Rensning af Holdingtank
Fra : SørenH

Dato : 20-08-09 19:09

Vi fik installeret 50 liters holdingtank for 5 år siden incl. en Jabsco
maceratorpumpe til at gøre det "beskidte arbejde".
Det har fungeret perfekt, men det sidste årstid har der været problemer.
Dels virker pumpen som om den er på overarbejde, kører langsomt og går
først i gang efter et antal tryk på kontakten, (med tilhørende
"relæklik" uden start), og dels oplever jeg, at kapaciteten er svundet
til ca. 30%!
Jeg tror at tanken er slammet voldsomt til med gammel l... og vil gerne
spørge i gruppen om nogen har erfaringer med hvordan og med hvilke
skrappe midler man får opløst sådan en gang slam??
Hilsen SørenH
s/y Marie af Næstved
- netop hjemvendt efter over tusind sluser i midteuropa de sidste par år.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-08-09 13:02

Hej Søren,

Velkommen hjem!

Pumpen skilles ad og efterses i pumpehuset. Der sidder nok en gang
delrin fra pumpehuset omkring akselen og måske også ned i lejet.
Det er en typisk fejl der opstår når der kommer lidt ufordøjelige
rester med ned til pumpen.
Hvor har jeg renset en sådan pumpe mange gange og til sidst blev jeg
træt af det og og gi over til at anvende en håndpumpe og siden har der
ikke været de problemer.

M.h.t. rensningen af tanken så ville det være perfekt om der var et
udløbsrør lige under udpumpningsdækslet, i lige linie. Så løses meget
med en pind og resten med en højttryksrenser.

I det firma som vi begge har arbejdet i var føringerne i toiletterne
noget mere komplicerede og derfor opfandt en kolega et pumpesystem med
vand med knust is i, og det rensede og skrabte resterne ud når der var
service på systemet.

Mvh/Harding.

Fra : SørenH

Dato : 20-08-09 20:51

Hej Harding
Det var smart det med isklumperne! - ka de bruges i drinks bagefter
Det er klart, at jeg kan afmontere slanger mm. og højtryksspule, men
båden blir ikke sjov at gøre ren bagefter.
Der er kun tilgang (øverst), afgang (nederst), udluftningsrør og
tankmålerdæksel (på toppen), det hele skjult omhyggeligt bag paneler og
skot!
Derfor er jeg ude efter noget kemi som kan opløse "kagerne" og lave det
hele til en vandig opløsning jeg kan pumpe ud via maceratorpumpen (som
jeg kaldte Jabsco, - men det er nu en Johnson). Måske blir jeg nødt til
at adskille pumpehuset under alle omstændigheder og skifte impelleren
(har set man kan få et rep.kit til den) men så er arbejdet trods alt
begrænset til et lille område jeg kan "underfore" så spild og lugt kan
begrænses.
Så altså: Hvaffornoget kemi skal man bruge??
En kollega i havnen påstår at Klorin "jævner grøden" i toiletspande, men
det lyder "for nemt".
Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved
- nu tømt for 3 Berlingo-vognlæs grej, mad, tøj, indkøb o.m.a. Det er
utroligt hvor meget man kan få stuvet på 32 fod!

Fra : Gert Jacobsen

Dato : 21-08-09 07:43

Hej Søren H
I bussers toilet bruger vi en klosetvædske. Det skulle være meget
miljøvenligt og får lort og toiletpapir til at fremstå som en homogen masse.
Mit forslag vil være at fylde tanken med vand tilsat klosetvædske og skylle
ud et par gange.
Klosetvædsken mener jeg du kan gå ved campingforhandlere. Hvor vognmanden
får vædsken fra ved jeg ikke. Hvis nødvendigt kan jeg finde ud af det.
Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-08-09 01:21

Ja de kan bruges sammen med cola... fin blanding,-))) det første giver
tynd mave og colaen bremser op igen.

Du kan bruge klosetrens: http://www.autocamper-nyt.dk/pages/webside.asp?articleguid=29775
eller også følge Flemming Leth´s råd at bruge et almindeligt
opvaskemiddel.

Men har du en højttryksrenser hvor der kan monteres en rørrenser på er
den perfekt til at stikke ned ovenfra og nedefra efter at tanken har
stået et stykke tid me opvaskemidlet eller klosetrensemidlet i. Så
skulle der gerne komme hul på bylden.

Er tanket opbygget som vist på tegningen nederst:
http://danskebaadejere.dk/Tips%20og%20Gode%20Raad/Vvs%20installationer/Holdingtank.aspx
er et mandehul nødvendigt. Den tankkonstruktion tiltaler mig ikke.

I Maxi 909 har jeg set at der er hul i toppen til havnetømning og lige
under i bunden er der en 2" afgang der direkte lodret derunder er
koblet til en kugleventil og derunder er der en gennemføring. Tankens
bund er lidt skrå ned mod afløbet og når ventilen åbnes under sejlads
bliver indholdet ligefrem suget ud.

Mvh/Harding

Fra : Per Rasmussen

Dato : 21-08-09 14:28

Det hele kan løses med tank cleaner fra Thetford, den til toilettank, så hen
til campingmanden han har det rigtige.
Tanken skal kun være ½ fuld med opløsningen, og så ud i mindst 10 m/s ,
foran for tværs så der er gang i tanken.

PerSon

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 23-08-09 09:30

Godt tip. Det vil jeg prøve. Jeg har godt nok kun haft problemer 2 gange,
men det var da jeg lige havde købt båden og endnu ikke lært at bruge tankene
rigtigt.

I starten var min tank altid åben i længere periode eller lukket i kortere
(når børnene var med fx). Og det gav mig forstoppelser. Nu har jeg vendet
mig til at tænke over, at det skal have mulighed for at skvulpe godt rundt
derinde og blive til en lind grød. Og jeg har ikke haft problemer de sidste
2 sæjsoner.

PÅ den underholdende side kan jeg da lige berette den lykkelige historie om
første gang jeg havde seriøs forstoppelse i tanken. Jeg havde haft lidt
forskellige gæster og børn med og jeg gad ikke give dem en masse formaninger
om tanken. Fejl. Vi turede rundt i lillebælt, så det var sjældent vi var så
langt fra land at det var rimeligt at åbne. Og jeg havde ikke opdaget det
ikke løb ud når jeg åbnede. Så pludselig stod det ud af udluftningen når de
pumpede!! Den pumpede heller ikke så godt og der var skidt i skålen.
Dårligt. Alle tog hjem og der stod jeg med tanken. Gik ind i Bogense da jeg
havde set de havde en suger som kunne tage det fra dækket. Men den passede
bare ikke i studsen og kunne ikke suge noget som helst ud af min tank

Jeg hoppede i vandet og prøvede at stikke noget op i udløbet, men det hjalp
ikke. I irritation slog jeg op mod undervandsudløbet med et kraftfuldt, men
jo måne-agtig langsomt slag med flad hånd. Blop sagde det og så kom der der
et lille klat 'snavs' ud. Men ikke mere. Jeg kiggede lidt medens jeg trådte
vande 10 cm fra hullet. Og så lige pludselig gav det et drøn og indholdet
kom ud med en tornadoagtig hastighed (tanken ligger højt og det øverste
dæksel var jo taget af ...) som det kun kan komme ud af et 50 mm hul. Der
skulle Guinness rekordbog lige havde været på stedet. Jeg er rimelig sikker
på jeg slog den hidtidige OL rekord i "100 meter fri" .... !! sådan 50
liter 'snavs' ser ret faretruende ud, når det kommer ud på den måde ....

Anden gang jeg løste samme problem på denne måde, lod jeg dækslet i dækket
sidde på. Så kan man nå at svømme væk i alm hastighed. Men det er nu
alligevel altid rat med et bad bagefter ....

Hvis i overvejer metoden, så gør lige Jer selv den tjeneste at overvej hvor
I placerer jegr ift strømretningen !

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : SørenH

Dato : 23-08-09 10:45

Bjarke@Escape skrev:
> [...]
> alligevel altid rat med et bad bagefter ....
>
> Hvis i overvejer metoden, så gør lige Jer selv den tjeneste at overvej hvor

Hehe, - det er i sådanne situationer man altid mangler et kamera!

Jeg har siden talt med en stor campinggrej-pusher, og han kender godt
bådejernes problemer.
For ham er der ingen tvivl:
Thetford tank-renser:
http://www.campingshop.dk/produkt/thetford-cassette-tank-cleaner-1-ltr.aspx
Hældes i i rette blandingsforhold, hvorefter tanken skal stå i 16 timer.
Som Per Rasmussen skriver hjælper det nok yderligere med en rask tur i
hård vind.
Bemeldte middels fortræffeligheder må osse ha nået frem til Masnedø, for
de har den i 2009-kataloget til en fornuftig pris (= under 100kr).

Men Bjarke:
Det undrer mig at du ikke har monteret en macerator-pumpe på udløbet.
Sådn'en har et pumpehus med både knive og impeller, og fungerer
samtidigt som en slags ventil, så alt man behøver er at vente til man er
langt ude, (på vandet altså) trykke på pumpeknappen, og når den stiger
pludseligt og markant i omdrejninger har den gjort sit arbejde og
omdannet alt (incl. papir) til mikrostykker i en vandig opløsning.
Jeg har set det mange gange efter vores egen båd på floderne, og det er
stort set ikke synligt.
Både Johnson og Jabsco laver udmærkede pumper og man kan installere den
selv (lån en næseklemme af en vand-gymnastik-udøver!).
Hilsen
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 23-08-09 15:50

Min tank sidder over vandlinien og så plejer man jo ikke skulle pumpe for at
få det ud.

Tjener det noget fomål at få det findelt på vej ud af tanken ? Skidtet er
der jo uanset om man kan se det eller ej. Det er vel bedre, hvis man havde
et toilet med sådan en pumpe. Så ville man ikke have tankproblemer, da det
jo så blev til 'grød' inden det gik i tanken ?

Bjarke

--

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> wrote in message
snip

Fra : SørenH

Dato : 23-08-09 16:22

Bjarke@Escape skrev:
> [...]
> et toilet med sådan en pumpe. Så ville man ikke have tankproblemer, da det
> jo så blev til 'grød' inden det gik i tanken ?

Min sidder osse over vandlinien, men da maceratorpumpen er lige op ad
tankudmundingen bag Y-ventilens ene ben (det andet går til
tankudsugningsstudsen i dækket), suger fra tanken og presser "grøden"
gennem slange og udmunding, tror jeg at den kan forebygge propper, som
vel typisk dannes i slangen på vej ud ??!!

Det er osse lidt godt at vide, at man ikke efterlader en stribe af
synligt toiletpapir mm. i sit kølvand.

Jeg tror at de elektriske toiletter man kan få (kan vist osse fås som
påbygningssæt til de fleste hånddrevne toiletter) netop består af en
sådan maceratorpumpe.

Hilsen
SørenH

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 23-08-09 21:38

Ja ... det kan jeg ikke lave. Mit udløb er en 5 cm studs, 10 cm slange og så
direkte på gennemføringen.....

Min 'tankudsugning' går til toppen af tanken. Har aldrig nogensinde prøvet
det, hvor det virker. Har I det ? eller er det bare show-off så 'de grønne'
er glade ?

Bjarke

Fra : SørenH

Dato : 23-08-09 22:13

Bjarke@Escape skrev:
> [...]
> det, hvor det virker. Har I det ? eller er det bare show-off så 'de grønne'

Øhh - det lyder ikke så logisk at tankudsugning går til toppen af tanken!
Min går som skrevet ned til en Y-omskifters ene ben (det andet går til
macerator og derfra videre til udløb) og "roden" går til bunden af tanken.
Det mener jeg er den rigtige løsning?!

Grundlæggende er det da en rigtig ide at få has på så meget
toiletudledning som muligt, men skal det batte skal der på stort set
hver eneste havn stå en suger ved en kajplads som altid friholdes til
dette, men sådan er virkeligheden ikke.

I Holland har man udstedt et generelt forbud mod at tømme toiletaffald
ud på kanaler og i floder fra 1.januar 2009, men kun ca. hver 10. havn
har et udsugningsanlæg, og i 90% af tilfældene er kajpladsen blokeret af
et overnattene skib! Så hollænderne og deres gæster gør som de plejer.

I frankrig er de kun ca. hver 30. havn som har et anlæg, og med vanlig
fransk grundighed er der mindst 4 forskellige udgaver af studse som
selvfølgelig kun passer til een type udtag!
Resultatet er, at anlæggene samler spindelvæv og rust, og folk gør som
de plejer.

Hilsen
SørenH

PS Bjarke: Har lige bestilt en D50 med abonnement og en Procom CXL
70-1/h blir bestilt i foråret, hvis der ikke er kommet andre løsninger.
Glæder mig meget til skandinavisk uafhængighed af at skulle WiFi'e mig
på tilfældige access-punkter!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-08-09 08:27

Her er beskrivelsen af produktets virkemåde.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-08-09 08:32

Her er en oversigt over Thetfor´s produkter:

http://www.campingshop.dk/toilet/toiletvaeske.aspx

Og det er vel denne klosetvæske du har i tankerne?

http://www.campingshop.dk/produkt/toiletvaeske-til-bundtank-1l-cf.aspx

Fra : SørenH

Dato : 21-08-09 15:47

Tak for ideerne, - bare dejligt at ha en backing-group!!
There's a job to be done, and somebody's got to do it!
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-08-09 09:45

Shit happens

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 22-08-09 09:27

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
Shit happens

Mvh/Harding

Hi Hi... Skide godt!!! der også er plads til humor...

Mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-08-09 12:49

På landet bruger man gylletanke og uden omrøring falder de faste
partikler til bunden og kan give et ret så massivt lag i bunden.
At have en findelingspumpe indskudt er kun en ringe forsikring, en
almindelig håndpumpe findeler også ret godt igennem pumpe og
læbepakning.

Løsningen med et afløb af stor dimmension i bunden og med en kort
afgang gennem gennemføringen er godt.
Skal man suge skidtet op med et landanlæg så skal røret hvorfra der
suges gå tæt ned til bunden.
Derudover vil dette afløb kunne medvirke til en rensingsstart med en
pind hvis det ligger lige over afløbet i bund.
Der er trods alt nogle centimeter mellem dette rørs bund og
bundafløbet. Er bunden skrå mod bundafløbet vil en skylning via
toilettet også bidrage til en fuldstændig tømning. Denne tilgang fra
toilettet er ikke ført til bunden af tanken men kun lige til toppen
for at undgå forbundle kar der kan give tilbageløb til toilettet hvis
læbepakningen er forstoppet delvist.
Røret/slangen fra toilettet går til tanken i en separat indføring og
på denne streng kan man sætte en T-ventil således at der også kan være
fri afgang gennem en gennemføring uden om tanken.
Det er ganske udmærket pumpe en del skyllevand ind i tanken og tømme
den ofte.
En større gennemskyldning inden båden kommer på land er
anbefalelsesværdig.
Heldigvis besørges stort, hvis man ligger i havn på toilet i land, og
det tynde plejer ikke at give forstoppelse til søs. Dog bruger mange
en post til toiletpapir for at undgå tilstopning. Det burde dog ikke
være nødvendigt med ofte tømning.

Mvh/Harding