Mystisk jobtilbud
Fra : ___P.Sir

Dato : 18-08-09 14:06

Jeg har svaret på et jobtilbud (opslået hos jobindex) som travel agent for
et udenlandsk bureau, Contiki holidays, rejser for unge mellem 18 og 35.
Deres oplæg ser fornuftigt nok ud, lønnen overraskende høj, men først skal
en kontrakt underskrives og returneres, bl.a. med mine bankoplysninger!
Har også talt med deres HR chef i telefon, engelsktalende, skulle sidde i
London, men nummeret er dansk(?) - og fremgår ikke af Krak og lign.
Overraskende at han ringede til mig personligt allerede dagen efter jeg
havde søgt, synes jeg.
Det hele ser "lidt nigeriansk" ud, synes jeg - omend det muligvis er helt
ok, og der bare er tale om et firma, som vil prøve sig i Danmark.
Men før jeg skriver under på noget som helst kunne jeg godt tænke mig at
høre om andre kender dette firma..? Måske er der et eller andet organ man
kan henvende sig til og spørge på firmaet?
Preben

Fra : Ole C

Dato : 18-08-09 14:33

___P.Sir skrev blandt andet:

> [...]
> overraskende høj, men først skal en kontrakt underskrives og
> returneres, bl.a. med mine bankoplysninger!

Det bør ikke i sig selv være farligt, medmindre du også udleverer eventuelle
pin-koder.
Du må da for eksempel gerne få mit bankkontonummer, hvis du vil - men du kan
kun bruge det til at sætte penge ind på min konto

> [...]
> nummeret er dansk(?) - og fremgår ikke af Krak og lign. Overraskende
> at han ringede til mig personligt allerede dagen efter jeg havde

Det bør vel ikke ligefrem lægges firmaet til last, at det reagerer hurtigt.

> Det hele ser "lidt nigeriansk" ud, synes jeg - omend det muligvis er
> helt ok, og der bare er tale om et firma, som vil prøve sig i Danmark.

Der kan være mange grunde til at et ny-etableret firma ikke lige er til at
finde - og det kan da bestemt også være at det virkelig er et
svindelforetagende. Men det er ikke til at sige ud fra det foreliggende.

Google gør i hvert fald: http://ie.contiki.com/

> Måske er der et eller andet
> organ man kan henvende sig til og spørge på firmaet?

Hm - der bliver jeg dig svar skyldig....

--
vh
Ole C

Fra : alexbo

Dato : 18-08-09 15:10

"___P.Sir" skrev

> [...]
> høre om andre kender dette firma..? Måske er der et eller andet organ man
> kan henvende sig til og spørge på firmaet?

Hvis det er nedenstående firma ser det jo seriøst nok ud, bortset fra at jeg
ikke kan finde noget konkret om firmaet.
http://ie.contiki.com/

Men du har to problemer, er Contiki så seriøst som det ser ud, og er din
kontakt overhovedet fra Contiki.

Det kan lugte lidt af at du skal være mellemmand for betalinger, du får sat
penge ind på kontoen du skal sende videre, det er indbetalinger for rejser
er forklaringen, men i virkeligheden er det danske konti der er hacket,
beløb fra disse konti sendes til dig, og du sender dem videre med Forex
eller et andet usporligt system.
Når ejerene af disse konti opdager der er noget galt komme politiet og
besøger dig, din chef finder de aldrig.

Det er også muligt at det er seriøst nok i den forstand, men din gode løn
afhænger af solgte rejser, og det kan fremstilles mere rosenrødt end
realiteterne viser.

Jeg vil foreslå du henvender dig til Contiki blot for at sikre at din
kontakt nu også er hvem han siger han er, at han ikke blot misbruger deres
navn, er han det vil det ikke skade dig, det viser bare at du er grundig og
tager tingene seriøst.

Du kunne høre i dk.fritid.rejser om nogen kender firmaet.

mvh
Alex Christensen

Fra : ___P.Sir

Dato : 18-08-09 15:18

> [...]
> og tager tingene seriøst.
>
> Du kunne høre i dk.fritid.rejser om nogen kender firmaet.

Godt forslag. Jeg prøver at henvende mig til deres hovedkontor i England
eller USA.
takker.
Preben

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-08-09 16:55

"___P.Sir" <remove_ps@granvista.dk> skrev i meddelelsen

> Godt forslag. Jeg prøver at henvende mig til deres hovedkontor i England
> eller USA.
> takker.

Vi hører lige hvad der sker, ikke?

--
Per

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 18-08-09 17:23

___P.Sir wrote:
> [...]
> høre om andre kender dette firma..? Måske er der et eller andet organ man
> kan henvende sig til og spørge på firmaet?

Det ligner i høj grad fup....
Jeg googlede lidt efter annoncen - og regner med det er denne du har fundet:
http://jobopslaget.dk/job-reserv%C3%B8r-agent-Contiki-Group.htm

Alt ser jo fint ud - inkl. logo - men mailen du skal henvende dig på er
contiki-travel.com - og her bliver det suspekt....

contiki-travel.com er registeret den 29. juli 2009.

Domænet er ejet af:
Gerald Brown cuitiankai@googlemail.com
+16363913184 fax: +16363913184
946 Kiefer Trails Dr.
Ballwin Ballwin 63021
us

Det virker ikke særligt coorporate...

contiki.com er ejet af:
Holdings, Contiki US webmaster@contiki.com
801 E. Katella Ave
Anaheim, California 92805
United States
7149350808 Fax -- 7149352556

Så tvivler på det er samme firma....

Jeg vil godt ligge en god indsats på du er på vej ind i et scam nummer
af den ene eller anden slags.

/Johan

Fra : stinne thorsen

Dato : 20-08-09 13:21

On 18 Aug., 18:23, Johan Holst Nielsen <s...@phpgeek.dk> wrote:

> [...]
> 7149350808 Fax -- 7149352556
>
> Så tvivler på det er samme firma....
>
> Jeg vil godt ligge en god indsats på du er på vej ind i et scam nummer

Hej Johan

Jeg hedder Lars, og er igennem det samme som dig.......er du gået
videre med sagen?

Fra : ___P.Sir

Dato : 20-08-09 20:51

"stinne thorsen" <diaetist@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> /Johan

Hej Johan

Jeg hedder Lars, og er igennem det samme som dig.......er du gået

Ingenting er som det ser ud. Nu siger Stinne sørme at hun hedder Lars....?!
Nå, spøg til side.
Det er ikke Johan, som startede dette spørgsmål. Det er nok mig, du vil have
kontakt med. Jeg skriver direkte til dig.
Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-08-09 18:37

___P.Sir skrev:

> Men før jeg skriver under på noget som helst kunne jeg godt tænke mig at
> høre om andre kender dette firma..?

Med de oplysninger du giver er det mig helt ubegribeligt at du
ikke har arkiveret det lodret og derefter glemt alt om det.

--
Bertel

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-08-09 20:30

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> Med de oplysninger du giver er det mig helt ubegribeligt at du
> ikke har arkiveret det lodret og derefter glemt alt om det.

Hvis man er arbejdsløs er det vel kun naturligt ikke blot at skrotte det
straks? Jeg synes Preben har grebet det meget fornuftigt an.

Fra : Bo Christensen

Dato : 18-08-09 21:04

"___P.Sir" <remove_ps@granvista.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> høre om andre kender dette firma..? Måske er der et eller andet organ man
> kan henvende sig til og spørge på firmaet?

OT-WARNING:

Grundlæggende: Hvis det er for godt til at være sandt, så er det fup.

Dernæst, hvis du giver det en chance, så lad være med at overføre penge
af nogen art, og slet ikke til forex, western-union, og hvad har vi alt,
af overførsler som udbetales kontant i den anden ende uden at
kunne spores.

Se evt. den her:
http://www.version2.dk/artikel/9276-dansk-kvinde-fik-450000-kroner-af-netbank-svindlere

Men ellers ser det da spændende ud, der er meget på google.....

Jeg kender intet til løn-niveaut i branchen, så jeg kan ikke bedømme om 30K
for 30 timer
ugentligt er over eller under norm.

Best regards !

Bo Christensen - Nuuk - Grønland

Fra : ___P.Sir

Dato : 18-08-09 21:43

Jamen jeg har her til aften talt med firmaets hovedsæde i Los Angeles. De
kunne ikke på stående fod sige om det var reelt eller fup - stort
verdensomspændende firma - men ønskede kontrakt og div. materale sendt over,
hvilket jeg gjorde, og så vil de undersøge og vende tilbage.
Undrer mig med det danske telefonnummer. Men det kan man måske godt oprette
fra udlandet? Eller måske er pgl. i virkeligheden her i landet...
Stay tuned....
Preben

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-08-09 22:31

"___P.Sir" <remove_ps@granvista.dk> wrote in

> Undrer mig med det danske telefonnummer. Men det kan man måske godt
> oprette fra udlandet? Eller måske er pgl. i virkeligheden her i
> landet...

Telefonnumre siger intet om hvor personen opholder sig, de kan routes og
viderestilles på mange forskellige måder.

Fra : Bo Christensen

Dato : 18-08-09 23:38

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Telefonnumre siger intet om hvor personen opholder sig, de kan routes og
> viderestilles på mange forskellige måder.

OT-Warning:

Jeps, telefon i DK der ringer et helt andet sted i verden er intet problem -
det har jeg selv (-;
Vi holder et dansk nummer åbent til familien, som ikke er computer-nørder,
så når de
drejer et nummer i DK, ringer vores Skype i Grønland. (Servicen hedder:
SkypeIN)

Spændende hvad de siger i Los Angeles.

Fra : alexbo

Dato : 19-08-09 08:18

"___P.Sir" skrev

> Undrer mig med det danske telefonnummer.

Der vil være god mening i for et ægte udenlandsk baseret firma at oprette et
dansk fastnetnummer der viderestiller til udlandet, det sikrer at deres
potentielle kunder betaler dansk fastnettakst og føler sig mere trygge ved
at ringe.
Et langt udenlandsk nummer vil man med det samme mistænke for at være
overtakseret.
Det er selvfølgelig svært at vide om et nummer er fastnet eller mobil, men
man ringer da i hvert fald til et dansk nummer.

En engelsk agent i London kunne tænkes at ville udvide med en dansk kontakt
til at håndtere det danske marked.
Det ville ganske vist være mere logisk at finde et lille dansk rejsebureau,
men man kan aldrig vide, og så længe du går med små skridt kan jeg ikke se
du kommer længere ud end du kan bunde.

Skulle det vise sig at være svindel vil du så vide mere om fremgangsmåden og
kan advare andre og ikke mindst jobindex.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-08-09 13:14

___P.Sir skrev:

> Jeg har svaret på et jobtilbud (opslået hos jobindex) som travel agent for
> et udenlandsk bureau, Contiki holidays, rejser for unge mellem 18 og 35.

Jeg har fået en mail fra en der kan læse via Google, men som ikke
har registreret sig så han kan skrive.

Han siger:
======== Citat ========
From: "Jesper, Sydjob.dk" [jesper (at) sydjob punktum dk]

Hej Bertel

”Jobannoncen” fra Contiki, som du nævner her:

http://groups.google.com/group/dk.erhverv/browse_thread/thread/8d0fc5d95e439b4f/675da3db0c65f146?show_docid=675da3db0c65f146#

ER bedrageri (jeg har talt med Contiki i Schweitz) !!!

Kan jeg få dig til at skrive i ovenstående tråd, at det ER
bedrageri vi taler om ???

VH/ Jesper
======== Citat ========

Der var også angivet et telefonnummer, men det har jeg fjernet
fordi jeg ikke ved om han vil have det offentliggjort. Jeg
spurgte ham først hvorfor han ikke selv skrev det, og så fik jeg
forklaringen at han ikke havde registreret sig fordi han ikke
havde tid.

--
Bertel

Fra : ___P.Sir

Dato : 19-08-09 16:56

> [...]
> spurgte ham først hvorfor han ikke selv skrev det, og så fik jeg
> forklaringen at han ikke havde registreret sig fordi han ikke

Ja tak, Bertel. Jeg har også lige fået mail fra Los Angeles - Contikis
hovedkvarter - som jeg forelagde situationen igår. Nu skriver de, efter at
have set de papirer, jeg havde fået tilsendt (bl.a. kontrakt) at det IKKE er
deres formular, så der er ingen tvivl længere. De vil undersøge nærmere og
informere mig senere, lover de.
Jeg har allerede skrevet til Jobindex og foreslået de advarer andre, som har
modtaget dette jobtilbud. Jobindex har ikke svaret endnu.
preben

Fra : jonna Andreasen

Dato : 19-08-09 16:04

On 19 Aug., 17:56, "___P.Sir" <remove...@granvista.dk> wrote:

> [...]
> Jeg har allerede skrevet til Jobindex og foreslået de advarer andre, som har
> modtaget dette jobtilbud. Jobindex har ikke svaret endnu.

samme fupfirma har bestilt en del hotelværelser som bliver betalt med
en Eurochek som banken godtar den umiddelbart, det kan ta flere uger
at få den clearet i banken, derefter afbestilles værelserne og man
skal retunere penge til en konto i Western union, har lige prøvet, men
banken nåede at tilbagekalde checken

Fra : ___P.Sir

Dato : 20-08-09 12:50

"jonna Andreasen" <jonnadurrandreasen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

at få den clearet i banken, derefter afbestilles værelserne og man
skal retunere penge til en konto i Western union, har lige prøvet, men

Hej Jonna.

Forstår jeg dig ret, at du har haft kontakt netop med dette firma i den
forbindelse du beskriver? Den påståede HR manager har lige ringet til mig og
påstår han er i landet nu, og leder efter kontormuligheder...
Var det ikke en sag for en eller anden gren af bagmandspolitiet el.lign mon?
Preben

Fra : Martin Bak

Dato : 20-08-09 13:26

> [...]
> nu, og leder efter kontormuligheder...
> Var det ikke en sag for en eller anden gren af bagmandspolitiet el.lign

Egentlig underligt, at nogen der laver et så tilsyneladende grundigt
forberedt svindelnummer, ikke af og til googler for at se om der er nogen
der diskuterer affæren... Hvis han havde gjort det, så ville han jo støde på
denne tråd og nok næppe ringe Preben op.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-08-09 14:28

Martin Bak wrote:
> [...]
> der diskuterer affæren... Hvis han havde gjort det, så ville han jo støde på
> denne tråd og nok næppe ringe Preben op.

De ved vel ikke hvad usenet er?

Fra : Martin Bak

Dato : 20-08-09 14:36

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse
Martin Bak wrote:
> [...]
> på
> denne tråd og nok næppe ringe Preben op.

Det er jo ligemeget. Det dukker op i en Googlesøgning alligevel.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-08-09 14:59

Martin Bak wrote:
> [...]
> der diskuterer affæren... Hvis han havde gjort det, så ville han jo støde på
> denne tråd og nok næppe ringe Preben op.

Svindlerne ved godt, at der stort set ingen er der stadig bruger Usenet.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Martin Bak

Dato : 20-08-09 16:33

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Svindlerne ved godt, at der stort set ingen er der stadig bruger Usenet.

Men der er mange der bruger diverse debatfora og blogs. Hvis jeg havde gang
i sådan et nummer, så ville jeg da nok lige tjekke en gang imellem om mit
navn eller "firmanavn" blev debatteret.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : ___P.Sir

Dato : 20-08-09 18:57

> [...]
> gang i sådan et nummer, så ville jeg da nok lige tjekke en gang imellem om
> mit navn eller "firmanavn" blev debatteret.

Jeg undrer mig mere over, at der tilsyneladende ikke er nogle, som ønsker
at gøre noget ved det...?
preben

Fra : Martin Bak

Dato : 20-08-09 19:07

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg undrer mig mere over, at der tilsyneladende ikke er nogle, som ønsker
> at gøre noget ved det...?

Jamen det er der da. Du har jo gjort noget.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-08-09 21:10

Martin Bak wrote:

> Men der er mange der bruger diverse debatfora og blogs. Hvis jeg havde gang
> i sådan et nummer, så ville jeg da nok lige tjekke en gang imellem om mit
> navn eller "firmanavn" blev debatteret.

Det er rigtigt nok, men jeg tror egentlig ikke at spredte www-baserede
debatfora betyder specielt meget. Usenet burde være *stedet* hvor man
går hen, når man vil diskutere, vil spørge, eller vil svare og dele sin
viden og kundskab med andre, men tingen er sjældent som de bør være.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Martin Bak

Dato : 20-08-09 21:24

> [...]
> hen, når man vil diskutere, vil spørge, eller vil svare og dele sin viden
> og kundskab med andre, men tingen er sjældent som de bør være.

I denne her forbindelse betyder det da rigtig meget. Og man skal ikke skelne
mellem usenet og andre debatfora i denne sag, for begge dele finder Google
uden problemer.
Pointen er, at svindleren nemt kunne have tjekket via google, om nogen var
blevet mistænksomme, uanset hvilket forum de så diskuterede i. Det har han
tilsyneladende ikke gjort.
Jeg har fået en mail, fra en der tilsyneladende tror at vi alle er berørte
af sagen.
Han skriver:
Hej Martin

Jeg har også fået et jobtilbud fra Contiki, og ham Mxxxxx Exxxxx ringede
også til mig.......jeg er af natur nok lidt mistænksom, så jeg googlede
firmaet.

Har du hørt fra dem igen?

Mailafsenderen hedder Lars, måske den samme Lars som også optræder i denne
tråd.

Jeg har jo aldrig hørt fra dem, Men hvis det ikke er den samme Lars, så er
der nok andre der kunne have mere glæde af mailen. Sig til hvis i vil have
en forward.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : ___P.Sir

Dato : 20-08-09 22:13

Ja tak...

Preben

..

Fra : Martin Bak

Dato : 20-08-09 22:29

> Ja tak...

er sendt. Håber jeg fattede din e-mailadresse rigtigt.
PS. Please dont toppost.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : ___P.Sir

Dato : 21-08-09 10:51

> "___P.Sir" <remove_ps@granvista.dk> skrev i en meddelelse
>>

> er sendt. Håber jeg fattede din e-mailadresse rigtigt.
> [...]

Har netop fået besked fra et af jobudbyderfirmaerne at de tager sagen til
politiet.
preben

Fra : frog2

Dato : 01-09-09 01:58

On 18 Aug., 15:05, "___P.Sir" <remove...@granvista.dk> wrote:
> [...]
> høre om andre kender dette firma..? Måske er der et eller andet organ man
> kan henvende sig til og spørge på firmaet?

Hej Preben mfl.

Kan i sende mig en privat email så vi kan komme dette til livs. Jeg er
også på uheldigvis blevet indvolveret i dette. Jeg vil gerne høre vdr..
jeres oplevelser, samt hvad der er taget af action indtil nu!

Mvh
Jeppe

Fra : cpeter

Dato : 03-09-09 10:31

On Aug 18, 3:05 pm, "___P.Sir" <remove...@granvista.dk> wrote:
> [...]
> høre om andre kender dette firma..? Måske er der et eller andet organ man
> kan henvende sig til og spørge på firmaet?

Og epilogen er her: http://ekstrabladet.dk/112/article1216337.ece ..
(DANSKERE MISBRUGT TIL NETBANKSVINDEL).

"...Kvinden har forklaret, at hun over nettet var blevet ansat i
virksomheden ”Contiki-travel”. Her havde hun i tre tilfælde overført i
alt 69.500 kroner til Rusland. "