Hjælp til etablering af nyt havebed...
Fra : Mjav

Dato : 19-08-09 09:06

Jeg er igang med en større omlægning af min have.
Jeg laver bede og lægger resten i fliser.
Jeg har et større område, hvor jeg gerne vil have lavet et helt nyt bed, men
er løbet fuldstædig tør for ideer.
Jeg har surfet lidt rundt på nettet, men har svært ved at finde sider med
inspiration.

Jeg mangler både ideer til formen på bedet og til hvad jeg kan plante i det.
Jeg har overvejet et rosenbed, men vil så gerne have noget i bedet, hvor der
kan vokse noget op af, så det ikke bliver et bed hvor det hele har samme
højde.

Er der nogen af jer der har lidt ideer eller links til gode sider med
inspiration ??
Det er ikke et must det skal være et rosen bed, men jeg vil bare gerne have
et bed der er spændende.
Bedet har mulighed for at blive ret stort....

På forhånd tak for alle ideer

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 4346 (20090818) __________

http://www.eset.com

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 19-08-09 17:05

Mjav wrote:
> [...]
> gerne have et bed der er spændende.
> Bedet har mulighed for at blive ret stort....

http://www.danmark-info.dk/index.asp

Til venstre i menuen. Der er fx. to forslag til rosenbede.

M.v.h
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-09 10:22

Nyt bed med højdeforskelle:
Personligt ville jeg kombinere det praktiske med det fornøjelige -
Jeg ville sætte lyng og tyttebær, nogle blåbærbuske af de høje - evt have
flere slags lyng så du får blomstring på forskellige tidspunkter.
Bær kan jo så efter temperament høstes eller efterlades til fuglene - kunne
evt bare være til at man tager en håndfuld af og til.
Jeg ville bruge noget natursten til at bryde med - evt ølandsbrud som
trædesten -
Brugen af rionet er måske belevet for udbredt, men du kan evt lave en
afgærnsning midt i bedet med net i forskellige højder og så sætte en
klatrehortensia op ad det - og i forlængelse af dette så have nogle små
træer - fx hjertetræer - et par hasselbuske elelr valnød. Valnød kan godt
blive stor, men vokser forholdsvis langsomt.

Området med lyng/tyttebær mm bliver på sigt meget nemt at holde. Afhængigt
af hvad du vælger i den anden ende kan du jo plukke i bundplanterne, så de
matcher haven.

Har du mod på det, så kunne et stort stenbed også danne overgangen mellem de
to ender . Evt kombineret med lidt vand - få fat i en stor krukke eller
lignende , som du graver liggende ind i den stenhøj - vandet pumpes så op i
denne og det løber ud af en grotte og over i en lille bæk gennem dit bed og
forsvinder i den anden ende ned gennem nogle sten - og pumpes tilbage i
krukken og ....

Fra : Mjav

Dato : 24-08-09 21:54

"Firstname Lastname" <None> skrev i meddelelsen
> [...]
> og forsvinder i den anden ende ned gennem nogle sten - og pumpes tilbage i

Jeg skal lige love for du har nogle gode ideer!!!!!
Tusind tak fordi du gav dig tid til at skrive dem herinde.
Jeg syntes det var ret gode bud og jeg fik noge ideer jeg kan bruge
Tak!!

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 4364 (20090824) __________

http://www.eset.com