Blev max. benzinpriser fastsat af monopolt~
Fra : clausbp.

Dato : 17-08-09 23:03

Jeg mener at staten tidligere fastsatte maximum priser for benzin og
diesel, muligvis gennem monopoltilsynet. Dette er tilsyneladende ikke
længere tilfældet. For energi- og elselskaber findes energitilsynet, men
for brændstof er markedet frit?
Er der nogen der kender til dette emne, - ved hvor man kan finde
oplysninger om det? Google var ikke meget hjælp.

Baggrunden er visse tanksteders priser på dieselolie på tæt ved 10
kr/liter, mens dagsprisen burde være ca. 8,50kr/l. Jeg er forarget, -
men er det lovligt?

/Claus

Fra : Snuden

Dato : 17-08-09 23:06

"clausbp." <cbp33@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Baggrunden er visse tanksteders priser på dieselolie på tæt ved 10
> kr/liter, mens dagsprisen burde være ca. 8,50kr/l. Jeg er forarget, - men

Så må du jo tanke der hvor det er billigst!!

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-08-09 23:56

clausbp. wrote:

> Baggrunden er visse tanksteders priser på dieselolie på tæt ved 10
> kr/liter, mens dagsprisen burde være ca. 8,50kr/l. Jeg er forarget, -
> men er det lovligt?

Ja. De må ikke aftale priser med hinanden, men hvis en tankstation kan
sælge benzin til 50 kr/liter, så blander staten sig ikke i det.

--
Jesper Lund

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 18-08-09 07:39

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen

> Ja. De må ikke aftale priser med hinanden, men hvis en tankstation kan
> sælge benzin til 50 kr/liter, så blander staten sig ikke i det.

Nej. hvorfor skulle de også det. Det må vel høre under den frie handel.
Samme frie handel, der giver kiosker ret til at tage 15 kr. for en pakke
stegemargaring der kan købes i netto for 3,95 eller 12 kr. for en ltr. mælk,
der sælges for 3,50 Kr...

Så lang tid der er kunder til en vare, til en given pris, så kan den
sælges... Selv om der er områder der reguleres, såsom hyrevognspriser o.l.
hvorfor mon denne forskel??

/Finn