Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
sensor rensning - hvad gør I?
Fra : Michaelbs

Dato : 17-08-09 19:33

Synes bare jeg skubber støv/pletterne frem og tilbage, når jeg renser 1 ds
mkIII med Eclipse E2, pec pads og den der sensorwand, der passer til.

Hvad gør I?

mvh Michaelbs

Fra : /Peter

Dato : 17-08-09 19:45

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:4a89a263$0$296$14726298@news.sunsite.dk...
> Synes bare jeg skubber støv/pletterne frem og tilbage, når jeg renser
> 1 ds mkIII med Eclipse E2, pec pads og den der sensorwand, der passer
> til.
>
> Hvad gør I?

Lader en prof. om det.

Fra : hamselv

Dato : 17-08-09 21:07

tjaa, jeg bruger en typhoon blower til mit 450d

henrik

Fra : Anders Houmark

Dato : 17-08-09 21:24

> [...]
> Synes bare jeg skubber støv/pletterne frem og tilbage, når jeg renser 1 ds
> mkIII med Eclipse E2, pec pads og den der sensorwand, der passer til.

Vi har købt et sæt som ligner det her meget, på arbejdet.
http://www.visibledust.com/products3.php?pid=101
Først kan man kigge gennem sådan en lup med indbygget lys. Utrolig nemt at
se støv på sensoren på den måde!
Så kan man lige starte børsten op, lade den snurre rundt 3x af 5 sekunder
per gang, så flyver støvet af den, og den bliver samtidig statisk. Så suger
den nærmest støvet til sig.. næsten.

Man kan lige børste hen over sensoren og så kigge igen, om man fik støvet
væk.. Det har virket for mig et par gange, men man skal altså afsætte lidt
tid til det. Jeg rensede en D2X'er på ca. 5 minutter imens den tyske ejer
fik lov at se på.. Vi tog et par testbilleder, og sensoren var ren.

Mit D700 tog lidt længere tid, fordi det åbenbart ikke kun var støv, men
noget som havde sat sig fast på sensoren.. Og det er sgu besværligt at lave
vådrensning når den "skraber" man bruger ikke er lige så bred som sensoren
:D

Mvh Anders

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-08-09 21:33

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message
> Synes bare jeg skubber støv/pletterne frem og tilbage, når jeg renser 1 ds
> mkIII med Eclipse E2, pec pads og den der sensorwand, der passer til.
>
> Hvad gør I?

Først og fremmest vil der altid lidt støv tilbage.
Hvis man blænder ned til f.eks. f/22 og derefter lader Photoshop lave
autolevel vil man se noget. Det man så skal se efter er om man reelt kan se
noget særligt på de billeder uden autolevel, og hvis det ikke er tilfældet
er man færdig.
Det er ikke så tit jeg renser sensor - måske 2-3 gange om året, selvom jeg
bruger kameraerne en del og skifter objektiv når jeg syntes der er behov for
det.

Jeg har altid renset mine sensorer selv.
Min erfaring er at hvis sensoren skal være næsten helt ren, er det ikke
tilstrækkeligt at blæse. Jeg har skiftet apotekets øresprøjte ud med en
VisibleDust Zeeion øresprøjte
http://www.visibledust.com/products3.php?pid=444

Jeg har tidligere forsøgt mig med VisibleDust børster, men det er et
skråplan. Der kommer lidt olie (eller noget i den stil) fra lukkeren på
børsten, som derefter fordeler det pænt ud over sensoren!

Hvis sensoren reelt trænger til rensning skal det være en vådrens. Tidligere
brugte jeg Eclipse (husk du vist skal bruge Eclipse E2 til mkIII, som du
også gør), Pecpad og 16mm sensorwand (den passede til alle min DSLR).
Jeg syntes det var lidt bøvlet at side og folde Pecpads omkring sensorwand,
så nu har jeg skiftet til VisibleDust UltraMXD 1.0x til 1Ds mkII og
VisibleDust 1.3x Swabs Green til 1D mkII og VisibleDust Green Corner swats
til at komme ud i hjørnerne, og der bruger jeg så VisibleDust Smear Away som
rensevæske. Jeg syntes at de færdige engangs swabs er nemmere at have med at
gøre.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-08-09 21:34

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

Iøvrigt syntes jeg at støjet sidder mere fast på 5D end på 1Ds mkII - jeg
har ingen forklaring.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michaelbs

Dato : 17-08-09 22:11

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Corner swats til at komme ud i hjørnerne, og der bruger jeg så VisibleDust
> Smear Away som rensevæske. Jeg syntes at de færdige engangs swabs er

Kan man købe visibledust i EU?
mvh Michaelbs

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-08-09 03:33

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Kan man købe visibledust i EU?

Ja, intet problem.
De har et EU center, som de sender fra.
http://www.visibledust.com/products.php

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michaelbs

Dato : 18-08-09 12:32

> "Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in
> [...]

Takker, så er det bestilt..sammen med "luppen".
Pyha det var godt nok en dyr omgang men det ser fornuftigt ud.
Jeg var også træt af sensorwab - pecpad monteringen og så det faktum, at
skidtet ikke forsvandt men bare blev skubbet rundt.

mvh Michaelbs

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-08-09 12:47

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Pyha det var godt nok en dyr omgang

Ja, det er helt urimeligt

[8<8<8<]
> Jeg var også træt af sensorwab - pecpad monteringen og så det faktum, at
> skidtet ikke forsvandt men bare blev skubbet rundt.

Jeg håber du bliver tilfreds

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Gert Nielsen

Dato : 18-08-09 13:19

> "Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in
> [...]
Hvad er lige forskellen på sensor swab plus pecpac og VisibleDust?
Bortset fra at det er lettere at bruge de færdiglavede dyre swabs?

Begge er vel samme våd rensnings metode?

Jeg laver mine egne swabs, og bruger altid to pr. gang.
Det har virket for mig.

Jeg har en co2 blæser, der absolut er værdiløs til sensorrens. Burde være
bedre
end en øresprøjte! Det flytter kun rundt på klatterne.
Gert

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-08-09 13:50

"Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvad er lige forskellen på sensor swab plus pecpac og VisibleDust?
> Bortset fra at det er lettere at bruge de færdiglavede dyre swabs?

Jeg tror ikke der er alverden til forskel. Det er lettere at bruge de
færdiglavede, og de når nemmere ud i kanterne.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans_Kruse

Dato : 18-08-09 13:56

> Jeg tror ikke der er alverden til forskel. Det er lettere at bruge de
> færdiglavede, og de når nemmere ud i kanterne.

Jeg har selv monteret pecpads på Sensorwand og synes de færdiglavede
Sensorswabs fungerer bedre, men jeg oplever også med dem at jeg skal bruge
to engang imellem for at få alt væk. Jeg når som regel at blive irriteret
inden det sker, men det lykkes dog

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Anders Houmark

Dato : 18-08-09 11:04

> Jeg har tidligere forsøgt mig med VisibleDust børster, men det er et
> skråplan. Der kommer lidt olie (eller noget i den stil) fra lukkeren på
> børsten, som derefter fordeler det pænt ud over sensoren!

Jeg fik lidt olie (eller hvad faen det er) på min D700 sensor, da jeg første
gang brugte VisibleDust børsten.. Sikke noget rod at få væk.

Jeg er dog rimelig sikker på, at det var der i forvejen, og at det ikke er
børsten som har skrabet mod andet end sensoren, og så hevet olie med ned.
Vil være opmærksom næste gang der er brug for en rensning, om der kommer
olie-streger hen over sensoren igen, eller om det bare var en
engangsforestilling..

Mvh Anders

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 18-08-09 17:04

> Hvis man blænder ned til f.eks. f/22 og derefter lader Photoshop lave
> autolevel vil man se noget.

Det er meget sjældent at jeg benytter mindre blændeåbning end F/11, og når
det endelig er nødvendigt kan man skrue ofte skrue ned ned for ISO'en og
alligevel komme ned på F/11 eller derunder. (Men her taler vi om kraftigere
belysning end dagslys eller højere ISO end ISO-100).

Hvis man (som jeg) har det på den måde kan man "nøjes" med at sætte kameraet
på F/11 og fotografere himlen. Hvis der ikke er synlige pletter (ved 100%
zoom) ved F/11 og et fotografi af himlen, så vil der være lille
sandsynlighed for at man reelt får en fordel ud af rense sensoren (og man
slipper for at blive irriteret over at man ikke kan få det sidste med). Med
denne strategi har jeg sparet mig selv for en masse sensor rensninger.

Mvh.
Anja

Fra : Michaelbs

Dato : 18-08-09 18:23

"Anja Dunning-Krüger" <spam@nowhere.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> Med denne strategi har jeg sparet mig selv for en masse sensor rensninger.

Når man bruger blitz udendørs i sol og undereksponerer det eksisterende lys
med et par blænder fx for at dramatisere himlen, så ryger man let op i små
blændeåbninger.
Dvs med de nye ettl-pocketwizards har man en meget bedre high-sync mulighed.

mvh Michaelbs

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 19-08-09 12:40

> [...]
> små blændeåbninger.
> Dvs med de nye ettl-pocketwizards har man en meget bedre high-sync

Jeg bruger ND filtre i stedet under disse forhold. Så er der stadig mulighed
for kreativ brug af bokeh, og generelt synes jeg objektiverne funger bedst i
området mellem F2.8 og F11, i forhold til billedekvaliteten.

Og så undgår jeg støv pletter på billederne

Mvh
Anja

Fra : Hans_Kruse

Dato : 17-08-09 23:33

> [...]
> Synes bare jeg skubber støv/pletterne frem og tilbage, når jeg renser 1 ds
> mkIII med Eclipse E2, pec pads og den der sensorwand, der passer til.

Jeg bruger Sensorswab og Eclipse E2. Der skal som regel renses nogle gange
før det er rent, men det lykkes da hver gang. Jeg renser vel 3-4 gange om
året. Jeg blænder ned til f/16 ved test af renhed da f/22 alligevel er
ligegyldig og som jeg aldrig bruger.

Fra : KsK

Dato : 18-08-09 19:32

"Hans_Kruse" <hans_kruse@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> før det er rent, men det lykkes da hver gang. Jeg renser vel 3-4 gange om
> året. Jeg blænder ned til f/16 ved test af renhed da f/22 alligevel er

jeg brug en blæs boldt og en støvsuger virker hvergang har ellers købt mig
fattig i div rens værktøj ,,

KsK

Fra : Lars Månsson

Dato : 18-08-09 07:03

Michaelbs skrev:
> Synes bare jeg skubber støv/pletterne frem og tilbage, når jeg renser 1
> ds mkIII med Eclipse E2, pec pads og den der sensorwand, der passer til.
>
> Hvad gør I?
>
> mvh Michaelbs

jeg bruger Pentax Rengøringskit O-ICK1, den renser meget fint

Hilsen
-Lars-