Træk efter køb på nettet
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-08-09 08:57

Jeg købte et internetabonnement på nettet af Danske Net.

Efter en ventetid fik jeg et brev at de desværre ikke kunne levere varen,
fordi min bopæl "var uden for alt lov og ret" (det er min egen tolkning) :)

Fint nok. Men jeg opdagede så at de havde trukket 267 kr. på min konto.
Pengene må de vel først trække når varen er sendt - jf. hvilken aftale/lov?

I dag opdagede jeg at de endnu ikke har returneret pengene - det er
selvfølgelig også kun 5 måneder siden. De lovede - igen - at returnere dem
.... vi får se!

Hvem klager jeg til - udover Dansknet?

På forhånd tak :)

--
Per

Fra : kwdemant

Dato : 21-08-09 13:02

Per Henneberg Kristensen skrev:
> [...]
>
> I dag opdagede jeg at de endnu ikke har returneret pengene - det er
> selvfølgelig også kun 5 måneder siden. De lovede - igen - at returnere

Du sender dem en 1. rykker uden gebyr.
Betaler de ikke sender du en 2. rykker med 100 kr. gebyr efter 10 dage.
Betaler de stadig ikke sender du en 3. rykker med 100 kr. gebyr efter
yderligere 10 dage.

Betaler de stadig ikke sender du et betalingspåkrav til fogedretten, som
indkalder debitor til møde.

Under møder gør du udlæg i alt hvad de har af aktiver, samt laver en
betalingsordning, som fogeden godkender.
Overholder debitor stadigvæk ikke sine forpligelser ryger dennes aktiver
på tvangsauktion og du får dine penge.

Men lad os nu håbe at de reagerer på den første rykker.
Hvis du skal bruge et betalingspåkrav så skriv det lige her. Så sender
jeg en god skabelon.

Vh
Kasper Demant
stud.Jur

Fra : Henning

Dato : 21-08-09 13:16

On Fri, 21 Aug 2009 14:01:39 +0200, kwdemant <news@kwdemant.dk> wrote:

>Du sender dem en 1. rykker uden gebyr.

Du kunne også bare sende dem en pæn mail, og derefter bede banken/PBS
tilbageføre pengene (formoder der er betalt med kort?)

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-08-09 15:19

Henning wrote:

> Du kunne også bare sende dem en pæn mail, og derefter bede banken/PBS
> tilbageføre pengene (formoder der er betalt med kort?)

Hvilket muligvis er for sent, eftersom beløbet vel er trukket for 5 mdr.
siden?

--
/Frank

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-08-09 16:10

Frank Leegaard skrev:

> Hvilket muligvis er for sent, eftersom beløbet vel er trukket for 5 mdr.
> siden?

Almindelige krav forældes først efter 3 år.

--
Bertel

Fra : kwdemant

Dato : 23-08-09 16:55

Bertel Lund Hansen skrev:

> Almindelige krav forældes først efter 3 år.

Det er ikke for at være flabet, men har du en kilde på det?

Vh
Kasper Demant
stud.jur

Fra : Jubii

Dato : 23-08-09 17:53

"kwdemant" <news@kwdemant.dk> skrev i meddelelsen

> Det er ikke for at være flabet, men har du en kilde på det?

Det er måske denne?
"Lov om forældelse af fordringer (forældelsesloven)

De almindelige forældelsesfrister

§ 3. Forældelsesfristen er 3 år, medmindre andet følger af andre
bestemmelser.

Stk. 2. Var fordringshaveren ubekendt med fordringen eller skyldneren,
regnes forældelsesfristen i stk. 1 først fra den dag, da
fordringshaveren fik eller burde have fået kendskab hertil."
..

Fra : Peter J

Dato : 23-08-09 18:20

Jubii skrev:
> [...]
> regnes forældelsesfristen i stk. 1 først fra den dag, da
> fordringshaveren fik eller burde have fået kendskab hertil."

Jeg går ud fra, at kwdemant som jurastuderende er bekendt med
forældelsesloven og den mest almindelige forældelsesfrist på de 3 år (og
tidligere 5 år).

Mon ikke kwdemant savnede belæg for, at det netop var denne 3-årige
frist der finder anvendelse?

Uden at være sikker, så mener jeg at kunne huske noget med, at der er en
frist på 150 dage ved indsigelser til PBS.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-08-09 18:40

Peter J skrev:

> Uden at være sikker, så mener jeg at kunne huske noget med, at der er en
> frist på 150 dage ved indsigelser til PBS.

PBS kan ikke bestemme at mit krav skal falde væk. De kan højst
bestemme at de efter en given periode ikke vil iværksætte visse
rutiner. Derefter må jeg søge andre muligheder for at gøre mit
krav gældende.

Hvis det er en korbetaling, går jeg bare i banken og beskæftiger
mig slet ikke med hvad de gør efter at jeg har fået mine penge.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-08-09 18:35

kwdemant skrev:

> Det er ikke for at være flabet, men har du en kilde på det?

Ja da - forældelsesloven:

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-08-09 20:20

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Fint nok. Men jeg opdagede så at de havde trukket 267 kr. på min konto.
> Pengene må de vel først trække når varen er sendt - jf. hvilken

Det er efter deres aftale med PBS om netbutikken (indløsningsaftalen)-

> I dag opdagede jeg at de endnu ikke har returneret pengene - det er
> selvfølgelig også kun 5 måneder siden. De lovede - igen - at returnere dem
> ... vi får se!
>
> Hvem klager jeg til - udover Dansknet?

Feks PBS. De er ikke særlig glade for butikker der ikke overholder
indløsningsaftalen.
Det kan have en hvis effekt at give butikken en kort sidste frist, og
samtidig meddele dem, at hvis de ikke oevrholder den, så vil du gå videre
emd sagen ad andre veje, bla. PBS fordi deres handlinger er i strid med
indløsningsaftalen.

/Per