Foreningsjura, spørgsmål ?
Fra : Jakob Munck

Dato : 20-08-09 08:26

Jeg har et spørgsmål om foreningsjura:

Hvis en erhvervsdrivende indgår en aftale med en forening, og denne aftale
er beskrevet i en kontrakt, som formnanden for denne forening samt den
erhvervsdrivende har underskrevet. Kan foreningen så undlade at betaler
pengene med den begrundelse, at "det gjorde formanden uden vores
godkendelse, så vi vil ikke betale pengene!". Og så undlade at betale det
beløb, som den underskrevne aftale fastsætter?

Hvilken sikkerhed har den erhvervsdriven for at få sine penge?

v.h.
Jakob

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-08-09 08:52

Jakob Munck wrote:
> [...]
> beløb, som den underskrevne aftale fastsætter?
>
> Hvilken sikkerhed har den erhvervsdriven for at få sine penge?

der er jo altid formanden...

Men hvad siger foreningens vedtægter? Hvor stor og omfattende aftale
er der tale om? Også set i forhold til foreningens økonomi.

JonB

Fra : Jakob Munck

Dato : 20-08-09 11:04

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse
Jakob Munck wrote:
> [...]

//Men hvad siger foreningens vedtægter? Hvor stor og omfattende aftale
//er der tale om? Også set i forhold til foreningens økonomi.

Svar:

- Der står i foreningens vedtægter at "Foreningen tegnes økonomisk af
formand og kasserer".

- Beløbet er af mindre størrelse (nogle tusinde) i forhold til foreningens
økonomi.

v.h.
Jakob

Fra : Jan Kronsell

Dato : 20-08-09 15:32

Jakob Munck wrote:
> [...]
>
> Svar:
>
> - Der står i foreningens vedtægter at "Foreningen tegnes økonomisk af

Det kan den erhvervsdrivende nok ikke forventes at vide. Foreningen må nok
betale og så gøre sin fordring gældende overfor formanden. Det er i hvert
fald, hvad vi ville gør i min forening. Med mindre selvfølgelig beløbet (og
hele handelen) er åbenlyst urimeligt.

Jan

Fra : alexbo

Dato : 20-08-09 10:24

"Jakob Munck" skrev

> Hvilken sikkerhed har den erhvervsdrivende for at få sine penge?

Formentlig ingen set i forhold til foreningen.
Det afhænger dels af foreningens vedtægter, en standard ville være som
nedenstående.

Tegningsregler og hæftelse
Stk. 1. Foreningen tegnes udadtil ved underskrift af formanden og mindst et
yderligere bestyrelsesmedlem i forening.
Ved optagelse af lån og ved salg/ pantsætning af fast ejendom tegnes
foreningen af den samlede bestyrelse.
Stk. 2. Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for
de forpligtelser, der påhviler foreningen.
-------
Dels afhænger det af arten af aftalen, om den øvrige bestyrelse kunne have
begrænset "skaden", om der tidligere har været indgået aftaler af den art.

Men det er den erhvevsdrivendes eget ansvar at sikre sig at de mennesker han
handler med nu også har rettighederne til at indgå handler.
I tilfælde af aftaler lidt større end at levere drikkevarer til
generalforsamlingen, vil det altid være klogt at sikre sig at mindst to af
foreningens bestyrelse er med, uanset om det står i foreningens vedtægter
eller ej.

I IT factory-sagen tegnedes IT factory af direktør og bestyrelsesformand i
forening, men Danske Bank så aldrig formanden, de så ikke hans personlige
underskrift, de godtog den underskrift Stein Bagger viste frem som
formandens, så falder sikkerheden ved at mindst to skal underskrive væk.

mvh
Alex Christensen

Fra : kwdemant

Dato : 20-08-09 16:32

Jakob Munck skrev:
> [...]
> beløb, som den underskrevne aftale fastsætter?
>
> Hvilken sikkerhed har den erhvervsdriven for at få sine penge?

Spørgsmålet handler om aftaler og mellemmænd.

I denne konkrete sag er der tale om en stillingsfuldmagt i henhold til
Aftalelovens § 10, stk. 2 som siger:

"Indtager nogen ifølge aftale med en anden en stilling, som efter lov
eller sædvane medfører beføjelse for ham til indenfor visse grænser at
handle på den andens vegne, anses han befuldmægtiget til at foretage
retshandler, som falder indenfor disse grænser."

At fuldmægtigen (her formanden på foreningens vegne) overskrider sin
bemyndigelse (bemyndigelse og fuldmagt er ikke det samme) har ingen
betydning med mindre du "indså eller burde indse, at fuldmægtigen
således overskred sin beføjelse." jf. aftaleloven § 11, stk. 1

Da en formand normalt kan tegne en forening er retshandelen gyldig og
foreningen kan ikke rigtig komme ud af den med mindre den er så urimelig
at generalklausulen i aftalelovens § 36 kan gøres gældende

Vh
Kasper Demant
stud.jur

Fra : Jakob Munck

Dato : 21-08-09 07:35

> [...]
> foreningen kan ikke rigtig komme ud af den med mindre den er så urimelig
> at generalklausulen i aftalelovens § 36 kan gøres gældende

Kære Kasper Demant

jeg vil takke dig meget for det glimrende og juridisk klare svar. Det har
hjulpet og afklaret rigtig meget.
Mange tak endnu en gang. Nu ved jeg, hvordan sagen skal takles.

v.h.
Jakob