Velo Solex - Styrthjelm ?
Fra : Per

Dato : 20-08-09 17:11

Hej NG !

Hvis man fører en Velo Solex knallert som cykel - altså med trædepedalerne
og motoren slået op (slået fra) - skal man så køre med styrthjelm ?

Jeg mener selv at man skal, idet det jo pr. definition er en knallert jf.
Færdselsloven- men det er alligevel absurd, hvis den bruges som cykel imo.

Hvis man fjerner motoren helt fra knallerten - gad vide om den så vil blive
ændret fra knallert til cykel jf. definitionerne i FÆL. ?

Definition på en knallert
FÆL. § 2

6. Knallert:
to- eller trehjulet køretøj med en forbrændingsmotor med et slagvolumen på
ikke over 50 cm3 eller med elmotor og med en konstruktivt bestemt maksimal
hastighed på højst 45 km i timen.

mvh. Per

Fra : kwdemant

Dato : 20-08-09 17:21

Per skrev:
> [...]
> på ikke over 50 cm3 eller med elmotor og med en konstruktivt bestemt
> maksimal hastighed på højst 45 km i timen.

Man skal vel også have sikkerhedssele på selvom man slukker motoren på
en bil og triller.

Hvis køretøjet er registreret som en knallert, så gælder reglerne for
knallerter uanet om man bruger den som noget andet vil jeg mene

Fra : Ralph

Dato : 20-08-09 17:39

"kwdemant" <news@kwdemant.dk> skrev i en meddelelse
> Man skal vel også have sikkerhedssele på selvom man slukker motoren på en
> bil og triller.

OT, ikke hvis man bakker, det lader til at nye biler ikke kender den lov,
mine biler brokker sig højlydt hvis jeg bakker uden sele - så det gør jeg
ikke

--
Ralph

Fra : Martin Bak

Dato : 20-08-09 17:42

"kwdemant" <news@kwdemant.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis køretøjet er registreret som en knallert, så gælder reglerne for
> knallerter uanet om man bruger den som noget andet vil jeg mene

Knallerter er ikke registreringspligtige, mig bekendt.
Det er så vidt jeg ved ikke ulovligt at køre på en hjemmelavet cykel, hvis
den opfylder betingelserne for cykler i færdelsloven. En Velo der har fået
fjernet motoren kan vel sammenlignes med en hjemmebygget cykel.
Jeg vil derimod tro, at hvis Velo´en stadig har sin motor, så vil den være
at betragte som en knallert, og så skal den både ansvarsforsikres og føreren
bære styrthjelm, uanset om motoren bruges eller ej.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ole V Jensen

Dato : 20-08-09 19:02

Martin Bak <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

> Knallerter er ikke registreringspligtige, mig bekendt.

Jo de skal.

Citat fra Politi.dk

Alle knallerter skal have nummerplade

Fra 1. juli skal alle fabriksnye knallerter registreres

Hidtil har det kun været de såkaldte 45-knallerter, der skulle have en
nummerplade bagpå. Men fra 1. juli skal ejere af nye knallerter, som
højst må køre 30 kilometer i timen, også en tur på motorkontoret for at
købe en nummerplade.
De nye regler indføres blandt andet for at give politiet bedre
muligheder for at efterforske lovovertrædelser, hvor føreren af en lille
knallert er involveret.
Det er kun fabriksnye knallerter, som købes den 1. juli eller senere,
der skal udstyres med den nye, gule nummerplade. Nummerpladen koster 90
kroner.
Registreringspligten gælder dog ikke for invalideknallerter.

Senest opdateret: 6. juni 2006

mvh
Ole-J

Fra : Søren Hansen

Dato : 21-08-09 09:01

Ole V Jensen skrev:

> [...]
> kroner.
> Registreringspligten gælder dog ikke for invalideknallerter.

Jeg tror godt at vi kan gå ud fra at spørgerens Velo Solox er fra før 1.
juli 2009. *S

Men for nye knallerter er det rigtigt at de er blevet registreringspligtige.

--
Søren

Fra : Søren Hansen

Dato : 21-08-09 09:18

Søren Hansen skrev:

> Jeg tror godt at vi kan gå ud fra at spørgerens Velo Solox er fra før 1.
> juli 2009. *S
>
> Men for nye knallerter er det rigtigt at de er blevet
> registreringspligtige.

Rettelse. Der skulle selvfølglig have stået 2006, og ikke 2009. Jeg
beklager tastefejlen der opstod ved brud af det numeriske tastatur, hvor
6 tallet lige fik et dask istedet for 9 tallet.

Men stadigvæk tror jeg godt at vi kan gå ud fra at spørgerens Velo Solex
med trædepedaler og mulighed for at slå motoren op, er fra før 2006.

--
Søren

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 23-08-09 20:04

Søren Hansen wrote:

> [...]
>
> Men stadigvæk tror jeg godt at vi kan gå ud fra at spørgerens Velo Solex
> med trædepedaler og mulighed for at slå motoren op, er fra før 2006.

OT: aldrig har jeg set nogen der kunne bruge SÅ mange ord på at rette et
tal fra 9 til 6

Fra : Brian H

Dato : 24-08-09 11:45

"Søren Hansen" <shans@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Men stadigvæk tror jeg godt at vi kan gå ud fra at spørgerens Velo Solex
> med trædepedaler og mulighed for at slå motoren op, er fra før 2006.

Du kan få en Velo Solex indregistreret med nummerplade d.24/8-2009... det er
dog en replikamodel :)
http://www.stemplet.dk/ny_vks_4.html

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-08-09 13:26

Martin Bak wrote:
> Det er så vidt jeg ved ikke ulovligt at køre på en hjemmelavet cykel, hvis
> den opfylder betingelserne for cykler i færdelsloven. En Velo der har fået
> fjernet motoren kan vel sammenlignes med en hjemmebygget cykel.

Der er ikke noget ulovligt i hjemmebyggede cykler.. Fx. er denne her
heller ikke ulovlig at køre på:
http://gallery.nathue.dk/tingsager/tallbike/.cache/533x800-_MG_0059.jpg
(beklager dårligt foto, og manglende lovpligtige reflekser for og
bag der dog er blevet monteret senere)

Ihvertfald vil det være noget volapyk hvis den Velo med
hjælpemotoren fjernet stadig betegnes som en cykel med hjælpemotor.

// Hans