Erfaring med udgravning af kælder søges
Fra : Brian H

Dato : 18-08-09 22:41

Vi overvejer at købe en hus med kælder, men højden i kælderen er ikke ideel.
Der er ca 170cm mellem gulv og bjælker/strøer.
Der skulle gerne være ca 200cm før det er brugbart (for os). I et enkelt rum
er der ca 200cm og derfor en høj kant mellem de to gulve. Ved endnu ikke om
dette er gravet ud eller om det altid har været sådan, men det kunne da tyde
på at udgravning er mulig.
Huset er bygget i 1920'erne og kælderen er ca 60m².

Jeg vil gerne høre fra nogen som har fået gravet en kælder ud og evt. støbt
under ydermure for at øge højden i kælderen.
Hvad blev der lavet, hvad kostede det og hvor meget lavede i/du selv og hvor
lang tid tog det?

På forhånd tak for hjælpen!

Fra : Ole V Jensen

Dato : 18-08-09 23:09

Brian H <brian@something.com> wrote:

> På forhånd tak for hjælpen!

For nogle numre siden var der en artikel i Gør Det Selv, hvor der var en
der havde understøbt fundamentet for at få gulvet sænket. Han gjorde det
selv, i små stykker, med en ekspanderende beton.
Prøv at låne det på biblioteket.
Jeg kan desværre ikke lige finde mit nummer så jeg kan fortælle mere.

mvh
Ole-J

Fra : TG(Denmark)

Dato : 18-08-09 23:57

On Aug 18, 11:41 pm, "Brian H" <br...@something.com> wrote:
> [...]
> under ydermure for at øge højden i kælderen.
> Hvad blev der lavet, hvad kostede det og hvor meget lavede i/du selv og hvor

Det er helt klart en farbar vej, ikke fordi jeg selv har prøvet, men
min far gjorde det for mange år siden. Han øgede kælder-højden fra 50
cm til 220 cm på ca. 130 m2....

Det skal siges at husets fundament stod på solid ler-jord, processen
var:
1. udgrav af hovedparten af rummet, men lad jorden blive tilbage i en
passende afstand fra fundamentet, så der med sikker hed ikke er noget
der skrider.
2. for hver ca. 2 m graves ud under fundamentet, og ned til ny
fundamentsdybde
3. der støbes "punkt"-fundament, og når det er hærdet..
4. udgraves midt mellem disse punkter, hvor processen gentages
5. derefter udgraves under resterende fundament, og der støbes
6. tilsidst laves gulvet, med afretning, isolering, og støbning

Det var et stort arbejde, og blev gjort over et par år - alt sammen
med håndkraft. Men med størrelsen af dit projekt, lyder det noget mere
overkommeligt, selvom du nok også lige har et gulv, der skal brækkes
op.

/TG

Fra : jos

Dato : 19-08-09 09:05

Brian H wrote:
> [...]
> støbt under ydermure for at øge højden i kælderen.
> Hvad blev der lavet, hvad kostede det og hvor meget lavede i/du selv

Inden du giver dig i kast, så sæt dig lige ind i sagen fra Vejgård, hvor et
ungt par havde samme plan!
Det havde nær kostet en lejer med børn livet, og huset ligger nu kollapset
på 3' år under presenninger og parret er konkurs, da forsikringer ikke
dækker fritidsarbejder på hus.
Udgravning omkring kælder i et hus fra 20'erne, er ikke en sag for
selvbyggere. Beton fra dengang var ret tilfældig i kvalitet, og jern i
betonen var aldeles ukendt/ubrugt. Der var ingen beregninger af undergrund
eller vandførende jordlag.

Jeg vil anbefale en entrepenør med en forsikring

finn

Fra : S.B.

Dato : 19-08-09 20:14

"jos" <jos@her.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller vandførende jordlag.
>
> Jeg vil anbefale en entrepenør med en forsikring

Du kan nu tegne en privat byggeforsikring.
Også en fordel hvis en af dem du har til at "hjælpe dig" kommer galt afsted

Søren

Fra : jos

Dato : 20-08-09 08:51

> Du kan nu tegne en privat byggeforsikring.
> Også en fordel hvis en af dem du har til at "hjælpe dig" kommer galt
> afsted
> Søren
Tror du også den ville have hjulpet fjolset fra Vejgård?

finn

Fra : Brian H

Dato : 24-08-09 12:06

"jos" <jos@her.dk> skrev i meddelelsen

> Tror du også den ville have hjulpet fjolset fra Vejgård?

Nu var det jo også et ekstremt tilfælde. Han havde jo overhovedet ikke sat
sig ind i hvad han lavede...