikke tog imod betalingskort, og jeg har ikke siden gidet ulejlige
mig forbi en af déres afdelinger :-|

Men jeg indrømmer at fruen har et problem når hun står med nogle sko som
hun "ikke kan få lov at betale".

På min seneste ferie hændte det jævnligt at vores kort blev afvist og vi
spottede hurtigt at det hver gang drejede sig om en genkendelig blå
trådløs pin-enhed, som jeg mod slutningen af ferien begyndte at checke
ud for, inden vi satte os i en resaturant - Hvorfor tage bøvlet og i den
sidste ende slide på kontanterne, når nabo-baren har én af dem der
virker :-|

--
Armand.

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 20-09-09 16:20

On Fri, 21 Aug 2009 14:20:36 +0200, Ped <gpz1100abs@fjerndette.gmail.com> wrote:

> [...]
>VISA og andre internationale kreditkort ikke accepteres, men kun EC
>kortet. Selv i hævekortautomater kan man komme ud for det.

Jeg har lidt den modsatte oplevelse. Tidligere var der altid problemer
med hæveautomater (især fra Reisebank) og hoteller kunne finde på at
kræve kontant betaling. Nu er det ved at være længe siden jeg har haft
problemer.

Det skal så også siges at jeg bruger kontanter i stort omfang.
--
http://aviskritiker.blogspot.com/

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 20-09-09 16:22

On Sun, 20 Sep 2009 17:19:54 +0200, Jesper Lauridsen <rorschak@sorrystofanet.dk> wrote:

> [...]
>med hæveautomater (især fra Reisebank) og hoteller kunne finde på at
>kræve kontant betaling. Nu er det ved at være længe siden jeg har haft

Ok, det er så ikke helt rigtigt. Sidste år oplevede jeg ikke at kunne betale
med Visa i et Mediamarkt. Men de havde en hæveautomat tæt på kasselinien, så
problemet var hurtigt løst.
--
http://aviskritiker.blogspot.com/

Fra : Elmer Fjort

Dato : 20-09-09 16:40

"Jesper Lauridsen" <rorschak@sorrystofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> betale
> med Visa i et Mediamarkt. Men de havde en hæveautomat tæt på kasselinien,

Og lige sådan en fik mit Visakort spærret.
Af ukendt årsag påstod den at min pin kode var forkert.
Konens kort ville den ikke validere.
Så Mediamarkt gik lige glip af 2 handler til over 1000 Euro.

Elmer

Fra : saruman@ofir.dk

Dato : 22-09-09 01:32

http://blog.notanendive.org/post/2007/12/19/The-credit-card-hell

Interessant blog-indlæg om udbredelsen (eller manglen på samme) af
kreditkort i Tyskland...